net iets te veel olie bijgevult

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
Als leek heb ik vanochtend het oliepeil wat na een paar duizend kilometer eindelijk richting de minimumstreep op het glaasje van mijn YZF 750 R bijgevult, iets te enthousiast blijkbaar, want toen ik het later bekeek zat het 1 à 2 mm boven het maximum :-( (tja, eerste keer oliebijvullen voor m'n eertse motor). Hoe schadelijk is zo'n klein beetje te veel? De mnoeite waard om af te tappen, of gewoon gaan met dat ding??
 
Ik geloof ook niet dat het allemaal zo nauw is hoor. Natuurlijk speel je wel met vuur. Maar ik druf te wedden dat het max streepje nog prima kan. Maar of je er een gerust hart bij heb :S

Gewoon even slangetje erin en eruit halen die handel.
 
2mm op een YZF blok is echt niets...
kijk, een halve liter teveel, en je ziet van allerlei soorten pakkingen vliegen en witte rook...
(was vorige week nog op TV)
 
Ga je toch lekker rijden met een slokje teveel op........
Als:
teveel carterdruk
teveel olie
teveel lekkage,welke voorkomt wanneer de oliekeerringen eruit lopen,door teveel olie.(lees "druk")
Als je dit niks kan schelen..........Have fun :) :) :) :) :)
Als ex-BMW boxer rijder weet ik alles van wat teveel olie kan aanrichten (bij een BMW is dat ergens halverwege het kijkglaasje, ofwel, ruim 1 cm onder het "maximum"), dank u. Maar op fatsoenlijke motoren zal een milimeter boven het maximum niet gelijk dramatische schade aanrichten.
 
Als ex-BMW boxer rijder weet ik alles van wat teveel olie kan aanrichten (bij een BMW is dat ergens halverwege het kijkglaasje, ofwel, ruim 1 cm onder het "maximum"), dank u. Maar op fatsoenlijke motoren zal een milimeter boven het maximum niet gelijk dramatische schade aanrichten.
Motto:voorkomen=beter dan genezen toch? Eruit die teveel olie T'is maar een advies.(bij de weg boeie of diegene het er nou wel of niet uithaalt,als ie maar zijn eigen nota betaald.Aangezien deze mijnheer geen ervaring heeft moet je ff strak staan wat advies aangaat).
 
Motto:voorkomen=beter dan genezen toch? Eruit die teveel olie T'is maar een advies.(bij de weg boeie of diegene het er nou wel of niet uithaalt,als ie maar zijn eigen nota betaald.Aangezien deze mijnheer geen ervaring heeft moet je ff strak staan wat advies aangaat).
Ja, da's ook weer waar.

Als je trouwens olie via de aftapplug loost, kleine tip om de peilstok er ingeschroefd te laten: Dit trekt enigzins een vaccuum waardoor de olie er minder snel uitloopt. Als je olie ververst, doe dan het omgekeerde :+
 
Gewoon lekker laten zitten, overal zit een veiligheidsfactor op. Bij mij heeft ie er ook vaak genoeg een stukje boven gestaan, gaat ie echt niet kapot van hoor. En als het kwaad kan had de mijne echt geen probleemloze 77.000 gelopen. En zoals gezegd, wie zegt dat je motor helemaal vlak/recht stond?
Als het nou een halve liter had geweest dan had ik me zorgen gemaakt, niet om 2 mm ofzo.
 
Sjongejonge, en dat allemaal voor een paar ml. olie??? Gaat echt helemaal nergens over dit. Je denkt toch zeker niet dat een paar ml. teveel aan olie een veeeeeeel te hoge carterdruk veroorzaakt? we praten over een paar % meer olie, dus ook maar een fractie van dat % meer carterdruk.

Conclusie: gewoon laten zitten en niet miepen!
 
Sjongejonge, en dat allemaal voor een paar ml. olie??? Gaat echt helemaal nergens over dit. Je denkt toch zeker niet dat een paar ml. teveel aan olie een veeeeeeel te hoge carterdruk veroorzaakt? we praten over een paar % meer olie, dus ook maar een fractie van dat % meer carterdruk.

Conclusie: gewoon laten zitten en niet miepen!
Joris for President :} :} :}
 
Ga je toch lekker rijden met een slokje teveel op........
Als:
teveel carterdruk
teveel olie
teveel lekkage,welke voorkomt wanneer de oliekeerringen eruit lopen,door teveel olie.(lees "druk")
Als je dit niks kan schelen..........Have fun :) :) :) :) :)

Bij mij pompte die zelf álle olie eruit!

Andere fiets gekocht (yamaha xj600) die niet liep, ding achter de auto geknoopt, na een kilometer of 3 begon die te sputteren en langzaam kwam er leven in...

Bleek dat de vorige eigenaar het carter tot de rand helemaal vol gegooid had met olie. Het bleef er maar uit komen, ding stil gezet en de olie kwam echt overal tegelijk vandaan (zo leek het). Carter geleegd (paar druppels nog) en opnieuw gevuld met ik meen een liter of 3 en was weer in ordnung ;)
 
Als ik hetzij of een motor of een auto koop zie ik altijd als eerste de olie na indien dit redelijk op peil ligt doe ik niets,maar kijk met zeer grote regelmaat.
Dit om een indicatie te krijgen of hij/zij teveel aan olie verbruikt dit doe ik 4 weken en vervolgens gaat alles eruit en komt er nieuw in (waarom 4 weken: de hierbij de afgetapte olie geeft inzicht wat voor staat het binnenwerk is(ijzervijlsel of bv,water/condens vorming/lekkage koelvloeistof)bij twijfel zet ik de olie ook nog ff weg in een glazen potje en zie ik wat voor bezinksel erin zit.
 
Sjongejonge, en dat allemaal voor een paar ml. olie??? Gaat echt helemaal nergens over dit. Je denkt toch zeker niet dat een paar ml. teveel aan olie een veeeeeeel te hoge carterdruk veroorzaakt? we praten over een paar % meer olie, dus ook maar een fractie van dat % meer carterdruk.

Conclusie: gewoon laten zitten en niet miepen!



ik weet niet hoor, maar voor mij is een motor een forse investering. Ik zit niet zo te wachten op hoge reparartiekosten. Het leek mij wel ok, maar het leek mij als leek ook niet onverstandig om het even nat te vragen bij mensen die daar ongetwijfeld meer van weten dan ik, daar is dit forum voor lijkt mij zo.

Maar goed, ik heb er al weer een paar honderd km bij staan zonder dat ik er wat uitgehaald heb en alles loopt gewoon goed. Ik ben overigens zo'n mazzelaar met een YZF die geen olie slurpt. Ik heb er in de 4000 km dat ik hem heb grofweg zo'n 0,6 liter bijgegooid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan