Navigatie via een mobiele telefoon

Wim uut Drenthe

MF veteraan
18 jun 2003
13.305
296
Rolde
Ik zit er ook over te denken om een telefoon met navigatie aan te schaffen. Nu heb ik net bij iemand in de auto gezeten die een Nokia N70 telefoon heeft. Met GPS-ontvanger draait daar een mooi navigatiesysteem (TomTom 5.0 Mobile) op :Y .

Nu vraag ik mij het volgende af:
- is het oortje goed hoorbaar? Ik wil namelijk de telefoon in mijn binnenzak doen, zodat ik via het oortje kan horen welke richting ik op moet. Ik heb gehoord dat deze bij hoge snelheden niet zo goed hoorbaar zou zijn.....
- hoe lang houdt de accu het vol? Ik heb namelijk geen constante voeding op mijn motor (zou misschien wel kunnen, maar dit zal ik alleen gebruiken, als dat echt nodig mocht zijn).
- ik wil de avond van te voren op de PC een route kunnen uitstippelen, die ik de volgende dag zou willen rijden. Is dit mogelijk met de TomTom 5.0 mobile software? Ik heb namelijk geen zin om een route uit te stippelen op die kleine toetsjes ;) .
 
Ik zit er ook over te denken om een telefoon met navigatie aan te schaffen. Nu heb ik net bij iemand in de auto gezeten die een Nokia N70 telefoon heeft. Met GPS-ontvanger draait daar een mooi navigatiesysteem (TomTom 5.0 Mobile) op :Y .

Nu vraag ik mij het volgende af:
- is het oortje goed hoorbaar? Ik wil namelijk de telefoon in mijn binnenzak doen, zodat ik via het oortje kan horen welke richting ik op moet. Ik heb gehoord dat deze bij hoge snelheden niet zo goed hoorbaar zou zijn.....
- hoe lang houdt de accu het vol? Ik heb namelijk geen constante voeding op mijn motor (zou misschien wel kunnen, maar dit zal ik alleen gebruiken, als dat echt nodig mocht zijn).
- ik wil de avond van te voren op de PC een route kunnen uitstippelen, die ik de volgende dag zou willen rijden. Is dit mogelijk met de TomTom 5.0 mobile software? Ik heb namelijk geen zin om een route uit te stippelen op die kleine toetsjes ;) .
Ik heb een tomtom op m'n nokia 9300, perfect voor in de auto maar voor op de motor heb ik een tomtom rider gekocht
1. het gps ontvangertje houdt het wel lang vol, maar je mobieltje gaat vrij snel leeg
2. alleen op geluidsaanwijzingen heb ik 'proefgedraaid' in de auto, vind ik best lastig. Ik wil toch, als ik soms niet helemaal begrijp wat ie bedoelt, het beeld erbij zien. Tel schermpje op de motor is wel heel klein
3. geluid lijkt me zacht voor op de motor
4. als je halverwege je route wil bijstellen omdat de weg opgebroken is oid is het wel verrekte irritant als je eerst je handschoenen uit moet doen, je tel uit je binnenzak halen en dan alles intoetsen
5. Als iemand je belt, hoor je de aanwijzingen niet meer voordat je die persoon hebt weggedrukt. Kan op een lastige stukje weg heel vervelend zijn...

TTR is vandaag binnengekomen, ik ben heel benieuwd hoe het bevalt...
 
Hallo,

Ik ben vanaf vandaag ook in het bezit van een nokia N70, ik wilde nl ook navigatie voor in de auto maar wat je ook kunt gebruiken op de motor. Ik heb aan de hand van het advies van de verkoper deze keuze gemaakt hij rijdt zelf ook motor en gebruikt zelf dit systeem ook. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar ga van t weekend ff kijken als het weer het toelaat. Als je telefoon vol is zou je er zo'n 250 tot 300 km mee kunnen rijden tot je accu leeg is....
 
Ik heb Tom Tom op mijn nokia 6670 en het werkt perfect. Als je de avond van te voren zorgt dat alles is opgeladen kun je best wel een tijdje rijden. Op zich is het maken van een constante voeding ook geen probleem hoor. Ik ken iemand die de boel kant en klaar op zijn stuur gemonteerd heeft incl de voeding, hij schuift m er zo in. Het is nl wel aan te raden om het beeld erbij te gebruiken anders wordt het in veel gevallen best lastig met bv het nemen van de juiste afslag. Qua verstaanbaarheid dmv je oortje hoef je je geen zorgen te maken, dat klinkt heel duidelijk. Alleen vind ik het persoonlijk wel irritant zitten in je helm. Met het vooraf inprogrammeren heb ik geen ervaring, ik dacht nl dat het wel kon, maar dat is een kwestie van vragen. Als laatste kan ik je een tip geven mbt het aanschaffen van zo'n telefoon; Als je namelijk de telefoon incl het tomtom pakket "koopt" dan betaal je dus voor de tom tom. Deze is echter op heel veel sites gewoon te downloaden. Je kunt beter een voordelig abonnement nemen mbt belminuten of iets dergelijks dan dat je dus voor software gaat betalen die je overal kunt "krijgen"/jatten.
 
Ik zit er ook over te denken om een telefoon met navigatie aan te schaffen. Nu heb ik net bij iemand in de auto gezeten die een Nokia N70 telefoon heeft. Met GPS-ontvanger draait daar een mooi navigatiesysteem (TomTom 5.0 Mobile) op :Y .

Nu vraag ik mij het volgende af:
- is het oortje goed hoorbaar? Ik wil namelijk de telefoon in mijn binnenzak doen, zodat ik via het oortje kan horen welke richting ik op moet. Ik heb gehoord dat deze bij hoge snelheden niet zo goed hoorbaar zou zijn.....
- hoe lang houdt de accu het vol? Ik heb namelijk geen constante voeding op mijn motor (zou misschien wel kunnen, maar dit zal ik alleen gebruiken, als dat echt nodig mocht zijn).
- ik wil de avond van te voren op de PC een route kunnen uitstippelen, die ik de volgende dag zou willen rijden. Is dit mogelijk met de TomTom 5.0 mobile software? Ik heb namelijk geen zin om een route uit te stippelen op die kleine toetsjes ;) .

Ik heb afgelopen weekend wat ervaring opgedaan met TomTom op mijn 9300. Van gpstracks.nl heb ik een mooie route gehaald en in TomTom gezet. Met een standaard oortje is het dan mogelijk om de gesproken commando's te horen.

Ik moet zeggen, het werkte best goed. Je moet wel weten dat het geen perfekte oplossing is. Op een route van 150 km kom je altijd wel een opgebroken weg of een gewijzigde verkeerssituatie tegen, waardoor je TomTom moet vragen om een alternatieve route. Als je dit niet doet, zal TomTom je naar dezelfde waypoint blijven sturen. In dit soort situaties is het toch handig om op het scherm te kunnen zien hoe eea in elkaar steekt.

Vergeet niet dat de navigatie software er vanuit gaat dat je het scherm kan zien. Maar als je een landelijke route rijdt, is het vrij makkelijk je weg te vinden. Je moet het bijv. niet doen in centrum Amsterdam. In principe vertelt TomTom je drie keer dat je ergens van richting moet veranderen.

TomTom heeft verder nog wat beperkingen. Zo is de software gemaakt om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Dat leuke schilderachtige weggetje zal hij dan ook graag vermijden. Om dit tegen te gaan moet je kiezen voor de kortste route en zal de route met relatief veel waypoints gepland moeten worden. Echter heeft TomTom een maximum van 45 waypoints. In de praktijk is het dan ook niet mogelijk om routes langer dan 180 km te plannen. Langere routes moet je dan in meerdere stukken splitsen, die je afzonderlijk moet laden.

Verder al genoemd, de telefoon komt tussendoor. Om dat tegen te gaan zet ik mijn telefoon offline, maar niet elke telefoon kan dat.

Ik heb een aparte gps ontvanger, die ik vrij hoog in mijn motorjas plaats. Doe ik hem in een zakje ter hoogte van mijn heup dan verliest hij nu en dan kontakt. Dat is trouwens bijzonder irritant want je hoort dan niets meer waardoor ik gewoon rechtdoor blijf rijden.

Over het volume: Het kan aan mijn headset liggen (of aan mijn oren) maar ik vind het geluid vrij zacht. Bij hogere snelheden (boven 90 p/u) moet ik mijn helm tegen mijn schouder aandrukken om de instrukties goed te blijven horen.

Batterijgebruik was geen probleem. Dik drie uur onderweg is geen probleem, maar dit is natuurlijk telefoon afhankelijk.

Desondanks heb ik in het groene hart een geweldige tocht gereden, die ik zelf nooit had kunnen vinden en die ik onmogelijk met een kaart had kunnen volgen. Het is geweldig om een mooie route door te kunnen rijden, zonder tijd kwijt te zijn aan uitzoeken waar je heen moet.

Ik heb een tanktas besteld waarin ik mijn 9300 kan doen. Die kan ik dan raadplegen zodra de situatie dat vereist. Op deze manier denk ik dat ik een mooie low budget GPS oplossing heb gevonden.
 
Ik heb een mda met tom tom en werkt op zich prima. Ik gebruik alleen geen oortje maar leg hem gewoon in mijn tanktas en lees de route af. Bij hoge snelheden verschuift hij alleen en dat is best klote omdat er wind in mijn tanktas komt.
 
@iedereen bedankt voor de input *D . Ik ben nu weer wat informatie rijker.

Algemene tendens, welke ik uit jullie antwoorden kan halen is:
- dat het oortje over het algemeen wel te horen is.
- de batterij het redelijk lang uithoudt, alhoewel een vaste voeding beter zal
zijn. Het installeren op de motor hiervan zal meevallen, daar kom ik wel
uit :) .
- het is jullie niet bekend of de avond van te voren - achter de PC - routes in
te typen zijn. Dit zal ik nog proberen na te gaan bij een winkel.

@ik zal voor het oortje trouwens nog een andere oplossing zoeken. De standaard oordopjes die bij de N70 geleverd worden zijn namelijk niks (heb ik gezien). Ook wil ik deze dopjes over mijn oordoppen (tegen het windgeruis) gebruiken.
 
Ik heb een mda met tom tom en werkt op zich prima. Ik gebruik alleen geen oortje maar leg hem gewoon in mijn tanktas en lees de route af. Bij hoge snelheden verschuift hij alleen en dat is best klote omdat er wind in mijn tanktas komt.


welke mda gebruik je ?
 
@iedereen bedankt voor de input *D . Ik ben nu weer wat informatie rijker.

Algemene tendens, welke ik uit jullie antwoorden kan halen is:
- dat het oortje over het algemeen wel te horen is.
- de batterij het redelijk lang uithoudt, alhoewel een vaste voeding beter zal
zijn. Het installeren op de motor hiervan zal meevallen, daar kom ik wel
uit :) .
- het is jullie niet bekend of de avond van te voren - achter de PC - routes in
te typen zijn. Dit zal ik nog proberen na te gaan bij een winkel.

@ik zal voor het oortje trouwens nog een andere oplossing zoeken. De standaard oordopjes die bij de N70 geleverd worden zijn namelijk niks (heb ik gezien). Ook wil ik deze dopjes over mijn oordoppen (tegen het windgeruis) gebruiken.
Kijk trouwens ook even hoeveel bluetooth connecties die telefoon kan maken.
Mijn Nokia 6600 kan maar 1 connectie tegelijk maken, dus als ie verbinding heeft met de GPS is een oortje niet meer mogelijk.
 
Kijk trouwens ook even hoeveel bluetooth connecties die telefoon kan maken.
Mijn Nokia 6600 kan maar 1 connectie tegelijk maken, dus als ie verbinding heeft met de GPS is een oortje niet meer mogelijk.
Klopt, het wil wel eens lukken maar dan heb je een hele slechte verbinding
 
oortje werkt goed hoor , alleen soms is het lastig dat je niks kunt zien op het scherm dat maakt het net wat duidelijker :Y
 
helemaal top. ik rij tot waar ik het niet meer weet. plug mijn tom tom in en rijden.

ja je kan niets zien dat is minder maar je moet ook niet overal op gaan lopen klagen he.


Hebben er alleen meer mensen last van dat als je met nutige plaatsen een camping zoekt dat je af en toe ergens uitkomt waar helemaal geen camping is:s?
 
Heb een Nokia 6680 met Tomtom 5 (de N serie is de opvolger) en moet zeggen dat het super werkt op de motor.
Kijk alleen op het beeldscherm dus geluid heb ik uit staan.
Het scherm van de Nokia is goed afleesbaar onder rijden dus daarom staat hij geluid uit.
Kan de heledag navigeren met mijn mobil en GPS muis voordat deze leeg zijn.

Ook route's maken is heel gemakkelijk voor Tomtom 5
Ik zelf gebruik Mapsource, maar er zijn veel meer proggies die dat kunnen.

Greetz
 
Heb een Nokia 6680 met Tomtom 5 (de N serie is de opvolger) en moet zeggen dat het super werkt op de motor.
Kijk alleen op het beeldscherm dus geluid heb ik uit staan.
Het scherm van de Nokia is goed afleesbaar onder rijden dus daarom staat hij geluid uit.
Kan de heledag navigeren met mijn mobil en GPS muis voordat deze leeg zijn.

Ook route's maken is heel gemakkelijk voor Tomtom 5
Ik zelf gebruik Mapsource, maar er zijn veel meer proggies die dat kunnen.

Greetz

Thanx man :) . Dus routes maken voor TomTom 5.0 is geen probleem, maar je kunt dan zeker een maximum van 45 waypoints instellen? Das dan weer iets minder. Hoeveel waypoints zou een normale TomTom of Garmin eigenlijk kunnen onthouden?
 
heb een hp2210 me tomtom5 europa erop en werkt goed leg hem in de tanktas oortje erin en gas.. als je het nie vertrouwd gewoon ff stoppen en kijken
 
heb een hp2210 me tomtom5 europa erop en werkt goed leg hem in de tanktas oortje erin en gas.. als je het nie vertrouwd gewoon ff stoppen en kijken

Aha, dus dat valt best wel mee zeg maar :) . Maar hoeveel waypoints kun je in de jouwe vastleggen als je zelf een route vastlegt ?
 
Hoeveel waypoints zou een normale TomTom of Garmin eigenlijk kunnen onthouden?

Een "normale" TomTom (PDA, Go of Rider) kan ook maar maximaal 48 waypoints instellen, dat is 1 van de redenen waarom TT achterloopt als het op routes maken gaat tov Garmin
 
Informeer bij het aanschaffen van een telefoon ook eens naar de Sony-Ericsson K800i, die heeft een hele goeie batterij en een mooi groot scherm. Er zit ook een Radio en MP 3 functie op en het geluid is perfect.
Ik ben zelf ook even aan het kijken voor Nav. maar vindt de software nog een beetje duur.
 
Een "normale" TomTom (PDA, Go of Rider) kan ook maar maximaal 48 waypoints instellen, dat is 1 van de redenen waarom TT achterloopt als het op routes maken gaat tov Garmin

Aha, dat wist ik niet. Maar zou een eventuele update van TomTom 5.0 niet in meer waypoints resulteren? Dan zouden we ook daarop kunnen wachten, of zou dit ook echt iets hardwarematigs zijn?
 
Informeer bij het aanschaffen van een telefoon ook eens naar de Sony-Ericsson K800i, die heeft een hele goeie batterij en een mooi groot scherm. Er zit ook een Radio en MP 3 functie op en het geluid is perfect.
Ik ben zelf ook even aan het kijken voor Nav. maar vindt de software nog een beetje duur.

Ziet er wel leuk uit dat toestel, alleen zou daar ook navigatie op kunnen? De Sony site heeft het daar niet zo over, maar het zou vast wel moeten kunnen neem ik aan.
 
ik heb net een way2gobox gekocht bij de gsm boer !
dat is een pakket met een nokia 6680,een bluetooth gps ontvanger,tomtom mobile 5,
alle kabels en houders.eigenlijk alles dat ge nodig hebt om mobiel te navigeren.
het voordeel daarvan is:een officiele tomtom,intresante prijs,niks moeten bijkopen.

rekkie
 
Terug
Bovenaan Onderaan