Navigatie systeem op de motor handig?

Ik had in '99 m'n eerste navigatie aan boord,de Carin,toen had je nog een kaart nodig om te zien waar je zat.
In 2001 had ik m'n eerste navigatie met grafische weergave(kaart)sindsdien nooit meer een papieren kaart gehad,waar in Europa ik ook heen ga en heb het nooit gemist.

Edit,ik heb het wel over de auto idd maar mis het op de motor niet.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik wil kunnen zien op een overzichtskaart waar ik heen ga, en waar ik ben geweest.

Zonder voorbereiding vooraf kun je niet improviseren onderweg.
Je kent dan de kleinere plaatsnamen niet enz..
 
Ik kan je uit ervaring vertellen dat ik er al meerdere zonder kaart heb gesproken. Met zijn drieen op 1 navi naar de Alpen. Geen kaarten mee. geen kaartbeeld en dus niet nagedacht.
Ik heb er wel smakelijk om gelachen.

Kaarten gaan bij mij altijd mee, zijn voor mij de basis. Zonder kaart heb ik in mijn hoofd geen overzicht, weet ik niet goed waar ik me "op de kaart" bevind. Eigenlijk vind ik het ideaal om de kaart in de tanktas te hebben en de navi in het zicht. Daarom is navi voor mij een hulpmiddel (maar wel een hele fijne).

Eens, ik wil ook overzicht. kaartkijken.
Hoewel ik op laaste lange trips alleen 1 tablet en twee smartphones mee had (met OSM kaarten op alles)
 
Hoewel ik zelf geen motorrijder (meer) ben, is mijn website erg geliefd om begrijpelijke redenen bij heel veel motorrijders (en fietsers) en deze wordt dan ook regelmatig vernoemd (en geprezen) in vrijwel alle Europese biker-forums. Ook in dit forum komt hij ook in zeer veel topics voor, heb ik al geconstateerd.
Het gaat over de website www.archiescampings.eu. Het is mogelijk om hier poi's te downloaden van vrijwel alle Europese campings voor nagenoeg alle navigatiesystemen.
Zelf plaats ik regelmatig even een berichtje als er een nieuwe update beschikbaar is, normaal gesproken is dit zes keer per jaar. Ik vroeg me af of het op prijs wordt gesteld dat ik dit ook doe in dit forum, dus laat maar weten wat je er van vindt.
Of ik dit het best doe in dit topic of een ander, hoor ik dan wel van een van de moderators.

Als voorbeeld plaats ik hier even het bericht dat ik vandaag in diverse forums heb gepost over de update die vanmiddag online is gegaan:

De laatste update van 2014 van Archiescampings staat nu online. Behalve het uiterlijk is er ook inhoudelijk heel wat nieuws te melden. Zo is bijvoorbeeld het aanbod van Camping Cheque en Best Deal met hun “voordeelcampings” 2015 al te downloaden. Helaas was het niet mogelijk ook het aanbod van Camping Card nu al te publiceren.

Diegenen die de downloadpagina van de website in hun favorieten hebben staan, zullen dat even moeten veranderen. Vanaf nu zijn de poi’s namelijk rechtstreeks te downloaden vanaf de homepage en is de downloadpagina verdwenen.

Rest mij u allen prettige feestdagen en een geweldig kampeerjaar 2015 te wensen!

Archie
www.archiescampings.eu/ned1
 
Op zich vind ik dat wel ineressante shit. De zon gaat op in het oosten en onder in het westen. Om 12.00 staat ie ongeveer in het zuiden.
Hierna houd het voormij ongeveer op. Ik weet niet hoeveel km het dan nog is naar rome, als ik bij bolzano ben.
Ik gok dat het nog zoon 2 uur riden is
.


Misschien wordt het toch een keer tijd voor een nieuwe navi of nieuwe papieren kaarten.

:+ :+ Google Maps :+ :+
 
Hoewel ik zelf geen motorrijder (meer) ben, is mijn website erg geliefd om begrijpelijke redenen bij heel veel motorrijders (en fietsers) en deze wordt dan ook regelmatig vernoemd (en geprezen) in vrijwel alle Europese biker-forums. Ook in dit forum komt hij ook in zeer veel topics voor, heb ik al geconstateerd.
Het gaat over de website www.archiescampings.eu. Het is mogelijk om hier poi's te downloaden van vrijwel alle Europese campings voor nagenoeg alle navigatiesystemen.
Zelf plaats ik regelmatig even een berichtje als er een nieuwe update beschikbaar is, normaal gesproken is dit zes keer per jaar. Ik vroeg me af of het op prijs wordt gesteld dat ik dit ook doe in dit forum, dus laat maar weten wat je er van vindt.
Of ik dit het best doe in dit topic of een ander, hoor ik dan wel van een van de moderators.

Als voorbeeld plaats ik hier even het bericht dat ik vandaag in diverse forums heb gepost over de update die vanmiddag online is gegaan:

De laatste update van 2014 van Archiescampings staat nu online. Behalve het uiterlijk is er ook inhoudelijk heel wat nieuws te melden. Zo is bijvoorbeeld het aanbod van Camping Cheque en Best Deal met hun “voordeelcampings” 2015 al te downloaden. Helaas was het niet mogelijk ook het aanbod van Camping Card nu al te publiceren.

Diegenen die de downloadpagina van de website in hun favorieten hebben staan, zullen dat even moeten veranderen. Vanaf nu zijn de poi’s namelijk rechtstreeks te downloaden vanaf de homepage en is de downloadpagina verdwenen.

Rest mij u allen prettige feestdagen en een geweldig kampeerjaar 2015 te wensen!

Archie
www.archiescampings.eu/ned1


Goed bezig,had ze al gedownload en op m'n navi geïnstalleerd. :}
Heb je ook tankstations?moet ze nu per merk downloaden van een andere site.
 
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik wil kunnen zien op een overzichtskaart waar ik heen ga, en waar ik ben geweest.

Zonder voorbereiding vooraf kun je niet improviseren onderweg.
Je kent dan de kleinere plaatsnamen niet enz..

Ik denk dat het gebruik van kaarten meer is voor de "ouderen"(tussen haakjes 8-) )onder ons,ik heb al lang geleden geleerd me met de navi te redden.
Routes met de motor bereid ik(sinds ik motor navi heb) altijd voor als ik naar onbekend gebied ga omdat ik geen zin heb om terplekke te zoeken.
Betekend niet dat ik niet eens anders rij als er een onverwacht mooie weg opduikt. :]

En zo doet ieder het op z'n eigen manier :)
 
Wel en niet mee eens!

Afgelopen zomer naar Sicilie geweest. Onderweg alleen op Garmin gekeken.
Ik had wel kaarten bij me. Deze onderweg nergens gebruikt.
Wel 's avonds om te zien waar ik overdag ben langs gereden en wat er de volgende dag te verwachten is. Kaart vind ik wel prettiger voor overzicht.

Misschien dan toch een beetje ouderwets van mij, maar een kaart 'doet' het altijd.
Maw loopt niet vast en is technisch onafhankelijk. (over Zumo350 trouwens geen klachten)

Helemaal zonder kaart op reis is mij net een stap te ver!
 
Laatst bewerkt:
Ik moest een aantal weken geleden in de buurt van Kiel zijn,wist natuurlijk wel ongeveer waar het lag,maar ik typ het adres in en ga rijden.
Kom ik langs een groot meer op(dacht ik)bleek het de Oostzee te zijn.'s avonds via maps maar eens gekeken waar ik nu eigenlijk zat.
Autoreizen bereid ik dus alleen voor op tijd,ik kijk hoelang ik er over doe,verder niet.
Motorreizen via Tyre dus dan weet ik wel waar ik zit en hoe de reis er naar toe gaat.
Papieren kaarten heb ik al 15 jaar niet meer nodig gehad.
 
Ik moest een aantal weken geleden in de buurt van Kiel zijn,wist natuurlijk wel ongeveer waar het lag,maar ik typ het adres in en ga rijden.
Kom ik langs een groot meer op(dacht ik)bleek het de Oostzee te zijn.'s avonds via maps maar eens gekeken waar ik nu eigenlijk zat.
Autoreizen bereid ik dus alleen voor op tijd,ik kijk hoelang ik er over doe,verder niet.
Motorreizen via Tyre dus dan weet ik wel waar ik zit en hoe de reis er naar toe gaat.
Papieren kaarten heb ik al 15 jaar niet meer nodig gehad.
In principe zou een stomstom voldoende moeten zijn, ware het niet dat het scherm slechts enkele centimeters groot is en bij uitzoomen niets meer aangeeft.
Dan krijg je dus wat jij meemaakte met dat grote meer.
 
Ik heb zelf al jaren een tomtom en daarvoor een papieren kaart maar omdat ik nu de meeste routes wel ken naar het zuiden die ik nodig heb om naar Corsica te komen dan gebruikt de tomtom eigenlijk alleen voor benzine pompen en meer focus op de weg omdat de tomtom wel aangeeft als ik moet afslaan. Maar je moet wel goed opletten en de route altijd checken een keer vergeten en toen bleek de tomtom ons over oosterrijk heen te navigeren ipv door Zwitserland. Zelfs met tomtom moet je gewoon goed opletten. Voor de motor heb ik nu zelf een goedkope GoRider GPS is zeker niet zo goed als de TomTom maar voor de meeste dingen wel en meestal ga ik op de motor veel woon werk doen dus dan heb ik hem ook totaal niet nodig. En ik heb altijd nog voor de detail als mijn GoRider het niet weet mijn teleefoon gebruiken over bluetooth :)

Zo niet zonder willen al is het alleen maar om 1 zorg minder te hebben hoewel ik nu al weer een jaar lang heel veel op de weg zit vanwege dat ik ZZP'er ben nu moet ik zeggen dat ik nu veel plekken wel weet te vinden zonder tomtom.
 
Wel en niet mee eens!

Afgelopen zomer naar Sicilie geweest. Onderweg alleen op Garmin gekeken.
Ik had wel kaarten bij me. Deze onderweg nergens gebruikt.
Wel 's avonds om te zien waar ik overdag ben langs gereden en wat er de volgende dag te verwachten is. Kaart vind ik wel prettiger voor overzicht.

Misschien dan toch een beetje ouderwets van mij, maar een kaart 'doet' het altijd.
Maw loopt niet vast en is technisch onafhankelijk. (over Zumo350 trouwens geen klachten)

Helemaal zonder kaart op reis is mij net een stap te ver!


Ik heb hem al eens eerder gepost. Een kaart met alleen de passen erop.
Hoogtes staan aangegeven en afstanden. Harstikke overzichtelijk.


full


Natuurlijk kun je wel zonder, maar het is hartstikke handig, voor, tijdens en na een rit.
 
http://www.dkv-euroservice.com/irj/portal/anonymous/poi?guest_user=DKV_ANONYMOUS_GB

Dank je,is alleen DKV?
Ik heb ze nu van POIPlaza waar je ze per land en benzinemerk kunt downloaden,ik dacht dat er misschien net zoiets zoals met de campings te vinden is(in 1 keer de hele meuk)
Heb ondertussen van de "gebruikelijke"landen de tankstations gedownload en geïnstalleerd.
 
full

Dank je,is alleen DKV?
Ik heb ze nu van POIPlaza waar je ze per land en benzinemerk kunt downloaden,ik dacht dat er misschien net zoiets zoals met de campings te vinden is(in 1 keer de hele meuk)
Heb ondertussen van de "gebruikelijke"landen de tankstations gedownload en geïnstalleerd.

Genoeg tankstations?
Deze zijn van alle landen en alle merken waar je met een DKV kaart kan tanken.
39107 tankstations om precies te zijn. Je kan er ook contant of met bankpas tanken hoor :)
 
Laatst bewerkt:
De action heeft momenteel navi-systemen voor ca . 50 pop..

Ik neem aan dat je dan de Road-Navigator bedoelt. Die mag dan wel goedkoop zijn maar is naar mijn idee zelfs voor dat geld een teleurstelling. Ik dacht met dit apparaat voor weinig geld een navi te hebben gescoord. Na 2 motor-ritten heb ik 'm heel snel op MP gezet. Het was me duidelijk geworden dat een goede navi toch een hoger prijskaartje heeft.

Ook duurdere navi's hebben nog wel probleempjes. We zullen maar zeggen dat GPS-systemen nog steeds in ontwikkeling zijn.
 
Je kunt op dat ding ook Igo installeren. Ik heb zelf de versie gehad met 64Mb, dat was te weinig. Moet met de 128 MB van de huidige Road-Navigator geen probleem zijn!
 
Ik neem aan dat je dan de Road-Navigator bedoelt. Die mag dan wel goedkoop zijn maar is naar mijn idee zelfs voor dat geld een teleurstelling. Ik dacht met dit apparaat voor weinig geld een navi te hebben gescoord. Na 2 motor-ritten heb ik 'm heel snel op MP gezet. Het was me duidelijk geworden dat een goede navi toch een hoger prijskaartje heeft.

Ook duurdere navi's hebben nog wel probleempjes. We zullen maar zeggen dat GPS-systemen nog steeds in ontwikkeling zijn.

Ik heb zelf een Tomtom rider5 omdat ik lui ben en geen zin heb in een cursus van 2 jaar voor de Garmin. (wat schijnbaar wel het neusje van de zalm is als je aaallleee functies onder de knie hebt)
Tomtom is veel gebruiksvriendelijker en makkelijker onder de knie te krijgen dan Garmin.
Als je graag avonden achter de computer wilt zitten en exact de gemaakte route wilt rijden, moet je Garmin nemen. Alhoewel onderling routes uitruilen tussen de verschillende Garminmodellen nog steeds een beetje drama is, omdat mensen verschillende kaartversies gebruiken, en gewoon niet weten hoe die klotegarmin nu precies af te richten is met veel verschillende instellingen.

Tomtom heeft natuurlijk ook wel nadelen, die doet wat ie zelf wil (lijkt wel een beetje op mij).
Bij een geimporteerde Garminrouteroute kan die halfweg zomaar ineens van slag zijn. Gaat opeens herberekenen, herberekenen, herberekenen. En zegt dan opeens ga hier linksaf ipv. van eerst rechtsaf. Als je linksaf gaat moet je na 500 meter weer keren, omdat rechts toch wel goed was. Al een paar keer gehad. Nu negeer ik dit gewoon en ga gelijk rechtsaf.
Het nadeel van Tomtom kan zijn dat ie de route gaat herberekenen, en dat ie de route iets aanpast als de routepunten niet helemaal goed staan, of te weinig routepunten aanwezig zijn. Bij Garmin en sommige andere merken kun je herberekenen uitschakelen.

Ik ben zelf niet zo van de goedkopere merken, omdat daar waarschijnlijk meer bedienings- en gebruikersongemakken aan kleven.
 
Het meest handige is een tablet of een smartphone. Daarmee kun je ook een spelletje spelen als je in de file staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan