Navigeren met de iPhone nog maar een keer

Dat is nog wel iets om te proberen. Ik lees meer over gps-problemen met de iPhone X. Toch bijzonder dat hij echt aanzienlijk slechter op dat gebied is dan mijn 'ouwe' iPhone 7s, terwijl hij aanzienlijk nieuwer en duurder is

Helaas ook mijn ervaring,.. ik heb nu ook nog steeds een iPhone X en die is een stuk gevoeliger met zijn GPS.. De positie op je "dashboard" kan wel verschil maken. Ik heb hem nu boven het display van mijn motor (Tenere 700) waardoor hij boven alle metalen delen uitsteekt. Ontvangst van GPS geeft nu minder vaak problemen. Ik kan me niet herinneren dat ik hetzelfde had met mijn oude iPhone
 
Ik heb een case van Otterbox voor mijn Iphone 11. Deze versie is voor open, kan eventueel screenprotector plakken. Ze hebben ook andere cases. Zelf zit ik naar een RAM x-grip houder te kijken, aangezien op mijn motorfietsen al een ram knop zit. N.........................

Ik had ook de X-grip, maar heb uiteindelijk een betere oplossing gevonden. Bij de Otterbox Defender wordt een zogenaamde Belt clip geleverd. Die clip heb ik er afgesloopt en ik heb er een RAM knobbel op gezet. (Boutjes vastzetten met industriële lijm en uiteinde boutjes afslijpen). Dat is een hele stevige houder voor de iPhone in de Defender case.



 
Dat is een creatieve oplossing! Zag dat SP-connect ook hoesjes heeft met een RAM knobbel. Een X-grip heeft als voordeel dat je er verschillende typen telefoons / camera's in kan plaatsen. Twijfel nog of ik mijn iPhone 11 continu op het stuur ga gebruiken, of oude iPhone 6 / oude Zumo als backup. Als ik de reviews lees van de nieuwere Zumo's zijn die ook niet zalig makend.

Ben al wel wat verder aan het experimenten geweest met Scenic en ook met MyRouteAPP. Met Scenic aantal routes gemaakt en al nodige leuke weggetjes ontdekt die ik niet kende.

De MyRouteAPP (dus de ios navigatie APP) is basic en ben er niet echt van onder de indruk. Zo zit er geen optie tot kronkelroutes in en ook is het maken van routes niet handig. Volgens mij moet je dit weer doen op hun website met een uitgebreider abonnement. Daar hebben ze weer wel tutorials voor, ga ik binnenkort eens naar kijken. Matched alleen niet echt met mijn ad-hoc manier van ritjes rijden.

Van TomTom kreeg ik terugkoppeling, dat ze de route import mogelijk eind dit jaar gaan oplossen in de iOS app.
 
De MyRouteAPP (dus de ios navigatie APP) is basic en ben er niet echt van onder de indruk. Zo zit er geen optie tot kronkelroutes in en ook is het maken van routes niet handig. Volgens mij moet je dit weer doen op hun website met een uitgebreider abonnement. Daar hebben ze weer wel tutorials voor, ga ik binnenkort eens naar kijken. Matched alleen niet echt met mijn ad-hoc manier van ritjes rijden.
Misschien ligt het aan mij, maar de MyRouteApp vind ik net zo gebruiksvriendelijk als het gebruik van lashandschoenen voor een rectaalonderzoek.

Van TomTom kreeg ik terugkoppeling, dat ze de route import mogelijk eind dit jaar gaan oplossen in de iOS app.
ja, dat zeiden ze van Sygic ook. En het is de laatste paar jaar ook niet de eerste keer dat ik een dergelijk antwoord vanuit TT hoor, maar ik moet het nog beleven....
 
Ben al wel wat verder aan het experimenten geweest met Scenic en ook met MyRouteAPP. Met Scenic aantal routes gemaakt en al nodige leuke weggetjes ontdekt die

Met scenic is routes maken wel heel makkelijk en ik heb ook al enkele leuke baantjes ontdekt. Eerste keer dat ik me er wat mee bezig hou en de Scenic bevalt elke dag beter. Aankoop voor altijd valt ook goed mee.
 
Dat is een creatieve oplossing! Zag dat SP-connect ook hoesjes heeft met een RAM knobbel. Een X-grip heeft als voordeel dat je er verschillende typen telefoons / camera's in kan plaatsen.

Ik gebruik sinds vorig jaar een SP-Connect hoes voor m'n iPhone XR in combinatie met een RAM mount op m'n kroonplaat...werkt super en ik vind het een sjieke oplossing. In tegenstelling tot een X-grip, die heeft mij een te hoog Action gehalte.
 
Ik gebruik sinds vorig jaar een SP-Connect hoes voor m'n iPhone XR in combinatie met een RAM mount op m'n kroonplaat...werkt super en ik vind het een sjieke oplossing. In tegenstelling tot een X-grip, die heeft mij een te hoog Action gehalte.
Die heb ik ook, maar de IPhone XR in combinatie met een stampende 2 cilinder (Aprillia Shiver)gaat niet goed. De camera van de iPhone gaat kapot van de trillingen.
 
Bij mij geen probleem. Misschien doordat ik de houder 10cm verhoogd heb, dus 2 rubber ballen. Of het komt omdat een FJR zo verschrikkelijk mooi loopt 😊
 
Van het weekend voor het eerst een lang tourrit gemaakt met de Beeline. We zijn een weekendje naar de Moezel geweest.
De Beeline is zeer goed bevallen. Hij werkt snel en laat duidelijk zien waar je heen moet. Enkel in de situaties waar je snel achter elkaar bijvoorbeeld links en rechtsaf moet, moet je goed opletten.
Wat mij betreft een zeer goed alternatief i.p.v. een navigatiesysteem.
Ritten heb ik gemaakt in Myrouteapp. En deze zijn makkelijk op te slaan op je telefoon. De Beeline app rekent heel snel uit hoe de route loopt. ook met lange routes, van 300km+
 
Heb vanmiddag een X-grip mount gekocht voor de iPhone 7.
Voor wie daar ook aan denkt neem de extra grote RAM Mount X-Grip type RAM-HOL-UN10BU want de kleinere universele x-grip komt tegen de knopjes aan terwijl de 7 daar wel op de lijst staat en bij de grotere versie staat de 7 niet bij maar past wel/beter.
Bv:

 
Ik heb vorige week voor de eerste keer de Scenic-app geprobeerd: ik moet nog even vriendjes worden met de gesproken navigatie. Deze houdt namelijk geen echte rekening met afslagen die vlak na elkaar liggen. Voor dit soort afslagen moet je dus daadwerkelijk op je scherm kijken om te bepalen welke je nou nodig hebt.

Maar voor de rest ben ik erg tevreden, goede app :)
 
Ik heb er nu een 1500 kilometer opzitten met de nieuwe Android TomTom V2.21 NDS GO App.
De NDS versie heeft leuke nieuwe toevoegingen bij het rijden van tracks. Zo houd hij nu ook bij een track rekening met wegopbrekingen en geeft tijdens het rijden nu ook snellere alternatieven aan. Dit kan het afsnijden van een lus of een verkeersopstopping zijn.
Perfect is het nog niet. Je moet dus nog steeds goed opletten wat je doet. Zo stuurt hij je als je naar het dichtstbijzijnde punt op de Route navigeert wel erg makkelijk naar het eindpunt. Ook als bij een omleiding de terugweg dichterbij komt zal hij nog steed een groot deel van de track overslaan. Herberekenen gaat beter als voorheen maar ook hier vind ik zelf geregeld een betere optie.
Het grootste minpunt blijft wat mij betreft het feit dat je niet de originele track in beeld kan krijgen en ook geen eigen POI's in beeld kan krijgen.
De weergave vind ik iets minder duidelijk dan de oudere APP of TomTom Rider maar nog steeds beter dan de andere navigatie Apps die ik heb getest.
Route begeleiding is zeer duidelijk (ook bij snel opeenvolgende afslagen)
Ook de prijs is verlaagd van 20 euro per jaar naar 13.
Het gaat dus zeker de goede kant op met deze nieuwe versie van de TomTom App.

Kon ik hetzelfde maar zeggen van de Garmin Zumo XT die er naast hing. Herberekenen is nog echt een drama. Grote voorkeur voor N wegen en smalle wegen worden actief vermeden. Ook Adventures routing heeft nog steeds dit probleem. Wel heb ik inmiddels uitgevonden dat zowel herberekenen als Adventures routing het beter doen met de gratis OSM kaarten dan CN kaarten van Garmin zelf.
De bediening vind ik nog steeds ergs omslachtig. Zowel een tracks via de PC op de Garmin zetten als het starten van een route van die track kost 10x zoveel tijd en handelingen dan met de TomTom.
Voordeel is natuurlijk wel dat je de Track ook kan tonen en hij geschikt is voor Off-Road. Ook het opnemen van de gereden route en het kunnen aanpassen van de weergave is mooi.
Maar dan weer jammer dat de GPS ontvangst niet goed is dicht bij de TFT van de motor terwijl zowel de TT Rider 550 als de telefoon het op dezelfde plek wel goed doen.
Ook blijkt het scherm als deze zoals ik heb gedaan behoorlijk rechtop geplaatst niet eens zoveel voordeel te hebben als je op het eerste gezicht zou denken. Beide waren telkens goed afleesbaar.

Gelukkig hing eert de Rider 550 en bij de laatste vakantie de Telefoon met TomTom App er naast. Dat maakte het navigeren een stuk eenvoudiger dan met alleen de Garmin Zumo XT.
 
Bedankt voor de update @Roadrider. Voor zover ik weet is de route functie nog niet beschikbaar in de iPhone TomTom GO app.

De Garmin XT klinkt nog niet als het ideale apparaat. Heb een paar testritten met mijn iPhone 11 en Scenic gedaan en ga hiermee nog verder experimenteren in combinatie met de X-grip houder. Zoals @Synthetic. aangeeft is het wennen met Scenic als er 2 afslagen direct achter elkaar zijn. Voor mijn gevoel lopen de gesproken aanwijzingen voor en lopen de instructies op het scherm iets achter. Kan ook een kwestie van wennen zijn na 6 jaar Garmin. Bij het missen van een waypoint nummert Scenic de punten opnieuw, weet niet of ik dat zo handig vind. Uitzoomen en route bekijken werkt goed als je even stilstaat. Achteraf kun je rit (track) terugkijken met wat statistieken. Volgens mij kun je niet eenvoudig zien, waar je bent afgeweken van de oorspronkelijke route. Deze is wel als GPX te exporteren, dus via een route applicatie op de PC zou je deze wel kunnen vergelijken en aanpassen als je deze aan andere rijders beschikbaar wilt stellen.

Scherm van de Iphone 11 is subliem en na 2 uur rijden was de accu nog niet half leeg. Beetje huiverig dat mogelijk camera stabilisatie het gaat begeven..... nog eens verder testen met oude iPhone 6 en wat andere routes. Spotify, Flitsmeister, etc. werkt in combinatie goed met de Sena en voldoende volume.
 
Klopt het Rijden van Tracks zit nog niet in de iOS (iPhone) versie van de TomTom GO navigation APP. Wel heeft TomTom aangegeven dat dit er binnenkort waarschijnlijk aankomt daar de laatste aanpassingen voor de Android App dit ook over te zetten moeten zijn naar de iPhone App.

Waar de iOS versie dan wel weer Apple CarPlay ondersteuning heeft is Android Auto support voor de Android app lastiger.
Hier het standaard antwoord van van TomTo over Android Auto;
Regarding Android Auto, we only have a standard reply and I think you already know it--

We’ve recently seen a number of requests to integrate the TomTom GO Navigation app with Android Auto. Currently in most markets, Android Auto only works with Google Maps and Waze. As a result, we cannot develop this feature until support for integration with TomTom is available.

We are really looking forward to seeing our app run on this platform.

Ik merk met de Zumo XT al dat hij altijd iets later is dan de werkelijkheid en TomTom. Dat vind ik al best lastig daar je de bocht of rotonde al door bent maar het scherm dan nog moet draaien. Maar ik rij dan ook vaak met miep uit en werp het liefst een korte blik op het scherm.
Scenic zal voor mij dus geen verbetering zijn.
 
Tyre is weer gratis.. super programma en dan met ITN Converter de route omzetten naar het formaat dat je wilt. Ik gebruik het met Sygic.. gekocht voor 10 euro europa voor het leven,was een aanbieding. Nadeel van Sygic vind ik "flauwe bocht naar links"terwijl het gwoon keihard een kruising is.. en nog een paar dingetjes..
 
Tyre is weer gratis.. super programma en dan met ITN Converter de route omzetten naar het formaat dat je wilt. Ik gebruik het met Sygic.. gekocht voor 10 euro europa voor het leven,was een aanbieding. Nadeel van Sygic vind ik "flauwe bocht naar links"terwijl het gwoon keihard een kruising is.. en nog een paar dingetjes..
Op de iPhone? Hoe krijg je dat dan aan de praat met het inladen van routes? Tot een tijd geleden kon dat nog via Dropbox, maar die functie wordt niet meer ondersteund
 
Iemand hier ervaring met SP-connect? De stabilisatie van mijn iPhone 11 heeft het begeven door trillingen op de motor. Ik had bij de motor een houder gekregen die dus alles behalve trillingsvrij is. Nu zou ik graag willen weten of iemand dus ervaring heeft met bovenstaande combinatie, iPhone 11 + SP.
Naar ervaringen met quadlock ben ik ook benieuwd naar.

Gelukkig nog garantie, dus kijken hoe ver ik daar mekom...
 
Ik denk niet dat er houders zijn die het stuk trillen van de camera echt betrouwbaar voorkomen.
Hoe meer de telefoon in de rubbers zit hoe beter. daarom is de Ram bal ook van rubberachtig materiaal.

Een goedkope rugged telefoon is het overwegen waard. (eventueel met hotspot naar iPhone in je binnenzak)
 
Iemand hier ervaring met SP-connect? De stabilisatie van mijn iPhone 11 heeft het begeven door trillingen op de motor. Ik had bij de motor een houder gekregen die dus alles behalve trillingsvrij is. Nu zou ik graag willen weten of iemand dus ervaring heeft met bovenstaande combinatie, iPhone 11 + SP.
Naar ervaringen met quadlock ben ik ook benieuwd naar.

Gelukkig nog garantie, dus kijken hoe ver ik daar mekom...

Sinds vorige week een SP-connect met Anti Vibration Module (AVM) voor m’n iPhone 11. Door black friday met een leuke korting kunnen kopen. Hiervoor had ik een RAM Mount X-Grip, maar die had ook mijn camera gesloopt. Wel netjes onder garantie gerepareerd! Tijd zal het leren of de AVM voldoende trillingen opvangt, maar in ieder geval het bevestigen van je telefoon werkt super easy en geen last van zijknoppen die worden ingedrukt zoals bij de X-Grip.
 

Bijlagen

  • D0C7A2AC-B952-4062-BBB8-7778C39F302B.jpeg
    D0C7A2AC-B952-4062-BBB8-7778C39F302B.jpeg
    129,1 KB · Weergaven: 18
Bedankt voor de tips op dit onderwerp. Ik had hetzelfde probleem en heb op jullie aanraden nu zelf ook een SP-connect aangeschaft. Mijn iPhone werkt nu helemaal goed. Ik ben benieuwd of jullie nog meer handige gadgets hebben. Ik heb met Black Friday deze https://i4studio.nl/apollo-twin-x-duo aangeschaft want ik maak in mijn vrije tijd onder andere graag elektronsiche muziek. Mijn muziek stelt niet zo veel voor maar ik draai nog wel eens op een feestje. Deze Apollo is wel echt een aanrader, de muziekkwaliteit is super.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen I-phone, wil er ook geen omdat ik er zoveel geld niet aan uit wil geven. Mijn heel basic GPS brengt mij ook wel thuis als ik mijn verstand niet mee heb.
 
Sinds vorige week een SP-connect met Anti Vibration Module (AVM) voor m’n iPhone 11. Door black friday met een leuke korting kunnen kopen. Hiervoor had ik een RAM Mount X-Grip, maar die had ook mijn camera gesloopt. Wel netjes onder garantie gerepareerd! Tijd zal het leren of de AVM voldoende trillingen opvangt, maar in ieder geval het bevestigen van je telefoon werkt super easy en geen last van zijknoppen die worden ingedrukt zoals bij de X-Grip.

Ik heb hem d'r nu ook op zitten met die module. Ik heb hem nog niet getest, want ik rij niet in de winter, maar ik ga hem in het voorjaar goed gebruiken! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan