'Nat wegdek-angst'

Aquaplanning heb je ook niet zo snel bij een motor. Dit komt omdat de banden veel minder breed zijn dan bij een auto. Altans de gemiddelde motorband dan. De banden snijden als het ware door het water heen.
Met een auto heb je daar veel sneller last van. Het treed overigens op rond de 80 km/u.
 
100... te laat 101 -O-

Mijn rij instructeur zei altijd nat is niet glad....

Maar het zit tussen de oren en moet slijten, tuurlijk moet je met beleid op het gas, maar ik ben best verbaasd hoe hard je nog in de remmen kunt.

Misschien heeft mijn VRO cursus in de regen daar voor een groot deel een bijdrage in gehad, ben voorzichtiger in de regen maar je banden kunnen nog best veel hebben.

 
Laatst bewerkt:
Tja, de afgelopen paar dagen heeft het best geregend en aangezien ik voor het werk van Zaandam naar Den Haag rijd, heb ik genoeg tijd om aan de regen te wennen. Ik heb mijn rijbewijs ook pas een paar maanden, dus ik ben helemaal niet zo ervaren. Ik rijd een CBR600RR (sinds het weekend met MF-sticker) met Bridgestones, geen idee wat voor type.

Aangezien ik het sowieso al niks vind om achter auto's te rijden (om maar te zwijgen van vrachtauto's), heb ik niet zo'n last van plakgedrag. ;) Het valt me op dat het ook in het natte weer behoorlijk goed door de bochten sturen is. Dus ofwel ik stuur in het droog lang niet op de grens, ofwel het valt in het nat allemaal wel mee... En als ik zo het topic lees, krijg ik de indruk dat het natte weer inderdaad niet zo'n invloed hoeft te hebben.
 
Gisteren zag ik op een rotonde een jongen op een Hayabusa die duidelijk nat wegdek angst had.
Hij ging met 25 km per uur in 6 hoeken de rotonde over.....

Ik kan het heel goed begrijpen, ik heb er ook wel last van, maar als je op een Hayabusa rijdt ziet het er best triest uit. :N
 
Ik kan het heel goed begrijpen, ik heb er ook wel last van, maar als je op een Hayabusa rijdt ziet het er best triest uit. :N

Heel herkenbaar, bovenstaande... Zowel wanneer ik achter iemand rijd en wanneer ik mijn eigen rijstijl bekijk.

Denk dat het bij een hoop mensen te maken heeft met het idee dat ze zichzelf en hun materiaal heel willen houden. Droog wegdek laat een hoop toe, maar nat is het toch vaak oppassen geblazen. Kijk maar naar het dunne filmpje rotzooi op het wegdek na een lange periode warm droog weer...
 
Ik heb geen problemen meer met een nat wegdek, eigenlijk vind ik het wel prettig dan zie ik een dieselspoor tenminste al op een km afstand...... ;)
 
ja ik heb nat asfalt angst , maar ik zal ook even toelichten waarom.
Namelijk een motor van 230 ledig gewicht en veel heel veel straten die door vrachtwagens bereden worden ivm transport. Als ik een rotonde of bochtje maak knijp ik em altijd wel een beetje.Het wegschuivven van het achterwiel maakt het dat mijn billen nog meer knijpen. Ik probeer wel de grens op te zoeken maar wel met maten !!
Voor de rest vind ik allen de regen iets minder .
8-)
 
heb zelf niet zoveel problemen met regen.
wordt je vizier ook weer eens ontdaan van alle insecten.

en je kan met regen vaak leuk wat glijden (iets 'te' vlot op het gas e.d.)

Verder idd. een beetje vloeiend rijden, en geen rare hoeken e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan