Navigatie systeem op de motor handig?

ArjanHarley

Rookie
4 dec 2014
1
0
Hoofddorp
Ik vraag me al een tijdje af of het handig & veilig is om een navigatiesysteem te gebruiken op de motor.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En waar gebruik je het met name voor?
 
Ik gebruik al een aantal jaren een TomTom Rider en het bevalt me uitstekend. Ga eigenlijk de deur niet meer uit zonder. Ik mag graag op de bonnefooi een stuk gaan rijden, en als ik vind dat het genoeg is geweest laat ik mijn tomtom de weg naar huis uitrekenen. Werkt uit de kunst. Het is in mijn ogen absoluut veilig. Ook het rijden van toertochten is een fluitje van een cent. Gewoon het gps bestand inladen en gaan. Ik zelf ben blij met mijn rider, maar hij heeft wel zijn beperkingen met het aantal route punten dat je kan laden.

Groet,

Johnny
 
Werkt uitstekend, met een draadloos headsetje in de helm helemaal perfect. Koop er wel een waarmee je routes kan laden!
Het is veiliger dan de aloude kaart in de tanktas omdat je de aanwijzingen ook hoort.
Ik gebruik het veel op vakanties om routes te rijden die ikzelf gepland/gedownload heb.
 
Laatst bewerkt:
Onmisbaar inderdaad!

Het is natuurlijk waar je de motor voor gebruikt. Maar voor routes maken voor vakanties of rijden naar onbekende adressen onmisbaar. En een muziekje is echt lekker tijdens het rijden.
 
oo, nuttig: mijn Garmin geeft ook de locale Vmax aan.. weet je ongeveer waar je aan toe bent.
(zal wel niet 100% kloppen, maar soms handig als je niet weet of je Bibek of Bubek zit)
 
Ik gebruik gewoon mn nokia Lumia op het stuur van mn motor. Het is gewoon veilig hoor. Je kijkt er toch maar steeds een fractie van een seconde op en als je oortjes in doet kun je luisteren naar gesproken berichten. De telefoon is in de waterdichte houder nog prima te bedienen met de motorhandschoenen.
 
Veiligheid...
Alles wat je doet behalve het rijden maakt het natuurlijk onveiliger. Maar het is natuurlijk niet zo dat het daarom in één keer levensgevaarlijk is. Een snelle blik op het scherm is echt voldoende, en je hebt natuurlijk ook nog de spraak aanwijzingen. En niet te hoeven zoeken verhoogt de veiligheid zeer.

Het rijden met muziek op zorgt er wel voor dat je niks van het verkeer hoort. Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Daar moet je ook echt wel even aan wennen. Nog beter kijken. (Ik hoor al vrij slecht dus voor mij is het een tweede natuur om nog beter te kijken) En niet te hard zetten, sowieso slecht voor je oren, zodat je sirenes e.d. nog wel kan waarnemen.

Voor dagelijks gebruik is er eigenlijk maar één fabrikant: Garmin. Het spul moet stevig zijn, tegen trillingen kunnen en 100% waterdicht zijn.
 
Rij nu 1 jaar met navi en kom op plaatsen waar ik anders niet zo snel zou komen.
Niets(ok bijna) leuker dan 's avonds een route in elkaar zetten en deze de volgende dag te rijden,ondertussen heb ik al heel wat routes klaar liggen.
ik gebruik geen gesproken aanwijzingen,alleen een blik op het scherm,de igo primo software die ik heb geeft naast de kaart ook de volgende richtingsverandering weer dus ik zie direct dat ik bij de eerstvolgende rotonde 3/4 rond moet.
 
Heb hem van de zomer ook goed gebruikt tijdens de vakantie. Even snel een tank station of camping zoeken. Kronkelwegen functie (ik heb de tomtom rider) werkt ook ideaal kwam op weggetjes die ik zelf nooit gekozen had. En zoals al eerder vermeld, het kan je veel zoeken schelen als je ergens heen mpet waar je nog nooit bent geweest.
Ik zou nog wel zonder kunnen maar het maakt het soms wel een heel stuk makkelijker allemaal.
 
Ik gebruik mijn Zumo alleen om de snelheidsmeter te ijken.
Op vakantie heb ik er meer last dan gemak van, het ding maakt (nog) meer fouten dan ik.
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van hoe je er mee om gaat, kan het ook juist in het voordeel van veiligheid werken...

Als jij precies weet waar je heen moet, hoef je niet meer naar die borden te staren, geen last-second beslissingen te maken etc, en kun je je gewoon op het verkeer concentreren. Daarbij vind ik het in de bergpassen soms wel fijn om even met 1 ook op de nav te spieken om te kijken hoe een blinde bocht verloopt. Uiteraard moet je daar niet blind op vertrouwen, maar het kan soms net even lekker zijn om te weten dat een bocht veel langer doorloopt dan je in eerste instantie zou denken... (ruim voor de bocht spieken natuurlijk, niet tijdens de bocht).

Ik moet er niet aan denken om belfuncties en dat soort afleidende dingen te gebruiken op de motor...
 
Ik heb een Zumo 660 en ik vind hem voor vakanties en dergelijk echt wel onmisbaar. Je komt op plekken waar je anders niet zo komen, zonder dat je 100x hoeft te stoppen om op te kaart te kijken, of naar de kaart in je tanktas zit te turen. De mogelijkheid om zelf op de computer complete routes te maken gebruik ik eigenijk nooit. Wel maak ik in het apparaat zelf regelmatig routes door vooraf via de kaart een route te verzinnen, en wat willekeurige plaatsen langs die route in te voeren zodat het apparaat zelf een route maakt. Ook download ik geregeld mooie routes. Ook is het leuk om gewoon in je eigen omgeving maar ergens heen te rijden, en gewoon elk weggetje in te slaan wat er leuk uitziet. Ben je er klaar mee dan navigeer je eenvoudig terug naar huis. Ik heb overigens geen geluid. Ik heb geen headset, dus geen gesproken aanwijzingen, geen muziek en al zeker geen bellen. Het apparaat kan het wel, was ook voornemens een headset aan te schaffen, maar eigenlijk mis ik het totaal niet. Bellen en muziek heb ik geen behoefte aan, en de gesproken tekst kan ik ook wel missen. In de auto heb ik de gesproken aanwijzingen ook altijd uit, dat vind ik alleen maar irritant.

Vorig weekend was ik een stuk met mijn andere motor aan het toeren, en daar heb ik geen houder voor de Zumo op omdat ik die motor voor 99% voor woon-werk gebruik. Als je dan wat onbekender gebied ingaat dan mis je zo'n apparaat stiekem toch wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me al een tijdje af of het handig & veilig is om een navigatiesysteem te gebruiken op de motor.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En waar gebruik je het met name voor?
De alarmbellen rinkelen. Het is weer vrijdag.
 
Ik vraag me al een tijdje af of het handig & veilig is om een navigatiesysteem te gebruiken op de motor.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En waar gebruik je het met name voor?
Ik gebruik het als hulp voor ritjes.

Ik kan er altijd op terugvallen, als ik even zelf niet weet waar ik naar toe wil of kan.

Ik gebruik het ook om een uiteindelijke aankomsttijd te kunnen inschatten, staat nl op het schermpje.

Ik doe niet zoveel moeite voor routes maken en zo. Soms de avond of ochtend voor het rijden een paar punten aantikken op het scherm, en voila: route.

Ik ben uiteindelijk de persoon die rijdt en de route bepaald, niet het apparaat. Ik mensen die panisch worden als er ook maar 10 meter van hun zumo wordt afgeweken. Sommige navi's schijnen daar ook moeite mee te hebben: die willen dat je verplicht de punten volgt die er in staan. Dat zijn prul-dingen.

Ook voor wijzigingen onderweg wel handig. Toch wat eerder tanken, eten, stadje bezoeken? Wat is er in de buurt? Staat er allemaal in.
 
Ik ben uiteindelijk de persoon die rijdt en de route bepaald, niet het apparaat. Ik mensen die panisch worden als er ook maar 10 meter van hun zumo wordt afgeweken. Sommige navi's schijnen daar ook moeite mee te hebben: die willen dat je verplicht de punten volgt die er in staan. Dat zijn prul-dingen.

Dat vind ik bij de 660 juist een groot pluspunt. Als je een viapunt overslaat herberekend hij één of twee keer, afhankelijk van de mogelijkheden ter plekke, en als je dan nog door blijft rijden vergeet hij het punt en gaat door naar de volgende. Ideaal als je eens niet dat dorpje of weggetje in wilt slaan. Ik rij vaak samen met iemand met een Zumo 350, en die blijft stug herberekenen terug naar dat viapunt, al ben je er al uren voorbij. Die moet je echt dan weer handmatig op het volgende punt zetten voordat hij verder gaat. We hebben al meerdere keren geprobeerd dat uit te zetten, maar tot nu toe niet gelukt. Ook niet als je herberekenen uitzet.

Als je een route op de computer maakt die je exact wilt volgen is het meestal niet zo'n probleem, maar ik voer ook meestal uit de losse pols wat punten in. Dan kan het zijn dat hij dwars door een dorpje gaat terwijl je er ook gewoon omheen kan. De 660 slaat dat punt dan gewoon over.
 
Op bekende wegen gebruik ik de GPS meestal om te kijken of ik in de Vmax zit ivm Blitzers.

Op Reis is een GPS is voor mij vooral een time saver en stress reliever.

Afgelopen zomer: heb 12000 km door oost europa gejakkerd met alleen een tablet en phone (gsIII en Nexus) met daarop OSM kaarten, geen navi. (verhaal staat ergens in "reizen" forum, May+June 2014).
In Oct nog eens 4000km met de Garmin, ter vergelijking.

ik schat dat ik zonder Garmin 10% van de tijd (ja, 2x3 min in bijna elk uur) kwijt was met fumbling, kijken, en schrijven op papiertje in de tanktas. Minder op bekende of doorgaande Autobahnen, maar minstens 10% op onbekende tweebaans in bv Romenia of Poland.
Na aanschaf van een Garmin 390 is dat terug tot ongeveer 1x3min per uur (zeg, 5%) en het kan nog efficiënter als je meer voorbereiding doet (waypoints, basecamp etc).
Plus, je bent van een deel stress af (rijd ik nog wel in de goede richting?? ja dus!).

Dat is dus op de 20 rijdagen van die 12K trip een hele dag rij- en kijkplezier winst.

Bij volgende beurt denk ik dat ik ook de bandenspanning-controle er bij neem, ter geruststelling dan weet ik dat mn banden OK zijn. Dat zijn twee ventieldopjes a-la veel Euri, was niet op voorraad toen ik de GPS liet installeren.

Wat ik minder leuk vind van de (deze) GPS:
Lastig om overzichtkaart te bekijken. Daar is een tablet-screen dan weer handiger voor. In de auto-garmins die ik indertijd in US-huurautos had ging dat makkelijker in het menu, maar het bleef een te klein scherm.
En lichtreflectie in het scherm bij goed weer (kwestie van betere plaatsing, maar mijn cockpit is niet zo groot)
Verder ben ik nog niet handig met Basecamp op de Mac. Frusto als ik ben, ik gooi nu de coordinaten gewoon in de garmin (typing) en stel zo een route samen. werkt ook.
Liefst zou ik een route uit Google-maps zo 1-2-3 in de Garmin willen gooien. Wellicht kan dat maar ik weet niet hoe.

my 2 cents...
 
Eerst jaren zonder gereden. Na aankoop van GPS wil ik echt niet meer zonder.
Ik kan me niet voorstellen dat er nog mensen vinden dat zonder fijner is, maar let op:
het is een soort computer met dezelfde problemen.
Je moet het ding wel een beetje kennen en je erin verdiepen anders erger je je constant aan je eigen onkunde, en dat rijdt natuurlijk niet prettig
 
Ik heb een Zumo 220 en werk (nog) met MapSource. Ik maak zowat alle routes vooraf klaar omdat ik zoveel mogelijk binnendoor wil over nog niet eerder gereden wegen en weggetjes.

Ik begin met beginpunt en eindpunt in te voeren en dan met verslepen stel ik de route samen. Dat gebeurt door op strategische punten na een kruising het punt te plaatsen op de weg die ik rijden wil. Dan komt het "fine-tunen", dat wil zeggen controleren of alle punten wel goed op de weg staan. Daarnaast probeer ik door het weghalen van een way/viapoint of de route hetzelfde blijft. Dat lukt in 50% van de weggehaalde punten. Kiest hij een andere route dan is met de "herstel" functie de eerdere route zo weer terug. Ik heb niet het gevoel gehad dat hij mij dwingt om een overgeslagen way/viapoint alsnog aan te doen. Dat is een paar keer bij een wegomleiding gebeurd maar dan komt herberekenen in actie en als ik weer op de geplande route rij gaat de route gewoon weer door. Het lijkt wel of er in de Zumo een functie zit die bij een bepaalde afstand voorbij een punt dat punt overslaat.
 
Dat vind ik bij de 660 juist een groot pluspunt. Als je een viapunt overslaat herberekend hij één of twee keer, afhankelijk van de mogelijkheden ter plekke, en als je dan nog door blijft rijden vergeet hij het punt en gaat door naar de volgende. Ideaal als je eens niet dat dorpje of weggetje in wilt slaan. Ik rij vaak samen met iemand met een Zumo 350, en die blijft stug herberekenen terug naar dat viapunt, al ben je er al uren voorbij. Die moet je echt dan weer handmatig op het volgende punt zetten voordat hij verder gaat. We hebben al meerdere keren geprobeerd dat uit te zetten, maar tot nu toe niet gelukt. Ook niet als je herberekenen uitzet.

Als je een route op de computer maakt die je exact wilt volgen is het meestal niet zo'n probleem, maar ik voer ook meestal uit de losse pols wat punten in. Dan kan het zijn dat hij dwars door een dorpje gaat terwijl je er ook gewoon omheen kan. De 660 slaat dat punt dan gewoon over.

Ik had dat probleempje ook met mijn 590. Volgens mij ligt dat aan de software. De 340, 350, 390 , 590 heeft iets andere software dan mijn oude 550 en de 660. Er is nu een verschil tussen "harde" en "zachte" waypoints. Als ik het goed begrepen heb MOET je "harde waypoints" passeren en bij "zachte waypoints" hoeft dat niet.

ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Zumo 210 en gebruik het in de eerste plaats als navigatiesysteem. Op de motor en in de auto. Super. Soms ook als voetganger, omdat ik het richtingsgevoel van een deurkruk heb en in een onbekende stad meestal niet meer weet waar mijn auto geparkeerd staat.

Daarnaast gebruik ik ook Basecamp om routes te maken, vooral voor een buitenlandse trip. Maar ook gedownloade routes gebruik ik.

De aanwijzingen luister ik via mijn bluetooth headsetje. Met dit headsetje kan ik ook communiceren met mijn motormaat (tijdens de rit, niet altijd....), mijn telefoon beantwoorden en muziek luisteren via de telefoon.

Ik was niet van al die gadgets, maar nu ik heb. Zou niet meer zonder kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan