Navigeren met de iPhone nog maar een keer

Mijn cameraprobleem ontstond na het rijden van de weg in het filmpje. Op het strakke Nl asfalt maak ik me geen zorgen. Ik gebruik ook MRA voor de navigatie maar ook vaak Google maps of Waze voor A->B. .

 
Een smartphone is niet gemaakt om langdurig vibraties te weerstaan zoals die in het stuur/kroonplaat van een motor voorkomen. Ik zou het wel aandurven om er een te gebruiken, maar dan wel in een tweedelige houder waarvan het deel waar de telefoon in klemt in rubbers opgehangen is op het deel wat op de motorfiets zit. Een kale metalen houder is een slecht idee.
 
Onlangs de TomTom go app bekeken, maar hierin is het niet mogelijk om routes te importeren (al half jaar een bug).

Daarom Scenic getest. In een uur tijd lukte het om in de app een bestaande route te downloaden en aan te passen. Begin- en eindpunt aangepast, waypoints verzet, zodat route niet door België gaat (grens gesloten ivm Corona), niet over snelweg, etc. Vanavond de navigatie van de route getest en werkt goed met de OSM kaarten en pijl / spraak aanwijzingen. Afgelegde track is goed te zien. Bij afwijken van de route wordt dit gemeld n binnen een tel herberekend. Het accu gebruik lijkt 25 procent in 2 uur. Ook combinatie met spotify werkt goed, bedienen werkt alleen niet in de scenic app.

Wat ik mis is het skippen van waypoints ofwel lus in de route afsnijden. Dit lukte alleen door route te stoppen en opnieuw te starten. Dan wordt een deel van de route wel overgeslagen en het dichtstbijzijnd waypoints gepakt (is keuze bij starten route). Hiernaast mis ik flits informatie. Flitsmeister op achtergrond te draaien?

Vergeleken met mijn oude zumo 210 werkt dit een stuk beter.
 
Onlangs de TomTom go app bekeken, maar hierin is het niet mogelijk om routes te importeren (al half jaar een bug).

Daarom Scenic getest. In een uur tijd lukte het om in de app een bestaande route te downloaden en aan te passen. Begin- en eindpunt aangepast, waypoints verzet, zodat route niet door België gaat (grens gesloten ivm Corona), niet over snelweg, etc. Vanavond de navigatie van de route getest en werkt goed met de OSM kaarten en pijl / spraak aanwijzingen. Afgelegde track is goed te zien. Bij afwijken van de route wordt dit gemeld n binnen een tel herberekend. Het accu gebruik lijkt 25 procent in 2 uur. Ook combinatie met spotify werkt goed, bedienen werkt alleen niet in de scenic app.

Wat ik mis is het skippen van waypoints ofwel lus in de route afsnijden. Dit lukte alleen door route te stoppen en opnieuw te starten. Dan wordt een deel van de route wel overgeslagen en het dichtstbijzijnd waypoints gepakt (is keuze bij starten route). Hiernaast mis ik flits informatie. Flitsmeister op achtergrond te draaien?

Vergeleken met mijn oude zumo 210 werkt dit een stuk beter.

TomTom verhaal voor de routes is geen bug en al jaren bekend. Voor Android zijn ze nog bezig om het te implementeren in de app omdat deze nieuwe kaarten gebruikt en dit nog niet ondersteund. Scenic kon ik niet mee overweg en heb nu toch maar een Rider 550 aangeschaft om van alle ellende af te zijn.
 
Osmand is ook prima te gebruiken op de iPhone.
Je kunt alle kaarten downloaden en offline gebruiken, scheelt ook veel batterij verbruik en data.
 
TomTom werkte een half jaar geleden op de iPhone (en al langer op Android), tot ze idd zijn overgestapt op een nieuw type kaarten in de app. Dit blijkt niet meer samen te werken met de online routeplanner van TomTom. In de iPhone app is de hele route functie grijs (niet beschikbaar), ook niet om routes handmatig te bewaren in de app.

Scenic biedt meer functionaliteit dan TomTom met kruimelpad en rit registratie / historie. Is iets van 25 euro per jaar, TomTom is iets goedkoper.

Ben aan het afwegen of ik weer een kastje (Rider of Garmin) ga kopen of over ga stappen op smartphone met app. De iPhone 11 werkt stuk vlotter, maar beetje bang voor schade door vallen of trillen. 500 euro voor een Garmin XT is wat veel voor alleen Europa dekking en mount / voeding die maar op 1 motor is te gebruiken. Wil ook graag track functionaliteit om de TET te rijden. Ver buitenland zal er dit jaar niet inzitten, dus mooi tijd om eens te experimenteren.
 
TomTom werkte een half jaar geleden op de iPhone (en al langer op Android), tot ze idd zijn overgestapt op een nieuw type kaarten in de app. Dit blijkt niet meer samen te werken met de online routeplanner van TomTom. In de iPhone app is de hele route functie grijs (niet beschikbaar), ook niet om routes handmatig te bewaren in de app.

Scenic biedt meer functionaliteit dan TomTom met kruimelpad en rit registratie / historie. Is iets van 25 euro per jaar, TomTom is iets goedkoper.

Ben aan het afwegen of ik weer een kastje (Rider of Garmin) ga kopen of over ga stappen op smartphone met app. De iPhone 11 werkt stuk vlotter, maar beetje bang voor schade door vallen of trillen. 500 euro voor een Garmin XT is wat veel voor alleen Europa dekking en mount / voeding die maar op 1 motor is te gebruiken. Wil ook graag track functionaliteit om de TET te rijden. Ver buitenland zal er dit jaar niet inzitten, dus mooi tijd om eens te experimenteren.

Snap de overweging, denk er zelf ook over na maar helemaal overstappen zonder backup Nav lijkt me met een iPhone op dit moment toch nog even brug te ver!?
Je hoort veel over hitte problemen en als er iets met je iPhone gebeurt ben je ook al het andere kwijt dus moet je daar weer een backup Phone voor meenemen.

Ik rijdt ook de TET met Osmand.

Mount/voeding op 1 motor vind ik ook gedoe, maar dat heb je met een Mobiel ook want dan moet er op de andere motor ook USB zitten en moet je daar ook een mount voor hebben.
Je kan een X mount Claw kopen maar die is weer diefstal gevoeliger bv:

https://www.emounting.nl/snap-linktm-tough-clawtm-met-large-phone-x-griptm.html
 
Uiteindelijk ben ik afgestapt van navigeren met mijn smartphone, en ik ben notabene topic starter. Ik heb vorig jaar de €500 Challenge 2019: Alpenstrudel! gereden met mijn iPhone X. Ging prima. Maar ik heb nu voor veel te veel geld een iPhone 11 Pro aangeschaft. Deze heeft een uitgebreid, maar ook een gevoelig camerasysteem. Ik durf het risico niet meer te nemen. Heb nog getwijfeld voor een rugged android toestel, maar uiteindelijk heb ik voor 100 euro een Tweedehands TomTom 40 gekocht. De iPhone blijft tijdens het rijden in mijn binnenzak.
 
Uiteindelijk ben ik afgestapt van navigeren met mijn smartphone, en ik ben notabene topic starter. Ik heb vorig jaar de €500 Challenge 2019: Alpenstrudel! gereden met mijn iPhone X. Ging prima. Maar ik heb nu voor veel te veel geld een iPhone 11 Pro aangeschaft. Deze heeft een uitgebreid, maar ook een gevoelig camerasysteem. Ik durf het risico niet meer te nemen. Heb nog getwijfeld voor een rugged android toestel, maar uiteindelijk heb ik voor 100 euro een Tweedehands TomTom 40 gekocht. De iPhone blijft tijdens het rijden in mijn binnenzak.

Optie zou kunnen zijn om een goedkopere/andere iPhone alleen voor navigatie te gebruiken.
Heb je je oude iPhone niet meer CoenoX ?
Gaat de camera dan kapot is het jammer..
Alleen een rugged iPhone motor case ben ik nog niet tegen gekomen, iemand?

Ik heb nu de iPhone 7 en zit eraan te denken om ipv een Pro gewoon de SE 2de gen. te kopen.
Die is qua afmetingen ( en spes's) nagenoeg hetzelfde dus dan kan ik ze beide met dezelfde mount gebruiken ( als ik een rugged kan vinden)
Heb ik wel een A13 chip voor normaal gebruik en maak de 7 zoveel mogelijk leeg en gebruik de vrijgekomen GB voor offline kaarten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een case van Otterbox voor mijn Iphone 11. Deze versie is voor open, kan eventueel screenprotector plakken. Ze hebben ook andere cases. Zelf zit ik naar een RAM x-grip houder te kijken, aangezien op mijn motorfietsen al een ram knop zit. Nu is de Garmin Zumo 220 het primaire navigatie apparaat en telefoon backup, dat zou dan omgedraaid worden. Voeding van Iphone gaat denk minstens zo lang mee als een Garmin (ongeveer 3 uur) en USB aansluiting / powerbank is er voor het laden. Heb nog een iPhone 6 liggen (niet waterdicht), maar of ik daar blij van wordt....... gemak van de huidige iPhone is dat er simkaart in zit en je alles bij de hand hebt.

Oververhit melding had mijn vriendin vorige week, toen ze telefoon tijdje in zon op de tafel had gelegd. Leuk om zo eens te onderzoeken. Over aantal jaar zit er gewoon ingebouwd scherm op een motor (geloof dat de BMWs en KTMs dat al hebben) en gebruik je smartphone die in jaszak zit.
 
Optie zou kunnen zijn om een goedkopere/andere iPhone alleen voor navigatie te gebruiken.
Heb je je oude iPhone niet meer CoenoX ?
Gaat de camera dan kapot is het jammer..
Alleen een rugged iPhone motor case ben ik nog niet tegen gekomen, iemand?

Ik heb nu de iPhone 7 en zit eraan te denken om ipv een Pro gewoon de SE 2de gen. te kopen.
Die is qua afmetingen ( en spes's) nagenoeg hetzelfde dus dan kan ik ze beide met dezelfde mount gebruiken ( als ik een rugged kan vinden)
Heb ik wel een A13 chip voor normaal gebruik en maak de 7 zoveel mogelijk leeg en gebruik de vrijgekomen GB voor offline kaarten.
Mijn iPhone X zit in een doomcase. Niet specifiek voor het motorrijden maar meer vanwege een sloopgrage dochter die regelmatig wat uit haar handen laat vallen. Hierdoor is ie al omringd door een 1,5cm rubber en redelijk schokproof. Op de motor gebruik ik hem met een klem van aliexpress. Werkt 👌
 
Mijn iPhone X zit in een doomcase. Niet specifiek voor het motorrijden maar meer vanwege een sloopgrage dochter die regelmatig wat uit haar handen laat vallen. Hierdoor is ie al omringd door een 1,5cm rubber en redelijk schokproof. Op de motor gebruik ik hem met een klem van aliexpress. Werkt 👌

Ja is ook handig, gewoon een rugged case om je mobiel :t
 
Als je alleen in Europa on-road rijdt, dan kan die IPhone camera dat wel hebben. De camera van mijn Xs Max ging kapot na een maand echt stevige off-road ritten. Van dit genre en dan ook nog op de schuddende 1 cilinder Royal Enfield Himalayan. Overigens onder garantie gerepareerd.
0CFE3AD8-1B65-4136-A824-1DABF5CAB2DA.jpeg
 
Over aantal jaar zit er gewoon ingebouwd scherm op een motor (geloof dat de BMWs en KTMs dat al hebben) en gebruik je smartphone die in jaszak zit.

Het klopt dat de KTM en BMW TFT al navigatie ondersteunen op bepaalde modellen.
De weergave is echter alleen maar een pijltje en niet de kaart. Niet handig dus als je bij wegwerkzaamheden komt.

De KTM App ondersteunt alleen de snelste route.
De BMW app is een stuk beter (TomTom) maar voor elke kleine aanpassing moet toch weer de telefoon uit de Rugzak/Jas/Koffer.

Kortom we zitten nu nog op v1.0 en vanaf v5.0 wordt het goed werkbaar.
 
Zoals in dit topic al gesuggereerd, ga ik mijn oude iPhone 6S gebruiken (zonder SIMkaartje) voor navigatie. Moet nog even wachten op de houder.

Mijn plan is om Scenic te gebruiken, paar keer in de auto geprobeerd en dat lijkt me wel wat. Verder wil ik hem met de hotspot op de iPhone in mijn binnenzak verbinden, zodat ook Flitsmeister het doet, dat is eigenlijk wel een vereiste.

Ik rij eigenlijk te weinig vind ik zelf om een "echt" systeem te kopen, als ik wat leuke slingerweggetjes kan vinden in een voor mij onbekende omgeving, is het al ok.
 
Haha, denk dat een iPhone zeker eerder kapot gaat dan een Enfield en die laatste is met een hamer te repareren 8-)

Volgens mij synct Scenic de routes niet tussen verschillende apparaten, liefst maak je route op bijv. iPad en dat deze dan automatisch op je iPhone staat. Zal nu denk airdrop, exporteren / importeren worden. Ik ga eens testen op de iPad.

Wifi hotspot is een idee, maar vreet wat accu. Scenic heeft offline kaarten.

Over MyRouteApp hoor ik wat wisselende verhalen, zie oa reviews in app store. Iemand ervaring met de navigatie app?
 
Wifi hotspot is een idee, maar vreet wat accu. Scenic heeft offline kaarten.
Daar heb je zeker gelijk in. Voor de iPhone op het stuur geen probleem (gaat via een USB connector gevoed worden vanaf de accessoirestekker), voor de binnenzaktelefoon wel. Even kijken, desnoods een powerbankje erbij...
 
Ik rij al ruim een jaar rond met de iphone xr in een houder, zowel on- als offroad. Tot nu toe geen probleem. Waarschijnlijk helpt het ook dat er een hoesje met veel rubber omheen zit
 
Zijn er meer mensen bij wie de gps op de iPhone onnauwkeurig is? Op wegen opzich niet enorm veel last, maar als ik offroad nauwkeuriger wil tracken dan heb ik een afwijking van omg 30 meter. Ik heb al zo’n diagnostiek-tool download en die zegt dat alles normaal zou moeten werken
 
Er zit altijd wat variatie in het signaal. Als ik ga lopen met mijn vrouw, dan zit er na 10k vaak 200-300 meter verschil in de afgelegde afstand.(Beiden met iPhone X)
 
Er zit altijd wat variatie in het signaal. Als ik ga lopen met mijn vrouw, dan zit er na 10k vaak 200-300 meter verschil in de afgelegde afstand.(Beiden met iPhone X)

Ook bij strava geven ze aan, wanneer je voor een challenge gaat (bv 100 Km fietsen), altijd wat extra te fietsen.
Om te voorkomen dat die 100,5 Km op je teller niet bij strava als 99,8 wordt geteld ....
 
Kijk ook eens of er meer apps open staan welke je locatie bijhouden. Ik heb hetzelfde in Scenic gehad, na een tip andere navigatiepaps geforceerd afgesloten en bij mij was daarna de GPS weer een stuk nauwkeuriger
 
Kijk ook eens of er meer apps open staan welke je locatie bijhouden. Ik heb hetzelfde in Scenic gehad, na een tip andere navigatiepaps geforceerd afgesloten en bij mij was daarna de GPS weer een stuk nauwkeuriger
Dat is nog wel iets om te proberen. Ik lees meer over gps-problemen met de iPhone X. Toch bijzonder dat hij echt aanzienlijk slechter op dat gebied is dan mijn 'ouwe' iPhone 7s, terwijl hij aanzienlijk nieuwer en duurder is
 
Terug
Bovenaan Onderaan