Net bijna het leven uitgereden op de A4 :(

Tja, busjes. We hebben ze allemaal wel eens nodig.


Maar als het dan toch moet dan maar liever een (Haya)bus(a). :Y
 
Ach, busje kunnen ook wel goed doen hoor.


Vanmiddag kwam ik van de A27 om de A12 op te draaien (Utrecht zuid).
Twee banen (vanaf A27) voegen in op de 2-baans A12 en wordt vanaf daar dus 3-baans.
Juist: 1 baan verdwijnt dus.
Op die baan reed net een motorfietsje (een wat ouder model... en waarschijnlijk 25kw).
Ik reed op de rechterbaan met een VW Transporter (die inderdaad redelijk wat pit heeft).
Maar goed... links van de motorrijder dus een 20-tonner van 20meter lang.
En we reden beide 100.
Waar moet de motorrijder blijven?
Die zou dus fijn geplet worden.

Dus ik, busjesrijder en aso... trek het busje wel weer even op de vluchtstrook hoor.
Lang leve de aso-busjesrijders.
Maar ik had dan ook wel wat te doen met collega-motorrijder ;).
 
is idd zo dat veel van die busjes als gekken rijden
voor werk rij ik zelf ook een bus (verlengde verhoogde mercedes sprinter, renault master en ford transit)

maar ik ken van allemaal precies de remweg en die valt vies tegen
vooral als er ongeleid gewicht in zit wil dit je nog wel eens een klap op je remweg toebrengen

als ik zie met welke snelheden sommigge idioten en dan bedoel ik niet alleen busjes maar met welke snelheid ze kleven en nog bellen of wat dan ook denk ik af en toe toch echt wel eens respect dat je niet elke dag een klapper hebt

ik ben geen lievertje op de weg ik hou ook van doorrijden ben niet vies van om linksrijders om de oren te vliegen maar ik zorg er wel voor dat ik nog een beetje marge hou in m'n afstand
zowel voor als achter als je zo'n rijgedrag vertoont ben je gewoon afhankelijk van de ackties van je mede wegmisbruikers en in die positie durf ik mij niet te manouvreren

wat dat betreft maakt motorrijden mensen toch een beter chaufeur ook in het bestelkoekje

anticiperen en je spiegels gebruiken

als er iets onverwachts gebeurt kan ik tenminste wel inschatten wat en waar anderen om me heen rijden

wat dat betreft lijkt het me voor veel mensen toch wel nodig op z'n tijd een bijscholing te volgen

beter dat dan dat ze er op de vervelende manier achter moeten komen
 
vanochtend de botlek tunnel in vlak ervoor een berg rook en glas / plastic wat ik omhoog en opzij zie vliegen, en ja hoor zes koekblikkers boven op elkaar.

ik kon nog goed remmen en uitwijken omdat ik over en langs de auto's heen kijk pakte voor mij dus ook nog goed uit hoe het achter mij is gegaan heb ik maar niet meer naar gekeken.

gelukkig toch alleen blik schade zo op het eerste gezicht. :o



vanmiddag terug hele botlek tunnel afgesloten iedereen over de brug, en een trauma heli op het asfalt, dat zal wel minder zij geweest.

al met al ik blij ben dat ik met de motor was gelukkig niet in de file. *D

Dat was voor mijn vriendin, die vanaf de linkerbaan in de tunnel uit moest wijken voor een vrachtwagen die plotseling van de middenbaan naar de linkerbaan kwam. Omdat er nog een vrachtwagen achter haar reed is ze het gat ingedoken waar de vrachtwagen vandaan kwam op de middenbaan en helaas voor haar stond het verkeer daar stil ( wat ze niet kon zien door de vrachtwagen die het zicht belemmerde ) en is ze met een gangetje van 40 / 50 km/u achterop een pick-up bestelbus geklapt die net weer begon met op trekken. Zij weet er weinig meer vanaf maar van getuigen hebben we vandaag begrepen dat ze een aantal meter door de lucht is gevlogen om daarna op het rechterkant + helm op het asfalt te kwakken. 2 automobilisten hebben daarna gelijk de rijdbaan geblokkeerd waar ze lag en haar bijgestaan tot de politie en trauma heli er was.

Gelukkig is ze vanmiddag na 1 nachtje in het Dijkzicht ziekenhuis weer thuis gekomen met alleen maar wat blauwe plekken en veel spierpijn. Heel veel geluk gehad, dus en een hevig geschrokken thuisfront.
 
Dat was voor mijn vriendin, die vanaf de linkerbaan in de tunnel uit moest wijken voor een vrachtwagen die plotseling van de middenbaan naar de linkerbaan kwam. Omdat er nog een vrachtwagen achter haar reed is ze het gat ingedoken waar de vrachtwagen vandaan kwam op de middenbaan en helaas voor haar stond het verkeer daar stil ( wat ze niet kon zien door de vrachtwagen die het zicht belemmerde ) en is ze met een gangetje van 40 / 50 km/u achterop een pick-up bestelbus geklapt die net weer begon met op trekken. Zij weet er weinig meer vanaf maar van getuigen hebben we vandaag begrepen dat ze een aantal meter door de lucht is gevlogen om daarna op het rechterkant + helm op het asfalt te kwakken. 2 automobilisten hebben daarna gelijk de rijdbaan geblokkeerd waar ze lag en haar bijgestaan tot de politie en trauma heli er was.

Gelukkig is ze vanmiddag na 1 nachtje in het Dijkzicht ziekenhuis weer thuis gekomen met alleen maar wat blauwe plekken en veel spierpijn. Heel veel geluk gehad, dus en een hevig geschrokken thuisfront.

Zo, daar is ze gelukkig goed vanaf gekomen! Hoop dat ze snel weer helemaal opgeknapt is...

Een vriendin van mij trof het minder. Toevallig ook op de A4 en door een busje... Zij is vlak voor de afslag Nieuw Vennep door een busje aangetikt in haar Peugeotje 206. Daarna gaan draaien en vol geramd door een aanstormende vrachtwagen die niet meer kon remmen. Ook zij is met de traumaheli afgevoerd. Ze had een gecompliceerde armbreuk en een hersenkneuzing. Daarvan is ze nu langzaam aan het herstellen...
 
ook met volle belading? en zo ja, hoe remt ie dan, ook prima? ( serieuze vraag, nog geen ervaring mee nml. )
Dat zou ik niet weten.
Het is een taxi busje met een 2.2 liter diesel motor. Met klanten rijd ik niet harder dan 130 km/h, anders gaan ze rare vragen stellen.
En het is ook niet zo dat ik altijd zonder klanten 180 rijd, er zit ook een soort van blackbox in :) Meestal op vrijdagnacht, als het lekker rustig op de weg is.

Over het algemeen zijn de remmen van een Mercedes prima, maar met volle lading is het voor ieder busje wel lastiger om te remmen denk ik
 
Dat was voor mijn vriendin, die vanaf de linkerbaan in de tunnel uit moest wijken voor een vrachtwagen die plotseling van de middenbaan naar de linkerbaan kwam. Omdat er nog een vrachtwagen achter haar reed is ze het gat ingedoken waar de vrachtwagen vandaan kwam op de middenbaan en helaas voor haar stond het verkeer daar stil ( wat ze niet kon zien door de vrachtwagen die het zicht belemmerde ) en is ze met een gangetje van 40 / 50 km/u achterop een pick-up bestelbus geklapt die net weer begon met op trekken. Zij weet er weinig meer vanaf maar van getuigen hebben we vandaag begrepen dat ze een aantal meter door de lucht is gevlogen om daarna op het rechterkant + helm op het asfalt te kwakken. 2 automobilisten hebben daarna gelijk de rijdbaan geblokkeerd waar ze lag en haar bijgestaan tot de politie en trauma heli er was.

Gelukkig is ze vanmiddag na 1 nachtje in het Dijkzicht ziekenhuis weer thuis gekomen met alleen maar wat blauwe plekken en veel spierpijn. Heel veel geluk gehad, dus en een hevig geschrokken thuisfront.
manoeuvre

(wens je vriendin veel sterkte)
 
Ik wilde effe m'n hart luchten.. Geen kruisvaart tegen busjes starten :)

Je maakt wel eens wat mee op de motor op de weg, achterwiel wat wegschiet, remmen voor justitie, auto's ontwijken in de file, etc. Maar deze gebeurtenis heeft zoveel indruk op me gemaakt, gewoon omdat het nu wel heel erg dichtbij kwam, dit was gewoon einde oefening geweest, vandaar.. en m'n zoon vierde die dag z'n 7e verjaardag.

Ik heb ook een paar keer in een Vito gereden, geleend van familie om te verhuizen. Ik heb ook een tijd in een gare Volkswagen verhoogde bus rondgereden, 15 jaar geleden :)

Met een bus heb je minder zicht, vandaar dat ze wel eens wat over het hoofd zien daarom vind ik busjes kut, als er dan nog zo'n mafketel in zit dan heb je een foute combinatie. Van mij mogen ze zo hard rijden als ze willen maar gebruik je hersens tijdens het hard rijden. Daarom zou ik graag willen dat iedereen eens op een motor zou rijden.. In zo'n busje/auto/vrachtwagen voel je je lekker veilig.. je zit hoog, veel vermogen, je voelt je de koning van de weg, ja toch.. op de motor is dat wel effe anders.

Ik zie het allemaal nog zo gebeuren, gewoon een filmpje wat afentoe nog word afgespeeld.

Iedereen bedankt voor de reakties 8-)

,behalve jij petsch, jij niet bedankt :W

:]
 
Laatst bewerkt:
Dat was voor mijn vriendin, die vanaf de linkerbaan in de tunnel uit moest wijken voor een vrachtwagen die plotseling van de middenbaan naar de linkerbaan kwam. Omdat er nog een vrachtwagen achter haar reed is ze het gat ingedoken waar de vrachtwagen vandaan kwam op de middenbaan en helaas voor haar stond het verkeer daar stil ( wat ze niet kon zien door de vrachtwagen die het zicht belemmerde ) en is ze met een gangetje van 40 / 50 km/u achterop een pick-up bestelbus geklapt die net weer begon met op trekken. Zij weet er weinig meer vanaf maar van getuigen hebben we vandaag begrepen dat ze een aantal meter door de lucht is gevlogen om daarna op het rechterkant + helm op het asfalt te kwakken. 2 automobilisten hebben daarna gelijk de rijdbaan geblokkeerd waar ze lag en haar bijgestaan tot de politie en trauma heli er was.

Gelukkig is ze vanmiddag na 1 nachtje in het Dijkzicht ziekenhuis weer thuis gekomen met alleen maar wat blauwe plekken en veel spierpijn. Heel veel geluk gehad, dus en een hevig geschrokken thuisfront.

Holy shit, zeker geluk gehad, mag ook wel eens een keertje ja toch!

Veel sterkte voor jou en je vriendin en gewoon blijven :]
 
Sommigen doen ook maar wat. Ik zag er vanochtend ook 1 door de file heen stuiteren van links naar rechts. Ik heb medelijden met die gast: zoveel werkdruk van zijn baas. Totdat hij inderdaad bijna een motorrijder van de wegafkegelt. Toen was mijn medelijden omgeslagen in haat. Ik heb de firmanaam onthouden en zal nooit geen glasreparaties laten doen door die firma met zijn gele busjes.
 
De trucker heeft het altijd gedaan :z
Deze keer gaat het NIET over WIE het gedaan heeft, maar wel over de gevolgen van HOE men het gedaan heeft.

En uiteraard:
ik zie géén controles gebeuren op verkeerd uitgevoerde manoeuvres, maar ik word wel dagelijks minstens 20 keer op snelheid gecontroleerd.

Maar bedankt dat je mij er even op attent maakt dat het deze keer toch wel weer een trucker was.
 
Deze keer gaat het NIET over WIE het gedaan heeft, maar wel over de gevolgen van HOE men het gedaan heeft.

En uiteraard:
ik zie géén controles gebeuren op verkeerd uitgevoerde manoeuvres, maar ik word wel dagelijks minstens 20 keer op snelheid gecontroleerd.

Maar bedankt dat je mij er even op attent maakt dat het deze keer toch wel weer een trucker was.

Hoe kun jij toch iedere keer weer op datzelfde onderwerp uitkomen?

Ik zou eens gaan praten met iemand....blijkbaar zit er iets dwars -O-
 
Deze keer gaat het NIET over WIE het gedaan heeft, maar wel over de gevolgen van HOE men het gedaan heeft.

En uiteraard:
ik zie géén controles gebeuren op verkeerd uitgevoerde manoeuvres, maar ik word wel dagelijks minstens 20 keer op snelheid gecontroleerd.

Maar bedankt dat je mij er even op attent maakt dat het deze keer toch wel weer een trucker was.
Dat maakte ik wel op uit jou opmerking.

Je kunt je ook afvragen wat er was gebeurd als hij niet een strook had gewisseld.
Dan was in ieder geval een pick-up de helft korter geweest.
Ik ben het op bepaalde punten best met je eens maar in dit geval dus niet.
Hoe vervelend ik het ook voor de motorrijdster vind, het is niet verstandig om zonder enig overzicht een gat in te duiken.
Harde les dus.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kun jij toch iedere keer weer op datzelfde onderwerp uitkomen?

Ik zou eens gaan praten met iemand....blijkbaar zit er iets dwars -O-

Dus jij vind dat koekblikkers maar gewoon hun auto voor je motor mogen gooien? Dat zit jou niet dwars ofzo? Lijkt me sterk hoor, maargoed...!

Dat wat zrex1200 allemaal zegt zit mij ook dwars. Dus niet omdat hij dat zegt, maar datgene wat hij zegt. Oftewel kan het vaak met hem eens zijn. Alleen ik schrijf er wat minder (direct) over. Betekent niet dat het me dus niet dwars zit. Toegegeven. Ik heb er mee leren leven. Sterker nog. Ik moet er mee leren leven.

Ik baal er ook van als ik 10 keer per dag me "eigen leven moet redden" omdat die koekblikker niet goed uitkijkt omdat die gewoon "laks" is met kijken, en ik anders gewoon over de motorkap geklapt zou zijn. Laatst nog KEIhard in de ankers moeten gaan voor een fietser die even dacht tussen de auto's door de weg over te steken, en NIET naar rechts kijken, maar wel 4 seconden naar links... :? Scheelde zowat een HAAR! En die auto die aan het plakken was, toeterde ook nog even (van schrik, haar eigen fout dus!), omdat ik zo snel remde, en zij bijna bij mij achterop zat... BIJNA dus weer een samenloop van omstandigheden die er voor gezorgd hadden dat ik het haasje had kunnen zijn EN die fietser misschien wel dood. (en ik ook in het ergste geval)

...En als dan iemand geflitst wordt voor 100 km/u te snel op een schijt verlaten dood stukje snelweg midden in de avond/nacht, en er af komt met een boete van 1000 euro als het niet meer is... en waarschijnlijk een ontzegging van 6 maanden als het niet meer is?

Dat kan ik simpelweg niet vatten. Ik heb waarschijnlijk het geluk dat ik over een enorm relativeringsvermogen bezit. En veel mensen niet. Dus dat schiet niet op als je dan in de minderheid bent....

TJA. Dan lijkt het me dat sommige dingen je wel dwars gaan zitten...

Bovenstaande was maar een voorbeeldje hoor. Maar wel uit het diepst van mijn hart.

:+ :+ :+
 
ook met volle belading? en zo ja, hoe remt ie dan, ook prima? ( serieuze vraag, nog geen ervaring mee nml. )


Ik geef je het adviess om niet al te dicht achter mij te rijden als ik hard in de ankers ga, er zitten op mijn busje een paar hele mooie lompe geventileerde schijfremmen, die voor meer remkracht zorgen, dan menig koekblik aankan. Heb al menigmaal de rem weer losgelaten, om de achterkant van mijn busje (en mijzelf dus ook :X :( ) heel te houden. Ik mag ruim 1100 kg in het ding proppen en kom eigenlijk niet boven de 500, terwijl de remmerij wel op dat hogere gewicht is berekend.
 
Ik heb zelf het gevoel dat mensen in busjes nogal vaak zitten te bellen :? Handsfree of niet, blijft irritant (als motorrijder)
 
Laatst bewerkt:
Ik geef je het adviess om niet al te dicht achter mij te rijden als ik hard in de ankers ga, er zitten op mijn busje een paar hele mooie lompe geventileerde schijfremmen, die voor meer remkracht zorgen, dan menig koekblik aankan. Heb al menigmaal de rem weer losgelaten, om de achterkant van mijn busje (en mijzelf dus ook :X :( ) heel te houden. Ik mag ruim 1100 kg in het ding proppen en kom eigenlijk niet boven de 500, terwijl de remmerij wel op dat hogere gewicht is berekend.
Aha, dus jij remt niet, je gooit gewoon het anker uit ;)
 
Dat maakte ik wel op uit jou opmerking.

Je kunt je ook afvragen wat er was gebeurd als hij niet een strook had gewisseld.
Dan was in ieder geval een pick-up de helft korter geweest.
Ik ben het op bepaalde punten best met je eens maar in dit geval dus niet.
Hoe vervelend ik het ook voor de motorrijdster vind, het is niet verstandig om zonder enig overzicht een gat in te duiken.
Harde les dus.

Zonder overzicht een gat induiken is inderdaad niet handig, maar met een vrachtwagen een meter voor je en 1 achter je op de linkerbaan dan knijp je ook niet hard in je remmen... Voor de vrachtwagen was het waarschijnlijk de enige goede oplossing, niet beseffende wat hij het verkeer achter zich aan deed. Voor mijn vriendin leek het het beste om naar rechts te gaan om daar de lengte van de vrachtwagen te gebruiken om te remmen. Alleen was die ruimte er niet en is ze vol op de pick-up geknald en daarna nog een aantal meters door de lucht gevlogen voordat ze hard met het asfalt in contact kwam. Gelukkig maakt ze het goed en kan het in heel wat slechter aflopen. Een harde les, tja ik weet niet of ik of een ander motorrijder het anders had gedaan.
 
Kom net van m'n werk vanuit A'dam op de A4 richting Den Haag. Ik rij op die driebaansweg voorbij dat zwart/wit geblokte viaduct op de linkerbaan, daar rij ik altijd flink door op de linkerbaan richting de file die meestal begint ter hoogte van het volgende viaduct. Word vroegtijdig 70 aangegeven op de borden... Verminder vaart om aantesluiten, kijk in mn spiegel, doe ik altijd als ik een file nader... Zie ik een zwarte Vito met hogesnelheid aankomen ik schat met een gangetje of 100.. ik denk die gaat te hard, ik tik m'n rem aan om te seinen, hij verminderd ietsjes, ik ga rechts van de linkerbaan rijden, hij komt me voorbij, beseft dat het voor em stilstaat, trapt bovenop z'n rem, banden beginnen te roken, stuurt links uit, ik stuur mezelf zo dat ik tussen de file door kan gaan, en ik zie em zo de berm in rijden..

Ik ben rustig de file ingetuft... naderhand wilde ik teruggaan om een klap op z'n broodmolen te geven... De schrik zit er behoorlijk in wat een kneus!

Ik haat die sukkels in die kutbusjes.

Maar goed.. ik ben er gelukkig nog 8-)

Het is constant dezelfde Vito die zie ik daar vaker rijden die gozert is idd helemaal leip
 
Terug
Bovenaan Onderaan