Navigatie: WinCe, Shell's, Firmware

25 sep 2016
38
0
Houten
Aanleiding voor deze nieuwe draad:
Vanuit een behoefte om de WinCe software en de door de fabrikanten/producenten voorgeïnstalleerde shell aan te kunnen passen had ik al wat berichten geplaatst op een andere draad (iGO Primo 2.4 Motorcycle Edition) die zich daar eigenlijk niet voor leent. Het onderwerp is een geheel andere.... mijn excuus voor het bevuilen van die draad!


Wazzup? :
Ik heb een Mekago 256MB/8GB device (https://www.aliexpress.com/item/2016...0-cc1e2c33edf4) waarop een Chineestalige! WinCe 6.0 is geinstalleerd.
De navigatie software kan worden opgestart vanuit een shell (Apical -
).

Alles werkt ok maar die chineestalige WinCe stoort mij als ik eens wat in de onderliggende Windows laag moet instellen/configureren. Ik weet niet wat ik dan exact uitvoer.
Ook die Apical shell vind ik spuug-lelijk.

Er zijn meerder oplossingen voor mijn "probleem":
  1. de bestaande WinCe engelstalig maken
  2. de Shell aanpassen
  3. de volledige Firmware vervangen door een engelstalige Wince versie met een appetijtelijke shell

1) WinCe engelstalig maken
Ik heb al geprobeerd de windows omgeving engelstalig te maken door het chinese Wince.nls bestand te vervangen door een multilanguage versie maar helaas laat mijn wince dat niet toe omdat dit bestand ReadOnly is (staat in ROM).

2) Shell aanpassen
De Apical shell in het geheel "vervangen" is ook lastig omdat die ook in ROM zit ingebakken. Plaatjes toevoegen of Automatisch door laten starten naar een veel mooiere shell biedt nog wel mogelijkheden.
Al eerder had ik in een bericht een andere shell genoemd: iPhoneToday: Google Code Archive - Long-term storage for Google Code Project Hosting.

Ik vond deze week echter ook een z.g.n. WinCe "unlock" methode die een auto-doorstart kan maken naar een andere shell (vanuit de originele shell).

Deze software kan vanaf SD draaien maar ook in het flashgeheugen worden geïnstalleerd (in dat laatste geval past deze meer permanent allerlei bestanden aan, wees voorzichtig hiermee als je niet een backup/upgrade zo even op de plank hebt liggen).
Voor beide versies moet alleen de eerste keer een Installatie Script worden doorlopen.

Beide versies maken gebruik van de eerder genoemde iPhoneToday (alhoewel niet de allerlaatste versie) en zijn dan ook geheel aan te passen naar wens.
De Mini versie is voor een GPS systeem meer dan voldoende, de standaard MioPocket 4.0 zit echt tjokvol programma's, spellen, tools etc,...

Heb de standaard MioPocket 4.0 al lopen en het basisdeel werkt goed, alhoewel ik nog niet Bluetooth heb uitgetest. Niet alle mee-geinstalleerde extra programma's lopen echter omdat mijn Windows versie op mijn MekaGo deels read-only bestanden heeft waardoor doe niet kunnen worden vervangen door andere programma's, DLL's etc. die het installatie-script van deze MioPocket 4.0 verzorgt.

3) Firmware vervangen
Ik had eerder al een Firmware upgrade gekregen voor een "GoRider Biker-Extensa SE", waarvoor dank! Dit is tot nu toe de mooiste oplossing (en heeft mij het minste tijd gekost!): de WinCe taal is engels, het is een mooie shell, er is een Autostartmogelijkheid voor de navigatie-software in te stellen, etc. Één nadeel is echter dat deze versie er 1 is voor 128MB intern geheugen gebruik, waardoor de Becker Mamba4 software niet lekker opstart (welgeteld 4 minuten wachttijd!).
Hopelijk komt er andere firmware "langs" van andere vergelijkbare devices (Cortex A7, 800 MHz./256MB int. / 8GB Nand)
Ook die nieuwe Blaupunkt MotoPilot 43 (BLAUPUNKT: Navigation) ziet er goed uit als totaaloplossing (kent ook bochtige wegen :) maar heeft ook een TMC chip aan boord)... Alhoewel dit device 128MB intern geheugen heeft zou de totaaloplossing kunnen werken... Commentaren echter geven aan dat dit niet de snelste software is (denk dat dat door die 128MB komt)

Cheers, Erwin :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een (Chinese) ExelVan met Becker Mamba4. De ExelVan heeft ook maar 128MB, maar Mamba start bij mij razendsnel op.
De ExelVan wordt bij mij automatisch opgestart zodra de motor op contact wordt gezet en Mamba wordt direct geladen. Na zo'n 15 tot 20 seconden staat Mamba gereed op het scherm.
Nu heb ik Mamba niet meer op het interne geheugen staan, maar op een SD kaart. En Mamba funtioneert op deze wijze storingsvrij. Toen ik het nog in het interne geheugen had staan wilde het systeem nogal eens op de meest ongelukkige momenten een herstart uitvoeren.
De shell van de ExelVan is ook niet om aan te zien, maar doordat ik Mamba zodanig heb ingesteld dat die direct wordt opgestart zodra het contact wordt ingeschakeld krijg ik de Shell niet meer in beeld, tenzij ik Mamba sluit. Voor mij een mooie oplossing omdat ik de BT functie niet gebruik.
 
Ik heb een (Chinese) ExelVan met Becker Mamba4. De ExelVan heeft ook maar 128MB, maar Mamba start bij mij razendsnel op.
De ExelVan wordt bij mij automatisch opgestart zodra de motor op contact wordt gezet en Mamba wordt direct geladen. Na zo'n 15 tot 20 seconden staat Mamba gereed op het scherm.....

Dat is interessant...ben benieuwd waarom het opstarten van Mamba bij jou maar 20 seconden duurt en bij mij 12 keer zo lang!
Bij mij staat ie ook op een SD kaart. Hoeveel landenkaarten heb jij geinstalleerd?
 
Mamba start bij mij met 128 Mb ook razendsnel (vergelijkbaar met de eerder genoemde 20 sec.). Mijn tip: maak je Mamba eenvoudiger door alleen van Nederland een .fbl bestand te plaatsen. Laat de poi's en flitspalen ook even achterwege.
Of kies voor een andere versie van de Mamba. Wellicht is je software corrupt.
 
Dank voor de tips!
Ik ga binnenkort met een slankere Mamba-versie testen in combi met de 128MB firmware versie.

EDIT: Inderdaad, een andere versie en een slankere versie (alleen Nederland kaart) zorgt voor een veel snellere startup tijd... 14 seconden (incl. OK klik bij de wegenverkeerswet waarschuwing)... Dank aan ieder die geholpen heeft!

Happy biker again :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heel Europa erop staan, tot Albanië aan toe. Verder dan Duitsland zal mijn V-strom vermoedelijk niet komen, maar ik zie op dit moment geen enkele noodzaak om landen te verwijderen omdat het systeem lekker snel is en niet hapert.
 
Ik heb heel Europa erop staan, tot Albanië aan toe. Verder dan Duitsland zal mijn V-strom vermoedelijk niet komen, maar ik zie op dit moment geen enkele noodzaak om landen te verwijderen omdat het systeem lekker snel is en niet hapert.

Ik heb nu ook alle maps/poi's/3dBuildings weer op de SD kaart gezet. Opstarten gaat nog steeds zeer rap.
Mijn conclusie is (net als Pegaso Rider al aanhaalde) dat mijn eerder gebruikte versie een fout bevatte.

Alles ok nu :]
 
Dag Allen,

Ik was weer bezig geweest met het uitvogelen van shell aanpassingsmogelijkheden van Apical ( aka mini cooper).Ben blij dat ik kan zeggen dat het gelukt is om een Firmware(img) uit te pakken waarbij ik toegang heb tot de iconen en achtergronden. In eerste instantie kwam ik niet verder dan een .bin file waar de afbeeldingen zaten.

Nu dit uitgepakt is doormiddel van een programma genaamd AIDEC.EXE kom ik makkelijk bij alle onderliggende data van Apical.(dank aan dit link: [Q] how to extract BMPs from Apical GPS ResidentFlash2 Menu .bin - animated LOGO.GIF)

het volgende probleem wat ik nu tegen kom is... Hoe er een ,bin file gemaakt kan worden van de afbeeldingen. Iemand een idee?

Zie hieronder nog trouwens de achtergrond van het apical programma (formaat 480x 272))



full
 
Dag Allen,

Ik was weer bezig geweest met het uitvogelen van shell aanpassingsmogelijkheden van Apical ( aka mini cooper).Ben blij dat ik kan zeggen dat het gelukt is om een Firmware(img) uit te pakken waarbij ik toegang heb tot de iconen en achtergronden. In eerste instantie kwam ik niet verder dan een .bin file waar de afbeeldingen zaten.

Nu dit uitgepakt is doormiddel van een programma genaamd AIDEC.EXE kom ik makkelijk bij alle onderliggende data van Apical.(dank aan dit link: [Q] how to extract BMPs from Apical GPS ResidentFlash2 Menu .bin - animated LOGO.GIF)

het volgende probleem wat ik nu tegen kom is... Hoe er een ,bin file gemaakt kan worden van de afbeeldingen. Iemand een idee?



Zie hieronder nog trouwens de achtergrond van het apical programma (formaat 480x 272))



[afbeelding]

Toolbox
Hier staat het programma bmp2bin. Geen idee of je er wat aan hebt, draait in command promp.
 
Laatst bewerkt:
Ook die nieuwe Blaupunkt MotoPilot 43 (http://www.blaupunkt.com/de/nc/produkte/navigation/products/single/13500/) ziet er goed uit als totaaloplossing (kent ook bochtige wegen :) maar heeft ook een TMC chip aan boord)...


Is er inmiddels iemand die deze Blaupunkt software voor de MOTOPILOT 43 EU LMU heeft?
 
Dag Allen, Inmiddels heb ik goed nieuws. Vandaag ben ik aan het experimenteren geweest met wat bestanden binnen de firmware van de mekago(excelvan).
Tot mijn verbazing ben ik een tweede verborgen thema tegengekomen.

Door de bestandsnamen van beide thema's te met elkaar te verwisselen heb ik nu een groene thema. Zie onderstaande afbeelding.



Verder heb ik wat .ini bestanden gevonden waar verwijzingen van de thema,afbeeldingen,iconen en programma in staan. Wat voor mij goed nieuws is (en wellicht anderen) Hiermee kun je dus je eigen thema creëren en je programma volgorde wijzigen. Dus ook een tweede navigatie knop maken. :]

Aankomende week probeer ik wat op te zetten en een voorbeeld thema te maken. Zal gelijk ook een tweede knop maken voor een ander type navigatie( zoals becker of igo)
full
 
Inmiddels al wat verder gekomen heb wat test uitgevoerd om de shell aan te passen. Dit is mij verder gelukt. Voor nu bezig geweest met een thema ontwerpen ( zie afbeelding).
Voor nu heb ik de thema ontworpen met een suzuki logo. Zal in de toekomst dit veranderen naar verschillende merken themas. Zodra ik alles hiervoor klaar heb. zal ik een test image maken en hier online gooien.. :)
full
 
Ik heb ook niet stilgezeten. Ik wilde graag met de iPhoneToday versie verder vanwege de uitgebreide mogelijkheden. Ik heb 3 iPhoneToday iconen gemaakt,
  • iGo Primo (MotorEdition)
  • Becker Mamba4
  • BlauPunkt MotoPilot
En verder heb ik voor de topbar in iPhoneToday ook iconen opgesnord en verbeterd voor iPhoneToday. Linksboven een HOME button (om uit deze iPhoneToday app te geraken) en voor de rest hebben de iconen geen extra functie, anders dan een status weer te geven.
De BleuTooth icoon werkt nog niet zoals t hoort, moet daar nog even op verder puzzelen, maar de rest geeft de status goed weer.

Samen ziet het er als volgt uit:
full


Of met een andere skin:
full
 
Laatst bewerkt:
Ben en blijf erg benieuwd naar deze ontwikkelingen. Top dat jullie er zoveel tijd insteken :}
 
Mooi werk. Gaat lukken dit zometeen voor meerdere navs?
Maw, compatable met welke systemen.
 
Mooi werk. Gaat lukken dit zometeen voor meerdere navs?
Maw, compatable met welke systemen.

Marten, deze iPhoneToday applicatie kan worden opgestart door de shell die al geïnstalleerd is op je eigen WinCe Navigatie-device. Volledig compatible met elk WinCe device en volledig naar je hand te zetten... met enig gepuzzel soms...

Bij mij heeft die shell (in Rom) gelukkig een autostart functie en waar je naar believen een programma naar kunt laten verwijzen.
Ik laat dus niet verwijzen naar een navigatie programma maar naar de iPhoneToday.exe.
En dan komt het dat scherm met die 3 navigatie-keuzes zoals hierboven tevoorschijn.
Mijn iPhoneToday prog heb ik op het intern geheugen gezet. De 3 nav-programma's die je met elk icoon apart kan opstarten staan op de SD kaart.
Als je gebruik maakt van meerdere navigatie proggies zoals jij en ik dat doen hoef je dus alleen nog maar die keuze te maken en ... sim-sa-la-bim! (tegenwoordig ook wel "hat-sa-flats" genoemd ;) )

Hieronder een fotoreeks ter illustratie...
full
 
Laatst bewerkt:
hallo luitjes is het aan te bevelen deze navi te bestellen reeds vorig jaar een ouder exemplaar van hetzelfde merk gehad waar ik met de mamba software zeer over te spreken was.

groetjes *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan