net iets te veel olie bijgevult

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
Als leek heb ik vanochtend het oliepeil wat na een paar duizend kilometer eindelijk richting de minimumstreep op het glaasje van mijn YZF 750 R bijgevult, iets te enthousiast blijkbaar, want toen ik het later bekeek zat het 1 à 2 mm boven het maximum :-( (tja, eerste keer oliebijvullen voor m'n eertse motor). Hoe schadelijk is zo'n klein beetje te veel? De mnoeite waard om af te tappen, of gewoon gaan met dat ding??
 
Zelf zou ik het kleine beetje eruit halen,tenzij je een drinkende olieboot hebt.Dan verbruikt hij het wel.Maar teveel is nooit goed. :)
Mee eens, maar aan de andere kant 1 á 2 mm is wel erg weinig te veel.
Zou eerst eens kijken of de motor wel goed waterpas staat, want dat zou wel eens net dat verschil kunnen zijn ;)
Anders even oliebout lossen en het er uit laten lopen, maar kijk uit dat je er niet te veel uit laat lopen anders blijf je bezig :)
 
Het KAN heel schadelijk zijn, ligt eraan hoe ruim je de mm ziet.
Wat ik ooit eens gedaan heb is een stuk tuinslang nemen, meter afsnijden, en 1 zuigje uit de vulopening doen, zodat je het net niet in je muil krijgt en klaar is kees.

Als je bout losdraait, en olie laat lopen, gaat heel snel teveel, maar dan MOET je een nieuwe koperen ring monteren, anders heb je met 14 dgn gebruik een lekbak
 
Mee eens, maar aan de andere kant 1 á 2 mm is wel erg weinig te veel.
Zou eerst eens kijken of de motor wel goed waterpas staat, want dat zou wel eens net dat verschil kunnen zijn [/qoute]


mwaph, maar een keer of 5 gechecked, dus da's wel redelijk accuraat vermoed ik zo :-). Tja, hij slurpt (goddank) niet zo veel, dus erg snel zla het ook niet verbruikt zijn. Ik ga die tuinslangtruuk eens proberen denk ik, maar doorslikken van olie lkijkt mij niet het meest gezonde wat je kan doen...
 
Wat ik weet bij auto's (ik denk ik dit geval ook voor motoren) is dat als je oliepeil te hoog is de krukwangen in het oliebad slaan en zodoende de olie gaat schuimen en zodoende luchtbellen in de olie slaat. hoge slijtage van oa je nokken is het geolg. te hoog peil is schadelijk.

idd zo'n spuitje verkrijgbaar bij de dogist is de manier.
 
Die zuigspuiten bestaan ook speciaal voor dit doel, worden vooral bij boten gebruikt om de olie in de keerkoppeling te verversen dus minstens bij een scheepsspullenzaak vind je zoiets.
 
spuitje is makkelijker dan zelf aanzuigen ;)

Moet je wel zo'n ding bij hand hebben, ik had daar nog nooit van gehoord, en zulke fouten maak je ook maar 1 maal, dus een spec. spuit 11 daarvoor kopen is ook weer zonde, en nadien een in de weg ligger, en als je um ooit weer eens zoekt hebben de kids ermee gespeeld ofzo.

Olie in je mond, dat verneem je direct, gewoon uitspugen, maar hoe langer de slang, hoe minder de kans dat je olie in de momd krijgt, en dat spul slik je echt niet door (ik was toen harstikke druk, en de koppeling slipte als een wilde van de teveel olie, en kreeg tuurlijk wel een muil vol)
 
Plantenspuit uit elkaar halen (dwz fles er af draaien).
Buisje in de olie.
Even spuiten en klaar.

Heeft iedereen thuis liggen.

Zo heb ik vorig jaar een halve liter olie uit mijn auto gehaald (had ik nog wel een slangetje aan het buisje van de spuit gedaan).
 
Je hebt ook bacterien die olie wegvreten :P alleen wat ze uitschijten en piesen daar draaid je blok weer niet lang lekker op |( moet je ze eerst allemaal een luier aandoen :+
 
:^ Echt DE opmerking van dit topic |(
Ja :}

Waarom zou je paar ml eruit willen halen, ZO kritisch is het allemaal toch ook weer niet. Ik kan me niet voorstellen dat de fabrikant niet een behoorlijke veilige marge aanhoudt met de kerfjes op de peilstokken (zowel de minimum als de maximum stand). En verder leerde ik uit een ander topic (iemand zei het hier ook al) dat FZR/YZF wel een slok lusten, dus rondje om de kerk en je olie-peil staat precies goed :+
 
Indien teveel olie: motor rijdt niet goed, je voet echt dat ie meer moeite heeft om te draaien (zeker stilstaand vertrekken)

Teveel olie kan idd schadelijk zijn voor het blok (teweinig ook - zelfs nog schadelijker)
Maar teveel is teveel... :+
Beetje uit doen, dan rij je met een gerust hart :+
 
Ja :}

Waarom zou je paar ml eruit willen halen, ZO kritisch is het allemaal toch ook weer niet. Ik kan me niet voorstellen dat de fabrikant niet een behoorlijke veilige marge aanhoudt met de kerfjes op de peilstokken (zowel de minimum als de maximum stand). En verder leerde ik uit een ander topic (iemand zei het hier ook al) dat FZR/YZF wel een slok lusten, dus rondje om de kerk en je olie-peil staat precies goed :+
Ga je toch lekker rijden met een slokje teveel op........
Als:
teveel carterdruk
teveel olie
teveel lekkage,welke voorkomt wanneer de oliekeerringen eruit lopen,door teveel olie.(lees "druk")
Als je dit niks kan schelen..........Have fun :) :) :) :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan