Navigatie Motor via mobiel

trebbor77

Rookie
1 nov 2014
13
0
Barneveld
Goedemorgen,

ik ben op zoek naar de beste manier om mijn mobiele telefoon (android) te gebruiken voor navigatie op de motor. Ik weet dat een los navigatie systeem op zich beter en makkelijker werkt maar ik wil juist mijn telefoon hiervoor gebruiken zodat ik niet een nieuw en extra systeem hoef aan te schaffen.

Wat wil ik ?
-Zo snel mogelijk van A naar B
-Zo leuk mogelijk van A naar B (kronkelwegen, zelf gemaakte routes, bestaande gedownloade routes inladen en rijden)

Ik heb op mijn motor al een houder inclusief laadkabel voor mijn mobiele telefoon (Hardcase Ultimate Addons voor Samsung Galaxy S4) dus stroomvoorziening/laden is geen probleem (wel heb ik net een Huawei Ascend Mate 7 en zoek ik hier nog een goede hardcase voor ..dus als iemand weet waar ik die kan vinden?!)

Vorig jaar heb ik heel even Tyre + Sygic gebruikt maar volgens mij is het niet meer mogelijk om routes in te laden in Sygic voor Android in de nieuwste versie.

Wat zoek ik ?
-De beste app (TomTom, Sygic, Osman, Navfree enz) waar ik de beste en makkelijkste mogelijkheden mee heb om routes in te laden
-De beste site/software om mooie routes (omgeving Amersfoort) te maken en bestaande te vinden
-Eventuele uitleggen/tutorials

Het liefst natuurlijk gratis of zo voordelig mogelijk maar het mag ook best iets kosten als het de moeite waard is.
Nu het mooiere weer er weer aan komt zullen er vast meerdere mensen zijn die hier naar op zoek zijn dus ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties en ervaringen.
 
Goedemorgen ook :W . Er zijn topics over dit onderwerp, heb je de zoekfunctie al gebruikt?
 
Copilot kan ook routes laden. Is verkrijgbaar in de playstore. Je kunt het gratis een aantal dagen proberen.
 
Hoi,

dank voor de verwijzing, ik was het al tegengekomen maar ik was even benieuwd of er inmiddels weer andere mogelijkheden waren.
Tevens was ik in de veronderstelling dat routes laden in sygic niet meer ging maar ben er net achter gekomen dat dat wel gaat!
 
ik gebruik Osmand, installeren via de app winkel F-Droid. Ondersteund ook gpx routes :)

installeren via de google app store beperkt het aantal te downloaden kaarten, via F-droid is die beperking niet :)
 
Zijn er ook apps die op Iphone werken?
Waar ik dus een gpx route kan inladen en dan via turn by turn word getoond hoe ik moet rijden om de route af te rijden???
Ik zoek me al de hele avond suf, maar vind niet echt iets...
Via Sygic of Co pilot gaat die niet, of ik weet mss niet hoe het moet... ;)
 
heb je al eens met telefoon gereden mijn ervating is dat de mijn smartphone (iphone) slecht leesbaar is op de motor
 
ik gebruik een oude samsun s3, met verlichting op maximaal is het goed te doen. Vervelend is vooral dat het met handschoen niet te bedienen is maar verder geen klachten :)
 
Gebruik je de Samsung S3 puur voor de gps functie dus zonder simkaart dan Downunder?

Zelf gebruikt ik het volgende :

-een Galaxy S4 (mijn oude telefoon omdat ik voor mijn nieuwe telefoon nog geen goede houder heb kunnen vinden voor op de motor)
-Sygic navigatie app
- (Bluetooth) headset om onderweg muziek te kunnen luisteren + gesproken aanwijzigingen navigatie beluisteren.
- Soundabout app Android zodat ik tegelijk muziek kan luisteren en aanwzijzingen navigatie doorkrijg (dit heb je nodig als je telefoon geen AD2P ondersteunt)
-Tyre to Travel (http://www.tyretotravel.com/nl/download-tyre/)/ websites met routes
- ITN Converter (Benichou Software)
- Ultimate Addons waterdichte telefoonhouder (http://www.ultimate-addons.nl/)
- usb kabel + sigarettenaansteker om de telefoon op te laden

Via Tyre kan je bestaande routes laden vanaf de website (TyreToTravel NL - Vind, maak en deel routes) of zelf routes maken. Ook zijn er diverse websites (bijv. www.routeyou.com of www.motorroutes.net) waar je dit ook kan. Als je bijv. via Google zoekt op "motorroute + jouw woonplaats/omgeving waar je de route wilt rijden" dan kom je vanzelf de sites tegen.

Vervolgens sla je de route op en zet je hem met ITN converter om naar een geschikt formaat voor jouw navigatie(app) waarna je hem weer opslaat op je computer.
Mijn Galaxy S4 hang ik via een usb kabel aan de computer en via de verkenner zoek ik naar de map "sygic" welke op het interne geheugen van de telefoon staat (ook als de app op een externe sd staat).
In deze map zoek ik het mapje "res" en binnen dat mapje "itinerary". In deze map kopieer ik de net gemaakte route in ITN converter.
Vervolgens open je de Sygic app en dan open je de "favorieten" waar je route kan selecteren om te gaan rijden.

Wat zijn voor mij de voordelen?

- geen apart duur navigatie systeem nodig
- naast mijn telefoon geen extra apparaten mee hoeven te nemen
- werkt voor mij goed genoeg

Wat zijn de nadelen?

- ik heb geen ervaring met losse navigatiesystemen voor de motor, dit zal vast beter werken met meer mogelijkheden maar ik mis ze op dit moment nog niet
- Het aflezen gaat redelijk goed omdat de houder echt speciaal voor mijn telefoon is, soms is het wat lastiger af te lezen. Maar icm de gesproken aanwijzingen is dat nooit een probleem
- Is lastig te bedienen met je handschoenen aan

Ik ben benieuwd wat de voordelen/ervaringen zijn van andere navigatie apps die anderen gebruiken. Let er wel op dat een app op een ander besturingssysteem andere opties kan hebben. Zo is het naar mijn weten niet mogelijk om via Sygic op een Iphone zelfgemaakte routes in te laden.
 
Hey Trebbor,

Gebruik je een headset via een kabel of via bluetooth? Ikzelf gebruik amper navigatie op de motor en rij eerder rond. Als ik de weg zoek gebruik ik Google Maps app maar denk dat je net zo goed gebruik kan maken van een tomtom app oid.

Wat ik belangrijk vindt is het bereik van mijn mobiele telefoon, ik weet niet wat voor mobiele provider je hebt. Je kan op Beste mobiele providers - Vergelijk alle providers eventueel de dekking kijken van je mobiele provider.

Ik neem aan dat je 4G hebt, dit is wel gewaardeerd aangezien het zeer snel internet is en een beter bereik heeft op de motor maar niet verplicht. De bovenstaande website heeft enkel 4G dekking. (een S4 en Mate 7 kunnen wel 4G aan denk ik)

Je kan ook routes inladen via google, maar dan moet je wel even uitzoeken waar je heen wilt en die invoeren. Als je bent ingelogd kan je de route opslaan.

Hoop dat dit je helpt!
 
Hoi Motormol,

Ik gebruik sinds een paar dagen een Bluetooth headset van de Lidl (zie: Bluetooth Headset LIDL Review), deze zit aan mijn helm vast en moet zeggen dat deze boven verwachting goed werkt. Zo kan ik muziek luisteren, bellen en de gesproken instructies van mijn navigatie beluisteren.

Ik bel via KPN dus die snelheid/dekking zit wel goed!.

Routes via Google maken lijkt me toch minder handig dan de manier zoals ik hierboven omschreven heb.

Ik kwam trouwens ook de app van Routeyou tegen waar je routes kan zoeken op je mobiel en ook gelijk kan rijden volgens mij. Nog niet echt getest maar zag er goed uit
 
Gebruik je de Samsung S3 puur voor de gps functie dus zonder simkaart dan Downunder?

Zelf gebruikt ik het volgende :

-een Galaxy S4 (mijn oude telefoon omdat ik voor mijn nieuwe telefoon nog geen goede houder heb kunnen vinden voor op de motor)
-Sygic navigatie app
- (Bluetooth) headset om onderweg muziek te kunnen luisteren + gesproken aanwijzigingen navigatie beluisteren.
- Soundabout app Android zodat ik tegelijk muziek kan luisteren en aanwzijzingen navigatie doorkrijg (dit heb je nodig als je telefoon geen AD2P ondersteunt)
-Tyre to Travel (http://www.tyretotravel.com/nl/download-tyre/)/ websites met routes
- ITN Converter (Benichou Software)
- Ultimate Addons waterdichte telefoonhouder (http://www.ultimate-addons.nl/)
- usb kabel + sigarettenaansteker om de telefoon op te laden

Via Tyre kan je bestaande routes laden vanaf de website (TyreToTravel NL - Vind, maak en deel routes) of zelf routes maken. Ook zijn er diverse websites (bijv. www.routeyou.com of www.motorroutes.net) waar je dit ook kan. Als je bijv. via Google zoekt op "motorroute + jouw woonplaats/omgeving waar je de route wilt rijden" dan kom je vanzelf de sites tegen.

Vervolgens sla je de route op en zet je hem met ITN converter om naar een geschikt formaat voor jouw navigatie(app) waarna je hem weer opslaat op je computer.
Mijn Galaxy S4 hang ik via een usb kabel aan de computer en via de verkenner zoek ik naar de map "sygic" welke op het interne geheugen van de telefoon staat (ook als de app op een externe sd staat).
In deze map zoek ik het mapje "res" en binnen dat mapje "itinerary". In deze map kopieer ik de net gemaakte route in ITN converter.
Vervolgens open je de Sygic app en dan open je de "favorieten" waar je route kan selecteren om te gaan rijden.

Wat zijn voor mij de voordelen?

- geen apart duur navigatie systeem nodig
- naast mijn telefoon geen extra apparaten mee hoeven te nemen
- werkt voor mij goed genoeg

Wat zijn de nadelen?

- ik heb geen ervaring met losse navigatiesystemen voor de motor, dit zal vast beter werken met meer mogelijkheden maar ik mis ze op dit moment nog niet
- Het aflezen gaat redelijk goed omdat de houder echt speciaal voor mijn telefoon is, soms is het wat lastiger af te lezen. Maar icm de gesproken aanwijzingen is dat nooit een probleem
- Is lastig te bedienen met je handschoenen aan

Ik ben benieuwd wat de voordelen/ervaringen zijn van andere navigatie apps die anderen gebruiken. Let er wel op dat een app op een ander besturingssysteem andere opties kan hebben. Zo is het naar mijn weten niet mogelijk om via Sygic op een Iphone zelfgemaakte routes in te laden.
ja is een oude en scherm is wat beschadigd maar inderdaad zonder sim en daarmee alleen gps.
wist niet dat sygic ook routes aankon. Zal eens kijken of dat prettiger werkt. Osmand doet het goed maar is wat gebruikersonvriendelijk soms :+
 
afgelopen weekend weer eens gereden met mapfactor navigator free. Je haalt een track als gpx naar binnen op de android telefoon en je maakt waypoints aan, die worden gebruikt door de app, om de route te bepalen. Ik gebruik geen visuele info, maar de telefoon oortjes in en je wordt goed geleid. Met de instelling kortste route wordt de oorspronkelijke route voor 99% gevolgd. Twee andere handige apps: itnconverter en routeconvertor. Met routeconvertor kun je de route printen om te delen met andere trip deelnemers. Met itnconvertor kun je een route maken en aanpassen.

Het stroom gebruik van Mapfactor Navigator is erg laag. Een hele dag rijden is geen probleem. Data gebruik is nul.
 
net nog eens geklooid met Osmand :)

als je het eenmaal weet hoe het werkt komt het wel goed.

overslaan van routepunten heb ik dan nog niet gevonden maar misschien zit dat er ook niet in.
 
Hey trebbor,
Dank voor dit artikel!

Was net op zoek geslagen omdat ik over een paar dagen ook voor t eerst met android wil navigeren. Heb ook sygic aangeschaft dus als ik daarmee kan navigeren.... top!

Welk format gebruik jij om je tyre routes om te zetten naar Sygic? Wat is t handigst?
 
Kan Sygic waypoints overslaan in de route?

edit: ik liep wat versies achter, dus zojuist heb ik de laatste Osmand versie geinstalleerd.

Je kunt waypoints in een route eruit flikkeren, die optie zit in een submenu verstopt. Helaas geen kant en klare knop op het kaartscherm, dat had mooier geweest. Misschien komt dat nog :)
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan Rdkraker! Mooie van Sygic is ook dat je flitsers hebt (gratis + betaalde variant en ook te downloaden van internet) en je kan zelfs je telefoon als dashcam gebruiken via de app (betaald).

Ik zoek routes via de tyre website of bijv. via routeyou (google maar en je komt meerdere opties tegen om zelf routes te maken of bestaande te downloaden) en sla deze dan op. Vervolgens open ik itn converter en open ik de gedownloade route waarna ik hem opsla met de extentsie (zie onderaan itn converter) "Sygig GPS Navigation 13.tft". Je kan ook 11 kiezen ipv 13 maar bij mij op 2 android telefoons werkt het alleen als ik hem opsla als 13.
Vervolgens verbind je je telefoon met een usb kabel met je pc en dan open je via de verkenner je telefoon en open je het interne geheugen (niet de externe sd kaart!!) te zoeken naar het mapje "Sygic". Binnen deze map zoek je het mapje "Res" en binnen dit mapje zoek je weer "itinerary". In dit mapje plak je de route. Koppel je telefoon dan los van de pc en open sygic. Nu staat hij onder favorieten en kan hem kiezen.

Dan wordt de route geladen en kan je routepunten toevoegen en verwijderen en bijv. ook het startpunt wijzigen. Het veranderen van de routepunten kan je volgens mij beter van te voren doen in tyre of itn converter maar hier heb ik nog niet echt mee gespeeld.

De tanktas ziet er goed uit Rdkraker, weinig geld ook!

Van mijn kant ook nog even een off topic toevoeging:

Van de week heb ik bij de Action een Maxxter action cam gekocht (zie: http://www.maxxter.biz/default.aspx?op=products&op2=item&id=8425) voor € 45. Ik weet dat er echt wel betere te krijgen zijn maar ik ben heel tevreden met de kwaliteit voor dit geld. Voordeel is dat hij lekker klein is, simpel te bedienen en heel simpel aan je stuur of bijv. spiegel (zoals bij mij) te bevestigingen is via de bijgeleverde beugel.
 
hmmm.. het importeren van itf in sygic 15 lukt helaas niet... staat wel in de goede map, maar hij leest m niet.
Ander probleem is bluetooth. Om de een of andere reden bouwt het volume van de headset op ipv meteen vol volume te zijn. Als de verbinding al actief is omdat je bv muziek speelt gaat t goed, alleen als een stemaanwijzing begint, valt de eerste helft weg in de opbouw van volume. Erg lastig als het alleen maar ' turn right' is...
 
Vreemd, waar heb je de route vandaan? Ik heb het ook wel eens; probeer eens een route van routeyou te halen die werken altijd goed.
Heb je al geprobeerd de bluetooth koppeling op te heffen en opnieuw met elkaar te pairen? Anders zou je ook eens de app "soundabout"kunnen installeren als je een android telefoon hebt.
 
Bedankt voor alle input. Ik heb het zojuist geprobeerd; even snel een route in elkaar gezet en via ITN (opslaan als ITF 13&14) rechtstreeks ingeladen in Sygic v15. Vervolgens gewoon geopend in Sygic (op de manier zoals hierboven beschreven). Het werkt prima.

Geweldige tip! *O*

Even een andere vraag aan de ervaren Sygic gebruikers.
Via een soortgelijke manier heb ik ook de flitspalen ingelezen. De flitspalen staan nu in de navigatie en het POI-mapje, bestemd voor o.a. flitspalen, is leeg. Hoe verwijder ik nu de flitspalen òf worden deze overschreven als ik opnieuw de flitspalen (met een gelijke bestandsnaam) in het POI mapje zet.
 
Ik gebruik ook mijn samsung s3 + de houder van ultimate addons.

In combinatie met een Sena smh 5.

MP3 luisteren en navigeren, werkt perfect!
20150402_183924.jpg
 
De nieuwe versie van Sygic mist helaas een heleboel oude functies. Oplossing de oude versie installeren en in Android automatisch updaten uit zetten.

Na een klacht heb ik een link gekregen van Sygic op de oude versie als APK file te downloaden. (dus buiten google play om)

Routepunten overslaan zit wel degelijk op het hoofdscherm mits... Je een route hebt geladen met meerdere route punten. Klik daarvoor een keer midden onder in het scherm. Er komt dan een menu naar boven. Het middelste bovenste ICON is een route punt overslaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan