Navigatie oordoppen (in ear monitor), ervaring?

kjiratsiekoedel

Die hard MF'er
28 jul 2011
307
2
Utrecht
Ik rijd al tijden met universele oordoppen in (alpine dacht ik). Maar ik merk dat mijn oren toch nog redelijk aan 't piepen zijn. Nu ben ik aan 't kijken naar oordoppen op maat. Aangezien ik eigenlijk altijd radio luister, met mijn vrouw die achterop zit praat en soms ook bel zou ik 't fijn vinden als ik dit nog steeds kan doen. Ik heb een Sena 20s communicatie set waar een jack in kan. 't Zou dus ideaal zijn om een set in ear monitors te hebben. Maar ik wil 't nog wel een beetje betaalbaar houden als dat kan. Hebben jullie hier ervaring mee?

Navigation Ears | NOIZEZZ gehoorbescherming
-prijs onbekend. Filter verwisselbaar

| Gabriels gehoorbescherming
-duur en de -27dB demping is denk ik wat weinig

verder nog?
 
Ik rijd al tijden met universele oordoppen in (alpine dacht ik). Maar ik merk dat mijn oren toch nog redelijk aan 't piepen zijn. Nu ben ik aan 't kijken naar oordoppen op maat. Aangezien ik eigenlijk altijd radio luister, met mijn vrouw die achterop zit praat en soms ook bel zou ik 't fijn vinden als ik dit nog steeds kan doen. Ik heb een Sena 20s communicatie set waar een jack in kan. 't Zou dus ideaal zijn om een set in ear monitors te hebben. Maar ik wil 't nog wel een beetje betaalbaar houden als dat kan. Hebben jullie hier ervaring mee?

Navigation Ears | NOIZEZZ gehoorbescherming
-prijs onbekend. Filter verwisselbaar

| Gabriels gehoorbescherming
-duur en de -27dB demping is denk ik wat weinig

verder nog?

Ik heb gewoon in-ear doppen met een demping van -27dB. Daarmee kan ik alle geluiden nog horen maar dan op een acceptabele niveau. Maar goed, gehoor is iets erg persoonlijks; wellicht zijn mijn oren al verkloot door alle bereden lawaai-brommers.
 
Ik heb op maat gemaakte Alpines, gaat prima met mijn Scala Rider. Muziek, communicatie (met mijn vrouw op de andere motor) en navigatie.
 
Ik heb even gebeld met Noizezz. Die doppen zijn €270. Hij adviseerde overigens om geen filter te nemen, maar gewoon helemaal dichte doppen.

Maar niemand ervaring met de in ear variant doppen? Ik heb twijfel over gewone doppen omdat dat mijn speakers natuurlijk ook dempt. Die kunnen alleen op een gegeven moment niet harder. Ik heb al best stille helm (shoei gt-air), dus daar verwacht ik verder geen winst te halen.
 
Ik heb Alpine op maat gemaakte doppen en een Nolan met N-com voor navigatie en muziek via de Garmin.
Werkt prima en als de muziek niet hard genoeg is heb je waarschijnlijk niet door waar je die doppen voor hebt :+
 
Interessant topic dit!
Ik ben ook van plan op maat gemaakte doppen aan te schaffen. Is dan wel effe duur, maar ik heb maar 1 set oren en gebrekkig gehoor zit bij mij in de familie. Alles om mijn oortjes een beetje te ontzien.

Ik rijd nu overigens met van die Alphines, zo'n setje van €25,-. Piep in de oren is mij bekend, helaas.
 
Ik kom nu ook diverse topics tegen en youtube filmpjes van mensen die zelf in ear monitors hebben gemaakt. 2 componenten siliconen mixen en oordopjes erin duwen. Ik ben benieuwd naar de demping,maar 't proberen waard.
 
De meeste op maat gemaakte oordoppen hebben filters die een bepaald gedeelte van het geluid dempen. Oordoppen die specifiek zijn voor motorrijders hebben meestal een filter wat vooral windgeruis dempt en andere frequenties een stuk minder.

Ik heb zelf Alpine op maat gemaakte oordoppen en ik kan m'n navigatie prima verstaan. Bevale als ik op de snelweg wat minder legale snelheden rij, dan wordt het lastig.
 

Kijk ook eens naar de Shure SE215. Daar komen meerdere verwisselbare dopjes bij, en de zwarte foam dopjes dempen redelijk goed. Ze zitten (bij mij althans) goed in m'n oor, dus heb er geen last van tijdens het dragen onder de helm of bij het opzetten er van.
 
Custom-Fit Road Com Mic
customfitroadcommic_540x340.jpg


Ik heb 3 verschillende helmen en dan wordt het behoorlijk kostbaar elke keer een inbouw com-setje er voor aan te schaffen.
Deze past onder elke helm en is ook te gebruiken zonder mic (3,5mm jack plug)

laatst op de beurs voor € 125,-
 
Ik luister ook altijd radio of muziek tijdens rijden. Ik gebruik de 'normale' oordopjes van Bilsom 303L samen met de Freedconn intercom. Het werkt enorm goed en is ook goedkoper dan een setje otoplastieken. alles bij elkaar was ik 80 euro kwijt ongeveer.

Maar als je toch een paar oortjes op maat wilt, dan zal ik iig niet voor Noizezz gaan. Heb dit jaar op beurs een setje laat maken, dempt voor geen meter omdat het gewoon niet goed afsluit. Die heb ik dus teruggestuurd om na laten kijken. Kreeg hem terug na een week met precies hetzelfde probleem ondanks dat ze de zwaarste filter hadden ingezet. Dus voor mij geen Noizezz meer.
 
Kijk ook eens naar de Shure SE215. Daar komen meerdere verwisselbare dopjes bij, en de zwarte foam dopjes dempen redelijk goed. Ze zitten (bij mij althans) goed in m'n oor, dus heb er geen last van tijdens het dragen onder de helm of bij het opzetten er van.

Die heb ik in het begin gebruikt. Het werkt goed, maar deze dempt serieus te veel. Heb 2 keer gehad dat een ambulance vlak achter me reed met sirene terwijl ik totaal niets hoorde. Ook een probleem is het helm op doen. Heel vaak komt de oortjes uit hun positie door de binnenvoering van de helm. Ben soms wel 10 min lang bezig om de oortjes goed onder mijn helm te krijgen.
 
Die heb ik in het begin gebruikt. Het werkt goed, maar deze dempt serieus te veel. Heb 2 keer gehad dat een ambulance vlak achter me reed met sirene terwijl ik totaal niets hoorde. Ook een probleem is het helm op doen. Heel vaak komt de oortjes uit hun positie door de binnenvoering van de helm. Ben soms wel 10 min lang bezig om de oortjes goed onder mijn helm te krijgen.

Ik heb een jethelm, dus wellicht dat dat ook bijdraagt aan het feit dat het bij mij er was makkelijker op gaat (ik kan de helm iets opentrekken bij de oren).

Verder heb ik geen last van te harde demping. Ik vind het eigenlijk niet meer of minder dempen dan de gemiddelde PU oordop. Je moet natuurlijk ervoor waken dat je het volume van de muziek niet te hoog zet, want ja die zou natuurlijk ander omgevingsgeluid (sirene's, gesprekken, etc) kunnen overstemmen.

Ik gebruik de Shure alleen bij wat langere ritten als ik graag in goede kwaliteit wat muziek wil luisteren. Anders reguliere PU foam oordoppen icm mijn Cardo ingebouwde head/comset.
 
Ik heb een jethelm, dus wellicht dat dat ook bijdraagt aan het feit dat het bij mij er was makkelijker op gaat (ik kan de helm iets opentrekken bij de oren).

Verder heb ik geen last van te harde demping. Ik vind het eigenlijk niet meer of minder dempen dan de gemiddelde PU oordop. Je moet natuurlijk ervoor waken dat je het volume van de muziek niet te hoog zet, want ja die zou natuurlijk ander omgevingsgeluid (sirene's, gesprekken, etc) kunnen overstemmen.

Ik gebruik de Shure alleen bij wat langere ritten als ik graag in goede kwaliteit wat muziek wil luisteren. Anders reguliere PU foam oordoppen icm mijn Cardo ingebouwde head/comset.
Je hebt gelijk, ik had toen net mijn nieuwe integrale helm. Dus was idd wat strakker. Maar de SE215 zijn wel hele goede oortjes voor gewone gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan