navigatie

anton de fouw

Rookie
25 dec 2010
9
0
Emmeloord
ik ben van plan een navigatie te kopen voor mijn motor, maar ik zit te twijfelen tussen een
garmin of een tomtom.
ik wil graag weten wat de voor en nadelen zijn van deze navigaties. graag een paar ervaringen.
 
Voor navigatie van A naar B-> TomTom.

Voor het rijden van voorgeplande routes -> Garmin.

Klaar
 
Garmin.

nuff said.

Makkelijk routes maken met Mapsource, in je toestel knallen en rijden! Heb zelf een Zumo 660 en dar bevalt prima.
 
Garmin/ TomTom Urban Rider.

nuff said.

Makkelijk routes maken met Mapsource/ ITNConverter of Tyre, in je toestel knallen en rijden! Heb zelf een Zumo 660/ TomTom Urban Rider en dart bevalt prima.

Ze hebben allebei zo hun voor en nadelen, (klein!) nadeel van TomTom is de max 48 routepunten die een route kan hebben, maar met 48 punten kun je prima een route maken waar je een uur of 7 over doet (excl pauzes). Voordeel van de Garmin (660?) is dat je een uitgebreidere tracklog krijgt (denk ik tenminste, ik kan me voorstellen dat dat typisch iets is wat je nooit gebruikt.
Ik denk dat ik het grootste nadeel van de Garmin de arrogantie van de gebruikers vindt B|
 
:N

Wat een onzin.

Dit is de ervaring binnen onze club, met redelijk wat toerrijders. Qua applicatie is de TomTom eigenlijk gewoon beter. Betere software, sneller, gewoon uitstekend ding.

Echter bij het rijden van voorgeplande routes wijken de Tom en Garmin van tijd tot tijd van elkaar af. Het weer terugkomen op de geplande route e.d. doet de Garmin gewoon weer beter. Er zijn daardoor een aantal op de club die met een TomTom zijn begonnen, maar nu toch Garmin rijden.

Ik heb in de auto een TomTom, en vind het een geweldig apparaat, veel beter dan het ingebouwde af-fabriek systeem van mijn auto, maar voor op de motor nu toch een Zumo 220.

Freez
 
Ik zou ook voor een Garmin gaan. Ze hebben mijns inziens toch een grotere voorsprong op het gebied van motor-navigatie. ;) Makkelijk, duidelijk, en met lifetime-update heb je gedurende de levensduur van je apparaat altijd de nieuwste kaarten. :Y

Tomtom vind ik persoonlijk echt een koekblik- navigatie. A -----> B .
 
Echter bij het rijden van voorgeplande routes wijken de Tom en Garmin van tijd tot tijd van elkaar af. Het weer terugkomen op de geplande route e.d. doet de Garmin gewoon weer beter.
Freez

Natuurlijk wijken die 2 van elkaar af, het zijn compleet verschillende systemen. De conclusie dat het in dat geval aan de TomTom ligt vindt ik een beetje vreemd. Het terugkomen op de route doen ze ook allebei op verschillende manieren. Voor zover ik begrepen heb gaat dat ook met de Garmin niet altijd zo perfect, net zoals dat met m'n Urban Rider wel eens lastig is (volgens mij meestal mijn fout B| )
 
Ligt meestal aan de tomtom.. waarom?

Heel simpel, bij de garmin kun je meer routepunten gebruiken en zo kun je soms "dwingen" om een straatje te pakken zoals jij dat wilt. Doe je dat bij de tomtom dan zul je zien dat die 48 routepunten niet voldoende zijn.

Ik heb al eens discuterende motorrijders met een tomtom gezien die het niet eens waren welke kant ze nu op moesten, allemaal met dezelfde route (supertoer 2008), dit omdat de 1 een routepuntje gemist had of de route iets later opgestart.. dit soort kansloze dingen heb ik bij de garmin nog nooit gezien!

De garmin gaat nu eenmaal beter om met routes die van te voren gemaakt zijn op de pc dan de tomtom, hier lopen ze ver op voor, maar ze zijn zeker niet perfekt.

De knop 'omrijden' bijvoorbeeld is zo'n waardeloos geval bij de streetpilot/zumo series. Deze heeft werkelijk geen enkele functie behalve dat je iedere keer weer voor hetzelfde dillema komt te staan. Het beste is dan gewoon een heel stuk weg te rijden die van de barriere en dan de route opnieuw op te starten, anders is het vaak een drama! :X

Verder heeft garmin altijd wel de neiging om de consument als testpanel te gebruiken, en soms na jaren firmware updates heb je eindelijk pas het apparaat waarvoor je in feite betaald hebt, soms lukt het ze nooit! (ik denk aan de quest2), maar qua klantvriendelijkheid scoort tomtom ook lang niet altijd goed.

Wie is nu beter... jij mag het zeggen. Ik vind zelf dat de garmin die compleet geleverd word met de software die je nodig hebt de beste oplossing bied om toerritjes te kunnen plannen/rijden. Je bent niet afhankelijk van google maps, 3th parties (tyre), ed., daarbij zijn de meeste routes die te vinden zijn gesschreven in een garmin ondersteunend formaat.

Dit verhaal heeft niets met arrogantie van de gebruiker/schrijver te maken maar is meer gebaseerd op ervaringen van mijzelf en van mijn vrienden/kennissenkring. In deze kring hebben de meeste de tomtom vervangen en zijn overgestapt naar een garmin, mede door de (destijds) arrogante houding van tomtom en zijn brakke rider motorhouder.

Helaas is er nauwelijks concurrentie in deze markt, en dat zal beide fabrikanten wel zo arrogant laten. Wat mij betreft mochten er wel wat meer spelers op deze markt komen die ons van betere hardware voor een mooiere prijs konder aanbieden, maar zolang dat niet echt gebeurd zal ik moeten "aantobben" met de garmin.

:P
 
Ligt meestal aan de tomtom.. waarom?

Heel simpel, bij de garmin kun je meer routepunten gebruiken en zo kun je soms "dwingen" om een straatje te pakken zoals jij dat wilt. Doe je dat bij de tomtom dan zul je zien dat die 48 routepunten niet voldoende zijn.
Zoals ik al genoemd had zijn die 48 punten zat om een route te maken, evt breek je de route in 2en, maar in de praktijk is dat nauwelijks nodig.
Ik heb al eens discuterende motorrijders met een tomtom gezien die het niet eens waren welke kant ze nu op moesten, allemaal met dezelfde route (supertoer 2008), dit omdat de 1 een routepuntje gemist had of de route iets later opgestart.. dit soort kansloze dingen heb ik bij de garmin nog nooit gezien!
Ik kan me nog aardig wat posten op een 'garmin' forum herinneren met dat soort problemen met Garmin, volgens mij is dat altijd een probleem zodra mensen andere instellingen, kaartversies enz. hebben met zowel Garmin als TomTom

De garmin gaat nu eenmaal beter om met routes die van te voren gemaakt zijn op de pc dan de tomtom, hier lopen ze ver op voor, maar ze zijn zeker niet perfekt.
Geen idee hoe het met Garmin werkt, maar zowel Tyre als ITNConverter werken perfekt icm TomTom.
De knop 'omrijden' bijvoorbeeld is zo'n waardeloos geval bij de streetpilot/zumo series. Deze heeft werkelijk geen enkele functie behalve dat je iedere keer weer voor hetzelfde dillema komt te staan. Het beste is dan gewoon een heel stuk weg te rijden die van de barriere en dan de route opnieuw op te starten, anders is het vaak een drama! :X
De Urban Rider heeft ook zoiets, werkt soms wel, maar ook niet bepaald perfekt.
Verder heeft garmin altijd wel de neiging om de consument als testpanel te gebruiken, en soms na jaren firmware updates heb je eindelijk pas het apparaat waarvoor je in feite betaald hebt, soms lukt het ze nooit! (ik denk aan de quest2), maar qua klantvriendelijkheid scoort tomtom ook lang niet altijd goed.


Wie is nu beter... jij mag het zeggen. Ik vind zelf dat de garmin die compleet geleverd word met de software die je nodig hebt de beste oplossing bied om toerritjes te kunnen plannen/rijden. Je bent niet afhankelijk van google maps, 3th parties (tyre), ed., daarbij zijn de meeste routes die te vinden zijn gesschreven in een garmin ondersteunend formaat.
Ik weet het ook niet, als geld geen probleem was geweest had ik denk ik de een paar 100 euro duurdere Zumo 550 (of 660) genomen, maar ik ben volkomen tevreden met de Urban Rider.
Dit verhaal heeft niets met arrogantie van de gebruiker/schrijver te maken maar is meer gebaseerd op ervaringen van mijzelf en van mijn vrienden/kennissenkring. In deze kring hebben de meeste de tomtom vervangen en zijn overgestapt naar een garmin, mede door de (destijds) arrogante houding van tomtom en zijn brakke rider motorhouder.

Helaas is er nauwelijks concurrentie in deze markt, en dat zal beide fabrikanten wel zo arrogant laten. Wat mij betreft mochten er wel wat meer spelers op deze markt komen die ons van betere hardware voor een mooiere prijs konder aanbieden, maar zolang dat niet echt gebeurd zal ik moeten "aantobben" met de garmin.

:P

Langzamerhand komen er gelukkig wat meer merken op markt, dus laat de concurrentie maar komen *O*
 
De prijs tussen tomtom en garmin lopen nauwelijks uiteen (als je het actieve dock voor de urban rider erbij koopt) Het is echt wat je er mee wil doen. Routes rijden in groepen dan is dat toch echt de Garmin. Rij je meestal alleen dat is de urban rider met kronkelroute optie een geweldig apparaat. Verder telt de gebruikersevaring en dat is subjectief en voor iedereen anders.
 
ik ben van plan een navigatie te kopen voor mijn motor, maar ik zit te twijfelen tussen een
garmin of een tomtom.
ik wil graag weten wat de voor en nadelen zijn van deze navigaties. graag een paar ervaringen.
Genoeg hierover te lezen......of je moet zelf erachter komen maar:

Koop gelijk een garmin zumo....voor het betere werk.

Alleen maar geeikel onderweg gehad met voorrijders die een tomtom hadden, zielig gewoon met hun route. Resultaat was dat ik voorop gereden heb.....met de garmin.... _O- _O- en de heren ook een zumo gekocht hebben.....whaaaaaaa

1 nadeel, je moet wel een beetje de eigenaardigheden van de garmin kennen anders ga je daarmee ook de mist in..... _O-
 
De prijs tussen tomtom en garmin lopen nauwelijks uiteen (als je het actieve dock voor de urban rider erbij koopt)

Nou... doe mij het verschil maar tussen een urban rider en een zumo 660 :P

Het is echt wat je er mee wil doen. Routes rijden in groepen dan is dat toch echt de Garmin. Rij je meestal alleen dat is de urban rider met kronkelroute optie een geweldig apparaat. Verder telt de gebruikersevaring en dat is subjectief en voor iedereen anders.
:^
 
Nou... doe mij het verschil maar tussen een urban rider en een zumo 660 :P:^
TomTom Urban rider is regelmatig voor 249 te koop bij Louis.de het dock kost 80 euro maakt 329. Als je goed zoekt kun je voor dat geld ook de Zumo 220 kopen. Dit zijn qua scherm afmetingen en capaciteiten het zelfde apparaat. Hoewel je in de zumo nog een SD kaartje kan doen, dat kan niet niet meer in de TT Urban Rider. Dit zijn inderdaad mijn overwegingen en die kunnen voor jouw anders zijn. Ik organiseer jaarlijks meerdere motortoertochten en dan gaat mijn voorkeur echt uit naar Garmin. But that's only silly old me ;)
 
TomTom Urban rider is regelmatig voor 249 te koop bij Louis.de het dock kost 80 euro maakt 329. Als je goed zoekt kun je voor dat geld ook de Zumo 220 kopen. Dit zijn qua scherm afmetingen en capaciteiten het zelfde apparaat. Hoewel je in de zumo nog een SD kaartje kan doen, dat kan niet niet meer in de TT Urban Rider. Dit zijn inderdaad mijn overwegingen en die kunnen voor jouw anders zijn. Ik organiseer jaarlijks meerdere motortoertochten en dan gaat mijn voorkeur echt uit naar Garmin. But that's only silly old me ;)

Ja, alleen kun je volgens mij de 220 niet echt vergelijken met de urban rider.... maar dat zal dan weer aan mij liggen _O-
 
Nou... doe mij het verschil maar tussen een urban rider en een zumo 660 :P
Vandaar dat jij de TomTom gekocht hebt en nu iedereen ervan wil overtuigen hoe fantastisch dat ding is :?









Ik zou voor de Zumo 660 gaan. Kost iets meer, maar werkt super.
Zelf heb ik de 550, ook nooit problemen mee.

De 200 serie lijkt ook best leuk, maar als ik dan zie dat er in een Eifelweekend 4 vd 5 lopen te klieren met dat ding... :N
 
De 200 serie lijkt ook best leuk, maar als ik dan zie dat er in een Eifelweekend 4 vd 5 lopen te klieren met dat ding... :N

Ben ik vast de 5e.... Heb een 220, nu twee jaar zonder problemen.

Volgende week maar eens testen in de Eifel dan :)
 
Tja lopen te klieren dat ken ik niet. Men zegt dat de TomTom intuitiever is. Maar de Garmin is wat mij betreft gewoon een eenvoudig te bedienen apparaat. Het is wel handig om de handleiding te lezen en een keer in de buurt een route uit te zetten en te rijden zodat je went aan het apparaat. Dan sta je niet te klieren in de eifel. En bovendien als je in een groep rijdt heeft diegene die voorop gaat altijd gelijk.
 
Ben ik vast de 5e.... Heb een 220, nu twee jaar zonder problemen.

Volgende week maar eens testen in de Eifel dan :)

Me too. Een 220 zonder problemen. Ik gebruik deze recreatief op de motor, in de Camper en soms in de auto omdat ik in de 220 meer kaarten heb dan in de standaard autonavigatie.
Voor A naar B navigatie voldoet de 220 prima, maar dat doen andere systemen ook. Voor het uitzetten (of downloaden) van plezierroutes voldoet de 220 zeker.
Het scherm is goed afleesbaar, en prima met de handschoenen te bedienen.

Ik gebruik geen gesproken aanwijzingen (een vrouwenstem die me de richting wijst geloof ik toch niet...... ;) ) dus daar kan ik niets over zeggen.

Voor mij voldoet de Garmin 220 dus. Ik heb geen ervaring met de Tom tom rider.
 
Zoals ik al genoemd had zijn die 48 punten zat om een route te maken, evt breek je de route in 2en, maar in de praktijk is dat nauwelijks nodig.Ik kan me nog aardig wat posten op een 'garmin' forum herinneren met dat soort problemen met Garmin, volgens mij is dat altijd een probleem zodra mensen andere instellingen, kaartversies enz. hebben met zowel Garmin als TomTomGeen idee hoe het met Garmin werkt, maar zowel Tyre als ITNConverter werken perfekt icm TomTom.De Urban Rider heeft ook zoiets, werkt soms wel, maar ook niet bepaald perfekt.Ik weet het ook niet, als geld geen probleem was geweest had ik denk ik de een paar 100 euro duurdere Zumo 550 (of 660) genomen, maar ik ben volkomen tevreden met de Urban Rider.Langzamerhand komen er gelukkig wat meer merken op markt, dus laat de concurrentie maar komen *O*

Ik heb geen zin in discussie en vind het belangrijk dat je blij bent met wat je hebt, maar voor 389,- euro koop je een 660 incl nieuwe kaart en 2 jaar garantie. Deze is geschikt voor de auto en de motor, zo groot is het verschil niet eens.

:)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik geen gesproken aanwijzingen (een vrouwenstem die me de richting wijst geloof ik toch niet...) dus daar kan ik niets over zeggen.

Dat klinkt als een paus die iets over sex zegt. Als je geen volledig gebruik maakt van de mogelijkheden kun je geen evenwichtig oordeel geven. Er zijn ook genoeg brommert-rijders die hun tweewieler altijd thuis hebben maar altijd het hoogste woord hebben. Overdosis dom lullen en niks anders.

[edit]
Overigens heb ik dit weekend rondgeploeterd met Garmin rijders. En die weten precies hoe ze de Garmin tijdens het rijden moeten resetten. Op een tochtje van 200 ~300 km de Garmin een paar keer moeten resetten omdat de handel weer vastzit.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al jaren met de Zumo 550 en ik heb echt nooit last van vastlopers oid. Zal wel aan de gebruikers liggen dan. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan