nasrentzing

Rookie
26 apr 2015
3
0
Ik rij op een Piaggio MP3 400ie en wil graag een navigatie aansluiten.
Waar kan ik het beste de stroom vandaan halen. Het liefst haal ik uiteraard de stroom ergens voor vandaan en niet rechtstreeks van de accu. Ik denk wel dat het beter zou zijn om het rechtstreeks van de accu te halen, maar dat lijkt me ook vrij lastig.
Graag een zo eenvoudig (maar wel goede) oplossing.
 
Ik rij op een Piaggio MP3 400ie en wil graag een navigatie aansluiten.
Waar kan ik het beste de stroom vandaan halen. Het liefst haal ik uiteraard de stroom ergens voor vandaan en niet rechtstreeks van de accu. Ik denk wel dat het beter zou zijn om het rechtstreeks van de accu te halen, maar dat lijkt me ook vrij lastig.
Graag een zo eenvoudig (maar wel goede) oplossing.
Ja navi setje heeft, als het goed is, lange draden met een zekering.
Die kunnen dus rechtstreeks op de accu.

Veel mensen tappen af van de draden naar het dimlicht. Dik genoeg (navi gebruikt niet veel) en geschakeld. Dus minder risico van per ongelijk aan laten staan. En dicht in de buurt van waar je de navi gaat plaatsen.
 
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga hem op het dimlicht aansluiten. Die zit inderdaad heel dicht bij. Ik ga ook zeker op het forum van de MP3 club kijken.
 
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga hem op het dimlicht aansluiten. Die zit inderdaad heel dicht bij. Ik ga ook zeker op het forum van de MP3 club kijken.
Wel even controleren of dat er spanning op het dimlicht blijft staan als je overschakelt naar grootlicht. Mocht je vlakbij een draad hebben lopen van het stadslicht is dat een betere optie.
 
Het bleek toch eenvoudiger om alles rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Het verwijderen van de koplamp is een heel gedoe.
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Doe het dan wel via een schakelaar of een plug. Contacten die continue onder spanning staan kunnen in een vochtige omgeving gaan corroderen, vooral koper dat dan groen uitslaat.

Verder zal de spanningsomvormer 12/5 V, al is het maar een paar mA, je accu langzaam leegtrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan