'Nat wegdek-angst'

Volgens mij is dat niet waar. Ik heb me laten vertellen dat circuitasfalt een speciale toplaag heeft die beter olie- en benzine bestendig is dan gewoon asfalt.
misschien in assen... maar de rest de baantjes is gewoon asfalt hoor en zeker in het buitenland... :)
 
hmm hier in Oss op vorstengrafdonk (industrieterrein,pinksterraces) zou ook speciaal asfalt liggen, het is iig zekers te weten van andere kwaliteit als gewoon asfalt.
 
Ook ik vind het niet fijn om te rijden met nat wegdek. Dit komt omdat ik A) nooit les heb gehad met nat weer en B) vorig jaar een ernstig ongeval heb gehad met nat wegdek. Ik ben hersteld en mag weer rijden. Maar ik merk nu dat ik toch wel enigszins angstig ben voor nat wegdek. Maar als ik het rijden weer een beetje onder controle heb, en dat lukt met dit warme weer ook echt niet(veel migraine, en moet wennen aan een nieuwe motor, en ruim 1/2 jaar niet gereden, ga ik ook weer oefenen met rijden in nat weer.

Laatst een keer "overvallen" door een bui en ik vond het nog niet echt leuk. Zit tussen de oren, volgens mij en dat moet er dus gewoon uit.
 
En dát is juist de regen die t linkst is zo na een droge periode, mij niet gezien dat ik nu motor lekker afschuin :N

Klopt, in de droge periode komt er erg veel rommel op de weg wat tijdens zo'n eerste regenbui boven komt "drijven". Waardoor de weg erg glad kan worden.

Wees dus voorzichtig na deze droge periode.
 
ik zou je angst zeker niet als negatief opvatten, je kan er gebruik van maken om zo beter te leren rijden, doordat je angst hebt ga je waarschijnlijk trager rijden en minder risico's nemen...

mijn advies: leg er een setje goede banden op (mijn voorkeur michelin pilot power) en gewoon rijden, het draait vanzelf wel los, naar mate je meer km's doet zal het duidelijker worden wat kan en wat niet... geen zorgen en :]
 
wat zijn nou goede banden om mee door de regen en kou terijden?
er is zoveel keus in banden.
waar rijden de doorrijders op??
waar rijd de politie op?
 
Je hoeft er geen angst voor te hebben, je moet er gewoon rekening mee houden!
Minder plat door de bochten en zorgen dat een langere remweg mogelijk is.

Met droog weer kun je nog wel eens een "dwaze" accelleratie actie uithalen, wetende dat je flink in de ho-ijzers kunt. Met nat weer moet je dat soort acties gewoon achterwege laten.

Helemaal mee eens, :Y ,bedenk ook dat als je gaat remmen je de schijven ook de kans geeft om grip te krijgen,even voorzichtig droogremmen(pompen),dus anticiperen, :] ,vooruit kijken :Y ,
daa-grtn, 8-)
 
pilot-road of roadtec .

op nat wegdek met veel wind pik je de echte motorrijders er zo tussenuit.

er zijn er niet veel meer die hard door een bocht gaan hoor........

vooral die snelle Jelle,s zie je al helemaal niet meer op straat. :]
 
Je moet je angst weg rijden. Ben eens onderuitgegaan op een nat wegdek (was zelfs bij examen AVB) en dat achtervolgt mij ook nog steeds. Was een beste tijd flink bang voor natte wegen, maar sinds dit jaar pak ik ook de motor bij buien. Gewoon even mijn zelfvertrouwen opschroeven en ervaring opdoen bij zulk weer.

Werkt prima, maakt me in principe weinig meer uit of het nu regent of niet. Alleen het remmen ben ik nog wel extra voorzichtig mee :z
 
Als je angst hebt met nat weer, kan je beter je motorfiets aan de kant zetten :Y

Dat geld overigens in alle omstandigheden!
Zodra angst om de hoek komt dan gebeuren er een aantal dingen met je waardoor je rijgedrag zonder uitzondering nadelig word beinvloed.
Denk aan algehele verkramping van je lichaam waardoor je minder accuraat kunt reageren en een stuk minder comfortabel op je motor zit.
Maar ook psychologische stress zorgt er voor dat je trager gaat reageren, om niet te spreken van akties die je anders nooit zou doen.

Maar als je weet wat een motorfiets in goede conditie aan kan, en je weet dat je hem ook op die conditie`s hebt gehouden.
Als je ook nog eens weet dat je zelf je eigen marges kent en daar gewoon binnen blijft dan is er totaal geen rede voor angst.

Het enigste moment waarop je extra allert moet zijn is als het na een lange tijd droog geweest is en voor het eerst weer gaat regenen.
Op dat moment komen de oliën, koelvloeistoffen en andere zooi omhoog drijven uit het asfalt.

Merk je dat er ondanks dat toch angst aanwezig is, zoek dan eens wat vaker een beschermde omgeving op om te oefenen, om zo te ontdekken dat regenrijden (buiten het zeiknat worden) ook wel wat heeft :+
 
Als je angst hebt met nat weer, kan je beter je motorfiets aan de kant zetten :Y

Niet helemaal mee eens.

Angst kan goed zijn zolang je het jezelf maar niet volledig laat beheersen. Als het omslaat in bijvoorbeeld lichte paniek ben ik het met je opmerking eens.

Als je je angst onder controle hebt, kan het heel nuttig werken.

@TS

Merk zelf dat ik automatisch ook voorzichtiger ga rijden met regen en nat wegdek.
Vanmorgen nog een beste hoeveelheid water te verwerken gehad :)

Gewoon rustig aan doen en wat vaker met regen rijden. Is ook een kwestie van gewenning :Y
 
Ik pak bijvoorkeur ook de motor niet met regen. Ik vind het namelijk vrij saai om zo soepel te moeten rijden ...
Als er toevallig een buitje komt maak ik me er verder niet druk om. Ik heb mijn examen trouwens in de stortregen afgelegd. Het enige nadeel is vrachtwagens inhalen wanneer het zo hard regent.
Merkte trouwens met die bandit wel, dat vol gas in z'n 2 er voor zorgde dat de achterband begon te slippen in de regen. Dus je hebt wel degelijk minder grip. Neemt niet weg dat je bij toegestane snelheden makkelijk kunt rijden met de motor. Je moet alleen niet overal te hard gaan rijden.

Kinderkopjes, witte lijnen, lasnaden en putdeksels zijn wel verradelijk. Die dus zoveel mogelijk proberen te ontwijken...

Verder is het hetzelfde als met het koekblik. Niet driftend de bocht door, en een beetje meer afstand houden, al is het maar voor de stomme figuren voor je die schrikreacties hebben in de regen...

*D
 
Zojuist mijn eerste ervaring in de regen. Het was droog toen ik wegreed. Toen ik weer naar huis reed kwam het met bakken uit de lucht zetten. Das wennen zeg. Goed opletten met bochten en zo. Geen putdeksels meenemen. verder gereden in Voorburg en daar ligt de tramrails in het midden. Ook leuk als het zo nat is. Maar goed we hebben het zonder kleerscheuren gedaan. Op zich is het wel goed te doen. Je moet alleen wel de tijd nemen.
Weer een kleine ervaring rijker.
;)
 
Ben zelf vandaag weer lekker met de motor naar me werk geweest.
Vanmorgen druppelde het een beetje in zwolle, maar toen ik net uit zwolle was, kwam het met bakken uit de lucht zetten.
Ben rustiger gaan rijden, niet met 80Km de bocht nemen, maar op een snelheid die ik verantwoordelijk acht (rond 65 ofzo).
Halverwege op de terugweg kwam het weer met bakken uit de lucht zetten, kreeg steeds het gevoel dat de motor klein beetje begon te glijden.
Het regende zo hard, dat het water gewoon op de weg bleef liggen. Gelukkig had ik geen verkeer achtermij zitten, want ben mooi langerzamer gaan rijden en rustig de bocht aansnijden.

O'jah, die lasnaden zijn geloof ik nog gevaarlijker dan putdeksels ofzo.
Je schrikt je wezenloos als je voorwiel / achterwiel in eens een zet naar links of rechts maakt.


[tiepofix]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen regenangst, maar sinds vandaag wel slagroomangst... :X

ZELHEM - Een 48-jarige motorrijder uit Lisse is bij een tochtje in Zelhem (Achterhoek) uitgegleden over een enorme plas room op de weg. De motor is daarbij beschadigd, aldus de politie woensdag.

Door het roomspoor te volgen ontdekten agenten de herkomst van de smurrie. In een vrachtwagen was een tank vol room aan het schuimen geslagen. De inhoud ontsnapte via de ontluchtingspijpen.

De chauffeur had er niets van gemerkt.

Bron: nu.nl
 
Gisteravond, nadat de motor de hele dag buiten had gestaan, weer naar huis gereden tijdens een flinke bui. Dat is op zich geen probleem , maar bij het eerste stoplicht ging ik nog even enthousiast in de remmen als dat ik zou doen met droog weer. Met als gevolg een blokkerend voorwiel. De voorkant gleed behoorlijk weg, maar ik kon 'm nog net houden op een of andere manier. Daarna even gevloekt op mijn eigen onoplettendheid en heeeel rustig naar huis gereden. Maar meestal duurt het dan weer even voordat je er weer helemaal vertrouwen in hebt en weer lekker kan :] .
 
Ik rij nu op een fazer600, hiervoor op een aprilia pegaso. Met de pegaso kon ik net zo vlot doorrijden met, als zonder regen. Ook vaak zat gehad dat de achterband een stapje opzij zet maar dan gewoon het gas los en de moto corrigeert zichzelf weer. Ik moet zeggen dat ik op de pegaso met meer vertrouwen op de moto zat dan op de fazer. Ik denk dat dit komt doordat ik op de pegaso lekker hoog/ overzichtelijk zat, dit is op de fazer minder. Met de fazer kan ik ook minder schuin door de bocht, ik rij dan al snel de stepjes aan de grond.
De pegaso stond op metzelers, de fazer staat op bridgestone bt020. Ik vind de bt020 dus niks in de regen, komen snel metzelers op. :Y
 
gister met de lesmotor 3 keer weg gegleden. zag de putdeksel in de bocht te laat door al die regen. gleed achterwiel wat weg. vonnet wel lachen, t was nix ernstigs. ik rijdt dan liever nie omdat de motor vies wordt en ik nat :P en t zicht nie uber is
 
Vandaag reed ik in mijn koekblik van schiphol naar neede en terug door de stromende regen. Door de haast reed ik goed door (gemiddeld 120km/h) maar toch nog werd ik ingehaald door meerdere motorrijders en dat terwijl het echt met bakken naar beneden kwam.

Ik zal dat nooit op mijn motor doen.

gr. Jeroen
 
ik moet bekennen, ik was tijdens mijn motorrijles ook bang in de regen. met mijn avb moest is bij les 2 de uitwijk oefening doen in de stromende regen en je mag van me weten, ik scheet 7 kleuren stront (misschien zelfs meer :9 ) dus ik 2 keer met een slakkengangetje langs die pionnetjes. instructeur (John van verkeersschool Bax in Elshout, gouwe vent! : }) vroeg wat er aan de hand was en ik dus verteld dat ik bang was onderuit te gaan door de regen. Hij legt z`n hand op m`n schouder, kijkt me recht aan en zegt me dat ik me nergens zorgen over hoef te maken, "d`r liggen 2 nieuwe bandjes onder, moet veel gebeuren wil jij plat gaan... en nou vlammen langs die pionnetjes" zegt ie. dus ik ging, en ik ging hard... niks aan `t handje en sindsdien vol zelfvertrouwen op de motor als het regent.

tis een kwestie van zelfvertrouwen denk `k... je moet weten van jezelf dat je kunt rijden in de regen. lekker rustig aan, goed vooruitkijken, flinke veiligheidsbariere erbij houden en je hoofd erbij houden dan kan d`r niks gebeuren moet je maar denken.

dat hierboven over motor aan de kant zetten bij angst ben ik `t ook niet mee eens... angst houd je scherp en op je hoede, `t moet echter niet zo erg zijn dat je rijden er negatief door word beinvloed... de zogenaamde gezonde spanning is `t beste denk `k

succes verder TS!
 
wat zijn nou goede banden om mee door de regen en kou terijden?
er is zoveel keus in banden.
waar rijden de doorrijders op??
waar rijd de politie op?
Ik rij het hele jaar op Pilot Powers.

Vandaag reed ik in mijn koekblik van schiphol naar neede en terug door de stromende regen. Door de haast reed ik goed door (gemiddeld 120km/h) maar toch nog werd ik ingehaald door meerdere motorrijders en dat terwijl het echt met bakken naar beneden kwam.

Ik zal dat nooit op mijn motor doen.

gr. Jeroen
1) Op de motor is het risico op aquaplaning nihil door de ronding van de band.
2) Op de motor heb je meer te kiezen qua plaats op de weg, dus kun je makkelijker uit de sporen blijven.
3) Als je achter een auto blijft zitten krijg je continu spray over je heen. Belemmert je zicht en is smerig.
4) Mensen hebben slechter zicht dus zien je nóg minder snel. Het laatste wat je dus wilt is tussen de auto's blijven (ivm kop-staart botsingen).

Kortom, redenen genoeg om met je motor links te blijven rijden en bij voorkeur wat sneller dan de rest van het verkeer. Hou alleen wel rekening met je langere remweg, dus niet gaan plakken.
 
De pegaso stond op metzelers, de fazer staat op bridgestone bt020. Ik vind de bt020 dus niks in de regen, komen snel metzelers op. :Y

BT020 is niets. ik heb hem achterop de zx liggen, en bij een beetje gas begint hij al te driften, terwijl ik met de BT014 voorop nog een stoppie kan maken.

ik heb het best eens met Morpheus. ik rijd gewoon kruis 160 op de snelweg, zodat je sneller bent dan auto's, en je ook minder last van de wind hebt.

ik reed vrijdag door een wolkbreuk naar een tankstation, ligt daar een plas van zeker 10cm diep. geen last gehad van aquaplanning. al schrok ik er toch wel van.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan