nekpijn bij lange tochten

Kelderm

Rookie
20 jul 2011
18
0
Utrecht
Heren en dames,

Op dit moment ben ik aan het rondrijden door de UK (which is pretty awesome) en heb ondertussen al zon 2500 km afgelegd. echter krijg ik bij langere tochten erg veel last van mijn nek, ook wanneer ik zonder rugtas rijdt. ik heb een Yamaha Diversion XJ600S, dus met een klein windscherm. hebben jullie tips voor mij wat ik hier aan kan doen?
 
Ik heb zelf twee dubbele nekhernia's, waar ik al langer last van heb. Ik had met name last van turbulentie, waardoor je hoofd vrijwel permanent door de rijwind heen- en weer wordt bewogen. Met name op langere ritten levert dat nekpijn op.

Wat ik heb gedaan en ook meteen verbetering gaf is een zo licht mogelijke helm kopen en een andere ruit monteren.
Wat betreft de ruit is het een beetje lastig aan te geven wat werkt. De ene ruit is nu eenmaal effectiever bij kleinere rijders, de andere bij langere. Kleding, postuur en zithouding kunnen ook behoorlijke verschillen geven. Voor sommigen helpt een kortere ruit (geen turbulentie meer, maar alleen "strakke" rijwind) voor anderen juist weer een langere.
Ik heb diverse ruiten geprobeerd, kwam uiteindelijk uit op een MRA vario touring, met zo'n verstelbare spoiler er op. Voor mij werkte dat perfect, maar ik heb ook wel commentaren gelezen van mensen die dat vreselijk vonden.

Of je hier iets aan hebt daar in de UK?
 
Het kan van de wind komen of van een gespannen houding.
Enig idee wat de oorzaak is? Want als het je houding is, heeft het weinig zin om aan je schermpje te klooien. (al verwacht ik dat niet; ik vind de div juist bijzonder relaxt zitten persoonlijk)

heb je de standaard ruit of een verhoogde?
 
Laatst bewerkt:
Standaard ruit, en ik ben vrij lang, wellicht dat het dat kan zijn? Hoe zou ik kunnen testen of het aan mijn houding licht?
 
Ik heb een motor waarbij je echt helemaal geen windbescherming hebt, niet eens een lullig schermpje en je zit ook nog eens hoog op de motor. Wat bij mij werkt is gewoon achter op de duo passagier zadel zitten en plat op de tank. Is redelijk goed vol te houden met pakweg 160km/h.
 
Standaard ruit, en ik ben vrij lang, wellicht dat het dat kan zijn? Hoe zou ik kunnen testen of het aan mijn houding licht?

Zou best kunnen, de Div heeft al geen grote ruit en ik heb altijd de indruk dat met name de oudere Japanse fietsen op kleinere rijders zijn gemaakt. Maar heb je last van turbulentie rond je helm?

Je zou in dat geval eens wat kunnen experimenteren door de ruit te verlengen met wat ductape en een stevig stukje kunststof of desnoods karton. Dan weet je waar het aan ligt.
 
Eerste wat mij te binnen schoot is gebrekkige windbescherming, zoals de andere posters ook al aangeven. Rommelen met ducttape, karton en plastic is aan mij niet besteed (misschien aan jou wel), ik zou een ander ruitje scoren bij een motorzaak :)
 
Eerste wat mij te binnen schoot is gebrekkige windbescherming, zoals de andere posters ook al aangeven. Rommelen met ducttape, karton en plastic is aan mij niet besteed (misschien aan jou wel), ik zou een ander ruitje scoren bij een motorzaak :)

Ho ff, uiteraard moet je dat spulletje niet laten zitten.
Maar het kan bij een proefritje wel helpen om te kijken of de ruit het probleem is. Daarna uiteraard een ander ruitje kopen.

TS, als je weer in Nederland bent zou je bij MDI kunnen kijken, daar kun je ook proefrijden met de ruit van je keuze. Maar daar zul je nu weinig aan hebben.
 
Wanneer het seizoen weer begint heb ik er ook wel eens last van. Vanaf nul km dat jaar, ineens elke dag van de week 150 km. Dan kan ik mijn kop ook bijna niet meer draaien. Bij mij is het gewoon spierpijn. Voordat je op zo'n reis gaat eerst regelmatig rijden om je nekspieren te laten wennen.
 
Inderdaad... Ik had ook altijd last van nek en schouders na een rit. Sinds ik compression-shirts draag (veel gebruikt door fietsers en hardlopers, dit vormt een ademende beschermlaag op de huid) en een buff om mn nek, heb ik nergens last meer van... Denk dat veel aan de wind te wijten was die tussen helm en jas sloeg. Ik rij naked dus van turbulentie heb ik gelukkig geen last. Oh en heb een Schuberth C3, dus op zich wel een wat lichtere helm. Maar dat shirt en de buff maakten het grote verschil.
 
Ik heb op de DR800 ook pijn in de nek/schouders, met of zonder rugtas, terwijl ik op de SV daar helemaal geen last van heb, daarop krijg ik eerder list van het opgevouwen zitten ;) Persoonlijk verdenk ik dan ook de zithouding (stuur te hoog/te laag). Op de transalp heb ik daarentegen helemaal nergens last van...
 
Terug
Bovenaan Onderaan