Navigatiesysteem op basis van mobiel

kuncing

MF veteraan
2 mei 2004
18.451
16.612
Omgeving Osnabrück
In het kader van waarom makkelijk doen als het ook anders kan … In de auto heb ik een aftermarketradio met navigatiemogelijkheid via mijn mobiel (Google Maps/iPhone Kaarten, naar wens). Weet iemand of zoiets ook bestaat voor op de motor? Dus een apparaat dat je op de motor monteert, als een gps, maar die het kaartmateriaal vanaf de telefoon gebruikt.
Met de Zumo heb ik het wel gehad, mobiel zo op het stuur vind ik geen fijn idee, en weer een bult geld uitgeven voor een navi met routesoftware waarvoor je een cursus moet volgen, heb ik gewoon geen zin meer in.
Als ik zoek op dit soort oplossingen, kom ik niet verder dan mobiel op het stuur, of koppelen met Garmin of TomTom voor verkeersinfo, maar niet voor kaartmateriaal.
 
Oude mobiel op je stuur.
Hotspot op je normale telefoon.
Er zijn echt veel Android apps, ook speciaal voor de motor. Apple heb ik geen ervaring mee.

Calimoto, waze, kurviger.
Een rugged (hufterproof) smartphone hoeft ook niet veel te kosten.
 
Laatst bewerkt:
Dit klinkt als problemen zoeken. Kaarten op de telefoon gebruiken met een ander apparaat?

Hierboven zijn al een paar apps genoemd, zelf rij ik met kurviger. Niet moeilijk te leren, routeert over algemeen prima. Ouwe telefoon pakken, installeren die hap en gaan.
 
Daarom begon ik ook met ‘Waarom makkelijk doen…’ ;)
Ik vind het een prettig systeem en vroeg me daarom af of zoiets bestaat voor de motor.
De bovengenoemde suggesties worden zeker gewaardeerd, maar zijn gewoon niet wat ik zoek.
 
Prima hoor :). Maar het bestaat dus niet kant en klaar te koop zover ik weet. Met je autoradio maak je denk ik verbinding met Android Auto?
 
Prima hoor :). Maar het bestaat dus niet kant en klaar te koop zover ik weet. Met je autoradio maak je denk ik verbinding met Android Auto?

Steeds meer nieuwe motoren hebben een Android Auto/Apple Carplay oplossing. Denk aan BMW, Harley maar ook de Honda Africa Twin en Goldwing. Wel vooralsnog allemaal in het dure segment.

Je kunt voor auto's inmiddels oplossingen kopen om aan een bestaande auto zo'n scherm toe te voegen (zie bv. hier) maar voor motorfietsen heb ik dat nog niet gezien. Grootste probleem zal een goed trilbestendig en waterdicht TFT scherm zijn dat ook nog in het zonlicht is af te lezen.

De goedkoopste oplossing is inderdaad een dedicated telefoon kopen die je alleen als navigatie op de motor gebruikt. Een goede ruggedized Android heb je voor een paar honderd euro. Die is qua specs dan niet de meest krachtige maar dat heb je ook niet nodig.
 
In het kader van waarom makkelijk doen als het ook anders kan … In de auto heb ik een aftermarketradio met navigatiemogelijkheid via mijn mobiel (Google Maps/iPhone Kaarten, naar wens). Weet iemand of zoiets ook bestaat voor op de motor? Dus een apparaat dat je op de motor monteert, als een gps, maar die het kaartmateriaal vanaf de telefoon gebruikt.
Met de Zumo heb ik het wel gehad, mobiel zo op het stuur vind ik geen fijn idee, en weer een bult geld uitgeven voor een navi met routesoftware waarvoor je een cursus moet volgen, heb ik gewoon geen zin meer in.
Als ik zoek op dit soort oplossingen, kom ik niet verder dan mobiel op het stuur, of koppelen met Garmin of TomTom voor verkeersinfo,
Je bedoelt de Beeline Moto?
 
Steeds meer nieuwe motoren hebben een Android Auto/Apple Carplay oplossing. Denk aan BMW, Harley maar ook de Honda Africa Twin en Goldwing. Wel vooralsnog allemaal in het dure segment.
ja daar dacht ik dus ook aan, maar dat bestaat nog niet om 'later' op of in te bouwen op de motor. Je kunt zelf aan de knutsel met een raspberry pi met Crankshaft - GNU/Linux for your car with Raspberry Pi and Android Auto geinstalleerd, maar of dat motorbestendig is...

Overigens is mijn ervaring dat de gps van mijn telefoon dusdanig veel energie verbruikt dat ie toch onderweg aan de lader moet. Telefoon is dan ook op leeftijd. Dan kan ik er maar net zo goed op het dashboard monteren aan een laadsnoertje en naar kijken om te navigeren :)
 
In het kader van waarom makkelijk doen als het ook anders kan … In de auto heb ik een aftermarketradio met navigatiemogelijkheid via mijn mobiel (Google Maps/iPhone Kaarten, naar wens). Weet iemand of zoiets ook bestaat voor op de motor? Dus een apparaat dat je op de motor monteert, als een gps, maar die het kaartmateriaal vanaf de telefoon gebruikt.
Met de Zumo heb ik het wel gehad, mobiel zo op het stuur vind ik geen fijn idee, en weer een bult geld uitgeven voor een navi met routesoftware waarvoor je een cursus moet volgen, heb ik gewoon geen zin meer in.
Als ik zoek op dit soort oplossingen, kom ik niet verder dan mobiel op het stuur, of koppelen met Garmin of TomTom voor verkeersinfo, maar niet voor kaartmateriaal.
Deze oplossingen zijn er op dit moment niet. Zullen er volgens mij ook niet komen. Wat je wel steeds vaker gaat zien is een integratie zoals de BMW, maar ook de nieuwe Suzuki: GSX-S1000GT Coming Soon Ik verwacht dat het hier naar toe gaat. Een los apparaat, buiten de genoemde Zumo’s en Tomtom‘s zal veel te kostbaar in de ontwikkeling worden.
 
Beeline misschien idd iets?

83fe0c49-f7b2-4e99-aa2f-73058cb02e87-jpeg.1515255
 
Heb nu naar wat filmpjes van die Beeline zitten kijken en ik krijg de indruk dat steeds de afstand tot de kruising wordt aangegeven, ook als je gewoon rechtdoor moet. Ik rijd graag op 'nog zo ver tot de volgende afslag', dan weet je of je continu op dat ding moet blijven kijken, of dat je een km of 10 lekker kunt toeren (geluid staat bij mij altijd uit).
Is dit echt zo, of is het misschien een instelling die je kunt veranderen?
 
Dat klopt niet hélemaal.
Wel, dat ie de afstand tot de volgende afslag, splitsing aangeeft.
Maar dat doet ie pas bij het kruispunt of splitsing waar jij daadwerkelijk van richtig moet veranderen!
In tegenstelling tot de normale navi’s, die bij élke splitsing of kruispunt instructies geven.
Dat verschil geeft meer rust bij het navigeren.
 
In tegenstelling tot de normale navi’s, die bij élke splitsing of kruispunt instructies geven.
Dat verschil geeft meer rust bij het navigeren.
Ik heb alleen ervaring met Garmin, maar geen van mijn Garmin's geeft bij elke kruising aan waar je heen moet, alleen als dat een afwijking is van de doorgaande rijrichting.
 
De Zümo die wij hebben (350LM) geeft ook alleen de afstand tot daadwerkelijke wegwissel aan. Of dat dan klopt, is een beetje afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte kaartmateriaal. Ik heb gisteren regelmatig 'afslagen' gehad waar het in feite gewoon 'weg volgen' was, maar waar een zijstraat bijv. dezelfde naam had.
Maar de Zümo heeft wel wat nadelen: scherm slecht afleesbaar met zon in de rug, accuduur inmiddels nog maar 2,5 uur (en geen 12-Voltaansluiting op de brommer), en een laadkabel naar een powerbank kan er niet aan vanwege de motorhouder (stekker kan er dan niet in).

Bij de Beeline meende ik toch echt steeds aftellen naar de kruising te zien, ook als je rechtdoor gaat.
 
Waarom maak je dan geen 12V aansluiting? Of heb je een oude op 6V?
De zumo’s hebben weliswaar een accu, maar aansluiting op het boordnet heeft toch wel de voorkeur. Bij de mijne is de schermhelderheid ook hoger als hij aangesloten is.

Zo’n Beeline moet wel bij je passen, het is een heel andere benadering. Het is niks voor mij.
 
Waarom maak je dan geen 12V aansluiting? Of heb je een oude op 6V?
De zumo’s hebben weliswaar een accu, maar aansluiting op het boordnet heeft toch wel de voorkeur. Bij de mijne is de schermhelderheid ook hoger als hij aangesloten is.

Zo’n Beeline moet wel bij je passen, het is een heel andere benadering. Het is niks voor mij.

Nog niet aan toegekomen en slechte ervaringen met kabels die dan meestal te lang zijn en ergens in de weg zitten.
Het is nog wel een optie, maar de Zümo heeft meer nadelen, net als Basecamp.
De oude Streetpilot 2610 (i.c.m. Mapsource) was op de een of andere manier gebruiksvriendelijker, maar die was gewoon op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan