Nederlanders toch goed gemanierd..

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Goede manieren
Goede manieren zijn weer in. Nederlanders hebben hoog in het vaandel staan. Maar als het op daden aankomt, laten we wel eens een steekje vallen. In de tram sta je op voor een oudere dame of heer. Maar waarom kunnen zij dan niet altijd zitten?

Dat blijkt uit een enquête van het AD-Magazine. 96% Van de 751 ondervraagden vindt goede manieren onmisbaar bij het tonen van respect, 95% zou nooit stiekem andermans post lezen en 90% vindt dat je in de bus moet opstaan voor bejaarden en zwangere vrouwen.

bron:
http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/binnenland/view-template.xml/view/actueel/rtlnieuws/11_november/29/binnenland/manieren.xml (www.rtlnieuws.nl)

Maar in het verkeer zelf merk ik er maar weinig van... :9
 
Nou in de trein of tram of bus heb ik echt geen zin om op te staan voor een ouwe lul. Ik betaal toch verdomme voor een kaartje? die 65+\'ers kunnen gewoon gratis mee met hun ouwelullen-65+kaart. Fuck \'em I\'d say. In de supermarkt dringen ze ook voor.
 
hhmmm...ff over die ouwe luitjes...

Je ziet meteen of je een aardige oma hebt
of een ouwe tang. Voor de eerste sta ik natuurlijk
wel op.. alhoewel...meestal sta ik al :(

Maar categorie 2
Zo\'n bitch die tijdens het voorkruipen over
de jeugd van tegenwoordig begint.. :r
 
Net als wat JK zegt. Waarom moet ik in godsnaam voor iemand opstaan in de trein/bus/tram/whatever. Ik heb toch net zo goed voor mijn plaats betaald? En dan niet van, je betaald voor de rit en niet voor een zitplaats, want dat is zo\'n standaard NS zinnetje :r Tuurlijk moeten we wel wat respect hebben voor de ouderen, maar wie zegt dat ik het niet moeilijk heb wanneer ik 2 uur moet staan?
 
Ik sta echt niet op voor ouwe lui.Laat ze maar lekker staan.Ik heb net zo veel recht op een zitplaats als een oma of een opa.
 
Ik mag lekker gratis met het openbaar vervoer :P

En het is vaak redelijk rustig in de bus :P

En ik kan vaak zitten :P

En er komen weinig oude mensen in de bus als ik erin zit (vooral als ik uien heb gegeten ;) ) :P

En ik mis de bus lekker vaak :P oh nee ;(

En als ik ooit nog eens een mooie motor (en rijbewijs) heb :] ik alle bussen voorbij.

(en ik zou wel opstaan voor een oud figuur, denk ik in ieder geval)
 
Ik mag lekker gratis met het openbaar vervoer :P

En het is vaak redelijk rustig in de bus :P

En ik kan vaak zitten :P

En er komen weinig oude mensen in de bus als ik erin zit (vooral als ik uien heb gegeten ;) ) :P

En ik mis de bus lekker vaak :P oh nee ;(

En als ik ooit nog eens een mooie motor (en rijbewijs) heb :] ik alle bussen voorbij.

(en ik zou wel opstaan voor een oud figuur, denk ik in ieder geval)

Ik heb ook een OV, gebruik \'m alleen nooit. Ik geef voorkeur aan auto of motor ipv vervoer wat niet op tijd komt, niet aansluit of somaliers die je bedreigen om drugs van ze te kopen en als je nee zegt (meerdere malen) ze je nog achterna komen ook. Nee dank u.
 
Laatst bewerkt:
Op donderdag 29 november 2001 19:32 schreef JK het volgende:Ik heb ook een OV, gebruik \'m alleen nooit. Ik geef voorkeur aan auto of motor ipv vervoer wat niet op tijd komt, niet aansluit of somaliers die je bedreigen,forceren en achterna komen om drugs van ze te kopen. Nee dank u.

Ach ik zit zo 40minuten in de bus voor een stukje dat in een kwartiertje kan doen op de brommer en een half uur op de fiets maar ja, ben jong en dus lui hé.

En hier is er heel erg weinig overlast van sommaliers die drugs willen, nooit iets geks of aggressiefs meegemaakt in de bus.
 
Laatst bewerkt:
Als je zo\'n zielig oud geval in de bus ziet staan die moeite heeft om in de bochten overeind te blijven staan dan kun je toch wel even opstaan? Ik reageer hier niet vaak op dit soort berichten maar dat is toch wel het minste wat je kunt doen...

Voor alle opoes en opa\'s in Nederland... :j
 
Ach ik zit zo 40minuten in de bus voor een stukje dat in een kwartiertje kan doen op de brommer en een half uur op de fiets maar ja, ben jong en dus lui hé.

En hier is er heel erg weinig overlast van sommaliers die drugs willen, nooit iets geks of aggressiefs meegemaakt in de bus.

Nou het was niet in de bus, maar op een leeg station. \'s middags. Ik heb ze wel kunnen afschudden, maar heb geen zin om nog een keer zoiets mee te maken, want dit viel nog reuze mee, maar stel eens voor dat je andere mensen tegenkomt die niet echt vriendelijk zijn. (niet dat ze vriendelijk waren) :)
 
Voor oude mensen sta ik bijna altijd op. Dan heb ik het niet over iemand van 50 maar over de zogenaamde \"opa\'s\" en \"oma\'s\". Vind het een beetje kwestie van fatsoen. Ik stop namelijk ook als ik zie dat een oud iemand een drukke straat wil oversteken terwijl het erg druk is. Waarom zou je het niet doen?

Tegenwoordig denken de mensen vooral aan zichzelf. Erg egocentrisch allemaal. Af en toe iets voor de samenleving doen is niet zo erg.....
 
Laatst bewerkt:
hier sluit ik mij volkomen bij aan.
En ik mag hopen dat de egoisten hier onder ons dezelfde leeftijd mogen bereiken als de opa\'s en oma\'s die ze nu laten staan!!
 
hier sluit ik mij volkomen bij aan.
En ik mag hopen dat de egoisten hier onder ons dezelfde leeftijd mogen bereiken als de opa\'s en oma\'s die ze nu laten staan!!

Ik hoop dat jullie eens zeikende ouwe lui tegen komen, voor sommigen zal ik wel gaan staan, maar voor echte zeikerds en voordringers NIET. Die kunnen beter euthanesie aanvragen met hun geklaag.
 
hier sluit ik mij volkomen bij aan.
En ik mag hopen dat de egoisten hier onder ons dezelfde leeftijd mogen bereiken als de opa\'s en oma\'s die ze nu laten staan!!
En daar sluit ik me weer volledig bij aan ik begon me al af te vragen of er wel forumers met een beetje fatsoen bestaan. :( :( :( Maar vind het eerlijk gezegt toch wel bedroevend dat er zo makkelijk over oude lullen en bitchen gepraat word

Jullie moeten eerst maar eens proberen een oude lul te worden :P :P :P
 
Laatst bewerkt:
Sjah, soms blijf ik ook zitten. In de trein wil ik wel eens 2,5 uur reizen... dan heb ik weinig zin om op te staan voor een oudere die maar een kwartiertje in de trein zit...


maar in de bussen of als het echt een rough ride is en ik zie dat die oudere slechter ter been is dan ik, dan sta ik dus heus wel op. Ik ben al blij als ik kan komen waar ik wil met openbaar vervoer, dus als ik dan ff moet staan, dan doe ik dat maar. Zo vaak hoef ik nou ook weer niet op te staan; die oudere menschen gaan toch meestal op die tijdstippen dat het minder druk is in het openbaar vervoer...
 
Opstaan? Doe ik alleen bij ouderen... Niet bij lui die amper 50 zijn, zelf niks mankeren en je link aankijken omdat ze moeten staan... Ik vind respect iets dat iedereen moet verdienen en iemand die gewoon bruut een plaats opeist en ook doodleuk blijft zitten als er iemand de bus of trein instapt die écht moeilijk ter been is, verdient dat respect echt niet...

Let maar eens op... Als er iemand opstaat voor een oudere, wie is dat dan? Meestal een persoon uit de categorie jongeren...

Daarmee zeg ik niet dat je altijd maar lomp moet blijven zitten, maar als iemand zo arrogant is te denken dat diegene meer rechten heeft dan mij puur vanwege de hogere leeftijd, dan blijven ze toch echt staan... En dit geldt ook voor die typejes van 40-45 jaar die vinden dat ze voor mogen in de kassarij omdat ze ouder zijn... Al eens meegemaakt dat zo\'n B.... (Gecensureerd wegens taalgebruik dat schokkend opgevat kan worden) met een volle kar mijn ene kropje sla en pakje kauwgom naar achteren schoof en vrolijk haar kar begon uit te laden... Nou, mooi niet dus! :(
Voor mij is de mate van respect niet gekoppeld aan leeftijd, maar aan het totaalpakket... Als bijvoorbeeld een man van 65 wordt gevraagd door een 50 jarige vrouw die amper kan staan of hij alsjeblieft z\'n tas wil weghalen, zodat ze kan zitten, en hij weigert, is hij in mijn ogen gewoon een kl**tzak, die mijn respect niet verdient, ook al is hij ouder enzovoorts... (Voor de vrouw zou ik trouwens dan wel opstaan)

En ik hoop dat ik als oudere ook nog beoordeeld word op m\'n daden en niet enkel op het feit dat ik een bepaalde leeftijd gehaald heb....
 
Voor oude mensen sta ik bijna altijd op. Dan heb ik het niet over iemand van 50 maar over de zogenaamde \"opa\'s\" en \"oma\'s\". Vind het een beetje kwestie van fatsoen. Ik stop namelijk ook als ik zie dat een oud iemand een drukke straat wil oversteken terwijl het erg druk is. Waarom zou je het niet doen?

Tegenwoordig denken de mensen vooral aan zichzelf. Erg egocentrisch allemaal. Af en toe iets voor de samenleving doen is niet zo erg.....

:^

Respect en fatsoen zijn tegenwoordig ver te zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan