Nationaliteit, verzekering en aanschaf

SageCloud

MF veteraan
12 sep 2002
1.303
0
Mag je als inwoner van NL met een belgische nationaliteit een belgische motor aanschaffen (in België) en verzekeren (ook in België) en er dan weer mee rondrijden in NL?

Het enige wat je mist t.o.v. een 'normale' situatie is je onderkomen, toch? En dat je misschien wat vaker in NL dan in B rijdt... O-)
 
Mag je als inwoner van NL met een belgische nationaliteit een belgische motor aanschaffen (in België) en verzekeren (ook in België) en er dan weer mee rondrijden in NL?

Het enige wat je mist t.o.v. een 'normale' situatie is je onderkomen, toch? En dat je misschien wat vaker in NL dan in B rijdt... O-)
Nee, het mag niet, en (ik ken de Belgische wetgeving niet helemaal) je moet er waarschijnlijk een Belgisch adres voor hebben.

Aan de andere kant, het kan wel :P

[me]Koffer kent wel Nederlanders in het buitenland (Duitsland en België) die hun motor op Nederlands kenteken hebben staan.[/me]
 
Ja hoor, en dan even lekker vóórdeel behalen uit één Europa :N Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn :X
 
Nee, het mag niet, en (ik ken de Belgische wetgeving niet helemaal) je moet er waarschijnlijk een Belgisch adres voor hebben.

Aan de andere kant, het kan wel :P

[me]Koffer kent wel Nederlanders in het buitenland (Duitsland en België) die hun motor op Nederlands kenteken hebben staan.[/me]

Waarom zou het niet mogen?
 
Waarom zou het niet mogen?
Volgens de Nederlandse wetgeving mag jij als Nederlands ingezetene (dus hier je hoofd woon- en verblijfplaats hebbende) NIET een auto besturen dei in een ander land staat geregistreerd. Je mag zelfs niet in een buitenlandse huurauto rijden in Nederland. Dit om te voorkomen dat mensen op die manier Nederlandse belastingen ontduiken.

Tip: Als je een motor importeert uit het buitenland die daar al meer dan een half jaar jouw eigendom is geweest (omdat je daar hebt gewoond) hoef je er geen BPM over te betalen. Misschien is dit iets voor jou, om eerst je motor een half jaar in België op je naam te hebben staan, en daarna te "importeren". Je hebt dan iig het voordeel dat je waarschijnlijk met verzekeringen in Nederland een stuk goedkoper uit bent dan in België.

Disclaimer: Bovenstaande is dus puur hypothetisch en zeker niet de bedoeling om iemand aan te zetten aan het overtreden van enige wetgeving. O-)
 
Er staat nergens in de voorwaarden van Belgische verzekeringen dat de verzekeraar in België woonachtig dient te zijn. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan