Net eerste les gehad, nog ff vraagje

Raptor

Rookie
22 mei 2002
14
0
Maastricht
Oh yeah, het leven is begonnen, deze jongen heeft eindelijk zijn eerste motor rijles gehad. Het was behoorlijk wennen, kreng sloeg de helft van de tijd af bij het wegrijden, en dat schakelen ging ook nog niet zo vlotjes als ik het wilde, laat staan dat ik iedere keer weer netjes terug zat in de eerste toen ik tot stilstand kwam. Maar ik heb al wel een lekker stukje gezoeft, ben tot de derde versnelling gekomen (of was het nu de vierde, ik wist het op dat moment niet meer) en ik geloof dat ik zo rond de 70 heb gereden, en dat had best wel wat.

Wat ik nu ff wilde vragen, ik gebruik daar de kleding van de rijschool, maar ze hebben daar dus geen broeken, wat naar mijn ID toch niet zo veilig is. Dus ik vraag me af of ik voor de volgende les niet op zijn minst ff zelf een broek moet halen. Of zeggen jullie maakt voor lessen niet uit, en wat kost zo'n broek me dan ongeveer, en wat voor eentje moet ik er hebben.

Greetz Raptor
 
Ik had met lessen alleen een motorjas,helm en handschoenen aan.
Je moet zelf weten of je een broek gaat halen of niet.
 
Als je toch gaat motormuizen kan je net zo goed nu al een broek halen. Denk dat je even moet weten wat voor een "fiets" je van plan bent om te gaan aanschaffen en/of hoeveel geld je te besteden hebt.
Ik heb in eerste instantie een termo gekocht waar je gemakkelijk de voering uit kan halen wanneer het warm is, maar waar je met slecht weer niet drijfnat wordt.
Weet nog van mijn rijlessen dat ik door weer en wind moest en ben vaak erug blij geweest met dat ding. En gebruik hem nu ook heel vaak.
 
Op donderdag 30 mei 2002 21:35 schreef Raptor het volgende:
Oh yeah, het leven is begonnen, deze jongen heeft eindelijk zijn eerste motor rijles gehad. Het was behoorlijk wennen, kreng sloeg de helft van de tijd af bij het wegrijden, en dat schakelen ging ook nog niet zo vlotjes als ik het wilde, laat staan dat ik iedere keer weer netjes terug zat in de eerste toen ik tot stilstand kwam. Maar ik heb al wel een lekker stukje gezoeft, ben tot de derde versnelling gekomen (of was het nu de vierde, ik wist het op dat moment niet meer) en ik geloof dat ik zo rond de 70 heb gereden, en dat had best wel wat.

Wat ik nu ff wilde vragen, ik gebruik daar de kleding van de rijschool, maar ze hebben daar dus geen broeken, wat naar mijn ID toch niet zo veilig is. Dus ik vraag me af of ik voor de volgende les niet op zijn minst ff zelf een broek moet halen. Of zeggen jullie maakt voor lessen niet uit, en wat kost zo'n broek me dan ongeveer, en wat voor eentje moet ik er hebben.

Greetz Raptor
Nou... jij liet het kreng afslaan ;)

Mijn antwoord op de vraag is: VOLMONDIG JA! Doe je zelf een lol en koop nu al beschermende kleding (dus ook gelijk handschoenen, jas helm etc). Je moet het toch kopen en het rijd veeeeel prettiger.
Daarbij is het zo dat je ook tijdens lessen aangereden kan worden en dan ben je blij met je broek (en je helm en je handschoenen).

Eigenlijk vind ik het heel raar dat motorrijscholen niet verplicht wordt om beschermende kleding aan te bieden.
 
gewoon kledij kopen, tenminste als je van plan bent om zelf regelmatig te gaan rijden nadien

Beschermende kledij is noodzakelijk als je valt en met het lessen zul je sneller vallen, waarschijnlijk niet zo hard maar toch.

Ook is het comfortabeler en hygienischer om je eigen spullen te hebben

Ik zou morgen meteen een broek,helm en handschoenen gaan halen, de rest kun je later nog halen.

PS Koop mischien toch maar geen Dainese 1piece track combi gaat de instructeur niet apprecieren en staat nogal lullig met dat oranje hesje. :P
 
Meteen effe een broek kopen. Ik ben begonnen met een kunstof broek. Leer is echter veiliger en ziet er mooier uit. Je wordt alleen nat als het regent. Prijs kan er verschillen. Koop gewoon een A-merk. Leren broek was ik 500 piek voor kwijt.
 
Ik had al laarzen, helm en handschoenen bij de eerste les, jas heb ik halverwege gekocht, damn wat een verschil was dat, vele male fijner :) (broek heb ik nu nog steeds nie)

Maar je kunt als je der tenminste het geld voor hebt, het maar beter meteen kopen, je zult het later toch nodig hebben.
 
t wordt al gezegd, gewoon zelf aanschaffen. hoef je ook niet meer iets aan waar anderen in hebben lopen zweten. En broek is wel zo veilig.
succes met lessen verder
 
Ik had met lessen alleen een motorjas,helm en handschoenen aan.
Je moet zelf weten of je een broek gaat halen of niet.
Ik had alleen een crosshelm op :P

Raptor, waarom ga je a.s. zaterdag niet mee met Hellraiser en mij?
Ik ga ff naar Vos Oss en misschien nog door naar Den Bosch om het een en ander voor mijn R1 te verzamelen voor de rit naar Tjechie! :}
 
Ik had alleen een crosshelm op :P

Raptor, waarom ga je a.s. zaterdag niet mee met Hellraiser en mij?
Ik ga ff naar Vos Oss en misschien nog door naar Den Bosch om het een en ander voor mijn R1 te verzamelen voor de rit naar Tjechie! :}
:^ Ik heb ook heeeel snel alle kleding aangeschaft toen ik ging lessen, ook een broek kun je niet zonder! Veiligheid voor alles...
 
:^ Nog even ten overvloedde: KOPEN DIE BROEK!! En als het budget het toe laat ook de rest van je kledij, want als je eenmaal de motor gaat aanschaffen, wordt de kleding geheid de sluitpost als je niet heel bewust bezig bent.
 
Ik kon wel een volledig pak lenen van de rijschool en deed dat ook bijna altijd wel, soms wel in spijkerbroek en is nooit een probleem geweest al is met broek wel veiliger.
Handschoenen en helm had ik zelf en stevige schoenen moest ik nog kopen.
Ik heb toen maar kisten gekocht en dat ging wel goed maar die zijn nu weer tot werkschoenen gepromoveerd en zullen niet zo heeeel erg lang meer leven vrees ik (in ieder geval niet waterdicht).

Als je van plan bent straks regelmatig te gaan rijden en dat ook wil gaan doen in beschermende kleding: ZEKER DOEN

En ik deel de bovenstaande mening over de racecombi; staat best wel lullig op een lesmotor.
 
Ik had alleen een crosshelm op :P

Raptor, waarom ga je a.s. zaterdag niet mee met Hellraiser en mij?
Ik ga ff naar Vos Oss en misschien nog door naar Den Bosch om het een en ander voor mijn R1 te verzamelen voor de rit naar Tjechie! :}

Sgoed Yammie, ik kom lekker mee
 
270 op je lesmotor, netjes hoor. 8-)
Krijg nu
boobies.gif

Zijn eerste les en nu al zo'n snelheid :}
Straks vertelt hij nog dat hij de schaamrandjes eraf heeft gereden en dat hij achterste voren een knee-down heeft gemaakt })
 
Ga maar tegen je ouders mekkeren dat je wel geld hebt voor een motor, maar dat je dan geen fatsoenlijke kleding meer kan kopen.

Vervolgens laat je een motorrijdende kennis nog
ff over het belang van goede kleding praten in
het bijzijn van je ouders en moet jij eens kijken
hoe snel je in 'Full Leather' zit :) :)

Och ja, ik moest op de fiets naar mijn rijschool
7km verder, dus ik had meestal een spijkerbroek
aan, wel jas, handschoenen en helm mee.
 
Jah koop maar een broek he ;) Als je dat veiliger vind (is het ook). Ik reed altijd in spijkerbroek, kreeg 1x op m'n flikker toen ik geen tijd meer had om me om te kleden en maar een dunne broek aan had, tenminste met een stof die zo kapot is.

Pas toen ik m'n rijbewijs had kocht ik een broek.
En nu wil ik niet eens meer rijden zonder broek ! :) Dan heb ik het wel over een motorbroek want ik ga al helemaal niet als nudist op de motor :+
 
Na een forsebui tijdens de tweede les destijds een broek gekocht (fl. 400,00). Daar heb ik nu spijt van, want ondertussen veel andere zaken en betere aanbiedingen en modellen gezien. Daar komt nog bij dat de broek op mijn huidige motor te kort is/zit.

Wel kopen, maar zorgvuldig rondkijken dus...succes
 
Oh yeah, het leven is begonnen, deze jongen heeft eindelijk zijn eerste motor rijles gehad. Het was behoorlijk wennen, kreng sloeg de helft van de tijd af bij het wegrijden, en dat schakelen ging ook nog niet zo vlotjes als ik het wilde, laat staan dat ik iedere keer weer netjes terug zat in de eerste toen ik tot stilstand kwam. Maar ik heb al wel een lekker stukje gezoeft, ben tot de derde versnelling gekomen (of was het nu de vierde, ik wist het op dat moment niet meer) en ik geloof dat ik zo rond de 70 heb gereden, en dat had best wel wat.

Wat ik nu ff wilde vragen, ik gebruik daar de kleding van de rijschool, maar ze hebben daar dus geen broeken, wat naar mijn ID toch niet zo veilig is. Dus ik vraag me af of ik voor de volgende les niet op zijn minst ff zelf een broek moet halen. Of zeggen jullie maakt voor lessen niet uit, en wat kost zo'n broek me dan ongeveer, en wat voor eentje moet ik er hebben.

Greetz Raptor

anders koop je toch een goedkope broek. die kan je na het behalen van je rijbewijs in de kast leggen.

dat afslaan van de motor is een fout die jij maakt
tip: koppeling in 2 stappen. 1 een kleinbeetje gas,koppeling laten slippen zodat de motor gaat rollen. dan houd je de koppling in die positie totdat de motorfietssnelheid gelijk loopt met het motorblok toerental. 2 als de boel gelijk loopt kan je de handel los laten.

(over)schakelen: ook in stappen. 1 koppeling in gas los. 2 pookje omhoog/laag. 3 koppeling los. 4 rustig gas erop.
probeer de versnellingen, hardop zeggen,te benoemen/tellen.

maar het belangrijkste is is dat je voor je gevoel teveel tegelijk moet doen. dat is normaal.
het schakelen,remmen,RAW's,wegrijden moet uiteindelijk een 2e natuur worden en dat gebeurt pas als je veel langer motor rijd( dus na het examen). dan ga je merken dat alles van zelf gaat en dat je niet hoeft natedenken bij wat je moet gaan doen.
advies: gewoon stug door lessen en niet denken dat je het direct perfect moet kunnen uitvoeren.
het komt vanzelf goed.
bedenk dat zelfs de grootste mongool nog zijn rijbewijs kan halen.(dagelijks genoeg voorbeelden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan