Nek klachten... tips?

BlackBandit

MF'er
28 jul 2004
48
0
Andijk
Howdy,
Ik heb nu sinds 4 weken mijn rijbewijs en ik heb de afgelopen twee weken door Italie getoerd (inmiddels zo'n 3000 km gereden). Op zich best leuk allemaal, maar ik heb regelmatig last van een stijve nek, en dat is niet zo handig als je ook nog een beetje om je heen wil kijken. Ik heb gelezen dat wel meer beginnende motorrijders hier last van hebben, maar ik heb niet kunnen vinden of je er ook nog iets tegen kunt doen.
Heeft iemand nog tips met betrekking tot nekklachten?

Vakantiefoto's binnenkort (in een ander topic) te zien op het motor-forum. Ik moet eerst nog even vanuit Molveno terugrijden naar NL.

Groeten,
De BlackBandit
 
ja ik heb zaterdag maar 2 uurtjes achter elkaar doorgereden ,en ik heb nu ook last van mijn nek '( zwaar iri !!
 
Meer :] rijden :] , dan went het vanzelf. 8-)
Shawl, goedsluitende jas etc. wat nog meer tegen tocht --> windchill....
Een ander stuur of clip-ons of je stuurpositie zien te wijzigen. :?
Tijgerbalsem etc. bij thuiskomst, maar pas na insmeren wel op ogen en intieme plekjes :Z -)
 
Heb ik ook wel eens en ik ben toch niet echt een beginnend rijder ??

Soms ligt t idd aan de houding die je hebt op de motor en past de motor nou eenmaal niet bij jouw afmetingen.
Soms heb je gewoon zowiezo wat spierspanning en word t door de houding op de motor net ff zoveel dat je d'r ook daadwerkelijk last van gaat krijgen.

Goeie massage wil ook helpen O-) :P
 
Als je in het voorjaar weer op een racefiets klimt heb je in het begin vreselijke pijn in je kont. Dat verdwijnt op miraculeuze wijze na een paar keer trainen. Dat zou het kunnen zijn.
Maar ook, je rijdt nog niet zo lang. Beetje gespannen? Je schrijft niet of je achter een ruitje zit. Kan zeker helpen, als de druk van je borst af is.
 
Maar in het voorjaar doe ik mijn racefietsstuur (3x woordwaarde) altijd wat minder laag, mijn wintervoorraadgezwel zit ook ietwat in de weg.
Bij de meeste motoren is het verstellen van iets simpels als stuur, zadelhoogte, voetsteunpositie etc. niet zo eenvoudig te realiseren. |( |

En ik maar denken dat alleen Odysseus een herbergier als Procrustes tegenkwam...
 
Laatst bewerkt:
vooraf smeren met SRL gelei van vsm, colletje of sjaaltje om en proberen bewust je schouders en je nek ontspannen te houden tijdens het rijden.
verder als je niet op de motor zit je schouders nek en rug goed strekken en bewegen.
't is vervelend en steeds als ik na een tijdje niet te hebben gereden weer op de motor stap heb ik 't weer.

sterkte ermee.
 
Kwestie van het juiste windschermpje, een colletje, en wat oefening.

Mijn windschermpje was niet groot, maar deed toch een boel; daar kom ik nu wel achter nu ik het moet missen. Ik heb momenteel ook wat spierpijn in de schouders van 200km snelweg gisteren met de wind vol in de knar.

Er zijn ook wndschermpjes die de lucht pal tegen je nek/helm aangooien. Daarmee belast je je nek dus extra. IMHO kun je het beste een schermpje hebben dat ongeveer op 'tepelhoogte' de lucht er tegenaan gooit. Weinig herrie en turbulentie, toch veel lol van het schermpje.

Ik draag altijd zo'n simpel textielen colletje, ook toen het tegen de 40 graden was in Italie. Het is prettig tegen rondvliegend beestenspul, stof, regen, en een stijve nek.

Wat oefening scheelt ook; ik heb 2000km noodgedwongen rond moeten rijden op een CB700S Nighthawk; een naked bike dus. Na een paar honderd kilometer reed ik fluitend tegen de wind in met 140. Zelfs 180-190 op de Autobahn was best goed te doen voor de 40km dat ik zo snel gereden heb. Nu zou ik weer moeten wennen wegens 'verwenning' door het windschermpje.
 
Als je in het voorjaar weer op een racefiets klimt heb je in het begin vreselijke pijn in je kont. Dat verdwijnt op miraculeuze wijze na een paar keer trainen. Dat zou het kunnen zijn.
Pijn in je kont, LOL, so gay :+ . Gelukkig deed ik s'winters aan veldrijden :9~


Maar ff on topic; ik heb er ook last van met lange stukken, maar dan meer richting schouders. Wat ik deed is gewoon andere zithoudingen/postities uitproberen zonder je materiaal te veranderen. Daarnaast denk ik ook dat je nog in de gewennings fase zit...?
 
Laatst bewerkt:
Howdy,
Ik heb nu sinds 4 weken mijn rijbewijs en ik heb de afgelopen twee weken door Italie getoerd (inmiddels zo'n 3000 km gereden). Op zich best leuk allemaal, maar ik heb regelmatig last van een stijve nek, en dat is niet zo handig als je ook nog een beetje om je heen wil kijken. Ik heb gelezen dat wel meer beginnende motorrijders hier last van hebben, maar ik heb niet kunnen vinden of je er ook nog iets tegen kunt doen.
Heeft iemand nog tips met betrekking tot nekklachten?

Vakantiefoto's binnenkort (in een ander topic) te zien op het motor-forum. Ik moet eerst nog even vanuit Molveno terugrijden naar NL.

Groeten,
De BlackBandit

Beter een stijve nek dan de hele weg met een stijve ... :)
 
Ben zelf begonnen op een gs500 en inderdaad de eerste tijd ook een stijve nek.
Gaat waarschijnlijk wel weer over wanneer je wat ontspannen gaat rijden en een relaxte zithouding gaat aannemen.
Mocht het inderdaad niet over gaan, dan zou ik toch eens verder gaan denken.

Maar vooralsnog klinkt het mij heel bekend in de oren.
 
Had ik ook toen ik net mijn rijbewijs had en hele dagen ben gaan toeren...kwestie van wennen.Je moet niet vergeten dat je met lessen nooit zoooo lang achterelkaar op de motor hebt gezeten en waarschijnlijk nu ook nog eens een andere motor onder je b**ps hebt! (oef, wat zeg ik dit beschaafd....)
Helaas....je bent wel normaal!!! 8-)
 
Het gaat vanzelf wel over, met kuipje veel minder druk op je helm.
Ook het gewicht van de helm scheelt een beetje.
 
Ik heb een whiplash gehad, dus van nekklachten weet ik alles. Wat bij mij heel goed helpt is een windstopper col, dat houd de kou dus 100% weg van je nek. Daarnaast heb ik een double bubble windscherm die de wind meer om mijn helm heen geleid, maar dat is erg afhankelijk van het type motor, je lengte en rijhouding of dat goed werkt. Daarnaast kun je met fitness ook nog extra je spieren trainen.
 
Luister regelmatig naar Iron Maiden, Judas Priest of Metallica...
binnen een paar weekjes ben je zo van je nekklachten af ;)
Serieus: een colletje en zo af en toe eens verzitten helpt ook best wel.

Helaas heb ik na een auto-ongeluk waarbij er eentje met volle snelheid achterop mijn stilstaande auto knalde ook nog wel eens last, maar goed ik ben getrouwd en dat heeft ook hier zo zijn voordelen :P
 
Bedankt voor alle reacties. Het is altijd fijn om met je problemen bij anderen te kunnen uithuilen, en er nog nuttige tips aan over te houden ook.
Ik had al wel een sjaaltje om, maar ik denk dat ik toch maar een betere col voor om mijn nek ga aanschaffen; misschien helpt dat meer.
Verder ga ik zeker nog meer motor rijden, dus die training komt vanzelf wel in orde, en met de ervaring wordt ik misschien ook nog wel wat ontspannener hoewel ik niet het gevoel super gespannen op de motor te zitten (behalve bij 190 op de autobaan).

En nog ter info; ik rijd een Bandit 600S (dus met een klein schermpje)
 
Terug
Bovenaan Onderaan