NC750 DCT of V-Strom 650

gliderbee

Die hard MF'er
16 jun 2008
345
112
Lubbeek (België)
Ik overweeg serieus om een van deze twee te kopen en mijn MaxSym 600i in te ruilen of te verkopen.

Met de NC750 heb ik net een test gedaan, en dat viel erg mee. Met de V-Strom heb ik nog niet gereden. Ik heb geen echte reden om mijn scooter weg te doen, maar wil iets anders dat even veelzijdig is. Het zou dus mijn alle-weer-alle-omstandigheden motor moeten worden.

Natuurlijk is de keuze subjectief, maar ik hoor graag wat argumenten voor of tegen de ene of de andere. Al mijn andere moto’s zijn toch meer mooi-weer motoren ...
 
Ik heb na lang twijfelen voor de V-Strom gekozen omdat ik ‘m volledig uitgerust toch mooier vindt dan de NC750 in dezelfde configuratie. Mijn MaxSym staat dus te koop en ik hoop dat ik het gemak en de voordelen van een scooter (zoals de automaat) toch niet te hard ga missen :-).
 
schakelen is in het begin best wel weer leuk , maar op den duur rete irritant _O-

maar het oogt wel een "echte "motor ....

zal best een moeilijke keuze geweest zijn .

Heel veel plezier van de Strom
 
Ik heb zelf een VStrom 650 (1ste gen). Heerlijke alleskunner, maar het zwaartepunt ligt vrij hoog (dit is naar verluidt minder bij nieuwere modellen). Even een eerlijk overzicht van wat ik van de motor vind:

+ Heerlijk blok (soepel, weinig trillingen zelfs op hoge toeren en voldoende vermogen)
+ Zuinig! (ik doe makkelijk 1:19-1:20, de nieuwere modellen zijn nog zuiniger)
+ Alleskunner
+ Grote aanhang voor dit model met bijbehorende kennis en hoeveelheid beschikbare accessoires
+ (Zeker de wat oudere) Vstroms 650 zijn strontgoedkoop t.o.v. concurrentie van bv. BMW (niet tov versys, maar de Vstrom is veel meer allround dan de versys)
+ Bulletproof blok
+ Draait heerlijk vlot op het asfalt
+ Machine die het absoluut niet erg vind qua weggedrag als je haar helemaal vol laadt.
+ De koplampen zijn GE-WEL-DIG. Beter dan die van mij auto, beter dan de meeste auto's waarin ik gereden heb.

- om de 6000km kleine beurt
- staat bekend om turbulentie (givi airflow schijnt dit op te lossen, maar ik zet het standaard scherm laag, want ik houd van ventilatie)
- fork brace is een must have (€60 en maakt een hele andere motorfiets, veel stabieler weggedrag minpuntje hier is dat ie niet standaard is)
- Om bij de luchtfilter te komen moet je een paar honderd stukken fairing los halen
- Elektronica kan problemen geven (connectoren achter de kuip en achter de radiator zijn de boosdoeners). Voor die achter de radiator moet je weer die voornoemde fairing loshalen :')
- Voorrem is bagger

Afgelopen zomer een week gaan camperen in Engeland/Wales met volle bepakking:
  • Met 145-150 kmh (op de teller) met volle bepakking cruisen op de snelweg? Check✔
  • Met diezelfde bepakking door de Engelse heuvels knallen op bochtige weggetjes (en dat het nog leuk is ook) Check ✔
  • Waar nodig zich goed houden op het onverharde (met volle bepakking)? Check ✔
Kortom een perfecte vakantie/reis motor. Toch gaat hij bij mij binnenkort de deur uit. Waarom? Vanwege het voornoemde hoge zwaartepunt. De gewichtsverdeling is heel raar op deze motor, vooral met een volle tank :P (juist wel perfect met volle bepakking). Geen probleem op de weg, maar als je af en toe eens een paadje pakt staat het me een beetje tegen. Nooit echt een 'klik' gevonden met deze motor, behalve op vakantie.

Serieus, de 50kg zwaardere Honda Varadero van een vriend van me voelt beter gebalanceerd :') . Toch rijdt de 650 suzuki lekkerder, en voor mn gevoel net zo vlot of nog wel vlotter. Die varadero vond ik maar een saai beest.

Ik heb geen ervaring met de NC750, maar ik denk dat je met beide geen foute keuze kunt maken.

EDIT: zie dat het een Strom geworden is. Proficiat met je aankoop :). Wordt ook lid van de fb pagina voor de strom, groot netwerk. Worden ook wel eens ritten ed. georganiseerd
 
Laatst bewerkt:
Ik heb recent model v-strom 650 te leen gehad van de motorzaak, en ik vond dat hij erg goed reed. Nadelen: in mijn ogen weinig trekkracht, maar dat kan niet anders met 650cc, en stompe remmen. Voordelen: neutraal sturen, zeer soepele motor, ook bij hele lage toerentallen. Ontspannen zithouding en comfortabel geveerd zonder dat de boel slap aanvoelt.
 
Ik heb zelf een VStrom 650 (1ste gen). Heerlijke alleskunner, maar het zwaartepunt ligt vrij hoog (dit is naar verluidt minder bij nieuwere modellen). Even een eerlijk overzicht van wat ik van de motor vind:

+ Heerlijk blok (soepel, weinig trillingen zelfs op hoge toeren en voldoende vermogen)
+ Zuinig! (ik doe makkelijk 1:19-1:20, de nieuwere modellen zijn nog zuiniger)
+ Alleskunner
+ Grote aanhang voor dit model met bijbehorende kennis en hoeveelheid beschikbare accessoires
+ (Zeker de wat oudere) Vstroms 650 zijn strontgoedkoop t.o.v. concurrentie van bv. BMW (niet tov versys, maar de Vstrom is veel meer allround dan de versys)
+ Bulletproof blok
+ Draait heerlijk vlot op het asfalt
+ Machine die het absoluut niet erg vind qua weggedrag als je haar helemaal vol laadt.
+ De koplampen zijn GE-WEL-DIG. Beter dan die van mij auto, beter dan de meeste auto's waarin ik gereden heb.

- om de 6000km kleine beurt
- staat bekend om turbulentie (givi airflow schijnt dit op te lossen, maar ik zet het standaard scherm laag, want ik houd van ventilatie)
- fork brace is een must have (€60 en maakt een hele andere motorfiets, veel stabieler weggedrag minpuntje hier is dat ie niet standaard is)
- Om bij de luchtfilter te komen moet je een paar honderd stukken fairing los halen
- Elektronica kan problemen geven (connectoren achter de kuip en achter de radiator zijn de boosdoeners). Voor die achter de radiator moet je weer die voornoemde fairing loshalen :')
- Voorrem is bagger

Afgelopen zomer een week gaan camperen in Engeland/Wales met volle bepakking:
  • Met 145-150 kmh (op de teller) met volle bepakking cruisen op de snelweg? Check✔
  • Met diezelfde bepakking door de Engelse heuvels knallen op bochtige weggetjes (en dat het nog leuk is ook) Check ✔
  • Waar nodig zich goed houden op het onverharde (met volle bepakking)? Check ✔
Kortom een perfecte vakantie/reis motor. Toch gaat hij bij mij binnenkort de deur uit. Waarom? Vanwege het voornoemde hoge zwaartepunt. De gewichtsverdeling is heel raar op deze motor, vooral met een volle tank :P (juist wel perfect met volle bepakking). Geen probleem op de weg, maar als je af en toe eens een paadje pakt staat het me een beetje tegen. Nooit echt een 'klik' gevonden met deze motor, behalve op vakantie.

Serieus, de 50kg zwaardere Honda Varadero van een vriend van me voelt beter gebalanceerd :') . Toch rijdt de 650 suzuki lekkerder, en voor mn gevoel net zo vlot of nog wel vlotter. Die varadero vond ik maar een saai beest.

Ik heb geen ervaring met de NC750, maar ik denk dat je met beide geen foute keuze kunt maken.

EDIT: zie dat het een Strom geworden is. Proficiat met je aankoop :). Wordt ook lid van de fb pagina voor de strom, groot netwerk. Worden ook wel eens ritten ed. georganiseerd

Wel, na een weekje in mijn bezit en ongeveer 320km gereden: het valt me ENORM mee.
Voor dat hoog zwaartepunt was ik ook beducht, maar in praktijk voel ik daar niets van, behalve bij het manoeuvreren uit de hand (in en uit de garage): dan merk je wel dat je wat meer moet opletten !
Ongeloofelijk hoe soepel ("smooth" zoals de Engelsen zeggen) die motor draait en rijdt; ik hoop dat ik nog ga kunnen genieten van mijn andere motoren ... Met losse handen (en gas dan dicht natuurlijk) blijft hij gewoon netjes rechtdoor rijden, geen trilling, geen schudden, geen afwijken ... als op rails.
Van de voorrem heb ik geen klagen, maar ik heb ze ook nog niet ècht nodig gehad natuurlijk: rustig aan het inrijden nu. Die turbulentie is er wel ... Het ruitje kan in drie standen, maar dan nog; ik heb dus een spoiler besteld op AliExpress, het type dat ook op mijn scooter staat en uitstekend werkt. De koplamp is inderdaad een openbaring, niet tegenover mijn auto, maar tegenover al mijn andere motoren idd véél beter.

Die fork brace: ik mis het niet, maar misschien is dat omdat ik niet weet wàt ik mis, en voor die prijs is het geen ramp om het er op te zetten. Kan je een aanraden ? Link ? Of zoek ik gewoon op Aliexpress, Amazon, edm ?

De elektronica-connectors heb ik bij wijze van preventie dan maar ingespoten met een spuitbusje vaseline; we zullen zien of het wat uithaalt (of eigenlijk hoop ik dat ik het NIET zal zien ;)).

Het op- en afstappen is wel wat wennen, en het zadel heeft het al gemerkt met een paar krasjes (niet diep, gewoon te zien) als gevolg. Ik moet nog zien of dat nog weg te krijgen is (maar het is niet rampzalig).

Plaatjes bij praatjes:

20191123_130119.jpg

20191123_130233.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Wat zijn ze lelijk geworden vergeleken met het oudere model,lijkt nu net een mislukte BMW GS8)7
 
Ik moet nog wat wennen aan die koplamp in de vorm van een ei, maar het lukt wel ;).
Ach ik ben ook nog steeds aan het wennen bij m,n eigen lelijkerd,maar hij is praktisch voor mij en dat
vind ik belangrijker,ook trekt het zo de aandacht van z,n lelijke baasje af :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan