nattigheid (benzine) in luchtfilterhuis (foto's)

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.213
439
omg. den bosch
goedemiddag,

peugeot elyseo 125 cc (4-takt) bouwjaar 2001, motorscooter

ik heb de laatste tijd nogal last van een slecht startende motor, ik moet dan lang doorstarten (ca. 10 sec.) voordat hij aanslaat. dus laat ik eens op onderzoek uitgaan: het eerste wat mij opviel is dat er natigheid uit mijn luchtfilter komt (is een groot kunstof huis met een schuim matje erin) en dan over de achterbrug loopt (1e foto luchtfilter is hier gedemonteerd). in het luchtfilter ook nattigheid en ook het schuim matje is onderin doordrenkt.
nu is mijn vraag wat is dat voor nattigheid en is dit normaal, zo niet hoe komt dat daar terecht.

op het luchtfilterhuis zit ook een slangetje wat naar de vuldop van de carter olie loopt (vuldop is met slang verlengt naar onder zadel) uit dit slangetje komt wanneer de motor loopt pulserend droge lucht op het ritme van de motor, lijkt mij OK.

verder viel mij op dat het olie peil te hoog was (boven kijkglas), dus olie afgetapt en ik vond hem erg dun, net water. volgens boekje gaat er 1 liter in (excl. filter), en ik haalde er ca. 1,1-1,2 liter uit. nog geprobeerd met een beetje of het wou branden (met lucifer) om vast te stellen of er benzine bij zat, het wou niet branden. peil van koelwater gecontroleerd, is OK (wat niet wil zeggen dat er niks uit is omdat ik het oude peil niet weet, is nu gemerkt)

verder zit er op de zijkant van de carberateur (2e foto) een soort schuim filtertje (waarvan lijkt alsof je er een sterschroevendraaier kan inzetten) dat zwart ronde ding (rubberachtig) met daarin het schuim. dit filtertje vond ik nogal nat. ook de vlotterbak is rondom nogal nat (3e foto).

een hoop info, maar ik hoop dat er iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn.
alvast bedankt.

003-1.jpg

002-3.jpg

004-3.jpg
 
is dat slangetje waar ik het over had een overloop ???? (lijkt mij raar want het zit door de vuldop verlenging ca. 25 cm. boven het blok aangesloten) dat slangetje was overigens aan de binnenkant droog, ik heb daar nog op gelet.

toen ik alles had droog gemaakt en gemonteerd starte ie weer goed.
dus het slechte starten word zeer waarschijnlijk veroorzaakt door dat natte filter.
 
Dat klopt dat ie door de nattigheid niet of slecht start.
Maar als het geen olie is wat dan wel? Vochtprobleempje?
Zou het ff goed uitzoeken. Misschien dat er ergens een lek in je filterhuis zit dat er opspattend vocht in kan komen?
 
Dat slangetje zal je carterventilatie wel zijn.

Wat voor ritjes maak je? Voornamelijk korte stukjes of voornamelijk lange einden?

Kan goed zijn dat je veel vocht in de motor krijgt en daarvoor veel damp je luchtfilterdoos in jaagt.

Wanneer is je olie voor het laatst vervangen?

Edit: dus niet doorrijden met superdunne olie. Nieuwe erin knikkeren!
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je dus al. Korte stukjes, niet echt heet blok, condensvorming.... verdamping, dampvorming, carterventilatie, vocht in je luchtfilter, filter te nat, slecht starten, veel verbruiken.

Olie vindt vocht ook minder.

Scheur die slang anders uit je luchtfilter als je er meer last mee hebt.

Die nattigheid van je carb is niet zo uniek... dat hebben ze allemaal wel een beetje. Helemaal met zo'n scootah waar het weggestopt zit onder wat tupperware enzo :')

Ik zou zeggen, nieuwe olie zoals je zei, filter vervangen en lekker scheuren. Hou het in de gaten.
 
als ik inderdaad vocht in mijn luchtfilterhuis krijg via mijn carter dan zou ik mayonaise vorming moeten zien. dat is totaal niet het geval, bovendien is dat slangetje aan de binnenkant volledig droog (zoals eerder gemeld).

zojuist weer start problemen gehad, meteen de bougie eruit gedraaid en deze was nat. droog gemaakt, motor droog gestart (zonder bougie), luchtfilter eruit, en motor start veel beter.

nu zat ik te denken aan de choke, waarschijnlijk zit er een automatische choke op. kan het niet zo zijn dat deze blijft hangen of op een andere manier niet goed functioneert.
hoe zou ik dit kunnen controleren ?

mijn dank,
 
Ik denk dat de vlotternaald blijft hangen: te rijk mengsel bij starten,natte bougie,en benzine loopt in de cylinder en langs zuiger in carter.Dat verklaart ook het teveel aan olie en de dunne olie.
 
Laatst bewerkt:
Ikmdenk dat de vlotternaald blijft hangen: te rijk mengsl bij starten,natte bougie,en benzine loopt in de cylinder en langs zuiger in carter.Dat verklaart ook het teveel aan olie en de dunne olie.

:^

Let er wel mee op: er zit dus benzine door de olie...

En ik denk dat het via de luchtinlaat het huis in loopt, en dan via de carterontluchting het blok in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
inderdaad iets van die aard, ik kijk zojuist even en zie dat het olie nivo in het carter is gestegen.

de carter ontluchting zit zoals eerder gemeld ca. 20 cm. boven het blok, de olievulopening is verlengd met een slang en zit onder het zadel (motorscooter), daar zit ook het slangetje voor de carterontluchting aangesloten, dus dqat traject voor benzine in het carter lijkt mij uitgesloten.

ik zit net te denken (dat houd nooit op.....dat gaat maat door en door..... :) ) dat wellicht de vacuum benzine kraan de boosdoener kan zijn, niet sluiten dus. zou er dan benzine in het carter kunnen lopen, via de zuiger of zo ????????
 
Laatst bewerkt:
en inderdaad, trek de benzine slang van de carbarateur los en er komt gewoon benzine uit gestroomd.
kan het zo zijn dat de benzine dan via de vlotter naald richting cilinder en luchtfilter loopt, of sluit deze dan ook niet goed af ??????


edit: vacuumkraan gedemonteert en open gemaakt, membraam OK, bleek dat er een klein zuigertje bleef plakken, gangbaar gemaakt en lijkt nu in orde. benzinekraan sluit nu af en als je aan de P zuigt stroomt de benzine door.
 
Laatst bewerkt:
En toch zou ik de carb even schoonmaken,want hij stroomt blijkbaar over.W.s. heb je er nu geen last meer van(net niet goed afsluiten,),maar ook op PRI-stand moet er geen benzine uit de carb komen.
 
hier zit helemaal geen kraan op, gewoon, benzine in, benzine uit & P. maar ik begrijp wat je bedoelt :)
"pri" is continu open onafhankelijk van het vacuum.

ik zal inderdaad de vlotternaald eens schoon maken want die sluit dan ook niet goed af, hoe kom ik daar het beste bij, vanaf de onderkant (vlotterbak) ??
 
natuurlijk vanuit de vlotterbak, ik was even in de war met de gasnaald die er trouwens volgens mij niet inzit omdat het gas een vlinderklep bediend.
op de rubbere punt van de vlotternaald zat witte aanslag, schoon gemaakt en alles weer gemonteerd.
alles lijkt nu goed te zijn, de tijd zal het leren.

samenvattend waren het 2 storingen die per stuk niet zo heel veel kwaad kunnen maar omdat ze in serie staan wel problemen veroorzaken.
1e een niet afsluitende vacuumkraan, 2e een niet goed afsluitende vlotternaald.

iedereen bedankt voor de adviezen en het meedenken, mochten er toch nog problemen komen dan laat ik dit nog weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan