Navigatie + 12volt aansluiten op achterlicht

SanderRS

MF veteraan
2 mrt 2010
1.232
30
Facebook
Hoi mensen,

Even een klein vraagje.
Ik wil mijn Garmin aansluiten op het achterlicht zodat hij mooi over het contact werkt.
En ik wil mijn huidige 12v aansluiting die nu rechtstreeks op de accu zit ook op deze manier aansluiten.
Dit gaat neem ik aan niet voor problemen zorgen? Om 2 extra verbruikers (afgezekerd) op het achterlicht erbij te pluggen? :)
 
Garmin is bescheiden qua verbruik. Zit normaliter een 5A zekering bij. Dat zal wel los lopen dus.

Wat je met die 12votl plug gaat doen, bepaalt natuurlijk of de zekering het gaat houden :Y

En is er misschien iets makkelijkers in de buurt, zoals een koplamp, zodat je hetzelfde effect krijgt?
 
Je kunt ze ook rechtstreeks op de accu aansluiten, maar dan met een schakelrelais via het achterlicht. Heb ik zo met m'n hvv gedaan.
Ik heb mijn Garmin op de accu aangesloten met een vastschroefbare 3 polige DIN-audioplug. Deze plug zit dus in de 12 V voedingsleiding en voor de 12/5 V omvormer.
Ik kan mijn druppellader ook op deze plug aansluiting dus dient twee doelen.
 
Ik heb het zelf op een stoute manier gedaan, ik heb de stekker uit m'n stadslichtje getrokken en m'n aansluiting hier op gezet. Zo loopt ie vanzelf over het contact en ik zit meteen al mooi vooraan bij het stuur, plus ik hoef geen aftakkingen te maken.
Ja, ik weet dat je eigenlijk een werkend stadslicht moet hebben, maar controle daarop is wel heeeel minimaal en ik heb niet het idee dat je verschil ziet tussen wel/geen brandend stadslicht.
 
wat dacht je van op de draden van je contactslot??

Vrij lastig aansluiten ooit doordat je moet gaan knippen/lassen/solderen in de orginele fabrieksbekabeling (en dat doe je (lees:ik) liever niet).

Heb m'n Zümo hier op de draden van de kentekenplaatverlichting (in de "kont" van m'n fiets) aangesloten door zelf gewoon een "Y" kabel te maken middels stekkertjes. Kentekenplaat verlichting loopt sowieso al met 't contact mee en is ruim over gezekerd én ik kan 't zo weer terugsteken zonder ook maar iets geknipt te hebben in de orginele fabrieks bekabeling.

R6 2012 ...
 
Laatst bewerkt:
Garmin is bescheiden qua verbruik. Zit normaliter een 5A zekering bij. Dat zal wel los lopen dus.

Wat je met die 12votl plug gaat doen, bepaalt natuurlijk of de zekering het gaat houden :Y

En is er misschien iets makkelijkers in de buurt, zoals een koplamp, zodat je hetzelfde effect krijgt?

In de voedingkabel van een zumo zit een zekeringhouder met een 1 A snelle zekering. Aansluiten op het achterlicht kan prima.
 
Je zou ook een relais aan kunnen sturen via de verlichtingskabel en die voeding middels een draad (met zekering) rechtstreeks op de + van de accu.
Ik heb een contactgeschakelde draad genomen en daarmee het relais aangestuurd.
Daar zitten een paar verbruikers op, xenon, intercom, handschoenen en de navigatie.
De aansluitingen heb ik bij Conrad besteld, evenals de zweefzekeringen.
En alles onder het zadel geplaatst, dichtbij de accu en de zekeringenkast.
full

full

full

full
 
Wimmel_1, wat je nu zegt maakt niks uit. want ook jij hebt nieuwe stekkers moeten zetten, dat doe ik ook bij het contact slot. dus ook ik kan de boel verwijderen zonder de bekabeling weer open te moeten halen, stekker eruit en weg!
 
Aftakken van het stadslicht is het meest simpel, en veilig. Als je even de kans hebt gebruik dan geen sigaretten aansteker plug. Die dingen rammelen telkens los. Voor dit doel kan je beter een Hella accessoireplug gebruiken. Of een USB aansluiting op de motor monteren.
 
Wimmel_1, wat je nu zegt maakt niks uit. want ook jij hebt nieuwe stekkers moeten zetten, dat doe ik ook bij het contact slot. dus ook ik kan de boel verwijderen zonder de bekabeling weer open te moeten halen, stekker eruit en weg!

Ik heb alleen een paar stekkertjes moeten zetten op een zelf gemaakt "Y" kabeltje van +/- 5CM. wat vervolgens op de orginele kabelboom te prikken is (en op de orgineel gestekkerde kentekenplaatverlichting). Juiste stekkertjes aanschaffen en alles op de fiets blijft gewoon orgineel/intact.

Is nogal een verschil met het gaan stekkeren IN een kabelboom maar daar kom je pas achter als je een keer een kabelboom kunt gaan doormeten vanwege "vreemde" storingen welke veroorzaakt worden door een intern geöxideerde kabel.

Vooral bij fietsen welke een af fabriek startonderbreker hebben wil je eigenlijk niet rommelen in de kabelboom tussen het contact en de ECU (oftwel het gehele kabelharnas).
De standaard bekabeling van een Zümo 660 is lang genoeg en ook die kabel moet je ergens kwijt (tenzij je daar ook in wil gaan knippen of ergens op een rolletje wil laten hangen).

Maar.... Iedereen moet lekker doen waar 'ie zelf zin in heeft zolang er maar geen CAN-Bus syteem bekabeling op z´n fiets zit, dan werkt mijn oplossing namelijk ook niet :o
 
Laatst bewerkt:
Aftakken van het stadslicht is het meest simpel, en veilig. Als je even de kans hebt gebruik dan geen sigaretten aansteker plug. Die dingen rammelen telkens los. Voor dit doel kan je beter een Hella accessoireplug gebruiken. Of een USB aansluiting op de motor monteren.


Die ik heb gebruikt is ook geen sigarettenaanstekerplug maar een powerplug , die zitten ook achter in auto's tbv koelboxen e.d.
full
 
Ik heb zelf een relais aangesloten, wat schakelt met het parkeerlicht.

Voordeel daarvan is, dat ik bij het tanken de motor op parkeerlicht kan zetten zodat de stroom aan blijft.

En ik vind een relais wat netter dan de stroom rechtstreeks aftappen van de verlichting. Ook al is het maar een beperkt wattage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan