Net Honda Transalp 1995 in mijn bezit, maarrrrr....

Leintje98

MF'er
16 jul 2013
133
0
Amsterdam
Hoi beste M-F'ers,

Sinds afgelopen zaterdag in het trotse bezit van een rode Transalp, bj 1995, met 68.000 km's op de teller. Overgekocht van een collega.

De rit naar Amersfoort waar de motor stond was ik best b'tje nerveus. Zus reed mee, dus was gelukkig niet helemaal in m'n up. Zag mijzelf al met dat kl*te OV (lees: NS) naar Amersfoort gaan met motorkleding op m'n rug.

Ik merkte dat de voorrem wat piepte bij het tot stil stand komen. Collega zei dat ik ff langs Motorport in Amsterdam Zuid-Oost moest rijden om uit te sluiten of 't iets ernstigs (lees: kostbaar) zou zijn. Hij vermoedde dit niet. Maar, mocht het wel in de papieren lopen, moest ik 't hem even laten weten.

Hij had de ketting nog even gesmeerd, bandenspanning gemeten en de tank volgetankt. En dat voor 800 euries!

Mijn rit naar huis vond ik gewéldig. Ik weet 't zeker... dit vind ik leuk!

Bij MP aangekomen keken de heren meteen even. Met de remmen niets ernstigs ("paar keer goed flink hard remmen en anders: leer leven met 't geluid"), maar ze ontdekte wel wat anders. Flink wat olie resten op enkele onderdelen.

Prijsopgaaf zegt:

Klepdeksel Pakking x 2 € 40
O-ringen x 2 € 14
Olie € 50
3 werk uren a € 80 € 240
Totaal schatting tussen 340/350 euro.

Slik. Ik had wel "iets" gezien, maar ik dacht dat het van de olie van de ketting was.

Collega blijft er bij: er is niets mee aan de hand. Hij lekt nooit olie en ik zou een second opinion doen bij een Honda garage.

Maandagmiddag lekker op pad gegaan en mij van te voren niet juist geïnformeerd (muts). Voor niets de middag vrij genomen van 't werk, want alles is natuurlijk fijn dicht op maandag middag... boeren dorp....

En dan komt het gevoel: ik wordt door 1 partij belazerd, maar weet dus niet welke. Misschien half/half allebei beetje gelijk? Natuurlijk laat ik e.e.a. repareren, maar omdat ik er nog maar zo weinig van weet kan iedereen mij letterlijk alles wijsmaken op moto-gebied.

Gisteren rit naar en van Lelystad gemaakt en olie gecheckt: prima! Wel lagen er enkele druppeltjes vanmorgen, maar dit kan ook van de ketting komen. Of had dat al weg moeten zijn na 1 dag?

Kortom: wie kan deze muts van advies voorzien?

Groet,
Marjoleine
 
Zot? Je dag is goed? Omdat ik zelf het woord kan en durf te typen?
Zot ''speelt'' af en toe een beetje. Maar hou hem in ere, is één van de weinige echte vakidioten hier. Moet je even doorheen kijken. Ken er nog wel een paar. En die ken ik niet eens persoonlijk. Net als Zot. Of die gast uit Almere. Is ook zo'n hork. Kun je niks mee...

Tot je door hebt hoe iemand in mekaar steekt en postings kunt ''lezen''.
 
Laatst bewerkt:
Heren en dames,

Inmiddels de motor redelijk schoon gekregen, alleen op de voorvelg is 't een ramp! Collega deed er weinig aan zei hij al... dan ben ik toch weer (daar issie weer....) een vrouw en wil 'm een beetje toonbaar houden :)

Ook ben ik naar kleinere garage geweest (Stadionplein) en daar prima geholpen voor een stuk minder geld. Blij met mijn topkoffer die ze bij MP alsnog hebben bevestigd. Daar heb ik ze ook voor bedankt. Natuurlijk ook wel gewoon voor betaald... duh.

Inmiddels zo'n 700 km getuft met 't ding. Druppeltjes en wat wind maken me al niet meer uit, maar zulk weer als afgelopen maandag en vandaag? Neuh, dan stap ik toch écht lekker in 't autootje. Maar de Alp start op alle momenten, lekt geen druppels olie meer. Ik hou 't oliepijl goed in de smiessen. Gaat goed!

Ook merk ik dat mijn jas 't niet lang meer zal redden, qua temperatuur dan. Op zoek naar een alternatief dus. Had verwacht dat 'ie wat warmer zou zitten, maarja...

@rutggertjuh: dank je vriendelijk voor het aanbod. Waar is "hier"? Voor nu is 't "probleem" dus opgelost. Ik denk dat de tijd dat het zeil over de fiets gaat niet lang meer duurt, maar voorlopig pak ik iedere kans om een beetje normaal te rijden. Ik hou je misschien aan je aanbod, maar dan ergens feb/mrt als we weer volledig gaan tuffen... Als dat goed is natuurlijk! Fijn als iemand mij wegwijs wil maken. Ik kreeg ook al een tip om een onderhoudsschema van internet te downloaden. Daar zou stap voor stap in staan hoe e.e.a. moet gebeuren. Hoewel ik mij toch zelf niet echt zie sleutelen... zeg maar... dus...
En nee... helaas.. ik hou m'n fiets :)

@Bolski: "het commercieel uitnutten van het verschil in kennis"... dat vind ik toch de absolute meest perfecte omschrijving!!!

@vroembert: nee, TS had idd niet door dat Zot = snelmotoren (aan elkaar ivm zoekfunctie Google...). Maar idd, Google vertelt mij dat deze "snelle motoren" goed staat aangeschreven!

@Monstromorini: Deze mevrouw koopt een motor, heeft er nog geen/niet zo heel veel verstand van en vraagt om meningen/tips om informatie te vergaren zodat ze een weloverwogen besluit kan nemen. Ik begrijp dat u overal direct de volle mep uit uw portomonnaiie trekt???

@doggy1966: grappig, ik was vorige week in LillyTown, op de motor. Dank voor je aanbod!

@Sammie: ja, ik ben vrouw dus HEB tieten. Ik ben geen maatje 36 type met benen tot aan mijn oksels in een strak lederen motorpakje. Problemen mee? Ja, ik ben vrouw. En nee, heb NOG geen verstand van motoren. Hoop dat dit snel verandert. En -eindelijk- iets zelf aan een motor te doen... ik heb 'm net 2 weken en weet er nog te weinig over. Daarom: Leve MF!!
En ja, ik heb na het behalen van mijn motor rijbewijs besloten TOCH een motor te willen. En mij in het avontuur gestort. Alleen. In mijn uppie, aangezien er in mijn directe omgeving geen motorrijders zijn. Vind 't eigenlijk best stoer van mijzelf... hier OOk al een probleem mee?

@Draakje87: THANKS!!!!

@kaledegrote: dank je voor de heerlijk nuchtere normale reactie. Thanks!

@PART 66: Dank voor je tips. Ik heb me al aangemeld bij de TA-club. Zag op de website geen geplande klus datum. Ik hou 'm in de smiessen, want ja: ik wil echt wel wat leren!!!

Iedereen bedankt voor de moeite om te reageren. Ondanks de soms, in mijn ogen, wat vreemde reacties: een top site! En ja, ik hoop nog veel van jullie te leren.

Groetjes,
Lein




[afbeelding]


Ik kan alleen maar zeggen ga door op de ingeslagen weg en geniet van dat ding en laat sommige hier maar lekker blazen.

Heb dezelfde als pekel fiets en inderdaad prima ding.

mocht je in grotere groep ervaring willen opdoen, vooral naar het MF weekend kijken. Das geinig voor weinig, ervaring opdoen
 
Laatst bewerkt:
Hetis een mooie motor. Gefeliciteerd ermee.
Ik woon zelf in de betuwe. Globaal tussen tiel en culemborg.
Het zou voor jou een mooi ritje kunnen zijn waarna de motor de brug op kan. Laat tegen die tijd maar een keer weten.
 


ja, ik ben vrouw dus HEB tieten



mocht je in grotere groep ervaring willen opdoen, vooral naar het MF weekend kijken. Das geinig voor weinig, ervaring opdoen





Laat dat maar aan dontwalk over. Vrouwen uitnodigen voor het MF Weekend! Maar, hij heeft wel gelijk, dat is echt een topweekend en als er iets aan de motor is, wordt dat meestal wel gemaakt met ducktape, ty wraps, of iets dergelijks...
 
@ Leintje, ik rijd al sinds 1996 elke dag beroepshalve op een Transalp rond. De meeste motoren zijn op mijn werk nu vervangen door BMW.(onvergeeflijk ;) ) De laatste Transalps gaan echter nog niet weg bij de geplande 60000km maar door crisistijd wordt dat 80000km. Nog nooit is er een technisch kapot gegaan.

Ze worden gebruikt in de urban jungle.

full
 
@IJzervreter: van mijn pa (vrijwilliger bij "jullie") al begrepen dat de Transalps "jullie" motoren zijn/waren en dat ze nu vervangen zijn/worden door BMW. Vond 't erg leuk te horen en werd er weer iets enthousiaster van. Nu stoppen met dat meer enthousiast maken... :).

Maargoed, ik hoop echt alleen maar dat 't een goed beestje is. En ik wil 't beestje nu al lang niet meer kwijt!

@dontwalk: ik heb even gekeken naar dat weekend. Ook weer erg enthousiast (al duurt 't nog even), maar dan komt de "oude ik" weer ff naar boven (onzeker...) en twijfel of dat wel wat voor mij is. Zo'n goede motorrijder zal ik vast nog niet zijn. We hebben nog even... Thinkingaboutit!
 
@IJzervreter: van mijn pa (vrijwilliger bij "jullie") al begrepen dat de Transalps "jullie" motoren zijn/waren en dat ze nu vervangen zijn/worden door BMW. Vond 't erg leuk te horen en werd er weer iets enthousiaster van. Nu stoppen met dat meer enthousiast maken... :).

Maargoed, ik hoop echt alleen maar dat 't een goed beestje is. En ik wil 't beestje nu al lang niet meer kwijt!

@dontwalk: ik heb even gekeken naar dat weekend. Ook weer erg enthousiast (al duurt 't nog even), maar dan komt de "oude ik" weer ff naar boven (onzeker...) en twijfel of dat wel wat voor mij is. Zo'n goede motorrijder zal ik vast nog niet zijn. We hebben nog even... Thinkingaboutit!

Gelukkig is er een onderverdeling van supergoed tot newbees en toeristisch , dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Verder hebben we Fred die de instructie groep doet.
 
:^ Juist voor de beginner is het een perfect weekend. Ik ging zelf een paar jaar terug voor de eerste keer mee als echte beginner en ik wil het nooit meer missen. Het is ook erg leuk om de mensen die voor de eerste keer meegaan het jaar daarop terug te zien met veel meer zelfvertrouwen!

@dontwalk: Herinner je je Albert nog toen hij voor het eerst meeging? Hij had net 2 weken zijn rijbewijs en ging op z'n 25Kw supersport mee... Geweldig. (Nu rijdt ie een BMW GS)
 
Laatst bewerkt:
:^ Juist voor de beginner is het een perfect weekend. Ik ging zelf een paar jaar terug voor de eerste keer mee als echte beginner en ik wil het nooit meer missen. Het is ook erg leuk om de mensen die voor de eerste keer meegaan het jaar daarop terug te zien met veel meer zelfvertrouwen!

@dontwalk: Herinner je je Albert nog toen hij voor het eerst meeging? Hij had net 2 weken zijn rijbewijs en ging op z'n 25Kw supersport mee... Geweldig. (Nu rijdt ie een BMW GS)


O-) :N :X _O- _O- _O- _O-

ja hoor
 
Hoi beste M-F'ers,

Sinds afgelopen zaterdag in het trotse bezit van een rode Transalp, bj 1995, met 68.000 km's op de teller. Overgekocht van een collega.

De rit naar Amersfoort waar de motor stond was ik best b'tje nerveus. Zus reed mee, dus was gelukkig niet helemaal in m'n up. Zag mijzelf al met dat kl*te OV (lees: NS) naar Amersfoort gaan met motorkleding op m'n rug.

Ik merkte dat de voorrem wat piepte bij het tot stil stand komen. Collega zei dat ik ff langs Motorport in Amsterdam Zuid-Oost moest rijden om uit te sluiten of 't iets ernstigs (lees: kostbaar) zou zijn. Hij vermoedde dit niet. Maar, mocht het wel in de papieren lopen, moest ik 't hem even laten weten.

Hij had de ketting nog even gesmeerd, bandenspanning gemeten en de tank volgetankt. En dat voor 800 euries!

Mijn rit naar huis vond ik gewéldig. Ik weet 't zeker... dit vind ik leuk!

Bij MP aangekomen keken de heren meteen even. Met de remmen niets ernstigs ("paar keer goed flink hard remmen en anders: leer leven met 't geluid"), maar ze ontdekte wel wat anders. Flink wat olie resten op enkele onderdelen.

Prijsopgaaf zegt:

Klepdeksel Pakking x 2 € 40
O-ringen x 2 € 14
Olie € 50
3 werk uren a € 80 € 240
Totaal schatting tussen 340/350 euro.

Slik. Ik had wel "iets" gezien, maar ik dacht dat het van de olie van de ketting was.

Collega blijft er bij: er is niets mee aan de hand. Hij lekt nooit olie en ik zou een second opinion doen bij een Honda garage.

Maandagmiddag lekker op pad gegaan en mij van te voren niet juist geïnformeerd (muts). Voor niets de middag vrij genomen van 't werk, want alles is natuurlijk fijn dicht op maandag middag... boeren dorp....

En dan komt het gevoel: ik wordt door 1 partij belazerd, maar weet dus niet welke. Misschien half/half allebei beetje gelijk? Natuurlijk laat ik e.e.a. repareren, maar omdat ik er nog maar zo weinig van weet kan iedereen mij letterlijk alles wijsmaken op moto-gebied.

Gisteren rit naar en van Lelystad gemaakt en olie gecheckt: prima! Wel lagen er enkele druppeltjes vanmorgen, maar dit kan ook van de ketting komen. Of had dat al weg moeten zijn na 1 dag?

Kortom: wie kan deze muts van advies voorzien?

Groet,
Marjoleine
Wat een uur tarief ik betaal net iets meer dan de helft :X
Moet ik wel zeggen dat hij geen showroom heeft en de zaak met zijn vrouw runt
 
Kom kom bij een dealer is dit geen woeker maar normale prijs. Een dealer die klanten iets moet kunnen laten zien heeft gewoon meer kosten.
Zolang mijn auto/motor in de garantie periode zit ga ik ook voor die prijs voor de bijl, daarna zoek ik ook een lokale kerel op.
 
Kom kom bij een dealer is dit geen woeker maar normale prijs. Een dealer die klanten iets moet kunnen laten zien heeft gewoon meer kosten.
Zolang mijn auto/motor in de garantie periode zit ga ik ook voor die prijs voor de bijl, daarna zoek ik ook een lokale kerel op.

Die van mij is ook dealer ;) en toch een boel geld hoor, 44 euro per uur meer.
En volgens mij is de garantieperiode van de transalp al een jaar of 15 verlopen _O-
Dus een lokale kerel dan maar zonder bla bla :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan