Navigatie voor de mobiel die ook met GPX bestanden werkt

kaaskop op motor

Die hard MF'er
18 sep 2020
308
637
Allen,

Ik zie hier en daar op het forum namen van mobiele apps voorbij komen waarvan wordt gezegd dat deze ook gpx bestanden kan inlezen en tonen. Maar als ik deze app dan download op mijn mobiel (Oneplus 5T) en een gpx bestand laat inlezen, dan zie ik de route met de tussenliggende punten. Wat ik dan op dat moment mis in die apps is de mogelijkheid om de gehele route te volgen als gesproken route aanwijzing.

Welke app is het meest geschikt om gpx bestanden in te lezen en de route uit te lezen zodat ik deze route via mijn headset in de helm kan volgen? Dit mag ook een betaalde app zijn.

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Als je de zoekfunctie hier gebruikt, kom je al op tig topics met deze info :)
Dat is het em juist. Het is teveel en niet echt iets concreets wat aansluit bij mijn vraag. Teveel van het een en te weinig van het andere. Iedereen promoot een app waar ie zelf mee werkt maar verder geen concrete of diepgaande info wat die app wel of niet doet of kan.
 
Osmand doet dat
Ik zit nu te kijken op Play Google maar zie 2 versies:
- Osmand - Offline kaarten en navigatie
- Osmand+ - Offline kaarten en navigatie (betaalde versie)

Is deze app geen realtime navigatie app? Als het allemaal offline werkt, dan betekend dat dat je het risico loopt om uiteindelijk een keer met verouderde kaarten te werken?
 
Ok. Als je je verdiept in Osmand, Kurviger, TomTom Go, Calimoto kom je een heel eind :Y. Onder andere deze apps kunnen gpx importeren en routeren incl instructies onderweg :).
 
en zelf Sygic kan het, maar ik vind zelf dat tomtom GO het makkelijkste omgaat met GPX bestanden.
soms moet ik het gpx bestand wel even omzetten met ITNconverter op mijn PC
 
Zoals al gezegd, Osmand doet dat prima (op een Android telefoon dan, geen ervaringen met Apple)

GPX bestand in de tracks map, en het werkt.

Bij de gratis versie krijg je 7 downloads, dus het is aan te raden om in een keer de hele kaart van een land binnen te halen, als je dat per provincie doet ben je zo door je downloads heen.
Enige waar ik nog niet helemaal tevreden over ben is de spraakmeldingen, het zou Nederlands zijn, maar klinkt meer als zuid Afrikaans _O-

Ik had vorige maand ongeveer dezelfde vraag gesteld, dus zo raar is je vraag niet.
 
Zoals al gezegd, Osmand doet dat prima (op een Android telefoon dan, geen ervaringen met Apple)

GPX bestand in de tracks map, en het werkt.

Bij de gratis versie krijg je 7 downloads, dus het is aan te raden om in een keer de hele kaart van een land binnen te halen, als je dat per provincie doet ben je zo door je downloads heen.
Enige waar ik nog niet helemaal tevreden over ben is de spraakmeldingen, het zou Nederlands zijn, maar klinkt meer als zuid Afrikaans _O-

Ik had vorige maand ongeveer dezelfde vraag gesteld, dus zo raar is je vraag niet.
👍👍👍
 
Ik heb pas weer een motor gekocht en heb tomtom go op mijn gsm. Betaald. Dus ik dacht hetzelfde als jij. Ik ga proberen of dat ie dus ook werkt voor met mijn motor en met het gpx verhaal. Ik ben er nu dus achter dat je heel gemakkelijk gpx in kunt laden die dus daarna als een gesproken route aanwijzing werkt. Ik had als voorbeeld de mergellandroute genomen en ingeladen via mydrive.tomtom.com. Alleen zo kun je dus gpx inladen. Daarnaast kun je zelf ook routes aanmaken. Met veel heuvels of kronkels in de weg. Met de auto fiets motor etc. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat het wel gast werken.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210213-082607_Chrome.jpg
    Screenshot_20210213-082607_Chrome.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20210213-082627_Chrome.jpg
    Screenshot_20210213-082627_Chrome.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 12
  • Screenshot_20210213-082652_Chrome.jpg
    Screenshot_20210213-082652_Chrome.jpg
    87 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20210213-082724_Chrome.jpg
    Screenshot_20210213-082724_Chrome.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20210213-083354_TomTom GO.jpg
    Screenshot_20210213-083354_TomTom GO.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 15
Werkt prima zo, doe het al jaren. 1 ding is iets minder, als je een gpx route rijdt dan gaat tomtom niet automatisch een andere weg kiezen indien er op de route en weg is open gebroken (of ik heb dat nog niet gevonden). Maar als je dan afwijkt van de route dan zorgt hij er wel voor dat je weer terug komt op die route.
Veel plezier ermee
Tipje, je kunt online via Kurviger - Jouw Motor-Routeplanner 🗺+〰+🏍=😍 heel makkelijk zelf gpx routes maken.
 
Nog een tip (voor wat het waard is). Je kunt op mydrive.tomtom.com bij instellingen aangeven dat je de zgn. 'Scenic Segments' wilt zien. Op de kaart worden dan wegdelen aangegeven die (volgens TomTom) mooier dan gebruikelijk zijn.
tomtom.jpg
 
Ik heb pas weer een motor gekocht en heb tomtom go op mijn gsm. Betaald. Dus ik dacht hetzelfde als jij. Ik ga proberen of dat ie dus ook werkt voor met mijn motor en met het gpx verhaal. Ik ben er nu dus achter dat je heel gemakkelijk gpx in kunt laden die dus daarna als een gesproken route aanwijzing werkt. Ik had als voorbeeld de mergellandroute genomen en ingeladen via mydrive.tomtom.com. Alleen zo kun je dus gpx inladen. Daarnaast kun je zelf ook routes aanmaken. Met veel heuvels of kronkels in de weg. Met de auto fiets motor etc. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat het wel gast werken.
Dit wil ik dus ook graag,,,, speciaal tomtom go er voor aangeschaft. Maar het schijnt met de nieuwste versie niet meer te werken? Ik krijg met geen mogelijkheid mijn telefoon verbonden via Mydrive.....
 
Dit wil ik dus ook graag,,,, speciaal tomtom go er voor aangeschaft. Maar het schijnt met de nieuwste versie niet meer te werken? Ik krijg met geen mogelijkheid mijn telefoon verbonden via Mydrive.....
Doe je het via de website of met die app die dus niet werkt?
 
Doe je het via de website of met die app die dus niet werkt?
Ik moest de app op de laptop downloaden. Daarna TomTom device aansluiten, wat dus mijn android telefoon is. Maar de app vind de telefoon/tomtom go dan niet. Je komt dan ook niet verder.
 
Als je tomtom op je Android hebt staan dan moet je een account aanmaken op www.mydrive.tomtom.com en die zelfde gegevens ook op jouw telefoon invoeren.
Als je dan een gpx bestand op telefoon wilt hebben ga je via die website en tabblad my routes dat gpx importeren, schuifje omzetten om te synchroniseren met al jouw divices en daarna als je je tomtom opent op je telefoon dan zal die daar ook komen te staan onder jouw routes...
Zo werkt het bij mij.
 
Als je tomtom op je Android hebt staan dan moet je een account aanmaken op www.mydrive.tomtom.com en die zelfde gegevens ook op jouw telefoon invoeren.
Als je dan een gpx bestand op telefoon wilt hebben ga je via die website en tabblad my routes dat gpx importeren, schuifje omzetten om te synchroniseren met al jouw divices en daarna als je je tomtom opent op je telefoon dan zal die daar ook komen te staan onder jouw routes...
Zo werkt het bij mij.
Klinkt wel erg omslachtig maar zal die optie ook eens bekijken. Betaalde versie van TomTom op Android zeker wel gebruiken??
 
Kan dacht ik met alle versie's ik gebruik nog versie 1.18. als je eenmaal je account gelinkt hebt dan werkt alles automatisch (alleen het schuifje niet vergeten om te synchroniseren). ik maak mijn routes graag op de pc met kurviger die ik dan eenvoudig upload naar mydrive waar ik de route makkelijk kan aanpassen als ik dat zou willen. Maar het kan een eerste keer idd lastig zijn.
 
Als je tomtom op je Android hebt staan dan moet je een account aanmaken op www.mydrive.tomtom.com en die zelfde gegevens ook op jouw telefoon invoeren.
Als je dan een gpx bestand op telefoon wilt hebben ga je via die website en tabblad my routes dat gpx importeren, schuifje omzetten om te synchroniseren met al jouw divices en daarna als je je tomtom opent op je telefoon dan zal die daar ook komen te staan onder jouw routes...
Zo werkt het bij mij.
Dit deed het hem... bedankt voor de juiste tip!
 
Ik wil ATB/MTB routes gaan rijden met mijn ATB. Ik wil hierbij naast het volgen van de routebordjes, toch gebruik maken van de GPX track van zo'n route. Ik heb daarom laatst de app van OSMand op mijn Samsung A41 geïnstalleerd. Heb er al wat in de buurt mee geëxperimenteerd. Hierbij merkte ik dat ik geen gesproken aanwijzingen kreeg. Heb de diverse instellingen nagegaan en in het scherm staat het "speaker " icoon op AAN.
Maakt ook niet uit of ik een bestemming ingeef of een track wil volgen: geen gesproken aanwijzingen.
Waar zou dat aan kunnen liggen ?? Bij stembegeleiding kan gekozen worden tussen : 1) media/navigatie audiokanaal 2) als melding 3) telefoonoproep. Welke dien ik te kiezen ???

Frans.
 
Bij stembegeleiding kan gekozen worden tussen : 1) media/navigatie audiokanaal 2) als melding 3) telefoonoproep. Welke dien ik te kiezen
Als je verder geen gekke dingen hebt ingesteld... Maakt het niet veel uit, pas als je een bluetooth oortje aansluit dan kun je hiermee kiezen of je het via je oortje wilt horen of via de telefoon, via de telefoon is dan meestal beter ivm vertraging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan