NC750x, V-strom 650, of Versys 650? Aankoopadvies voor lange mensen zoekende naar toer/adventure

HondB

Rookie
5 nov 2022
10
5
Hoi allemaal,

Met bijna twee meter moet ik toegeven dat ik niet helemaal comfortabel zit op mijn eerste motor (een Honda CBF600SA), ook rijdt ie nogal saai en ben ik dus toe aan een upgrade.

Het lastige is dat de motor moet voorzien in zowel woon-werkverkeer (50km enkele rit), als een mogelijke lange reis (5000+km) over snelweg en grindwegen. Aangezien ik (pas) twee jaar geleden ben afgestudeerd en liever niet wil wachten tot de pensioensgerechtigde leeftijd om eindelijk eens een mooie motor te kunnen kopen voor mooie avonturen zoek ik eigenlijk naar een motor voor max 4500 euro. Ook speelt het verbruik mee, voor zowel bereik als de portomonnee, en natuurlijk de KM-stand vanwege doorverkoop. De absolute droom is een Honda Africa Twin (2016+) maar dat voldoet natuurlijk niet aan de prijswens,..

Nu vond ik de geweldige website Motorcycle Ergonomics om al een beetje onderzoek te kunnen doen maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de ervaringen van jullie, bij deze dus de oproep aan lange avonturiers met een kleine portomonnee!

Gezien het aanbod op marktplaats voor motoren met een KM-stand onder 50k zat ik te denken aan de volgende opties:
  • Suzuki V-Strom 650 of 1000 (2008+): Lijkt tot nu toe de beste allround optie voor de langere rijder, maar vanwege populariteit moeilijker te krijgen (en een minpuntje voor design)
  • Honda NC 750x: Vooral aantrekkelijk vanwege het lage verbruik, maar zal zonder aanpassingen wel redelijk krap zijn voor de knieën en dus oncomfortabel op lange afstanden.
  • Honda Transalp 700: Goed voor avontuur, maar zelfs met aanpassingen lijkt deze toch echt te klein.
  • Kawasaki versys 650: Alhoewel de fiets klein oogt lijkt het na wat zoekwerk en met een aantal aanpassingen nog mee te kunnen vallen.
  • Honda varadero: Hoog verbruik, weinig positieve verhalen
  • BWM R1100 RT: Eveneens hoog verbruik en moeilijk geschikt voor grind, wel goed aan de prijs
  • Honourable mentions voor de Benelli trk 502x en de Honda cb500x; allebei wat lichte motoren maar wellicht een optie.
Hoor graag jullie tips over motor + ervaringen met lange reizen voor lange mensen!
 
Laatst bewerkt:
Ben ook 2 meter plus en met dit zelfde idee ben ik van mijn yamaha bt1100 afgestapt.
Toen een tijdje op versys 650, was niet mijn ding qua karakter maar verder wel fijne motor. Nadeel voor mij, veel turbulentie wat erg hinderlijk was.
Daarna een aprilia caponord etv 1000 gereden. Fantastische fiets voor weinig geld met een super vtwin blok. Echt een aanrader!
Spaakvelgen enz. Best zuinig te rijden na een ecu tuning wat bij de meeste al wel gebeurd zal zijn.
En met de bekende upgrades, zeer betrouwbaar en blok draait probleemloos 250.000km en de rest.
alles wat je zoekt voor een reismotor denk ik.
Voor mij was alleen de turbulentie en kniehoek de rede om weer terug te gaan naar de bt1100. Nu weer dik tevreden eindeloos kilometers vreten zonder turbulentie, knieklachten en kettingsmeren.
Succes met de keuzes.
 
Ben ook 2 meter plus en met dit zelfde idee ben ik van mijn yamaha bt1100 afgestapt.
Toen een tijdje op versys 650, was niet mijn ding qua karakter maar verder wel fijne motor. Nadeel voor mij, veel turbulentie wat erg hinderlijk was.
Daarna een aprilia caponord etv 1000 gereden. Fantastische fiets voor weinig geld met een super vtwin blok. Echt een aanrader!
Spaakvelgen enz. Best zuinig te rijden na een ecu tuning wat bij de meeste al wel gebeurd zal zijn.
En met de bekende upgrades, zeer betrouwbaar en blok draait probleemloos 250.000km en de rest.
alles wat je zoekt voor een reismotor denk ik.
Voor mij was alleen de turbulentie en kniehoek de rede om weer terug te gaan naar de bt1100. Nu weer dik tevreden eindeloos kilometers vreten zonder turbulentie, knieklachten en kettingsmeren.
Succes met de keuzes.
Had je met de Aprilia meer last van turbulentie dan op een naked bike? Zou dat gefixt kunnen worden met een hoger scherm denk je?

Bedankt voor de tips!
 
Er zijn de afgelopen maand 3 exact zulke vergelijkingen gevraagd, staan ook nog op de eerste pagina in algemeen ;)
 
ook rijdt ie nogal saai en ben ik dus toe aan een upgrade.

  • Honda NC 750x: Vooral aantrekkelijk vanwege het lage verbruik, maar zal zonder aanpassingen wel redelijk krap zijn voor de knieën en dus oncomfortabel op lange afstanden.

Uhm... dan kan die alvast weer van je lijstje af... De NC word voornamelijk als een "saaie" motor gezien...
Los van je prijs-max, vermoed ik dat je alleen de voorloper: NC700's zal vinden...

Wat betreft krap in de knieën, hoe lang ben jij dan wel niet?
1,81M hier met 'normale verhoudingen' en ik rij gemakkelijk 500+Km weg zonder last van m'n knieën te krijgen... (wel last van m'n zitvlees, standaard zadel is nogal hard.)
 
Ben zelf van een CBF600 naar een NC750X gegaan 3 jaar geleden (nu een R nine T urban GS). En de NC750X is ook een "saaie" motor..

Ik zie ook een R1100RT staan; dan kan je ook eens kijken naar een R1100GS misschien? Vind iig. mijn boxerblok stukken leuker rijden dan de japanners die ik heb gehad.
 
Had je met de Aprilia meer last van turbulentie dan op een naked bike? Zou dat gefixt kunnen worden met een hoger scherm denk je?

Bedankt voor de tips!
En of! Een windscherm is heerlijk zodra je er goed achter kunt zitten, anders gewoon ramp.
Heb bij zowel de kawa en de aprilia verschillende soorten schermen en opzet ruiten geprobeerd maar alle zonder goed resultaat helaas. Dit was de voornaamste reden om terug naar naked te gaan voor mij.
Op de naked gewoon nul turbulentie omdat alle wind op je borst zit.

Is bij iedereen anders.
Enige tip, ga proef rijden op 100/snelweg dan weet je het snel genoeg!
 
Ben zelf van een CBF600 naar een NC750X gegaan 3 jaar geleden (nu een R nine T urban GS). En de NC750X is ook een "saaie" motor..

Ik zie ook een R1100RT staan; dan kan je ook eens kijken naar een R1100GS misschien? Vind iig. mijn boxerblok stukken leuker rijden dan de japanners die ik heb gehad.
R1100GS is echt wel een goede optie, staat ook nog wat redelijk wat op marktplaats.

Toch mooi om de motor te proberen van The Long Way Around ;) wie is er niet enthousiast van geworden.

Persoonlijke ervaring mee?
 
R1100GS is echt wel een goede optie, staat ook nog wat redelijk wat op marktplaats.

Toch mooi om de motor te proberen van The Long Way Around ;) wie is er niet enthousiast van geworden.

Persoonlijke ervaring mee?
Nee; heb nu het R1200GS blok en dat bevalt zeer goed. Maar is wel een stuk duurder.
 
Dit is precies mijn lijstje waar ik naar zit te kijken, maar dan als een gemiddelde hoogte berijder (en beginner). Dus ik haak ook even aan in dit topic:)
 
Aandachtspunt van de oudere BMW’s is wel het abs

Gaat vrijwel altijd stuk en de reparatie is zeer kostbaar.
 
WW is 50km enkele rit.
Dat is 2*50*5=500km/wk.
Met 40 wkn werk is dat 20.000km/ jr. Doe je dan nog vakantie en plezierritten dan ga je makkelijk naar de 30k.
Ik zou kiezen voor de Honda NC 750 met verbruik(?) beter dan 1:25. Is ook betrouwbaar?

Deze Honda is mss niet de meest spannende motor, maar is wel het beste voor je portemonnee.
30k met 1:25 of 1:17 scheelt ca 500L brandstof per jaar. Met meer dan €2.00/L is dat snel €1000
Bedenk ook dat onderdelen voor een 'luxe' motor vaak veel duurder zullen zijn.
Is er meer geld te besteden kan je in de toekomst altijd nog een andere motor gaan uitzoeken.
 
Je zou nog eens kunnen kijken naar een Tenere 660. Moet binnen je budget wel haalbaar zijn, zuinig, betrouwbaar, maar het is wel een eencilinder, en dat moet je liggen.
 
Ik ben ook 2 meter, en heb een paar jaar een versys1000 gehad. Nu een dl1000. Bij mij is de versys 650 toen afgevallen omdat die toch te klein was. Ook de dl650 is afgevallen, omdat het allemaal niet past, ik kom met mijn knieeen tegen de kuip aan.
Dus zoals zovelen raad ik aan er in ieder geval eens op te gaan zitten, en nog beter een proefrit.
 
Je zou nog eens kunnen kijken naar een Tenere 660. Moet binnen je budget wel haalbaar zijn, zuinig, betrouwbaar, maar het is wel een eencilinder, en dat moet je liggen.
Ik weet niet of een 1-cilinder de ideale motor is om iedere dag 100km te gaan rijden?
 
Ik weet niet of een 1-cilinder de ideale motor is om iedere dag 100km te gaan rijden?
Ik zou niet weten waarom niet?
50km enkele reis, half uurtje dus. Je zit rechtop, hij loopt met gemak 1:25 en je kan er ook nog een zandpad mee pakken. Genoeg hier in het Tenere topic die er al meer dan een ton mee gereden hebben, waaronder die van mij met 120k probleemloos op de teller, dus met de betrouwbaarheid zit het ook wel goed. Alleen het karakter moet je liggen. Het is misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, maar dat is een NC750 ook niet als je 2 meter bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of een 1-cilinder de ideale motor is om iedere dag 100km te gaan rijden?
ideaal is het zeker niet. Dat is de v-strom.

mijn vriendin heeft pas een 2007 abs gekocht met 128.000 km op de teller. Rijdt als nieuw.
 
Heb zelf 2x een Strom gehad, een van '09 en een '19er.
Beide weg gedaan door de turbulentie...

Nu een Versys 650, beetje het zelfde formaat als de Strom, en totaal geen last van turbulentie ook niet
met het ruitje in verschillende standen.

Zelf 1.86 waarvan het langste deel het onderlijf is, en ziet er prima op.

De Honda's, geen idee.
(ik en Honda gaat namelijk niet samen:N:X)
 
Turbulentie, da’s heel persoonlijk. Ik heb een 2005 DL1000 gehad en daar had ik er geen last van. Later een ‘15 DL1000 en daar werd ik gek van. Vervolgens een Suzuki toerruitje erop gezet en dat was weer fantastisch.

Ijna net zo goed (qua turbulentie dan) als de ruit van de RT

1.85 meter.
 
Heb zelf 2x een Strom gehad, een van '09 en een '19er.
Beide weg gedaan door de turbulentie...

Nu een Versys 650, beetje het zelfde formaat als de Strom, en totaal geen last van turbulentie ook niet
met het ruitje in verschillende standen.

Zelf 1.86 waarvan het langste deel het onderlijf is, en ziet er prima op.

De Honda's, geen idee.
(ik en Honda gaat namelijk niet samen:N:X)
de givi airflow is de oplossing voor lange mensen
 
dl650 van na 2012 en voor 2015
Heb je nog een specifieke reden voor het aanraden van deze bouwjaren?

Turbulentie is natuurlijk altijd lastig, met mijn 2 meter heb ik vooralsnog geaccepteerd dat het bij het motorrijden hoort..
 
En DAT zou ik dus niet doen!
Uit allerlei bronnen blijkt dat een iets andere ruit soms heel veel verschil kan maken. Soms is dat maar 1cm hoger.
Mss is een simpele kuipruit-verhoger al de oplossing. Die heb je voor 2 tientjes.

Het beste is om diverse ruiten te (kunnen) proberen. Dat zal wrs niet makkelijk te doen zijn.
Voor proef met tape een kunststof strook op de top van je ruit plakken en zien wat er helpt.
Dan uitzoeken welke vervangingen er te koop zijn die ermee overeen komen.

Niet te makkelijk accepteren.

Met mijn Blackbird heb ik normaal geen turbulentie.
Maar afgelopen vakantie met veel bagage achterop was de stroming kennelijk anders.
Op mijn rug bij ca 120-130 ineens wel turbulentie. Heel vervelend.
Meestal loste ik dat op door iets sneller te gaan rijden. (als de weg voor je vrij is)
Volgende vakantie mss toch iets voor verzinnen? (ik heb nog een andere ruit liggen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan