Net nieuwe eigenaar van een honda cb450s met mankementen. Help!

Bongobon18

Rookie
31 mrt 2022
6
0
Beste lezer,

Ik heb een half jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald met code 80 en heb 2 weken terug een honda cb450s gekocht. Hij heeft echter wat mankementen.

Enkele van deze mankementen heb ik al in andere Posts voorbij zien komen maar ik schrijf ze toch op. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

1. Hij startte in het begin prima. Maar sinds 2 dagen hoor ik alleen een ketting in zijn vrij lopen. Ik heb een vermoeden dat dit de starter clutch is maar ik weet niet of deze motor dat heeft(online vrij weinig te vinden. Ik vind alleen alles voor een normale cb450)
Hoe kan ik bekijken of het de starter clutch is en waar moet ik op letten?

2. Rond de 5000/6000 toeren maakt de motor een raspend geluid. Klinkt niet heel gezond wat kan dit zijn?

3. Elke keer als ik op de snelweg reed voor een kilometer of 4 ging mijn olielamp aan en ik heb het vermoeden dat mijn olie pomp kapot is aangezien als ik heb uit zet de lamp vervolgens bij een veel lagere rpm pas weer aan gaat.
Sta ik 15 min stil zonder de motor te laten lopen heb ik hem helemaal niet meer. Ook niet bij idle.
Is dit inderdaad de olie pomp?
Is het verstandig om eerst de alle olie te vervangen?
Waar kan ik een video bekijken/informatie winnen over hoe ik deze moet vervangen?

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op al mijn vragen.
Heb je te weinig info stuur me gerust een bericht dan zal ik ze zo goed mogelijk beantwoorden.
 
wat het starten betreft, dat zou idd de startkoppeling kunnen zijn.
is helaas niet meer leverbaar, misschien nog revisie setjes.
het geluid zou de balansas ketting kunnen zijn, die moet handmatig gespannen worden en dat word vaak overgeslagen.
het olielampje zou aan kunnen gaan doordat er een draad contact maakt of door een niet origineel oliefilter.
of door te ruime lagerpassingen, of een drukschakelaar die niet goed werkt.
en koop een werkplaatshandboek.
 
dat olie lampje aan gaan kan goed duiden op ver gevorderde slijtage van het blok en of pomp. na 4 km snelweg begint de olie waarschijnlijk lekker warm te worden en dan wordt de olie dunner en stroomt daardoor makkelijker. maar als het de openingen waar normaal olie doorheen geperst wordt groter zijn gesleten houd je minder oliedruk over en gaat het waarschuwingslampje branden. oliedrukschakelaar tijdelijk vervangen door een drukmeter en kijken welke oliedruk je nog werkelijk hebt is de beste manier van bepalen of het een elektrisch probleem is of een mechanisch probleem in het blok. maar samen met dat raspende geluid ben ik bang voor gevorderde motorschade of slijtage.
 
Hoe is het olie niveau?
Olie niveau is prima. Heb hem uiteindelijk iets hoger gevuld na het lampje zodat hij met de centerstand net iets boven het meetstaafje uitkwam. Mijn mening was toen liever voorzichtig thuiskomen met desnoods iets meer olie dan thuiskomen met een motorblok die zichzelf schade aan heeft gedaan (Olie was bij terugkomst hetzelfde). Heb toen lekker rustig aan gereden en bij een snelheid van 50 ging die voor een uur tot huis ook niet meer aan. Maar heb het probleem later nog eens getest en lamp blijft terugkomen
 
Laatst bewerkt:
dat olie lampje aan gaan kan goed duiden op ver gevorderde slijtage van het blok en of pomp. na 4 km snelweg begint de olie waarschijnlijk lekker warm te worden en dan wordt de olie dunner en stroomt daardoor makkelijker. maar als het de openingen waar normaal olie doorheen geperst wordt groter zijn gesleten houd je minder oliedruk over en gaat het waarschuwingslampje branden. oliedrukschakelaar tijdelijk vervangen door een drukmeter en kijken welke oliedruk je nog werkelijk hebt is de beste manier van bepalen of het een elektrisch probleem is of een mechanisch probleem in het blok. maar samen met dat raspende geluid ben ik bang voor gevorderde motorschade of slijtage.
Maar dan had ik toch ernstige verbrande olie moeten ruiken en olie verbranden? Olie peil blijft redelijk gelijk. En het gekke is dat als ik een uur rijd op lagere snelheden dan blijft het lampje redelijk weg en dan zou mijn olie toch wel ongeveer dezelfde temperaturen moeten krijgen (rijden op dezelfde toeren).

Dank voor de tip van het meten met een drukmeter. Maar zal m dan eerst moeten kunnen starten🤣
 
Een oliewissel kan sowieso geen kwaad.
In een schone bak de olie opvangen zodat je goed kan zien of er meer uitkomt dan alleen olie.
Als er discoglitters inzitten heb je meer ellende.
Heb uiteraard al gekeken via het aanvulgat daar zie ik gelukkig nog geen schaafsel. Hopen dat de verder inspectie zo blijft. Maar jij zegt dus eerst olie dan pas kijken naar je pomp?

Echter wil ik eerst kijken naar het start probleem.
 
Heb uiteraard al gekeken via het aanvulgat daar zie ik gelukkig nog geen schaafsel. Hopen dat de verder inspectie zo blijft. Maar jij zegt dus eerst olie dan pas kijken naar je pomp?

Echter wil ik eerst kijken naar het start probleem.
Schaafsel ligt zeker als de motor niet wil starten op de bodem van je carter. Dan gaat een vulopening weinig laten zien.

Oliewissel kost weinig geld en kan je op weg helpen door te kijken naar de oude olie.

Het startprobleem zou ik daarna naar kijken als dat niet simpel op te lossen is.
 
als de toleranties in het blok te groot zijn geworden door slijtage hoef je geen verbrande dingen of zo te ruiken het is dan meer dat de ruimte tussen krukas big end lager en drijfstang te groot is geworden waardoor de olie te makkelijk terugloopt naar het carter. dat geeft op zich geen verbranding alleen wordt de oliefilm tussen big end lagers en de krukas te lage druk waardoor de lagers en de krukas niet meer gescheiden blijven door een oliefilm bij hoge belasting en de dus metaal over metaal slijpt in plaats van metaal over olie over metaal.
en dat het bij langzaam rijden beter gaat klopt ook met dat verhaal dan is de belasting op de olie minder en wordt die dus ook minder heet en minder dun. waarschijnlijk kan je het aangaan van het lampje nog wat uitstellen door een wat dikkere olie in het blok te doen dan bouw je meer druk op omdat het minder makkelijk door de kieren perst.
 
Schaafsel ligt zeker als de motor niet wil starten op de bodem van je carter. Dan gaat een vulopening weinig laten zien.

Oliewissel kost weinig geld en kan je op weg helpen door te kijken naar de oude olie.

Het startprobleem zou ik daarna naar kijken als dat niet simpel op te lossen is.
Tot een paar dagen geleden reed die nog dus heb het toen getest. Maar ik ga idd naar je luisteren en eerst de olie bekijken. Anders haal ik misschien onderdelen die ik weg kan knikkeren omdat t blok t begeven heeft.
 
als de lagerspelingen te groot zijn, merk je dat juist bij lage toerentallen.
de oliepomp draait dan niet hard genoeg om de juiste oliedruk te leveren.
maar er is nog genoeg te controleren voordat je daar aan hoeft te denken.
 
als de toleranties in het blok te groot zijn geworden door slijtage hoef je geen verbrande dingen of zo te ruiken het is dan meer dat de ruimte tussen krukas big end lager en drijfstang te groot is geworden waardoor de olie te makkelijk terugloopt naar het carter. dat geeft op zich geen verbranding alleen wordt de oliefilm tussen big end lagers en de krukas te lage druk waardoor de lagers en de krukas niet meer gescheiden blijven door een oliefilm bij hoge belasting en de dus metaal over metaal slijpt in plaats van metaal over olie over metaal.
en dat het bij langzaam rijden beter gaat klopt ook met dat verhaal dan is de belasting op de olie minder en wordt die dus ook minder heet en minder dun. waarschijnlijk kan je het aangaan van het lampje nog wat uitstellen door een wat dikkere olie in het blok te doen dan bouw je meer druk op omdat het minder makkelijk door de kieren perst.
Thanks voor de tip. Wat voor olie raad je aan? 20w50 ipv 10w40?
 
dat zou een goed begin zijn en als het lampje dan voorlopig uit blijf weet je wat je te wachten staat want dan weet dat de motor op zijn laatste benen loopt. en je kan vast wel een keer starten met aandrukken voor een test dan hoef je nog even zo min mogelijk kosten maken aan onderdelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan