'Nat wegdek-angst'

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
Hier heb ik dus last van. Wanneer het droog is zit ik lekker ontspannen op de motor met een voor mijn eigen idee sportieve rijstijl (ik ga waarschijnlijk nog steeds als een oud wijf door de bochten maar ik merk dat ik dagelijks vorderingen maak).
Echter, wanneer het wegdek nat is, lijkt ook direct het zelfvertrouwen wat ik normaal heb weggespoelt. Ik ben dan vreselijk bang dat mijn banden zullen wegglijden (Continental Contiroad/force o.i.d.). Ik rijd dan ook een stuk minder 'soepel' en ontspannen en ik merk dat ik ook enigszins bang ben.

Ik heb (op de scooter destijds) een ongeluk gehad met nat wegdek (hard remmen, grip verliezen, zwabberen en na een salto gemaakt te hebben op de scooter belanden).

Ik heb dan ook totaal geen idee hoeveel grip een band heeft en al helemaal niet bij nat wegdek. Kan iemand me hier meer over vertellen of gerust in stellen?

Ik ben overigens beginnend motorrijder, ik heb er denk ik iets meer dan 1000km opzitten op het moment van schrijven en rijd CBR600F ('92).

Ik hoop dan ook dat dit een topic kan worden waar meer mensen met 'nat wegdek-angst' wat aan kunnen hebben, ikzelf zit er namelijk best wel mee en ik vermoedt dan ook dat mijn angst onterecht is.

Jermo
 
Je angst is best begrijpelijk. Bij de motorracerij zitten zelfs ervaren coureurs die bij nat wegdek met dicht geknepen billen rijden en bekennen eerlijk dat ze niet graag met nat weer rijden, terwijl weer andere coureurs blij zijn als het regent. Je grootste vijand is eigenlijk je angst waardoor je niet ontspannen zit. Voorzichtig rijden is geen probleem, maar soepel blijven rijden en zeker soepel met je remmen omgaan, nooit in een bocht remmen en rustig beide remmen gebruiken als je hard moet remmen.
Misschien zijn er nog meer die adviezen hebben.
 
Adviezen niet echt. Maar weet wel dat het verschil in grip tussen een droog en/of een nat wegdek veel minder is dan je zou verwachten. Mits je natuurlijk maar voldoende profiel op je banden hebt. Heb zelf ooit eens zelfs over een 3cm dikke ijsvloer(vorst) op een parkeerterrein gereden en kwam hier pas achter toen ik afstapte en bijna me nek brak met weglopen :P Dus zo heel veel minder grip heb je niet.
 
Adviezen niet echt. Maar weet wel dat het verschil in grip tussen een droog en/of een nat wegdek veel minder is dan je zou verwachten. Mits je natuurlijk maar voldoende profiel op je banden hebt. Heb zelf ooit eens zelfs over een 3cm dikke ijsvloer(vorst) op een parkeerterrein gereden en kwam hier pas achter toen ik afstapte en bijna me nek brak met weglopen :P Dus zo heel veel minder grip heb je niet.

Je was er ongetwijfeld ook achter gekomen als je gestuurd had, of een beetje gasgeven e.d........
Heb toen ik net reedt een keer bewust het ijs opgezocht om te kijken hoe de motor (Moto Guzzi V50 Monza) daar op reageerde.... Monzaatje is een 2 cylinder met flink koppel en een hoge compressie..... als je gas gaf brak de motor weg naar rechts, bij gas dicht de andere kant op, remmen was goed te doen zolang je maar rechtuit ging; de motor was licht genoeg om ook een blokkerend voorwiel op ijs gewoon onder controle te houden (180 kilo rijklaar) remmen in de bocht heb ik niet geprobeerd omdat sturen op ijs al weinig effect had.

Nat wegdek is uiteraard veel minder "extreem" en de meeste moderne banden kunnen daar goed mee omgaan.
Je grootse vijand is je eigen angst; deze zorgt dat je "verkrampt" en de controle over de motorfiets een stuk minder is.
Wat je mijns insziens het best kunt doen is gewoon oefenen als het hoost, desnoods op een parkeerterein; je gaat dan vanzelf aanvoelen waar de grens van je motor ligt.
 
Heel normaal. Hoe meer ervaring je krijgt des te minder last zal je ervan krijgen. Maar ik heb ook een veel voorzichtigere rijstijl als het regent dan als het droog is. Als je het echt als een probleem blijft ervaren kan je erover denken een slipcursus te volgen, daar leer je hoe op nat wegdek te remmen (op een motor met zijwieltjes) en je zal merken dat dat veel harder kan dan je verwacht had, en dat het ook heel doseerbaar is. Succes!
 
ik heb het 'geluk' gehad dat ik mijn avb heb moeten doen op een dag met stortbuien en storm... hierdoor weet ik dat je ook dan de motor goed onder controle kan houden zolang je je trucjes maar toepast!! en het gekke is dat mijn noodstop nog scherper en strakker was dan anders bij droog weer... dus... dit gaf mij een stukje vertrouwen!!

probeer anders eens op een groot leeg parkeerterrein wat dingetjes uit als de weg nat is!!?? ideetje??
 
Met een totaal van 1000km is die angst tijdens regen best te begrijpen :Y . Als je veel in de regen rijd, zeg in de herfst, dan zal je merken dat het vanzelf steeds makkelijker gaat. Zo is het bij mij ook gegaan :Y .

Als er midden in de zomer zomaar een buitje neervalt dan gaat het ook wat onwennig, maar wanneer het 2 weken achter elkaar regent dan heb je smaak snel te pakken... :)

Belangrijkste is dan toch wel het ontspannen zitten. Neem het stuur losjes in de handen en niet gestresst het vocht uit de handvatten knijpen... Dit is lastig maar het werkt wel ;) . Dan ga je vanzelf veel vloeiender rijden, gebruik de hele breedte van de rijbaan en voorzichtjes weer op het gas gaan :) .

Het kan harder dan je denkt (geldt ook nog voor mij O-) )
 
Heel normaal. Hoe meer ervaring je krijgt des te minder last zal je ervan krijgen. Maar ik heb ook een veel voorzichtigere rijstijl als het regent dan als het droog is. Als je het echt als een probleem blijft ervaren kan je erover denken een slipcursus te volgen, daar leer je hoe op nat wegdek te remmen (op een motor met zijwieltjes) en je zal merken dat dat veel harder kan dan je verwacht had, en dat het ook heel doseerbaar is. Succes!
:^

dit is geen spam...maar levensbehoud...allroad training bij freebike zal een hoop van je zorgen/angsten weg nemen.

je heb 30 tot 35% minder grip op nat asfalt. zoab is gladder als gewoon gesloten asfalt, profiel in banden heb je niet veel aan. 5% draagt bij aan water afvoer, profiel is optisch en hoofdzakelijk veel marketing... :)

training volgen ....met zoals kofferrek het beschrijft..een fiets met zijwielen...en je angsten nemen in ieder geval af.

:)
 
Hier heb ik dus last van. Wanneer het droog is zit ik lekker ontspannen op de motor met een voor mijn eigen idee sportieve rijstijl (ik ga waarschijnlijk nog steeds als een oud wijf door de bochten maar ik merk dat ik dagelijks vorderingen maak).
Echter, wanneer het wegdek nat is, lijkt ook direct het zelfvertrouwen wat ik normaal heb weggespoelt. Ik ben dan vreselijk bang dat mijn banden zullen wegglijden (Continental Contiroad/force o.i.d.). Ik rijd dan ook een stuk minder 'soepel' en ontspannen en ik merk dat ik ook enigszins bang ben.

Ik heb (op de scooter destijds) een ongeluk gehad met nat wegdek (hard remmen, grip verliezen, zwabberen en na een salto gemaakt te hebben op de scooter belanden).

Ik heb dan ook totaal geen idee hoeveel grip een band heeft en al helemaal niet bij nat wegdek. Kan iemand me hier meer over vertellen of gerust in stellen?

Ik ben overigens beginnend motorrijder, ik heb er denk ik iets meer dan 1000km opzitten op het moment van schrijven en rijd CBR600F ('92).

Ik hoop dan ook dat dit een topic kan worden waar meer mensen met 'nat wegdek-angst' wat aan kunnen hebben, ikzelf zit er namelijk best wel mee en ik vermoedt dan ook dat mijn angst onterecht is.

Jermo

Het is al diverse malen gezegd ,ga vooral niet verkrampen je gaat vechten met je fiets op die manier en kijk vooral niet tekort voor je uit, of er niets op het wegdek ligt. anticipeer wat beter op situatie's zodat je niet adhoc hoeft te reageren. want ook met regen blijft motorrijden leuk :Y :W
 
Toen ik begon ben ik de eerste keer onderuit gegaan in de regen. Een paar jaar later een keer nr de eiffel geweest tijdens een regenachtige dag. Ik kwam hardstikke stijf thuis. Begin nu steeds meer vertrouwen te krijgen maar rij nog steeds niet lekker in de regen. Je bent absoluut niet de enige en gewoon rustig rijden. Ik zelf rem altijd veel te vroeg... Jammer dan voor die auto's die achter me zitten
 
Ik heb de natwegdekangst ook, en ik rij al heel wat jaartjes. Als je een keer met een noodstop onderuit bent gegaan en tegen een vrachtwagen gekwakt krijg je die angst er gratis bij.

Ik doe heel simpel: als het regent rij ik zeer voorzichtig of helemaal niet. Maar zo'n slipcursus lijkt mij ook wel wat.
 
Ga de cursus VRO1 en VRO2 doen !
Dit zal je een stuk helpen bij de angst.

[me]Revz heeft gister VRO gedaan[/me]
 
tsja alles is zo'n beetje wel gezegd.
- doe voortgezette rijopleidingen
- rij in de regen, doe het rustig aan en bouw het op

Heb 1 keer een circuitdag in de regen gedaan. Dat was een behoorlijke eye-opener voor mij :P Reed rondjes om R1's *O* :+
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft er geen angst voor te hebben, je moet er gewoon rekening mee houden!
Minder plat door de bochten en zorgen dat een langere remweg mogelijk is.

Met droog weer kun je nog wel eens een "dwaze" accelleratie actie uithalen, wetende dat je flink in de ho-ijzers kunt. Met nat weer moet je dat soort acties gewoon achterwege laten.
 
valt mij echt reuze mee hoeveel grip je nog hebt als het nat is. Je kunt nog redelijk hard bochten pakken zonder dat er ook maar iets begint te glibberen/glijden.
 
Ik denk toch dat het per band verschillend is. Michelin's (vooral de 2CT's geloof ik) zijn heel goed in de regen, maar wie zegt dat de banden van de TS ook diezelfde nat-weer eigenschappen bezitten?

Ik denk dat die 30% - 35% een beter uitgangspunt is dan 10% - 15%. Better safe than sorry.

Here's an idea: waarom pas je je rijstijl niet aan in die mate dat je je niet meer angstig voelt? Win win: je zit relaxt op de motor waardoor alles soepel gaat, bovendien zal je waarschijnlijk ver binnen de marges blijven van wat veilig is met nat weer.

Tip van flip: als het al een paar dagen geregend heeft, heeft de weg aanmerkelijk meer grip dan wanneer de eerste spikkels vallen na een periode van droogte. Je ziet dan vaak het schuim zich op de weg vormen. Das allemaal vette en zlippery troep, extra voorzichtigheid is dan geboden, ook al is het slechts een klein buitje.
 
:^

dit is geen spam...maar levensbehoud...allroad training bij freebike zal een hoop van je zorgen/angsten weg nemen.

je heb 30 tot 35% minder grip op nat asfalt. zoab is gladder als gewoon gesloten asfalt, profiel in banden heb je niet veel aan. 5% draagt bij aan water afvoer, profiel is optisch en hoofdzakelijk veel marketing... :)

training volgen ....met zoals kofferrek het beschrijft..een fiets met zijwielen...en je angsten nemen in ieder geval af.

:)
Dus een band zou met 95% minder profiel af kunnen? :? Nu snap ik ook wel dat de rubbersamenstelling het meeste doet, maar je spreekt het principe van regenbanden wel erg tegen :?

[/wayofftopic]
 
had ik ook, moet je es dag 280 km in de regen in de eifel gaan rijden, dan verdwijnen je angsten naar mate de dag vordert steeds meer, beetje voorzichtig aan je grenzen op zoeken en je gaat zonder dat je het meteen door hebt steeds ietsie verder.
toen in de eifel begon ik ook met t zweet op mn voorhoofd ;) en ik eindigde met grote grijns op mn gezicht
 
valt mij echt reuze mee hoeveel grip je nog hebt als het nat is. Je kunt nog redelijk hard bochten pakken zonder dat er ook maar iets begint te glibberen/glijden.

:^

Gewoon zorgen dat je heel erg vloeiend rijdt en je lijnen goed rijdt en de bochten doorkijkt, normaal ook belangrijk maar in de regen kan je er zeker je voordeel mee doen!

Het zit allemaal tussen de oren. Voorheen was ik ook geen fan van regenrijden maar nadat ik vorig jaar één dag in de zeikende regen door het zwarte woud ben geknalt ben ik er helemaal van af.

Man wat kan je met supercorsa's nog hard op zeiknatte berg weggetjes :} :} :} , deze rit komt zeker in mijn top 5 met leukste straat ritjes :Y

Het leuke met regen is dat je limiet veel lager is. Waardoor je heel veel concentratie / inspanning moet leveren en veel sneller constant tegen de limiet rijdt :P . Met droogweer moet je dan als een achterlijke mongool rondcrossen om die zelfde limiet te bereiken :Y
 
Laatst bewerkt:
Goede banden onder je motor.

99% van de motorrijders rijden toch niet op het uiterste van een band in de regen.

Daarnaast natuurlijk altijd putdeksels, witte lijnen/vlakken, lasnaden vermijden.

Je kunt ook VRO doen of een les nemen in de regentijd zodat je leert dat er niets aan de hand is in de regen :)
 
Natwegdekangst...zeer herkenbaar. Ik rij liever niet als het regent.
(kvin het ook niet leuk, bah, saai!) En als het niet anders kan, dan met de nodige voorzichtigheid, wel probeer ik bewust me te ontspannen. (Ik zit me dan ook elke 5 minuten weer zeer bewust te ontspannen :) )
Het is denk ik wel zo, dat hoe meer je op een nat wegdek rijdt, hoe meer vertrouwen je erin krijgt, omdat je leert hoe jij en je motor in die omstandigheden reageren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan