Natte helm in topkoffer laten zitten, hoe stank weg te krijgen?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ik heb een weekje niet gereden en na mijn laatste rit mijn helm in mijn topkoffer gestopt, deze is meer luchtdicht dan ik dacht. En daarna heb ik mijn fiets een week lang niet meer aangeraakt. I.a.w. alles is gaan stikken en die helm stinkt nu een uur in de wind.

Heeft iemand hier een tip om die lucht uit mijn helm te krijgen?

Alvast bedankt!

Gr.
Joris
 
Als je een uitneembare voering of delen hebt dan lekker in een lauw sopje met Biotex of Dreft.
Paardrijzaken verkopen ook sprays om caps te reinigen.
 

Bijlagen

  • IMG_4156.jpeg
    IMG_4156.jpeg
    110,3 KB · Weergaven: 1
Ik zie dat men ook wel eens ozon generatoren gebruiken om luchtjes te verwijderen. Motorfietsen Ozon helmdroger / sterilisator voor Scott Helmen Tourtecs

Maar goed, ik lees ook weer dat sommige geen goede ervaringen hebben met die apparaten om de lucht uit b.v. sportschoenen, laarzen of handschoenen te halen

Dus of zo'n verkleinde versie nut zal hebben is de vraag. Van die grote apparaten voor in een auto tegen rooklucht werkt vaak redelijk na een dag lang stomen ;)

Verder gewoon alle zachte delen uit je helm halen en inderdaad Biotex gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Een natte helm zo opgesloten laten zitten bevorderd de groei van bacteriën en de daarbij behorende geur. Net een vaatdoek die te lang is blijven liggen. Zo’n muffe kelderlucht in je helm is niet prettig en je kunt ervoor kiezen deze te maskeren met een lekker luchtje. Uitwassen indien mogelijk is natuurlijk veel beter maar niet alles laat zich uit de helm verwijderen. Om die ongewenste micro organismen te doden kun je ze bestralen met een desinfectie lamp. Deze lampen stralen UV-C uit en die maken er korte metten mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
De onderliggende vraag is natuurlijk 'waarom zou je dat doen' :? maar ik begrijp heel goed dat dat nu even niet het moment is.
 
Een natte helm zo opgesloten laten zitten bevorderd de groei van bacteriën en de daarbij behorende geur. Net een vaatdoek die te lang is blijven liggen. Zo’n muffe kelderlucht in je helm is niet prettig en je kunt ervoor kiezen deze te maskeren met een lekker luchtje. Uitwassen indien mogelijk is natuurlijk veel beter maar niet alles laat zich uit de helm verwijderen. Om die ongewenste micro organismen te doden kun je ze bestralen met een desinfectie lamp. Deze lampen stralen UV-C uit en die maken er korte metten mee.

Ook schimmels groeien dan lekker rap. Ik heb een keer een zeiknatte helm op de vloer gelegd, per ongeluk met vizier dicht.
Die zat aan de binnenkant ook binnen no time vol met mooie zachte haartjes. :+
 
Ook schimmels groeien dan lekker rap. Ik heb een keer een zeiknatte helm op de vloer gelegd, per ongeluk met vizier dicht.
Die zat aan de binnenkant ook binnen no time vol met mooie zachte haartjes. :+
Ook schimmels worden gedood door UV-C, die zelfde lampen worden gebruikt in ziekenhuizen om te desinfecteren en ze doden ook algen in aquaria.
Hier in de slaapkamer heb ik een muur zonder spouw. Daar staat de wind aan de buitenkant op en daardoor condenseert dus de vocht die wij gedurende de nacht uitblazen. Dit is vooral is dit seizoen een dingetje want met luchten alleen komen we er niet af. De combinatie van een scheepsdroger en een lamp zorgen er voor dat we niet meer neusverkouden worden terwijl we liggen te slapen waardoor je door je mond moet ademen. Met 15 minuten de lamp aan en een uurtje de droger gaat het wel goed.
 
Ook schimmels worden gedood door UV-C, die zelfde lampen worden gebruikt in ziekenhuizen om te desinfecteren en ze doden ook algen in aquaria.
Hier in de slaapkamer heb ik een muur zonder spouw. Daar staat de wind aan de buitenkant op en daardoor condenseert dus de vocht die wij gedurende de nacht uitblazen. Dit is vooral is dit seizoen een dingetje want met luchten alleen komen we er niet af. De combinatie van een scheepsdroger en een lamp zorgen er voor dat we niet meer neusverkouden worden terwijl we liggen te slapen waardoor je door je mond moet ademen. Met 15 minuten de lamp aan en een uurtje de droger gaat het wel goed.

Zou je niet een muur ervoor kunnen maken en dus een spouw creëren?
Het is ook niet denk ik alleen het vocht wat je uitblaast, maar ook temperatuurverschil binnen/buiten zal niet meehelpen met de muur droog te houden.
 
Zou je niet een muur ervoor kunnen maken en dus een spouw creëren?
Het is ook niet denk ik alleen het vocht wat je uitblaast, maar ook temperatuurverschil binnen/buiten zal niet meehelpen met de muur droog te houden.
Zou ik best willen maar dat gaat jammer genoeg niet. Aan de binnenkant kom ik ruimte te kort en aan de buitenkant krijg ik geen vergunning voor.
Zoals het nu gaat vind ik het goed. Heb nu ook de cv haard aan en de radiator die daar hangt krijgt het warm en dan de droger erbij aan voor een uurtje. Bij een teken van een muf luchtje gewoon vijftien minuten de lamp erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan