Net mijn A gehaald

Hoechst

MF'er
12 feb 2022
103
118
Ik ben vorige week geslaagd voor mijn A rijbewijs.

Nu komt het moment dat ik een motor ga kopen. Ik heb er al heel erg veel over nagedacht welke motor ik wil.

Alleen mijn ervaring is nagenoeg 0.

ik heb gelest op een Yamaha FZ6 en een MT07
ik vind ze er niet mooi uit zien omdat ze best wel naakt zijn, wel vond ik de MT07 een stuk lekkerder rijden. Ik vind de wind die je ervaart op de snelweg wel een erg groot nadeel.

Mijn hart ligt meer bij een chopper of een Tour motor. Ook vind ik de BMW GS uitvoeringen erg mooi. Maar wat is nou de beste manier om er achter te komen wat het beste bij je past??

Naar mijn weten zijn er 2 opties.
1) een kort proefritje op een motor en dan aanschaffen en dan hopen dat je er geen rugpijn van krijgt.
2) een motortype voor een dag huren en er lekker heel de dag op cruisen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
 
Allereerst, gefeliciteerd 🥳 welkom bij de club 🤗

Hoe heb ik het aangepakt… 🤔
Ik HAD proefritten kunnen maken..was veel slimmer geweest..
Eerst op advies van hier het forum een oud gebakje gekocht diversion 600…snel weer verkocht maar was best een leuk ding achteraf..
Toen een st1100 gekocht na drie maanden de Div..gewoon omdat ik het een mooie motor vond..geweldige motor, heel veel plezier mee gehad.
Ritje gemaakt op een racer van een maat tijdens touren..super leuk..maar niet mijn ding ik hou van lange ritten en liefst comfortabel..ben een beetje een prinsesje blijkbaar…
Ritje gemaakt op een naked..tijdens een andere tour..stuurt geweldig..te veel wind..annoying.
Ritje gemaakt op een vs750 voor er bij..vreselijk vond ik het!, mooie motor vind ik het nog steeds maar niets voor mij..
Xl1000 Varadero gekocht..voor de zithouding tijdens woon werk, bevalt prima..
Vtx1300 voor het mooie weer ritje om de kerk..maar rij liever op de Varadero..

Conclusie:
*Zonder er ooit eerder op gereden te hebben vond ik cruisers/choppers het aller tofst..om te rijden..niet zo.
*Zonder er ooit eerder op gereden te hebben dacht ik dat racers het meest ultieme motorgevoel zouden geven met de brute kracht en snelheid/wendbaarheid..ja zijn echt verslavend maar blijkbaar is dit toch voor mij niet het motorgevoel..ik haal dat meer uit lekker rondtuffen in alle rust en op mijn gemakje ( ehm..nou ja ik blijf het gas open trekken toch ook wel erg leuk vinden heel af en toe en volgens mij ben ik gisteren geflitst..oepsie…)
*zonder er ooit eerder op gereden te hebben vond ik dat de pan European echt wel de beste betaalbare tourmotor moest zijn…ja..nou ja….vind ik nog steeds tot het tegendeel bewezen wordt als ik op een andere tourmotor rij in de toekomst want dat is de eindconclusie..ik vind alles prachtig ..maar een (sport) tour past uiteindelijk het beste bij mij..groot/lomp..zwaar….heerlijk.
Al vermaak ik me prima op de all road.

Conclusie conclusie…proefrijden..ook buiten wat je mooi vind, want je definitie van wat voor motorrijder je bent zit nu enkel nog in je hoofd, in realiteit kan het heel anders uitpakken.
Koop wat je leuk en mooi vind en schijt aan wat een ander vind, sociale druk is het meest onbelangrijke wat er is in deze..boeiend als iemand het een ouwe lullen motor vind en niemand boeit het werkelijk als ze jou voorbij zien komen op je hippe bike die wel 300 kan in theorie.

Zo lang verhaal maar niemand kan dus bepalen wat jij leuk of mooi of prettig vind enkel jij en daar kom je enkel en alleen achter…als je er op gaat rijden.

E0FB878E-A485-41EB-9882-06D8C2E2E02F.jpeg

A2E03AD5-DE5F-4862-A741-7D6B2660E475.jpeg

B265659F-935E-4B9B-A3F1-6191B2592EC0.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Van harte gefeliciteerd met het behalen van je motorrijbewijs. Nu nog echt leren motorrijden en gewoon op een gegeven moment een keuze welke binnen je budget past, maken
 
Ik heb het eerste jaar een goedkope motor gekocht, daarna wist ik pas echt hoe ik de motor ging gebruiken. En toen heb ik een toermotortje gekocht en ben ik blijven hangen bij dat type. Lag ook een beetje aan de mensen met wie ik toen wel eens reed. Elke motor kan mooi en leuk rijden het ligt toch meestal aan de bestuurder wat er uit een motor komt.
 
Gefeliciteerd met het behalen van je A! Huren en proefritjes zijn goede opties. Misschien heb je in je vrienden of kennissenkring iemand waarvan je de motor een dagje mag proberen?
Kijk de komende weken ook goed naar proefdagen bij dealers. fabrikanten proberen hier hun nieuwe modellen aan de man te brengen, waarbij je een rit van ongeveer een uur in groepsverband kan maken op verschillende modellen. Weet niet waar je vandaan komt, maar bijvoorbeeld Ducati Zaltbommel organiseert jaarlijks een dag.
Mijn persoonlijke ervaring is dat dealers niet echt staan te springen om proefrijders die er nog niet helemaal uit zijn. Sommige willen zelfs al een voorlopig koopcontract opgesteld hebben voordat je hem meekrijgt, dus in dat geval moet je andere opties overwegen. Succes, en veel plezier met het vinden van de ideale motorfiets.
 
Een beetje dealer (en dan geen motorschuiver zonder verdere werkplaats.. vermijd die) Zoals BMW / Honda geven je zonder problemen voor een uur een motor mee om echt even goed test te rijden bij serieuze interesse.

Uit je verhaal lees ik al dat je naked bikes te veel wind vind vangen op de snelweg; je kan er dan voor kiezen om een dual sport/sport tourer te gaan rijden.. deze heeft net wat meer kuip/een ruitje. Denk aan een BMW F900X of een Honda NC750X.
 
Ik zou gewoon een diavel kopen zolang je verstand in je rechterhand zit. Daar rijdt iedereen zo op weg ;)

Voldoet ook prima aan je eisen wss zit alleen een sportblok onder 8)7
 
Misschien heb je in je vrienden of kennissenkring iemand waarvan je de motor een dagje mag proberen?
Er zijn hier op het Forum vele mensen met meerder motoren, misschien dat je in de lokale rubrieken contact kunt krijgen met iemand en dan samen een dagje rijden terwijl jij een motor van diegene kunt lenen. Of als je 1 gehuurd hebt dan samen een rit maken.
 
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Eigenlijk heel simpel..een maand voor mijn examen de motor besteld die ik mooi vond zodat ik direct kon rijden toen ik mijn rijbewijs had.

Ik zag geen meerwaarde in eindeloos proefritjes maken..ik wilde toch gewoon de motor die ik het mooist vond, ook als een ander net wat lekkerder zou rijden. _O-
Met in mijn achterhoofd natuurlijk dat het risico bestaat dat ik uiteindelijk de motor moest inruilen als het echt vreselijk rijden zou zijn. Maar dan heb ik toch de motor gehad die ik zo graag wilde. :P
Uiteindelijk dolblij met de motor overigens

En de wind op de snelweg..die verdwijnt(althans dat lijkt zo ;) ) steeds meer namate je meer rijdt.
 
Ik ben vorige week geslaagd voor mijn A rijbewijs.

Nu komt het moment dat ik een motor ga kopen. Ik heb er al heel erg veel over nagedacht welke motor ik wil.

Alleen mijn ervaring is nagenoeg 0.

ik heb gelest op een Yamaha FZ6 en een MT07
ik vind ze er niet mooi uit zien omdat ze best wel naakt zijn, wel vond ik de MT07 een stuk lekkerder rijden. Ik vind de wind die je ervaart op de snelweg wel een erg groot nadeel.

Mijn hart ligt meer bij een chopper of een Tour motor. Ook vind ik de BMW GS uitvoeringen erg mooi. Maar wat is nou de beste manier om er achter te komen wat het beste bij je past??

Naar mijn weten zijn er 2 opties.
1) een kort proefritje op een motor en dan aanschaffen en dan hopen dat je er geen rugpijn van krijgt.
2) een motortype voor een dag huren en er lekker heel de dag op cruisen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Je heb zelf al het antwoord gegeven,gewoon gaan proefrijden,motor huren is nog beter want dan kan je langer rijden,
of via motorshare een motor regelen.
 
Een beetje dealer (en dan geen motorschuiver zonder verdere werkplaats.. vermijd die) Zoals BMW / Honda geven je zonder problemen voor een uur een motor mee om echt even goed test te rijden bij serieuze interesse.

Uit je verhaal lees ik al dat je naked bikes te veel wind vind vangen op de snelweg; je kan er dan voor kiezen om een dual sport/sport tourer te gaan rijden.. deze heeft net wat meer kuip/een ruitje. Denk aan een BMW F900X of een Honda NC750X.
zo'n klein raampje reduceert het wind al aanzienlijk?
 
Allereerst, gefeliciteerd 🥳 welkom bij de club 🤗

Hoe heb ik het aangepakt… 🤔
Ik HAD proefritten kunnen maken..was veel slimmer geweest..
Eerst op advies van hier het forum een oud gebakje gekocht diversion 600…snel weer verkocht maar was best een leuk ding achteraf..
Toen een st1100 gekocht na drie maanden de Div..gewoon omdat ik het een mooie motor vond..geweldige motor, heel veel plezier mee gehad.
Ritje gemaakt op een racer van een maat tijdens touren..super leuk..maar niet mijn ding ik hou van lange ritten en liefst comfortabel..ben een beetje een prinsesje blijkbaar…
Ritje gemaakt op een naked..tijdens een andere tour..stuurt geweldig..te veel wind..annoying.
Ritje gemaakt op een vs750 voor er bij..vreselijk vond ik het!, mooie motor vind ik het nog steeds maar niets voor mij..
Xl1000 Varadero gekocht..voor de zithouding tijdens woon werk, bevalt prima..
Vtx1300 voor het mooie weer ritje om de kerk..maar rij liever op de Varadero..

Conclusie:
*Zonder er ooit eerder op gereden te hebben vond ik cruisers/choppers het aller tofst..om te rijden..niet zo.
*Zonder er ooit eerder op gereden te hebben dacht ik dat racers het meest ultieme motorgevoel zouden geven met de brute kracht en snelheid/wendbaarheid..ja zijn echt verslavend maar blijkbaar is dit toch voor mij niet het motorgevoel..ik haal dat meer uit lekker rondtuffen in alle rust en op mijn gemakje ( ehm..nou ja ik blijf het gas open trekken toch ook wel erg leuk vinden heel af en toe en volgens mij ben ik gisteren geflitst..oepsie…)
*zonder er ooit eerder op gereden te hebben vond ik dat de pan European echt wel de beste betaalbare tourmotor moest zijn…ja..nou ja….vind ik nog steeds tot het tegendeel bewezen wordt als ik op een andere tourmotor rij in de toekomst want dat is de eindconclusie..ik vind alles prachtig ..maar een (sport) tour past uiteindelijk het beste bij mij..groot/lomp..zwaar….heerlijk.
Al vermaak ik me prima op de all road.

Conclusie conclusie…proefrijden..ook buiten wat je mooi vind, want je definitie van wat voor motorrijder je bent zit nu enkel nog in je hoofd, in realiteit kan het heel anders uitpakken.
Koop wat je leuk en mooi vind en schijt aan wat een ander vind, sociale druk is het meest onbelangrijke wat er is in deze..boeiend als iemand het een ouwe lullen motor vind en niemand boeit het werkelijk als ze jou voorbij zien komen op je hippe bike die wel 300 kan in theorie.

Zo lang verhaal maar niemand kan dus bepalen wat jij leuk of mooi of prettig vind enkel jij en daar kom je enkel en alleen achter…als je er op gaat rijden.

Bekijk bijlage 1737559
Bekijk bijlage 1737561
Bekijk bijlage 1737563
Coole inhoud van de garage!!!
ik ben ook absoluut niet het type die zn motor lekker op zn staart wil trappen wanneer dat ff kan. Het liefst ga ik als een ouwe lul lekker door de bergjes en af en toe stoppen om op een bankje te zitten. ik vermoed dat een Xl1000 achtig type ook zeer goed bij mij zal passen.
 
Hi, dank je, het is meer de vervanging van steeds, de oranje en de blauwe staan er nog, ik vind het een heerlijke motor, en ze zijn nog redelijk betaalbaar, mocht je in de buurt van Tiel wonen mag je van mij best een stuk er op gaan rijden om te zien of het bevalt,

Eerlijk..in dit segment zijn er vast en zekere betere..maar:
De xl1000v is een grote lompe comfortabele betrouwbare zuipschuit ( dit is nog de carburateur versie de latere injectie is “zuiniger”) met de power lekker onderin, heerlijk voor touren maar wil best door rammen ook, je hebt het V-Twin geluid als bonus en hoort en ook nog door de windbescherming👌🏻…maar echt onverhard..is nog niet misschien een goed idee ;)

Het all road segment is zo populair met goede reden, ik zou zeker op een motor als dit ( van een paar merken als het even kan) gaan proefrijden.
 
Hi, dank je, het is meer de vervanging van steeds, de oranje en de blauwe staan er nog, ik vind het een heerlijke motor, en ze zijn nog redelijk betaalbaar, mocht je in de buurt van Tiel wonen mag je van mij best een stuk er op gaan rijden om te zien of het bevalt,

Eerlijk..in dit segment zijn er vast en zekere betere..maar:
De xl1000v is een grote lompe comfortabele betrouwbare zuipschuit ( dit is nog de carburateur versie de latere injectie is “zuiniger”) met de power lekker onderin, heerlijk voor touren maar wil best door rammen ook, je hebt het V-Twin geluid als bonus en hoort en ook nog door de windbescherming👌🏻…maar echt onverhard..is nog niet misschien een goed idee ;)

Het all road segment is zo populair met goede reden, ik zou zeker op een motor als dit ( van een paar merken als het even kan) gaan proefrijden.
Moet je bij het hebben van een carb euro98 tanken??

Niet bepaald ^^ woonachtig in de zak van zuidbeveland.
 
zo'n klein raampje reduceert het wind al aanzienlijk?

Zeker, een windscherm hoe klein ook zal de aërodynamica veranderen, heeft invloed op hoe de wind je raakt en waar, op het geluid wat je hoort, de stabiliteit,het verbruik, de buffering etc.

Soms verbaast het je werkelijk hoe effectief een klein schermpje op een motor al kan zijn ( windgeleiding onder andere), zeker als het een OEM betreft ( testen windtunnel bijvoorbeeld)

*En euro 98 is aan te raden bij elke motor, hier staat op het forum een hele discussie over ( leuk om te lezen), bij een carb zou ik er niet eens over twijfelen, tevens…bezuinigen op je bike..nooit een goed idee ;)
 
zo'n klein raampje reduceert het wind al aanzienlijk?
Ook een kuipruit is heel persoonlijk. Ik vond het rijden op een naked veel fijner dan met een volledige kuip. Ok, je zit in de wind, maar dat zorgt wel voor een natuurlijke rijhouding ietwat naar voren waar je geen moeite voor hoeft te doen omdat de wind je "tegen houd". Heb een versys gehad met vario ruit die je kan verstellen, maar ik vond het helemaal niets. Je lijf is dan uit de wind, maar je schouder en nek krijgen dan alles te voorduren.
Ook dat zal je moeten ervaren net als het uitzoeken van je eerste motorfiets. Staar je niet blind op een perfecte eerste motor, elke type heeft voor -en nadelen, en kijk wat het beste bij jou wensen past en rijden met die handel :)
 
Kuipen en windschermen zijn nergens voor nodig: 100 op de snelweg, en 60 op de meeste wegen buiten de bebouwde kom.
Om de zelfde reden zijn supersport motoren overbodig.
 
Coole inhoud van de garage!!!
ik ben ook absoluut niet het type die zn motor lekker op zn staart wil trappen wanneer dat ff kan. Het liefst ga ik als een ouwe lul lekker door de bergjes en af en toe stoppen om op een bankje te zitten. ik vermoed dat een Xl1000 achtig type ook zeer goed bij mij zal passen.
Als je zo,n "luie" rijder ben dan ook eens naar de Honda NC750 X kijken,de ideale luilak motor,is ook nog een super zuinig ook,
en is als DCT te krijgen,hoef je ook nog niet eens te schakelen,hoe lui wil je het hebben:Z;)
 
Ruitjes? Kan.

Begin maar met oordoppen :t
Ik heb al vaak gelest met autoplastieken van mijn werk.
en ik ben zeker van plan dat ik die ook ga dragen.

ik heb gezien op internet dat je speciale autoplastieken hebt voor het motorrijden maar ik betwijfel of deze die ik nu heb zoveel minder geschikt zijn.
 
Ik heb al vaak gelest met autoplastieken van mijn werk.
en ik ben zeker van plan dat ik die ook ga dragen.

ik heb gezien op internet dat je speciale autoplastieken hebt voor het motorrijden maar ik betwijfel of deze die ik nu heb zoveel minder geschikt zijn.

Super!

Ik heb redelijk generieke siliconen oordopjes met zon los filtertje. -18dba in het midden frequentie gebied. En dat werkt goed. Volgens de verpakking is het specifiek voor motorrijden.

Het enige specifieke wat ik er aan kan ontdekken is de behoorlijk stevige demping van 22db. (Al geloof ik die specs niet helemaal)
Muziekfilters zijn vaak wat lichter.

Verschilende filters kunnen wat meer/minder dempen bij bepaalde frequenties. Zodat je bijvoorbeeld stemgeluid of je uitlaat nog wat hoort.

Op de motor geloof ik het wel: als het maar woest dempt.
Als ik een bandje ga luisteren draag ik wat lichtere filters.

Die siliconen dingen zijn goedkoop, maar daardoor niet slecht.

Otoplastieken wil ik niet meer. Begin van mn gehoorgang is smaller dan het inwendige deel. Dat was bij het inbrengen altijd pijnlijk. Maand geprobeerd met verschillende setjes, van verschillend materiaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan