Navigatie systeem op de motor handig?

Bij een geimporteerde Garminrouteroute kan die halfweg zomaar ineens van slag zijn.

Mooi is dat: de TT raakt van slag en Garmin krijgt de schuld ;)

Maar ik heb wel zo'n vermoeden:
Je hebt twee mogelijkheden om een route in de rider5 te zetten:
1. op basis van een ITN file.
2. op basis van een track

In het eerste geval is de route als alle andere routes die je in het toestel zet; en berekent het toestel de route van punt naar punt. Dat betekent dus dat je eigenlijk na import er verstandig aan doet de route even op het toestel te controleren. Vaak gaat het gewoon in één keer goed, maar soms zitten er ook enkele verschillen in waardoor de route verandert of je soms moet keren op de weg.

De tweede methode (en ik vermoed dat je die gebruikt hebt) is eigenlijk veel geavanceerder (kan alleen bij de rider5) en zou er voor moeten zorgen dat de route 100% intact blijft.
Helaas echter: als de basis-track nèt naast de weg loopt (en dat is vaak zo) zul je bij kruispunten vaan ten onrechte de zijweg ingestuurd worden. Dat kan in één route zelfs enkele tientallen malen gebeuren en maakt deze wijze van routeimport voor de TT feitelijk onbruikbaar.
 
Mooi is dat: de TT raakt van slag en Garmin krijgt de schuld ;)

Maar ik heb wel zo'n vermoeden:
Je hebt twee mogelijkheden om een route in de rider5 te zetten:
1. op basis van een ITN file.
2. op basis van een track

In het eerste geval is de route als alle andere routes die je in het toestel zet; en berekent het toestel de route van punt naar punt. Dat betekent dus dat je eigenlijk na import er verstandig aan doet de route even op het toestel te controleren. Vaak gaat het gewoon in één keer goed, maar soms zitten er ook enkele verschillen in waardoor de route verandert of je soms moet keren op de weg.

De tweede methode (en ik vermoed dat je die gebruikt hebt) is eigenlijk veel geavanceerder (kan alleen bij de rider5) en zou er voor moeten zorgen dat de route 100% intact blijft.
Helaas echter: als de basis-track nèt naast de weg loopt (en dat is vaak zo) zul je bij kruispunten vaan ten onrechte de zijweg ingestuurd worden. Dat kan in één route zelfs enkele tientallen malen gebeuren en maakt deze wijze van routeimport voor de TT feitelijk onbruikbaar.


Ik snap wel wat je bedoelt met 1 en 2. Maar of dat overeenkomt met mijn werkwijze, dat weet ik niet.
Ik sleep de Garminroute door Tyre, vergroot eventueel het aantal routepunten en kopieer het naar de Tomtom.

Je had inderdaad gelijk dat de Dolomitenkaart niet matchte met het Corsicaverhaal, komt inderdaad een beetje raar over.
Bedoeling was alleen om aan te geven dat een héél simpele kaart hééél veel duidelijk kan maken.
Er staan alleen een paar lijntjes op van de wegen met de passen, met de hoogtes en de afstanden tussen de passen. En een paar plaatsnamen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Tomtom rider5 omdat ik lui ben en geen zin heb in een cursus van 2 jaar voor de Garmin. (wat schijnbaar wel het neusje van de zalm is als je aaallleee functies onder de knie hebt)
Tomtom is veel gebruiksvriendelijker..................

........................gewoon niet weten hoe die klotegarmin nu precies af te richten is met veel verschillende instellingen.

Tomtom heeft natuurlijk ook wel nadelen, die doet wat ie zelf wil............. (lijkt wel een beetje op mij).
Bij een geimporteerde Garminrouteroute kan die halfweg zomaar ineens van slag zijn. Gaat opeens herberekenen, herberekenen, herberekenen............................

Zoals je schrijft om 'die klote Garmin af te richten' is het blijkbaar nodig om er toch wat energie in te steken om het apparaat te kunnen begrijpen zodat je zelf ook snapt wat de Garmin nu precies aan het doen is. De Zumo doet niets vanzelf!!
De Tomtom doet ook bij jou wat ie zelf wil. Dus is blijkbaar niet (nauwelijks) beter.

Gebruiksvriendelijk is het idd allemaal nog niet.
Zoals ik eerder meldde zijn de navi's blijkbaar nog steeds in ontwikkeling!!
 
Ik gebruik een tomtom xl live iq edition... Een auto tomtom die ik een hoesje op een eigen gemaakt beugeltje monteer. Routes maak ik met Tyre. Ben er nu 2 zomers mee binnendoor naar oostenrijk gereden en terug, heb daar ook veel routes gereden. Werkt voor mij perfect! Kan voor de kwart van een garmin prijs alles wat ik verlang van een gps.
 
Zoals je schrijft om 'die klote Garmin af te richten' is het blijkbaar nodig om er toch wat energie in te steken om het apparaat te kunnen begrijpen zodat je zelf ook snapt wat de Garmin nu precies aan het doen is. De Zumo doet niets vanzelf!!
De Tomtom doet ook bij jou wat ie zelf wil. Dus is blijkbaar niet (nauwelijks) beter.

Gebruiksvriendelijk is het idd allemaal nog niet.
Zoals ik eerder meldde zijn de navi's blijkbaar nog steeds in ontwikkeling!!

Da klopt, je weet al heel gauw wat de moglijkheden en onmogelijkheden zijn van een tomtom _O-
Bij een garmin zal dat toch een stuk langer duren, sommigen leren het nooit.

Ik ken mijn eigen nukken, ik heb geen zin om er zoveel tijd in te steken :]
 
Vandaag heb ik een tussentijdse update online gezet van Archiescampings.

De belangrijkste reden hiervoor is dat ik u de poi voor de campings van ACSI Camping Card 2015 niet langer wil onthouden.

Er is echter nog meer nieuws te melden over deze update. Meer kunt u hierover vinden in de nieuwstekst op de homepage.
 
Voor iedereen die in het naseizoen nog wil gaan kamperen, maar natuurlijk ook voor hen die graag up to date willen blijven, is er weer een update van Archiescampings beschikbaar.
Dankzij onder andere enorm veel reacties van gebruikers zijn er nogal wat wijzigingen en aanvullingen te vinden in de nieuwe versie.

Mocht u als gebruiker van Archiescampings aanvullingen of verbeteringen hebben, laat het dan aub even weten via het contactformulier op de website of de feedbackmogelijkheid in de app. Alleen op die manier is het mogelijk alle gegevens echt up to date te houden!

De grootste database van Europese campings met meer dan 31.650 points of interest voor de meeste navigatiesystemen is gratis te downloaden op www.archiescampings.eu.
 
Er is weer een nieuwe update van archiescampings.eu (zoals altijd gratis!) te downloaden.

Hoewel het kampeerseizoen voor de meesten van ons als weer even achter ons ligt, gaat het werk aan ons gezamenlijk campingbestand nog onverminderd met volle kracht verder.

Ondanks het feit dat er in de afgelopen twee maanden helaas weer erg veel campings moesten worden verwijderd is het toch gelukt het totaal aantal campings weer met enkele honderden te laten groeien.

Archie
www.archiescampings.eu
 
Hierbij een bedankje voor alle tijd en werk die je / jullie er voor vrij maken 👏
 
Het heeft een paar weken langer geduurd dan aanvankelijk gepland maar de eerste update in 2016 van Archiescampings.eu staat nu online inclusief de gegevens voor dit jaar van Camping Cheque, Best Deal en CampingCard.
Uiteraard zijn er ook nog heel veel andere wijzigingen, dus alle reden om je navigatieapparatuur te voorzien van de nieuwste gegevens.

Als u iets tegenkomt dat niet klopt in de gegevens, noteer het en laat het me aub even weten!

Archie
www.archiescampings.eu
 
Voor dagelijks gebruik is er eigenlijk maar één fabrikant: Garmin. Het spul moet stevig zijn, tegen trillingen kunnen en 100% waterdicht zijn.

Ik heb nu al een heel jaar lang een 10 jaar oude TomTom One op m'n Harley zitten...gewoon met de zuignap:

Nog nooit gevallen, werkt nog altijd ondanks de trillingen, te bedienen met handschoenen aan en als 't regent?

Trek ik er een transparanter plastic handschoen van de Action overeen, kan ik 'm nog steeds zien en bedienen!
 
Ik vind dat niet kunnen: met een tomtom met zuignap en een plastic handschoen van de Action op de Harley. Er zijn grenzen...

:)
 
Ja, dat snap ik ook niet.
Naar mijn mening verkeerde zuinigheid.

Koop je een motor van 25k ofzo en bespaar je 400,- op een goede navigatie...
Net als die mensen die slechte kleding kopen op een nieuwe motor.
Lekker toeren met een natte onderbroek...
 
Ik rij nu 10 jaar met een Zumo 550 en 660 op de HD door heel Europa, uiteraard voorzien van de Onroute motorkaarten, en voor mij is de GPS echt onmisbaar. Zeker als je als 'Roadcaptain' vaak voorop moet rijden voor een groep. Mijn ervaring is dat veel GPS gebruikers gefrustreerd raken omdat ze zich niet de moeite nemen zich in hun GPS apparaat en Basecamp te verdiepen. Het snel even een route van internet halen en deze vervolgens in je Garmin te proppen, is inderdaad de snelste en gemakkelijkste manier, maar kan onderweg soms ook voor veel frustratie zorgen als de instellingen op de GPS niet overeen komen met de route en het toestel begint te herberekenen. :)

Er zijn genoeg mooie cursussen en handige Youtube filmpjes te bekijken om te leren omgaan met je GPS, dus met een GPS op je motor leren rijden begint feitelijk thuis achter de PC, en niet op de straat. RTFM ! _O-
 
TS stelt één vraag, daarna 7 pagina's antwoorden, maar TS reageert nooit meer. TS heeft ook maar één maal een bericht geplaatst, dat is deze vraag. Waarom wordt er zoveel gereageerd op één vraag zonder dat men in de gaten heeft dat de TS zelf niets meer bijdraagt in de thread ? Wil iedereen graag iets vertellen over zich zelf ? heeft iedereen te veel tijd of zo ?

ArjanHarley
 
TS stelt één vraag, daarna 7 pagina's antwoorden, maar TS reageert nooit meer. TS heeft ook maar één maal een bericht geplaatst, dat is deze vraag. Waarom wordt er zoveel gereageerd op één vraag zonder dat men in de gaten heeft dat de TS zelf niets meer bijdraagt in de thread ? Wil iedereen graag iets vertellen over zich zelf ? heeft iedereen te veel tijd of zo ?

ArjanHarley
En waarom reageer jij eigenlijk. Je stelt niet eens een navigatievraag?

:9
 
Laatst bewerkt:
_O- scherp

Maar hij heeft wel een punt,mensen die een vraag het forum op knallen en vervolgens nooit meer reageren.
Edit;nog snel een smiley toegevoegd Sjoerd :+
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat snap ik ook niet.
Naar mijn mening verkeerde zuinigheid.

Koop je een motor van 25k ofzo en bespaar je 400,- op een goede navigatie...
Net als die mensen die slechte kleding kopen op een nieuwe motor.
Lekker toeren met een natte onderbroek...

Wat is er verkeerd aan?

't werkt prima dus waarom zou ik iets anders kopen?

Met zuinigheid heeft het niks te maken, if it ain't broke don't fix it.
 
En waarom reageer jij eigenlijk. Je stelt niet eens een navigatievraag?

:9

Zelf ben ik actief op het honda305 forum, en ook het Hondatwins forum en daar worden ook regelmatig vragen gesteld in de openingspost, maar als de TS zich niet fatsoenlijk voorstelt, wordt de vraag gewoon vaak niet verder beantwoord (zeker niet op het honda305 forum). De mod's zouden er dan ook verstandig aan doen deze threads gewoon snel te wissen, het leidt tot vervuiling.

En wat betreft je opmerking, je had waarschijnlijk niet eens door dat de TS nooit meer heeft gereageerd, en daarnaast maar één post heeft sinds zijn aanmelding '(

Lekker direct reageren, niet teruglezen, en niet jezelf afvragen of de vraag wel te beantwoorden is |( .

Het motor-forum zou eigenlijk een kleine financiële bijdrage moeten vragen aan éénieder die een vraag stelt, lijkt me redelijk. Daar wordt het motor-forum beter van, de informatie ook.

Het is tegenwoordig een vanzelfsprekendheid dat informatie gratis is (althans zo wordt dat gezien door mensen die veel vragen stellen), in het bedrijfsleven is dat gelukkig niet zo. De vraagsteller doet een beroep op iemands anders z'n tijd, en dat is geld waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou ik een vergoeding kunnen vragen voor al de tijd die ik hier al heb doorgebracht en mensen heb voorzien van nuttige tips ed.?
Dat vraag ik me dus af :Y
 
Een consulent verdient een goede boterham, dus waarom niet ? Informatie is geld waard, de tijd van gratis is voorbij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Buelbloke: Helemaal niks, was niet bedoeld als belediging.
Ik zelf merk dat het hebben van een goede navigatie met goed kaartsysteem mij de mooiste hoeken van Europa laat zien. De kleinste, mooiste wegen die ik anders nooit zou vinden.

Toen ik nog met simpele navigatie reed, was dit veel minder.
Ook het comfort van snel inladen van routes, herberekenen en opstarten is fijn.
Ieder zijn ding, ik ben gewoon erg blij met de mogelijkheden van de Zumo.
Waarschijnlijk is dat voor iedereen anders.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik actief op het honda305 forum, en ook het Hondatwins forum en daar worden ook regelmatig vragen gesteld in de openingspost, maar als de TS zich niet fatsoenlijk voorstelt, wordt de vraag gewoon vaak niet verder beantwoord (zeker niet op het honda305 forum). De mod's zouden er dan ook verstandig aan doen deze threads gewoon snel te wissen, het leidt tot vervuiling.

En wat betreft je opmerking, je had waarschijnlijk niet eens door dat de TS nooit meer heeft gereageerd, en daarnaast maar één post heeft sinds zijn aanmelding '(

Lekker direct reageren, niet teruglezen, en niet jezelf afvragen of de vraag wel te beantwoorden is |( .

Het motor-forum zou eigenlijk een kleine financiële bijdrage moeten vragen aan éénieder die een vraag stelt, lijkt me redelijk. Daar wordt het motor-forum beter van, de informatie ook.

Het is tegenwoordig een vanzelfsprekendheid dat informatie gratis is (althans zo wordt dat gezien door mensen die veel vragen stellen), in het bedrijfsleven is dat gelukkig niet zo. De vraagsteller doet een beroep op iemands anders z'n tijd, en dat is geld waard.

Tsja, dat TS niet meer online is geweest sinds hij die vraag heeft gesteld zie ik nu pas. Eigenlijk vind ik dat in het geval van deze topicvraag ook niet eens erg. Wat ik wel vervelend vind zijn mensen die (technische) vragen stellen, waar anderen dan echt voor gaan zitten om een uitleg/instructie te typen en dat je dan nooit meer iets hoort. Een algemene "vrijdagmiddagvraag" zoals TS hier stelt vind ik in een andere categorie vallen. TS Zwengelt hier toch een discussie aan waar een ander weer iets aan kan hebben, waar tips worden gegeven en oplossingen worden gevonden. Ik zie dit als vermaak.

Ik ben trouwens lid van meerdere fora. En overal zijn de regels anders. Op een ander motorgerelateerd forum gaan de dingen er heel anders aan toe. Als je je daar niet voorstelt word je daar wel degelijk op aangesproken. Het is natuurlijk ook een veel kleiner forum dan MF zodat iedereen elkaar een beetje monitort. De hulp die je daar krijgt is altijd top, technische vraagstukken worden serieus genomen en er worden vaak mooie oplossingen daarvoor aangedragen. Topics als deze vind je daar niet. Als er daar grappen worden gemaakt, wordt je daar wel degelijk op je vingers getikt. Daar is iets voor te zeggen: het forum blijft erg clean.

Nadeel van die strenge regels is dat het forum maar weinig wordt bezocht en er weinig tot geen cohesie onder de leden is. En dat terwijl het ledenaantal daar maar een fractie is van het ledenaantal hier op MF. Als je daar iets organiseert komen er bijna geen leden op af, terwijl er hier altijd wel mensen op komen dagen (al was het soms alleen maar om te zien hoe de andere toetsenbordridders er IRL uitzien).

Ik vind deze manier zoals het hier op MF gaat wel een stuk prettiger. MF Is voor mij ook meer dan alleen maar een forum voor technische zaken/problemen/oplossingen. MF IS voor mij ook vertier en vermaak en me samen een voelen met andere motorrijders die hun hobby ook op deze digitale manier vorm willen geven. Misschien is het voor iemand die hier nieuw binnenkomt af en toe verwarrend, een warm bad is het wel. En doordat topics als deze niet op slot worden gegooid ontstaat er in de loop van de jaren een enorme stroom aan data waar een ieder, met gebruik van de zoekfunctie, zijn voordeel mee kan doen. En als je een topic echt onzin vindt, kun je natuurlijk altijd nog een slotje aanvragen bij een moddereter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan