Net mijn A gehaald

Gefeliciteerd!

Ik had eerst een 500 en was jaloers op de dikke 1000 rijders. Mijn tweede was een 1300, ik was op slag verliefd. Ja dat gaat veel harder dan een 500. Bij nader inzien vind ik de topsnelheid en vermogen helemaal niet belangrijk.
Ik heb de 1300 gehouden omdat ik hem mooi vind.

Een proefrit van een uur is te kort. Na 3 uur krijg je pas pijn in je rug, een houten kont etc.
Je kunt beter een motor huren. Maar waarschijnlijk weet je al welke je wilt en koop je die gewoon. Ik wel.
 
Super!

Ik heb redelijk generieke siliconen oordopjes met zon los filtertje. -18dba in het midden frequentie gebied. En dat werkt goed. Volgens de verpakking is het specifiek voor motorrijden.

Het enige specifieke wat ik er aan kan ontdekken is de behoorlijk stevige demping van 22db. (Al geloof ik die specs niet helemaal)
Muziekfilters zijn vaak wat lichter.

Verschilende filters kunnen wat meer/minder dempen bij bepaalde frequenties. Zodat je bijvoorbeeld stemgeluid of je uitlaat nog wat hoort.

Op de motor geloof ik het wel: als het maar woest dempt.
Als ik een bandje ga luisteren draag ik wat lichtere filters.

Die siliconen dingen zijn goedkoop, maar daardoor niet slecht.

Otoplastieken wil ik niet meer. Begin van mn gehoorgang is smaller dan het inwendige deel. Dat was bij het inbrengen altijd pijnlijk. Maand geprobeerd met verschillende setjes, van verschillend materiaal.
ja het echte gevaar om Tinnitus op te lopen is toch de windruis?

Ik heb 3 verschillende soorten autoplastieken. Bij die harde is het idd een hel om mijn helm op en af te doen omdat ik dan het gevoel heb dat ze mn hersens ingedrukt worden. Echter heb ik ook zachte autoplastieken en die voel ik nauwelijks bij het op/af doen van de helm.
 
ja het echte gevaar om Tinnitus op te lopen is toch de windruis?

Ja. En dan met name de jarenlange blootstelling aan windruis. Gehoorschade kan sluipenderwijs gaan.

Ik heb 3 verschillende soorten autoplastieken. Bij die harde is het idd een hel om mijn helm op en af te doen omdat ik dan het gevoel heb dat ze mn hersens ingedrukt worden. Echter heb ik ook zachte autoplastieken en die voel ik nauwelijks bij het op/af doen van de helm.

T kan een zoektocht zijn. 😮‍💨
Zolang ze maar ‘luchtdicht’ in je oor zitten en wat dempen
 
M.i. kun je het beste op verschillende type motoren langere ritten maken. Op den duur weet je wel wat wel en niet goed bevalt.
Zelf begonnen op een goedkope oude Honda VFR700; slappe hap onderin qua trekkracht, wellicht ook maar goed gezien de 0 ervaring. Velen zeggen dat een schuiver financieel gezien minder pijn doet met een motor van 2000,- euro. Dit is echter relatief, doet net zo pijn voor mensen met een kleine portemonnee.

Ik hou meer van lange afstanden toeren inclusief kamperen en ben daarna overgestapt op een Diversion 900 met 3-delige kofferset. Erg fijne en onverwoestbare motor. Vervolgens meerdere FJR's gereden, maar de lol in het motorrijden verdween. De wat sportievere zithouding eiste op een gegeven moment zijn tol in de vorm van rug- en nekpijn en een 4 in lijn motor is... ja, gewoontjes.

Enkele keren allroads gehuurd en het karakter van een 2 cylinder en de rechtop zit beviel me uitstekend. Momenteel rij ik een allroad BMW GS en dat bevalt me goed.

Misschien dat ik ooit nog een rode hayabusa stap, maar die kans acht ik zeer klein :+
 
Als je een motor echt wilt uitproberen zou ik er een huren voor een dag. Op Motoshare staan bijvoorbeeld veel verschillende motoren op.
Een proefritje bij de dealer is vrij kort om de motor echt te leren kennen.

Huur eens een chopper voor een dag, andere keer een tourmotor, dan eens een supersport. Dan kun je echt het verschil meemaken.
Kost wel geld, maar een motor snel weer inruilen is ook niet gratis.

Heb je een kennis die ook motor rijdt, vraag dan of hij/zij mee wilt rijden met je gehuurde motor. Die weet vast wel een leuke route en dan kun jij mooi erachter aan rijden, rijdt net wat makkelijker en kun je je meer bezig houden met het ervaren van de motor.

Succes met je zoektocht!
 
De kogel is eindelijk door de kerk (ofzoiets)
Het is toch een A2 motor geworden...
Honda CBR500 R uit 2017 met 7000km op de teller.

Het is geen dragmonster daar ben ik mij van bewust maar ik vind hem in ieder geval snel genoeg.
Ook voelde het zoveel relaxer aan en zat veel beter dan de motoren waar ik tot nu toe op gereden heb.
 
Mijn vrouw heeft ook een CBR500R gekocht, na eerder enkele jaren o.a op onze FZ1n en een Fazer 600 gereden te hebben, ze is er na 2 jaar nog steeds stikblij mee, de looks, het rijplezier en gemak met speciale verrichtingen winnen het voor haar van de pk's.. ;)
 
Mijn vrouw heeft ook een CBR500R gekocht, na eerder enkele jaren o.a op onze FZ1n en een Fazer 600 gereden te hebben, ze is er na 2 jaar nog steeds stikblij mee, de looks, het rijplezier en gemak met speciale verrichtingen winnen het voor haar van de pk's.. ;)
Wauw oke wat een geruststelling.
want volgens mij heeft de Fazer 600 veel meer pk's
 
Wauw oke wat een geruststelling.
want volgens mij heeft de Fazer 600 veel meer pk's
de FZ1n had 140PK maar geen windbescherming.., de Fazer 95pk om 48 voor de CBR (A2), bij een stoplichtsprintje mist ze de PK's soms wel maar ze rijd er verder met veel plezier op !
Het gaat hard zat om dikke boetes te halen en meest touren wij juist op het gemakkie binnendoor en daar is de CBR voor haar heel handzaam/handelbaar wat alleen maar vertrouwen geeft om er lekker op te rijden !
 
de FZ1n had 140PK maar geen windbescherming.., de Fazer 95pk om 48 voor de CBR (A2), bij een stoplichtsprintje mist ze de PK's soms wel maar ze rijd er verder met veel plezier op !
Het gaat hard zat om dikke boetes te halen en meest touren wij juist op het gemakkie binnendoor en daar is de CBR voor haar heel handzaam/handelbaar wat alleen maar vertrouwen geeft om er lekker op te rijden !
Je bedoelt tegen andere motoren bij het stoplicht? Bijna alle auto's trek je er toch wel uit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan