Navigeren met de iPhone nog maar een keer

Waaraan merk je dat dan?

Het beeld trilt als je de camera aanzet, zoals in onderstaand filmpje vanaf 35s. Ik heb het nog niet zo erg, maar het is wel een teken dat de camera aan het overlijden is. Je kunt het tijdelijk fixen met een klein magneetje, maar dat is niet echt een goede oplossing.

 
Yesss!!! Eindelijk!!!
De kang verwachtte update!
De Routes, gemaakt in My Drive, worden nu ook gesynchroniseerd met de TomTom Navigation App op de Iphone!!
Ik heb het even een klein beetje getest en het werkt!!!
Nu nog even testen hoe het daadwerkelijke rijden van de route gaat.
 
Yesss!!! Eindelijk!!!
De kang verwachtte update!
De Routes, gemaakt in My Drive, worden nu ook gesynchroniseerd met de TomTom Navigation App op de Iphone!!
Ik heb het even een klein beetje getest en het werkt!!!
Nu nog even testen hoe het daadwerkelijke rijden van de route gaat.
Toevallig ook de TomTom go app gedownload om uit te proberen. Meerdere routes gemaakt. Ik ben benieuwd wat de praktijk zal leren! :]
De interface en de werking van de app is op het eerste oog echt wel goed. Hij synchroniseert zonder moeite en pakt routes goed op als je er in de buurt bent van de route.
 
Toevallig ook de TomTom go app gedownload om uit te proberen. Meerdere routes gemaakt. Ik ben benieuwd wat de praktijk zal leren! :]
De interface en de werking van de app is op het eerste oog echt wel goed. Hij synchroniseert zonder moeite en pakt routes goed op als je er in de buurt bent van de route.
Hoeveel routepunten kun je gebruiken? Dat is/was altijd wel een dingetje bij TT.
Nu mijn oude TT's definitief overleden zijn '( moet ik echt wat anders hebben. Maar een Rider is me veel te duur voor wat het is.
 
De GO app werk op basis van tracks. Vele duizenden punten dus die exact het te volgen pad aangeven.
Je kunt ook met routes werken maar MyDrive ondersteund maximaal 20 routepunten. De ze kun je overzetten met de “Verzend Bestemmingen” optie. De route wordt dan niet in Mijn Routes gezet maar is direct actief. (Het kan zijn dat deze optie nog niet werkt in de huidige iOS versie)

Bij een TomTom Rider kun je ook een ITN route laden met maximaal 255 routepunten.
 
De GO app werk op basis van tracks. Vele duizenden punten dus die exact het te volgen pad aangeven.
Je kunt ook met routes werken maar MyDrive ondersteund maximaal 20 routepunten. De ze kun je overzetten met de “Verzend Bestemmingen” optie. De route wordt dan niet in Mijn Routes gezet maar is direct actief. (Het kan zijn dat deze optie nog niet werkt in de huidige iOS versie)

Bij een TomTom Rider kun je ook een ITN route laden met maximaal 255 routepunten.
Dat laatste bedoel ik inderdaad. Ik werk(te) altijd met ITN bestanden. Zelf gemaakt of ergens gedownload. Maar met een telefoon app kan dat dus sowieso niet?
Kun je voor een weekendje weg meerdere routes op de telefoon klaar zetten en inladen zonder op PC aan te hoeven sluiten?

edit: tracks met duizenden punten, dat is dus een beetje a la garmin zeg maar?
 
Garmin ondersteund ook zowel routes als track.
Routes hebben als groot nadeel dat je onvoldoende controle hebt over het pad dat de navigatie uiteindelijk kiest tussen de verschillende punten. Een andere route voorkeur, kaart of merk navigatie kan dan grote verschillen geven.
Dit is ook de reden dat Garmin gebruikers voor elke vakantie thuis hun routes controleren op de PC met BaseCamp waarop ze exact dezelfde kaartversie gebruiken als ze die vakantie gaan gebruiken op het toestel. (en dan voegt BaseCamp ook nog extra vormingspunten toe om fouten te voorkomen)

Tracks geven zeer gedetailleerd aan hoe je moet rijden dus is de kans op verrassingen veel kleiner. Je hebt dus veel meer zekerheid dat je daadwerkelijk over de wegen rijd die de maker van de route bedoeld heeft. Wel zal TomTom altijd een route tonen die toegankelijk is via wegen op de geladen kaart. Een stukje Off-Road afsnijden door een weiland zal dus een omweg geven.

Indien je op een dag meerdere bestemmingen in volgorde moet bezoeken is de Route wel de betere keuze.
(Dit werk dus ook met de GO App maar maximaal 20 route punten als je MyDrive gebruikt)
 
Ik wilde zelf vooral bestaande routes importeren als GPX bestand en dat is goed gelukt. Ik heb nog geen eigen uitgebreide routes gemaakt.
 
Ik heb de gratis waze net op mijn telefoon gezet. (Met gratis Flitsmeister op de achtergrond)
Hoe verhoudt waze zich tot de betaalde tomtom app?
Volgens mij is deze vraag nog niet beantwoord.
Waze is van de gratis routeplanners een van de beste. TomTom Go is maar voor 70 km per maand gratis. De status van het wegennet (werkzaamheden, files, etc.) haalt Waze op bij de gebruikers. In landen waar veel gebruikers zijn, zoals Engeland, heeft Waze die gegevens prima op orde. In landen met minder Waze-gebruikers (Duitsland) gaat dit vaak mis. Met Flitsmeister op de achtergrond en voor gebruik in Nederland heb je eigenlijk alle informatie.
Zelf gebruik ik TomTom omdat de manier waarop de files en werkzaamheden worden geïntegreerd in het routeadvies beter is dan welk navigatiesysteem dan ook. Er is geen navigatiesysteem beter in je langs de files sturen dan TomTom. Als TomTom maar wel weet waar de files staan of waar aan de weg wordt gewerkt. Zeker bij kleinere weggetjes gaat dat soms mis.
Verder vind ik de interface van TomTom veel prettiger dan van Waze.
 
Volgens mij is deze vraag nog niet beantwoord.
Waze is van de gratis routeplanners een van de beste. TomTom Go is maar voor 70 km per maand gratis. De status van het wegennet (werkzaamheden, files, etc.) haalt Waze op bij de gebruikers. In landen waar veel gebruikers zijn, zoals Engeland, heeft Waze die gegevens prima op orde. In landen met minder Waze-gebruikers (Duitsland) gaat dit vaak mis. Met Flitsmeister op de achtergrond en voor gebruik in Nederland heb je eigenlijk alle informatie.
Zelf gebruik ik TomTom omdat de manier waarop de files en werkzaamheden worden geïntegreerd in het routeadvies beter is dan welk navigatiesysteem dan ook. Er is geen navigatiesysteem beter in je langs de files sturen dan TomTom. Als TomTom maar wel weet waar de files staan of waar aan de weg wordt gewerkt. Zeker bij kleinere weggetjes gaat dat soms mis.
Verder vind ik de interface van TomTom veel prettiger dan van Waze.
Ik gebruik al sinds jaar en dag Waze. Wat jij zegt herken ik mijzelf totaal niet in.
Deze zomer ben ik met een ander stel naar Italië geweest (2 auto's). Zij reden met Google Maps en ik met, uiteraard, Waze. Wij zijn veel, en dan ook echt veel beter omgeleid tijdens de eindeloze werkzaamheden in Duitsland. In Italië hebben we een goeie 2.5 uur van de snelweg af naar de bestemming moeten rijden. Ook hier werden wij met Waze op een totaal andere manier gestuurd dan de Google Maps gebruikers.
Daarbij hebben wij bijna de helft minder tol betaalt dan zij.

Dat de interactie van Waze met de gebruiker cruciaal is klopt wel. Als je als gebruiker geen input geeft ben je sowieso een "leecher" en snap je het model achter de compleet gratis app, zonder ook maar enkele verborgen kosten, niet.
 
Ik weet niet goed wat je niet herkent bij mij. Ik maakte een vergelijking met TomTom en niet met Google Maps. De vergelijking die jij maakt met Google Maps en Waze kan ik me helemaal in vinden.
 
Officiële statement op de  website

Exposure to vibrations, like those generated by high-powered motorcycle engines, might impact iPhone cameras

Exposing your iPhone to high amplitude vibrations within certain frequency ranges, specifically those generated by high-power motorcycle engines, can degrade the performance of the camera system.

The iPhone camera helps you take great photos in any situation—from everyday moments to studio-quality portraits. The advanced camera systems in some iPhone models include technology like optical image stabilization and closed-loop autofocus to help you capture great photos even in difficult conditions. These systems work to automatically counteract movement, vibrations, and the effects of gravity to let you focus on taking a great shot.
If you accidentally move a camera when you take a picture, the resulting image can be blurry. To prevent this, some iPhone models have optical image stabilization (OIS).1 OIS lets you take sharp photos even if you accidentally move the camera. With OIS, a gyroscope senses that the camera moved. To reduce image motion, and the resulting blur, the lens moves according to the angle of the gyroscope.
Additionally, some iPhone models have closed-loop autofocus (AF).2 Closed-loop AF resists the effects of gravity and vibration to preserve sharp focus in stills, videos, and panoramas. With closed-loop AF, on-board magnetic sensors measure gravity and vibration effects and determine the lens position so that the compensating motion can be set accurately.
The OIS and closed-loop AF systems in iPhone are designed for durability. However, as is the case with many consumer electronics that include systems like OIS, long-term direct exposure to high-amplitude vibrations within certain frequency ranges may degrade the performance of these systems and lead to reduced image quality for photos and videos. It is recommended to avoid exposing your iPhone to extended high-amplitude vibrations.
High-power or high-volume motorcycle engines generate intense high-amplitude vibrations, which are transmitted through the chassis and handlebars. It is not recommended to attach your iPhone to motorcycles with high-power or high-volume engines due to the amplitude of the vibration in certain frequency ranges that they generate. Attaching your iPhone to vehicles with small-volume or electric engines, such as mopeds and scooters, may lead to comparatively lower-amplitude vibrations, but if you do so a vibration dampening mount is recommended to lessen the risk of damage to your iPhone and its OIS and AF systems. It is also recommended to avoid regular use for prolonged periods to further lessen the risk of damage.
1. OIS is available on iPhone 6 Plus, iPhone 6s Plus, and iPhone 7 and later including iPhone SE (2nd generation). Note that the Ultra Wide camera on iPhone 11 and later doesn't have OIS, nor does the Telephoto camera on iPhone 7 Plus and iPhone 8 Plus.
2. Closed-loop AF is available on iPhone XS and later, including iPhone SE (2nd generation).

Published Date: September 10, 2021
 
Mijn iPhone was ook gesneuveld dankzij de hoge frequentie trillingen van mijn bmw S1000R. Nu heb ik via het aanraden van iemand via het forum een quadlock telefoon houder gekocht MET trillingsdemper en nu geen problemen meer (+/- 5000km) sp-connect schijnt ook een trillingsdemper te hebben, maar daar heb ik geen ervaring meer. Met m’n Quadlock ben ik erg tevreden, en kan ik zeker aanraden.
 
Camera van mijn iphone is ook overleden, had een vermoeden dat hef door mn motor kwam na wat googlen kwam ik meer mensen met deze klacht tegen.

Apple weet dit echt al heel lang, raar dat ze er nu pas iets over zeggen maar ik verwacht dat ze het nu doen om zich zelf in te dekken tegen garantie claims.

Iemand al een oplossing voor de RAM mounts gevonden? Quadlock zie ik niet zitten ivm hoesje, bij een maat van mij vloog zijn telefoon uit het quadlock hoesje tijdens het rijden. Had geluk dat de telefoon in de berm kwam.
 
Ja, ik heb zelf een anti-vibratie demper die verkocht wordt voor camera’s op drones gebruikt tussen mijn Ram mount en telefoonhouder.

Het was wat knutselen, maar m’n iPhone 11 hangt nu helemaal trillingsvrij.
 
Heb een iphone 11 met de app “scenic”, werkt goed met de website kuerviger om gave routes te maken. Kan overigens ook in de app zelf, zit ook een bochtengenerator op.
Wel een trillingsdemper tussen telefoon en stuur, ik heb daarvoor een SP connect.
Tot nog toe geen kapotte iphone, las gisteren wel weer een alarmbericht van apple over kapotte iphones door motortrilling, maar zelf nu 3 maanden zonder poroblemen.
 
De iPhone 11 van mijn dochter had een kapotte camera ondanks de SP Connect trillingsdemper. Is dus geen garantie. Zat op haar CX500 Custom.
 
Heb een iphone 11. Tot nog toe geen kapotte iphone, las gisteren wel weer een alarmbericht van apple over kapotte iphones door motortrilling, maar zelf nu 3 maanden zonder poroblemen.
Als de camera na 3 maanden nog steeds níet kapot is, dan gaat die nooit meer kapot.

Ongeveer.
 
Hoe bevalt het tot nu toe met die anti vibratie mount? Vandaag heb ik m’n nieuwe motor opgehaald en na een rit van 150 km heb ik al een kapotte camera in m’n iPhone 12 :/ Jammer dat ik dit topic niet eerder had gelezen.

Ik gebruikte een gewone mount (die wel stevig oogde). Nu overweeg ik die Quad Lock. Wel een duur geintje trouwens.
Ik heb een iPhone 10 Max, en na 8000 KM maar MET vibratiedemper en draadloos opladen werkt nog alles prima! Is trouwen van Quadlock.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan