Natte banen ??!!

Br@kker

Rookie
10 nov 2004
16
0
Belgie
Sind enkele jaren ben ik een doorwinterde motorrijder.
Toch heb ik een probleem...
Als het droog is ben ik steeds in volle vertrouwen. Bochtje hier en daar..
Nu heb ik het probleem als het regent of de banen liggen er nat bij , begin ik steeds heel onzeker te rijden .. Ik weet dat ik in de regen minder grip heb maar de laatste tijd begint het echt belagelijk te worden ik durf bijna niet meer in een bocht te rijden bij het minste spatje nat...
heb vorig jaar zelfs in de sneeuw gereden, ik weet dat jullie mij gek verklaren maar wil niet meer in de auto zitten.
Nu is mijn vraag: zou ik met een extra setje velgen met regenbanden meer vertrouwen terug krijgen in nat weer of zit dit in mijn hoofd ????
ps heb vorig jaar een serieuze schuiver gedaan in nat weer (door een natte bocht) misschien olie of ligt het aan de banden ???
 
slipcursusje op de motor volgen? www.vzn.nl bijvoorbeeld, remmen en uitwijken op natte baan en nog meer leuke grappen. (ik mag maandag :) )
 
Woon wel in belgie maar als daar het probleem mee is opgelost ga ik me zeker inschrijven .. de MAG zal dat zeker ook wel doen ... in ieder geval het moet overgaan want is om je kop tegen de muur te slaan |( hehe
 
Er is nogal wat verschil in banden. Vooral "sportieve" banden warmen vaak niet erg snel op (zeker met koelend vocht en een onzekere rijstijl), dus (nog) minder grip. Er is ook nogal verschil in "nat": Als het lang droog is geweest kan het tijdens de eerste regenbui spiegelglad zijn (veel stof en vuil), maar als het al lang geregend heeft kun je bijna "normaal" een bocht om. Het is goed om de grenzen op te zoeken: Een beetje spelen met een ABS fiets om remmen in het nat te leren, en/of een voortgezette training met motoren waarop zij-steunen zijn geschroefd voor het betere bochtenwerk.
 
Dan moet je zeker eens een slipcursus op de motor doen. Heb ik zelf tijdens m'n rijopleiding ook gevolgd. Erg leerzaam en je staat versteld hoe hard je nog kan remmen met nat weer. Geloof dat de capaciteit 70% i.t.t. droog wegdek. Vaak overschatten mensen de grip bij droog weer en onderschatten ze bij nat weer. Maar beter langzaam als snel en op je bek natuurlijk.
 
Nu is mijn vraag: zou ik met een extra setje velgen met regenbanden meer vertrouwen terug krijgen in nat weer of zit dit in mijn hoofd ????

Met een extra setje velgen met regenbanden heb je dus 4 wielen op je motor.
Cool.. dan kan je net zo goed in een auto gaan rijden :?

Of bedoelde je dat niet?

Euh, ontopic... ik denk dat het tussen je oren zit, als ik heel eerlijk ben.
 
Glijdend van het gas gaan, dat is toch het recept voor een high-sider??????

Br@kker: Ga je grenzen eens opzoeken in een gecontroleerde omgeving, je kunt veel meer dan je denkt....
 
Sind enkele jaren ben ik een doorwinterde motorrijder.
Toch heb ik een probleem...
Als het droog is ben ik steeds in volle vertrouwen. Bochtje hier en daar..
Nu heb ik het probleem als het regent of de banen liggen er nat bij , begin ik steeds heel onzeker te rijden .. Ik weet dat ik in de regen minder grip heb maar de laatste tijd begint het echt belagelijk te worden ik durf bijna niet meer in een bocht te rijden bij het minste spatje nat...
heb vorig jaar zelfs in de sneeuw gereden, ik weet dat jullie mij gek verklaren maar wil niet meer in de auto zitten.
Nu is mijn vraag: zou ik met een extra setje velgen met regenbanden meer vertrouwen terug krijgen in nat weer of zit dit in mijn hoofd ????
ps heb vorig jaar een serieuze schuiver gedaan in nat weer (door een natte bocht) misschien olie of ligt het aan de banden ???

www.freebike.nl en dan de ftt allroad training...
ga jij van je angst afkomen dat is op zeker! :)
 
Volgens mij als je normaal rijdt hoef je met nat weer niet bang te zijn. Ben tot nu toe alleen maar gegleden over geverfde stukken en dat zwarte *&^%*&^%@# reparatieteer, maar (tenzij je bochtjes gaat maken op een verdrijvingsvlak :P ) da's ff wegslippen en dan pakken je wielen weer (ok, 1x was het heel ver wegslippen, toen was ik blij da'k vroeger met brommers heb gecrossed en nog iets van mijn reflexen over had :) ).
 
Glijdend van het gas gaan, dat is toch het recept voor een high-sider??????

Br@kker: Ga je grenzen eens opzoeken in een gecontroleerde omgeving, je kunt veel meer dan je denkt....

als je het gas op tijd dicht draait valt het wel mee met "I can see my house from here"..
als je op tijd het gas dicht doet "hapt" ie effe, maar blijf je der wel op zitten..
je kunt ook het gas erop pleuren en met je kont sturen maar daar moet je ook de lef voor hebben en mogelijkheden.

ik ben pas bang voor die betonbanen in Belgie met 2kilo olie per vierkante meter wat naar boven komt met de ZWARE regen en voor op/afritten met meerdere soorten asfalt.

ps, banden kunnen toch zeker wel wat uitmaken met wat je tussen je hoofd voelt..
in de droge winter en in de herfst heb ik metzelers onder mijn brommer gehad maar bij regen was het tot in de 4de versnelling doorslippen met het achterbandje...
nu der een bridgestone onder ligt kan (en durf) ik er veel harder mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het ook met m'n BT-020's, achter wel eens een zwieper gehad en voor voelde ie eng aan.... pas m'n nieuwe Fazer opgehaald en laten afleveren op Pilot Powers (mooie gelegenheid om nieuwe banden te testen).
Mijn god wat geven die banden een vertrouwen!!! Zelfs met siliconen op nat wegdek bij de dealer wegrijden is alsof ze zeggen 'Maak je geen zorgen, dit komt helemaal goed'. Ik heb nog geen serieus bochtenwerk gedaan maar het voel zo enorm goed aan tot nu toe.
Misschien een optie voor je?
 
Ik heb het probleem ook wel eens alst nat is.
Omdat ik al twee keer een drift actie door olie en vuil op de weg had in de regen.( goed afgelopen )
Toch moet ik zeggen als ik eenmaal rijd dan ga ik gewoon weer normaal door de bochten.Maar als ik olie zie rijd ik als een bejaarde door de bocht en in het donker rijd ik overegens altijd beter met nat weer omdat ik de olie dan niet zie ofzo :p, dus maak me zelf ook wel een beetje druk om niks.
Zou gewoon goed door kijken en goed je benen tegen de tank aan klemmen dat je voelt wat de moto doet,teminste zo doe ik het altijd en helpt voor mij het beste.
Denk dat het probleem is dat je zoekend gaat rijden ( dat merk ik bij mezelf ook wel eens met nat weer ).
In iedergeval veel sucses ermee, hopelijk gaat het dalijk een stukkie beter. Want ook met nat weer moet je je tenslote prettig voelen op een bike.
 
Toch heb ik een probleem...
Nu is mijn vraag: zou ik met een extra setje velgen met regenbanden meer vertrouwen terug krijgen in nat weer of zit dit in mijn hoofd ????

Extra setje regenbanden lijkt me niet handig, die kun je gewoon na 1000km weggooien(als je dat haalt).

Beter is een cursus ROC (remmen onder conrole) van de KNMV in Rijssen (Overijssel). Heb ik dit jaar gedaan en is echt superleuk. Je krijgt een BMW GS 650 met zijwieltjes waardoor je niet om kunt vallen. Een nat stuk "witte" weg besprenkeld met Dreft en glijen maar, met en zonder ABS je leert er van alles. En met de oorkonde krijg je ook nog 10% korting op je verzekeringspremie.

Kijk hier maar ff onder opleidingen ROC
 
Op het moment ben ik maar met de auto naar mijn werk. Ik rijd elke dag door de Wieringen (kop Noord-Holland). Normaal ga ik via de N241, maar nu via A7 de N242 en N248. Maar aangezien de N241 afgesloten is voor 2 weken en ik het alternatief nog minder prettig vind om te rijden heb ik gekozen voor de auto.
Ten eerste omdat ik in het donker totaal niets zie door de tegenliggers en ten tweede omdat de boeren op het moment daar erg hun best doen om de weg zo glad mogelijk te maken. Misschien zit dit ook tussen mijn oren maar als ik me niet prettig voel op de motor rijd ik liever niet gezien de verhoogde risico's.

Maar elke keer als ik dan weer in het licht vertrek naar huis heb ik er spijt van. De rit duurt voor mijn gevoel namelijk veeeeel langer met de auto.
 
DAnk u mensen ben er weeral wijzer van geworden...behalve die ene nutteloze opmerking... maar ja de persoon in kwestie zal in de winter ook 4 bandjes onder zijn trottinet hebben zitten zeker !!! :9


by the way never drive faster than your angel can fly !!! :}
 
Vorig jaar winter heb ik met een compleet versleten achterband een rondje gereden in de stromende regen. Ik wilde weleens zien hoe ver ik kon gaan met een dooie Dunlop D205 achteraan en je kunt dan nog aardig ver gaan hoor. Ook een paar keer expres zo ver gegaan dat de achterkant uitbreekt: als je het ziet aankomen is dat zelfs best leuk en best wel leerzaam. Met andere woorden: het zit meer tussen je oren dan in je achterband.
 
Volgens mij als je normaal rijdt hoef je met nat weer niet bang te zijn. Ben tot nu toe alleen maar gegleden over geverfde stukken en dat zwarte *&^%*&^%@# reparatieteer, maar (tenzij je bochtjes gaat maken op een verdrijvingsvlak :P ) da's ff wegslippen en dan pakken je wielen weer (ok, 1x was het heel ver wegslippen, toen was ik blij da'k vroeger met brommers heb gecrossed en nog iets van mijn reflexen over had :) ).
reperatieteer kom je helaas steeds vaker tegen ,het water blijft er ook zo lekker opliggen :X
 
reperatieteer kom je helaas steeds vaker tegen ,het water blijft er ook zo lekker opliggen :X
Yup. Kwam het donderdag onderaan een afrit van de A1 (vanuit Apeldoorn naar Harderwijk) in de regen tegen. Fijn, reparatieteer+bocht maken+regen... blij dat het maar een smalle strook was, zodat ik alleen maar een klein stuk opzij gleed en alleen maar een paar hartslagen miste.. |( |( :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan