Neem mij mee met het afstellen

Fryskejap

MF'er
10 apr 2020
183
93
Leeuwarden
Hoi,

Ik ben op het moment bezig met mijn kleppen stellen. Bij carb fietsen moet er worden gesynched, ik heb echter een injectie fiets.

Kan ik deze ook afstellen met de simpele hamer en zaag of iets anders zonder een motorzaak kwa apparatuur te worden?

Welke stappen onderneem ik als hij aanslaat?

Hoe laat ik hem het beste lopen, wat zijn de referentiepunten(iets algemeens zou mooi zijn)?

Of regelt mij. Motor dit zelf met zijn injectie?

Graag een mooie uiteenzetting met als dank een dank😉

Ik ben hier om te leren
 
Hoi,

Ik ben op het moment bezig met mijn kleppen stellen.

:?
Hartkleppen ofzo ?

Of de kleppen van jouw motor ? :+

Als je kleppen gesteld zijn en de boel liep goed voor jij begon te sleutelen.... dan bouw je alles weer dicht en dan ga je rijden.
Het stellen van kleppen heeft over het algemeen niet zoveel invloed dat er daarna van alles en nog wat aangepast moet worden.

Het is niet zo dat bij het kleppen stellen bij een carb fiets er daarna synchroon gesteld moet worden.
Als je bij een carb fiets synchroon wil gaan stellen, dan is het handig dat de kleppen recent gesteld zijn.
Het werkt dus vooral de andere kant op ;)
 
:?
Hartkleppen ofzo ?

Of de kleppen van jouw motor ? :+

Als je kleppen gesteld zijn en de boel liep goed voor jij begon te sleutelen.... dan bouw je alles weer dicht en dan ga je rijden.
Het stellen van kleppen heeft over het algemeen niet zoveel invloed dat er daarna van alles en nog wat aangepast moet worden.

Het is niet zo dat bij het kleppen stellen bij een carb fiets er daarna synchroon gesteld moet worden.
Als je bij een carb fiets synchroon wil gaan stellen, dan is het handig dat de kleppen recent gesteld zijn.
Het werkt dus vooral de andere kant op ;)
Hartkleppen of van de motor, daar zit weinig verschil in bij mij, los van de voelermaatjes😁 De helft heeft minimale speling of zit eronder, met het nadeel van backfires dus geen afterfires.. met als bonus stationair 1000 toeren en warm wel met specs 125geeft dit een ander antwoord? Zou graag in 1x klaar willen zijn, vandaar de vraag
 
Hartkleppen of van de motor, daar zit weinig verschil in bij mij, los van de voelermaatjes😁 De helft heeft minimale speling of zit eronder, met het nadeel van backfires dus geen afterfires.. met als bonus stationair 1000 toeren en warm wel met specs 125geeft dit een ander antwoord? Zou graag in 1x klaar willen zijn, vandaar de vraag
* warm wel met stationair 1250(-50/+50) toeren en te lage toeren als ik stop bij verkeerslicht
 
Als je toe bent aan het kleppen stellen, dan kan het geen kwaad om de throttle bodies ook te controleren...

De tank er af, iets maken waar je benzine in kunt houden, met een aan en terug voer van je benzineleidingen.
Sync spul aansluiten en stellen maar.
Niet naar de waarden kijken, alleen of de waarden (bijna) gelijk zijn.
 
:?
Hartkleppen ofzo ?

Of de kleppen van jouw motor ? :+

Als je kleppen gesteld zijn en de boel liep goed voor jij begon te sleutelen.... dan bouw je alles weer dicht en dan ga je rijden.
Het stellen van kleppen heeft over het algemeen niet zoveel invloed dat er daarna van alles en nog wat aangepast moet worden.

Het is niet zo dat bij het kleppen stellen bij een carb fiets er daarna synchroon gesteld moet worden.
Als je bij een carb fiets synchroon wil gaan stellen, dan is het handig dat de kleppen recent gesteld zijn.
Het werkt dus vooral de andere kant op ;)
Indien je de speling van een aantal kleppen veranderd, heeft dat wel degelijk invloed op de onderdruk in het inlaat traject. Ik neem dus altijd de moeite, om na kleppenstellen de carbs in mijn geval te synchroniseren. Bij injectie zou ik de moeite ook nemen. Dat de motor na het kleppenstellen nog loopt, wil niet zeggen, dat hij perfect loopt.
 
Indien je de speling van een aantal kleppen veranderd, heeft dat wel degelijk invloed op de onderdruk in het inlaat traject. Ik neem dus altijd de moeite, om na kleppenstellen de carbs in mijn geval te synchroniseren. Bij injectie zou ik de moeite ook nemen. Dat de motor na het kleppenstellen nog loopt, wil niet zeggen, dat hij perfect loopt.
Ik ben het helemaal met @vroembert eens.
 
Bij mijn Ducati M900ie heb ik de Morgan Carbtune Pro gebruikt om de gaskleppen te stellen. Dat werkte goed. Ik moest de gaskleppen stellen met (1/5~ 1/4) gas en stationair via airbleeds. Dat zijn andere stelschroefjes!

Als jouw motor (welke het is weten we nog niet volgens mij) ook zo'n soort opstelling heeft kan dat belangrijk zijn. De eerste keer stelde ik hem namelijk in zonder de airbleeds te gebruiken en daarmee kreeg ik hem gewoon niet lekker.

Echter, wil je het helemaal goed doen heb je eigenlijk een CO meter nodig voor de Ducati. Ik heb zelf het een tikje rijk gezet om het veilig te spelen, gezien ik geen CO meter heb.

Edit: Ik denk als je een closed loop injectie systeem hebt, i.e. het is een zelf corrigerend systeem met behulp van sensoren, het een stuk simpeler moet zijn. De M900ie is open loop, m.a.w. geen lambdasonde in de uitlaat. Kan je ze dan niet op zicht en/of voelermaatje stellen?
 
Laatst bewerkt:
Op de vele doe het zelf uitleg pagina's werd toegelicht dat je daar naar moest kijken voor de afstelling van stationair (middels de airbleeds). Maar dat doet er dus niet toe, voor de M900ie? Zie bijvoorbeeld hier onder het kopje "Back to the procedure:", alinea 7.

Lees het stukje nog eens goed.

NR3 is de airbleed, deze gebruik je om het co af te stellen.

NR6 is de balans/ synchronisatie schroef, deze gebruik je om te synchroniseren.

Co is de verhouding lucht en brandstof.

Synchroniseren is het gelijk laten lopen van beide cilinders.

2 verschillende dingen dus.
 
synchroniseren heeft niks te maken met CO
Hoe gek het je misschien in de oren klinkt, ik heb tijdens synchroniseren dingen zoals hc waardes zien veranderen. Zonder aan de afstelschroeven van de carbs te komen. op het moment, dat de carbs netjes waren gesynchroniseerd, waren de hc waardes ook een stuk netter.
 
Hoi,

Ik ben op het moment bezig met mijn kleppen stellen. Bij carb fietsen moet er worden gesynched, ik heb echter een injectie fiets.

Kan ik deze ook afstellen met de simpele hamer en zaag of iets anders zonder een motorzaak kwa apparatuur te worden?

Welke stappen onderneem ik als hij aanslaat?

Hoe laat ik hem het beste lopen, wat zijn de referentiepunten(iets algemeens zou mooi zijn)?

Of regelt mij. Motor dit zelf met zijn injectie?

Graag een mooie uiteenzetting met als dank een dank😉

Ik ben hier om te leren

Nee met een hamer of zaag gaat dit niet goedkomen hoor. De exacte procedure voor jouw motor kan je het beste in het werkplaatshandboek opzoeken of op een forum gericht op jouw specifieke motor (of merk). In principe heb je voor het kleppen stellen minimaal een setje voelertjes nodig, voor de gaskleppen synchroniseren kan je het beste een carbtune pro of iets dergelijks aanschaffen. Die sluit je aan, je laat de motor warmlopen tot ongeveer 60 graden. Vervolgens hou je het gas constant op het gewenste aantal toeren, kijkt naar de carbtune. Mits de staafjes op de carbtune duidelijk afwijken draai je de afstelschroef tot alle staafjes ongeveer gelijk zijn. Bij mijn motor moet je als je dit gedaan hebt voor het mooie vervolgens de TPS resetten. Vervolgens draai je de kleine luchtinlaat schroefjes helemaal dicht, laat de motor stationair draaien en dan draai je (mits de carbtune staafjes afwijken) idealiter 1 schroefje langzaam open tot de carbtune staafjes ook stationair gelijk zijn.
Hoe dat bij jouw motor precies zit weet ik niet, want je geeft niet heel veel informatie.

ps. En lees je wel in waar je precies aan moet draaien bij jouw motor. Als je aan de verkeerde stelschroef gaat zitten rommelen kan je je motor permanent verkloten.
 
Lees het stukje nog eens goed.

NR3 is de airbleed, deze gebruik je om het co af te stellen.

NR6 is de balans/ synchronisatie schroef, deze gebruik je om te synchroniseren.

Co is de verhouding lucht en brandstof.

Synchroniseren is het gelijk laten lopen van beide cilinders.

2 verschillende dingen dus.
Helder!

Wat ik wilde meegeven is dat het mogelijk niet klaar is met alleen synchroniseren van de gaskleppen. In mijn geval moest ik dus nog extra handelingen doen na het synchroniseren (airbleeds) om stationair normaal te krijgen. Ik gooide dat dus onjuist onder de noemer synchroniseren.

En nee, ik geloof ook niet dat je dit moet willen doen zonder vacuum meter(s), zeker als niet als je 3, 4 of meer cilinders hebt. Als de motor nu goed loopt zou ik er niet aan komen.
 
Nee met een hamer of zaag gaat dit niet goedkomen hoor. De exacte procedure voor jouw motor kan je het beste in het werkplaatshandboek opzoeken of op een forum gericht op jouw specifieke motor (of merk). In principe heb je voor het kleppen stellen minimaal een setje voelertjes nodig, voor de gaskleppen synchroniseren kan je het beste een carbtune pro of iets dergelijks aanschaffen. Die sluit je aan, je laat de motor warmlopen tot ongeveer 60 graden. Vervolgens hou je het gas constant op het gewenste aantal toeren, kijkt naar de carbtune. Mits de staafjes op de carbtune duidelijk afwijken draai je de afstelschroef tot alle staafjes ongeveer gelijk zijn. Bij mijn motor moet je als je dit gedaan hebt voor het mooie vervolgens de TPS resetten. Vervolgens draai je de kleine luchtinlaat schroefjes helemaal dicht, laat de motor stationair draaien en dan draai je (mits de carbtune staafjes afwijken) idealiter 1 schroefje langzaam open tot de carbtune staafjes ook stationair gelijk zijn.
Hoe dat bij jouw motor precies zit weet ik niet, want je geeft niet heel veel informatie.

ps. En lees je wel in waar je precies aan moet draaien bij jouw motor. Als je aan de verkeerde stelschroef gaat zitten rommelen kan je je motor permanent verkloten.
ja duidelijk, heb al even wat in die bijbel gelezen. is het bovendien vereist om dit na het kleppen stellen te doen, de diverse filmpjes die ik het gezien voor het kleppen stellen van mijn motor, blijft bij het kleppen stellen en verder niks afstellen.... ik heb een injectiefiets die met een statationair schroef is in te stellen op gewenste toeren bij een warme motor. Er staat in het in wphb ook wel info voor het afstellen van de injectie, echter is dit niet bij het periodiek onderhoud waarbij het klepstellen en meten wordt genoemd
 
Niets moet. Maar het is wel aan te raden als je wil dat je motor zo fijn mogelijk loopt. Je motor zal niet exploderen of vastlopen als je het niet doet maar in principe hoor je dit gewoon te doen na het kleppen stellen. Ik pak het ieder jaar mee.
 
Laatst bewerkt:
Hoe gek het je misschien in de oren klinkt, ik heb tijdens synchroniseren dingen zoals hc waardes zien veranderen. Zonder aan de afstelschroeven van de carbs te komen. op het moment, dat de carbs netjes waren gesynchroniseerd, waren de hc waardes ook een stuk netter.
dat klinkt niet gek, dat klinkt 100% normaal.
andere gasklepstanden = andere waardes
 
Op m'n xjr heb ik op elke uitlaatbocht een mogelijkheid om het co per cilinder te meten (origineel). Ik heb t een keer gebruikt om te controleren.
Meestal doe ik als volgt, de co schroefjes het voorgeschreven advies in stellen, dan de carbs synchroniseren . Na het synchroniseren laat ik de motor stationeer draaien en draai dan de co schroef zover in dat de motor 'onrond' begint te lopen, dan uitdraaien dat ie weer netjes rond loopt en dat bij elke cilinder, op deze manier zit je er nauwelijks langs als je dan je co zult (kunnen) meten.
Draai je de co teveel uit gaat je toerental omhoog ivm teveel lucht, dan draai je weer in.
De synchronisatie veranderd in deze niet/niks.
 
Op m'n xjr heb ik op elke uitlaatbocht een mogelijkheid om het co per cilinder te meten (origineel). Ik heb t een keer gebruikt om te controleren.
Meestal doe ik als volgt, de co schroefjes het voorgeschreven advies in stellen, dan de carbs synchroniseren . Na het synchroniseren laat ik de motor stationeer draaien en draai dan de co schroef zover in dat de motor 'onrond' begint te lopen, dan uitdraaien dat ie weer netjes rond loopt en dat bij elke cilinder, op deze manier zit je er nauwelijks langs als je dan je co zult (kunnen) meten.
Draai je de co teveel uit gaat je toerental omhoog ivm teveel lucht, dan draai je weer in.
De synchronisatie veranderd in deze niet/niks.
Ik heb ooit eens op alle uitlaatbuizen een punt gemaakt waar ik mijn O2 sensor in kon schroeven, was dit wel een vrij kort spruitstuk voor een turbo, maar daar kon ik geen goede waardes mee aflezen, want de overige uitlaatbochten beinvloeden de uitlaatbocht/carburateur dat ik probeerde af te lezen..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan