Navigatiesysteem op basis van mobiel

Prepaid gaat je denk ik tegenvallen qua verbruik. Een beetje android toestel zit zelf vaak genoeg nog internetconnectie te maken en dingen op te halen, update controles, en eventueel andere geinstalleerde (vaak social media) apps ook. Je moet dan echt zorgen alle overbodige troep en apps eraf te gooien om dat te voorkomen maar of je dat voor 100% lukt vraag ik me af. Hotspot lijkt me dan handiger. Databundel binnen EU kost ook niks extra's geloof ik.
 
Suggestie is goed. Maar ik ga regelmatig kamperen en wil het liefst zo weinig mogelijk apparaten. Dus in plaats van een telefoon, Mp3 speler, ereader en navigatieapparaat (2005) wil liever alles in één.
 
tja dan blijft een mobiel natuurlijk over, dat is je alles in 1 apparaat lijkt me :). Ik heb dezelfde wens, al neem ik specifiek op de motor een ouder toestel mee en internet via de hotspot. Met de wandeltochten in de eifel kan ik net zo goed het primaire toestel meenemen, mijn app staat simpelweg op beide apparaten.
 
tja dan blijft een mobiel natuurlijk over, dat is je alles in 1 apparaat lijkt me :). Ik heb dezelfde wens, al neem ik specifiek op de motor een ouder toestel mee en internet via de hotspot. Met de wandeltochten in de eifel kan ik net zo goed het primaire toestel meenemen, mijn app staat simpelweg op beide apparaten.
Bmaps? 🤓 is dat wat voor de TeT?
 
Momenteel.. ja en nee :P. De originele TET gpx bestanden kunnen uit meerdere segmenten bestaan, die niet per se netjes op elkaar aansluiten. Dus heb je een keuzemogelijkheid nodig, en dat zit er momenteel nog niet in, wordt aan gewerkt.
 
Ik heb even getwijfeld, maar ik wilde echt navigatie op de motor. Heb echter geen zin een zo'n groot lomp ding als een TT rider 500 of Garmin Zumo in m'n kuip en Beeline is niks voor mij. Ik wil een map zien! Dus een SP-Connect beugeltje met trildamper voor m'n Samsung s10e op m'n stuur.
Calimoto en Kurviger zien en prima uit, maar de eerste app die ik echt testte is TomTom Go Ride, en da's gratis. Op plan.tomtom.com kan je je routes op een googlemaps achtige interface opstellen en synchen met je account of GPX sharen met je motormaten.
Tot dusver (slechts 2 ritten) werkt dit prima met goede voice navigatie in m'n helm en duidelijke map op het scherm.
Het is natuurlijk niet zo goed als TomTom of Garmin, maar om een beetje in de benelux op verkenning te gaan, voldoet het voor nu prima.
Wat zijn de argumenten tegen je mobiel op je stuur? Trilgevaar voor camera?
 
Wat zijn de argumenten tegen je mobiel op je stuur? Trilgevaar voor camera?
Daar gaat zo ongeveer dit hele topic over.
Trillingen, regen, bediening.

Er zijn ook zat argumenten vóór. Bediening, kosten, keuze uit vele apps, etc.
 
De trillingen kunnen je camera beschadigen inderdaad. Bij sommigen is dit gebeurd maar je hoort ook van veel dat die geen enkel probleem hebben.
Bediening met de handschoenen kan bij een mobiel nog wel eens tegenvallen cq niet gaan. Met regen op de druppels reageren hoor je ook wel. Afleesbaarheid in fel zonlicht kan minder zijn.
Als laatste hoor je ook wel dat bij een ongeval je de telefoon niet bij je hebt op je lichaam, dus niet altijd zelf om hulp kunt bellen als hij stuk raakt of niet bij de hand is als je onverhoopt zelf in de kreukels ligt.
 
Nu zal ik niet snel in de regen rijden, maar in de kit die ik gekocht heb zat ook een regenhoesje voor de phone. In het ergste geval stop ik even ergens en doe ik em in m'n zak.
Natuurlijk balen als je camera kaduuk gaat. Nou heb ik nog 3 andere andriods in de kast liggen, dus ik zal een kijken of ik die via een hotspot kan tetheren, en of dat werkt. Ik lees dat sommigen dat doen.
Overigens kan ik met de Honda Roadsync app direct navigatie op m'n cockpit krijgen, maar heb daar nog niet mee gespeeld.
En als ik een keer op mn snuffert gaen ik ben niet meer in staat om naar mn motor te kruipen om m'n mobiel te pakken, dan zal ik ook wel niet in staat zijn om zuiver na te denken en m'n mobiel uit m'n binnenzak te vissen en te bellen. Daarbij, er is altijd wel iemand in de buurt die (na de actionshots op z'n feestboek pagina te hebben gepost) bereid is om ff 112 te bellen.
Afgezien van deze 3 punten, die ik overigens volledig begrijp, zie ik geen andere argumenten om toch maar voor een dure GPS unit te gaan. (maar ben bereid te leren, ik ben ook maar een beginner)
 
Ik neem aan dat je telefoon ook wel je locatie kan doorgeven, dus naar je gps hoef je niet te kruipen. ;)

Die van mij belt zelf en geeft je positie door, maar als er geen gsm ontvangst is ben je alsnog genaaid. Hopelijk nooit nodig.


Knipsel.JPG
 
Laatst bewerkt:
Na een aantal jaren veel plezier ( en soms frustratie) van Osmand, wou ik een nieuwe telefoon. Ongeveer hetzelfde qua specs als wat ik al had, een Redmi note 12 tov de huidige Poco X3 .
Na het downloaden van de nieuwe versie van Osmand viel het me op hoe vlot alles was, maar ook de interface vernieuwd was. In ieder geval anders dan voorheen, vooral het ronddraaien tov de positie gaat veel vloeiender.
Door de veranderde interface kreeg ik het idee dat het misschien aan de software lag en niet aan de nieuwe telefoon en na een backup vd persoonlijke plaatsen, poi en tracks werkt het nu goed op beiden.

Wel fijn om het kaart materiaal vd ene naar de andere telefoon te kunnen kopiëren mbv een laptop, anders zit ik wel heel lang te duimen draaien bij het plaatselijke WiFi cafe.
 
Hoe wordt die actie afgetrapt? Is het een soort van ongevaldetectie of moet je zelf nog op een knopje duwen?
Je kunt het knopje natuurlijk zelf indrukken als je hulp voor een andere nodig hebt. De connectie wordt dan opgezet en je krijgt dan ook iemand te spreken. Bij een ongeval van jezelf met de motor dan wordt automatisch de hulpdiensten gebeld. Afhankelijk van de ernst van het ongeval wordt meteen de hulpdiensten gebeld of hij telt af en je kunt dan de oproep zelf nog cancelen. Het systeem geeft dan ook je positie, gereden snelheid enz door.

Knipsel1.JPG
Knipsel2.JPG
Knipsel3.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan