Nat wegdek

Rbram6

Rookie
30 sep 2019
4
1
Spijkenisse
Goeiemorgen.
Ik rij op een yamaha R6 uit 2001 met michelin pilot banden omdat ik wel van sportief rijden houd, maar afgelopen zondag regende het en ik was mijn vriendin thuis brengen (ik heb geen auto of auto rijbewijs) toen ik weer onderweg naar huis was trok ik op bij een stoplicht en ging een lullige bocht naar links in en aan het eind van de bocht gleed mijn achterband onder mij vandaan, ik heb de motor omhoog gehouden en mijn band kreeg weer grip en ben gewoon doorgereden, het voelde een beetje alsof ik aan hetdriften was met mijn motor. Mijn vraag is: zijn er banden die voor sportief rijden zijn en goed grip hebben in de regen? (Het profiel op mijn banden is nog prima)
Groetjes
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Misschien een domme vraag van mij aan jou.....maar is het niet beter om je rijstijl even aan te passen tijdens een nat wegdek?
Je hebt gisteren dus erg veel geluk gehad want je had ook onderuit kunnen gaan.
Sterker nog: jullie hadden dan allebei op het asfalt gelegen en je wil er niet aan denken dat je daarna blijvende lichamelijke schade overhoudt.
Wellicht toch een idee om met een nat wegdek het sportieve maar even te bewaren voor als het kurkdroog is.
 
De vriendin zat al niet meer achterop :N en ook als je rustiger aan doet kun je al gaan glijden , dus rustig aan met je vooroordelen ;)
 
Michelin Pilot is wel een heel vage omschrijving. Kijk eens wat er nog meer op staat. Michelin staat wel bekend om zijn nat weer banden, dus veel beter zal het niet worden.motorrijden is gewoon gevaarlijk, op natte wegen is dat nog een stuk erger.
 
Wat ik even hier mis is dat er in de bochten vaak gladder kan zijn ivm olie enz dat word er vaak afgeslingerd .
Veel auto's lekker olie.
 
Inderdaad, zo ben ik dus ook onderuit gegaan bij een stoplicht.
 
Ikzelf heb ook een keer een topic geopend over een schrikmomentje, bij mij ging het dus inderdaad om slechte banden. In een later topic legt @DucBMW nagenoeg perfect uit hoe je met deze dingen om kan gaan.


Lees ook even mijn topic


Dat mijn motor uitbreekt bij "toegepast geweld" vind ik wel normaal en dan reken je er op.
 
Een slippertje in een natte bocht is niet ongebruikelijk, mits je er maar wel op bedacht bent.
De oorzaak kan heel divers zijn: steentjes, olie, gelekte dieselolie uit een net gevulde tank waarvan de dop vergeten is en deze tijd van het jaar met dit weer ook weer boomblaadjes.
Ook als het na lange tijd droogte weer gaat regenen kunnen bepaalde weggedeeltes even spekglad zijn doordat er soort zeep achtige emulsie ontstaat.
Zijn het steentjes dan is het wegslippen vaak van hele korte duur, vind de band vanzelf weer grip en slaat je hart wat sneller.
Olie is meestal funest, blaadjes zijn verradelijk.
Over banden merken en types is geen eenduidig oordeel te geven, lees dit forum er maar op na, iedereen heeft wel een persoonlijke voorkeur of "deze nooit meer".
Mijn BMW R1200RT staat op Michelin Pilot Road 4 GT, mijn persoonlijke mening is dat deze onder alle weersomstandigheden goed voldoen.
Behalve profiel is de bandenspanning ook belangrijk: mijn mening is liever te hard dan te zacht.
 
@TS, als je verwacht meer van dit soort ritjes te doen, leg er dan de volgende keer sport tour banden op die bewezen meer grip hebben in de regen. Voorbeelden zijn Michelin pilot road en Dunlop roadsmart. Deze banden zijn voldoende voor verschillend gebruik , ook met sportief rijden kan jij gewoon je knietje aan de grond leggen en bijkomend voordeel is dat de band meer dan 10.000km mee goed. Win-win.

Voor nu: rijstijl aanpassen aan de situatie of de fiets lekker in de schuur laten staan. de r6 heeft meer dan voldoende vermogen om het achterwiel dwars te zetten in de regen, complimenten dat je hem recht hebt gehouden :).
 
Misschien een domme vraag van mij aan jou.....maar is het niet beter om je rijstijl even aan te passen tijdens een nat wegdek?
Je hebt gisteren dus erg veel geluk gehad want je had ook onderuit kunnen gaan.
Sterker nog: jullie hadden dan allebei op het asfalt gelegen en je wil er niet aan denken dat je daarna blijvende lichamelijke schade overhoudt.
Wellicht toch een idee om met een nat wegdek het sportieve maar even te bewaren voor als het kurkdroog is.

mijn rijstijl aanpassen? Ik trok normaal op en moest gelijk een bocht in, ik reed al alsof ik een vinger in me reet had zitten. Mijn achterband glee gewoon onder mij vandaan
 
Goeiemorgen.
Ik rij op een yamaha R6 uit 2001 met michelin pilot banden omdat ik wel van sportief rijden houd, maar afgelopen zondag regende het en ik was mijn vriendin thuis brengen (ik heb geen auto of auto rijbewijs) toen ik weer onderweg naar huis was trok ik op bij een stoplicht en ging een lullige bocht naar links in en aan het eind van de bocht gleed mijn achterband onder mij vandaan, ik heb de motor omhoog gehouden en mijn band kreeg weer grip en ben gewoon doorgereden, het voelde een beetje alsof ik aan hetdriften was met mijn motor. Mijn vraag is: zijn er banden die voor sportief rijden zijn en goed grip hebben in de regen? (Het profiel op mijn banden is nog prima)
Groetjes

voor zover ik kan herinneren is de het pilot (road/power) reeks geschikt voor nat weer, mocht je een sportievere band hebben dan zou je naar de power 2ct reeks kunnen kijken. maar grote kans dat het aan het wegdek heeft gelegen, het was gisteren ook wel heel slecht weer he, dan komt het vuil omhoog uit het wegdek door de vele neerslag.
 
'Normaal' is ook nogal vrij interpreteerbaar. Wellicht toch de accuratie van het polsje trainen. Uiteraard kan er altijd troep op het wegdek liggen, maar zeker met optrekken in bochten kan regen funest zijn. Het randje tussen grip en geen grip wordt dan ineens klein. Ik rijdt met Pilot Road banden, maar ook in de regen heb ik goed vertrouwen in ze.
 
Kan zijn dat er iets van olie lag o.i.d., dan kun je de beste banden monteren die er zijn maar kun je nog altijd prima op je snufferd gaan.

Zoals al gezegd staat Michelin over het algemeen juist bekend om goede eigenschappen in de regen.
Nog niet genoemd: hoe oud zijn je banden en wanneer heb je voor het laatst de spanning gecheckt?
 
mijn rijstijl aanpassen? Ik trok normaal op en moest gelijk een bocht in, ik reed al alsof ik een vinger in me reet had zitten. Mijn achterband glee gewoon onder mij vandaan
Iedereen maakt wel eens een slippertje of zal deze nog maken. Indien er niets ligt wat glad is zal je toch echt gewoon jouw motor moeten zien te beheersen.

Wat jij normaal optrekken noemt weet ik niet, want ik was er niet bij.

Ik heb ook wel eens met koude banden en nat wegdek ff zitten slapen om vervolgens bijna een highsider te maken, omdat ik meteen de bocht door moest en te veel gas gaf voor die situatie.

Mijn eigen schuld. Minder vlot gas geven bij zulke omstandigheden.
Koude banden zijn kut. Koude natte banden zijn dubbel zo klote.
 
Kan van alles zijn en gebeurt iedereen wel eens denk ik.
Vaak gewoon blaadjes/olie/viezigheid/steentjes evt icm wegverkanting. Soms ook misschien iets te snel op het gas...
Michelin Pilot Road doen het over het algemeen goed in de regen. Ik moet zeggen dat ik sinds 1,5 jaar met Continental Road Attack 3 rijdt en dit de beste regenband tot nu toe vindt. Geeft veel vertrouwen en doet het op droog asfalt ook prima. Zelfs een circuitdag op Lelystad mee gereden zonder problemen.

Over het algemeen het beste is voorzichtig doen, lagere bochtensnelheid, zoveel mogelijk over schone wegdelen blijven rijden en niet te plat natuurlijk.
 

Zo te zien hebben lichte tweetakt buikschuivers het minste last van de regen.
 
Als je band weg glijd in een bocht lag er olie of troep of je hebt toch iets teveel gas gegeven. Je hebt geen Chinese rommel band eronder zitten dus denk toch dat je het in die hoek moet zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan