Net nieuwe ketting, nu al weer versleten: wat zou jij adviseren?

4 jul 2019
32
15
Hi,

Dit is het geval.

Heb in november een nieuwe ketting + bandenset op mijn motor laten zetten met het idee er voorlopig weer tegen aan te kunnen.
Nu heb ik net mijn motor weer voor een kleine beurt gebracht zodat hij ook weer helemaal klaar is voor de zomer.
Echter werd ik gebeld door de monteur met het bericht dat mijn ketting alweer bijna aan vervanging toe is omdat de afstand tussen de ketting en het tandwiel groter wordt.
Dit verbaasde mij natuurlijk enorm aangezien ik er sindsien maar ~3000km op gereden en ik er wel vanuit ga dat ik er daar een stuk langer mee zou moeten kunnen doen. Zo slecht zorg ik nu ook weer niet voor mijn ketting.
Na er daarna nog even naar gekeken te hebben zegt hij dat het komt omdat ze destijds een ongebruikelijk achtertandwiel op hebben gezet en dat deze waarschijnlijk van aluminium is waardoor hij sneller slijt.
Daarnaast is mijn achterrem over enige tijd ook aan vervanging toe dus nu is het advies om mijn achterrem in de gaten te houden en dan deze tegelijk te vervangen met het snel slijtende achtertandwiel.

Heb er niet super veel verstand van, vandaar dat ik jullie om advies vraag, maar dit voelt voor mij niet echt terecht.
Ik breng hem juist bij hen met het idee dat ik er voorlopig weer tegen aan kan en dan krijg ik dit.

Zit er bijvoorbeeld aan te denken dan maar voor te stellen dat als mijn achterrem inderdaad vervangen moet worden dat ik daar de kosten voor draag, maar ik van hem verwacht dat hij dan een nieuw achtertandwiel gratis verzorgt. Alleen lees ik ook weer dat je vaak een achtertandwiel tegelijk met een ketting moet vervangen, dus is dat wel slim?
Plus ik had al gevraagd of hij specifiek naar de ketting wilde kijken tijdens deze kleine beurt omdat ik merk aan mijn motor dat de ketting al een stuk minder lekker rijdt en eigenlijk wil dus niet nog een tijd rondrijden met zo een achtertandwiel.

Of is dit het risico van het hebben van een motor?
Wat zouden jullie mij adviseren om nu te doen?

Heel verhaal, hopelijk heeft iemand wat nuttig advies. :)
 
Gelukkig laatst van ketting naar cardan over gestapt.. scheelt een hoop..

Lijkt mij dat je het best kan aangeven dat dit niet klopt. 3000 km is erg weinig om het weer te vervangen.
 
Als kwaliteit van ketting en kettingwiel niet oké zou zijn is 3000km nog erg weinig. Is het wel de juiste ketting voor het kettingwiel? Weet je zeker dat de genoemde zaken ook echt vervangen zijn?
Mogelijk heb je betaalt en is er niets gedaan. Zou niet de eerste keer zijn dat een monteur (per ongeluk) de werkorder niet goed gelezen heeft maar het wel op de rekening is gezet.
 
Als zij deze kettingset ook gemonteerd hebben dan mogen ze dat probleem nu gratis oplossen en de set compleet vervangen.
Het is "waarschijnlijk" aluminium tandwiel,dat ziet een monteur op enkele seconden met 100% zekerheid.
En welke monteur plaatst er nu een alu tandwiel op een wegmotor als daar niet uitdrukkelijk om gevraagd wordt?
Dat wordt normaal alleen op circuit/racemotoren geplaatst omdat slijtage daar ondergeschikt is aan gewichtsvermindering.
En je achterrem is versleten,de blokjes of ook andere delen?
Als alles wat je hier schrijft klopt denk ik dat je beter een andere garage zoekt voor je onderhoud.
 
Als zij deze kettingset ook gemonteerd hebben dan mogen ze dat probleem nu gratis oplossen en de set compleet vervangen.
Het is "waarschijnlijk" aluminium tandwiel,dat ziet een monteur op enkele seconden met 100% zekerheid.
En welke monteur plaatst er nu een alu tandwiel op een wegmotor als daar niet uitdrukkelijk om gevraagd wordt?
Dat wordt normaal alleen op circuit/racemotoren geplaatst omdat slijtage daar ondergeschikt is aan gewichtsvermindering.
En je achterrem is versleten,de blokjes of ook andere delen?
Als alles wat je hier schrijft klopt denk ik dat je beter een andere garage zoekt voor je onderhoud.
Ja gaat alleen om de remblokjes idd. Goed om te weten dat dat alleen voor circuit motoren is, thanks!
 
Als kwaliteit van ketting en kettingwiel niet oké zou zijn is 3000km nog erg weinig. Is het wel de juiste ketting voor het kettingwiel? Weet je zeker dat de genoemde zaken ook echt vervangen zijn?
Mogelijk heb je betaalt en is er niets gedaan. Zou niet de eerste keer zijn dat een monteur (per ongeluk) de werkorder niet goed gelezen heeft maar het wel op de rekening is gezet.
Geen idee of de ketting bij het achtertandwiel hoort, maar volgens mij dus juist niet nee. En ja het is wel vervangen want die ketting zag er gloednieuw uit en ik merkte het ook enorm aan hoe lekker hij weer reed nadat dat gedaan was.
 
In dat geval zou het ook kunnen zijn dat de ketting goed gereinigd en gespannen is? Toch adviseer ik met de mensen gaan praten die het spul vervangen hebben.
Nou ze hebben hem nu weer goed gespannen. En ben idd van plan met ze te gaan praten, maar moet eerst even bedenken wat te zeggen zeg maar.
 
Ja ook de ketting wielen.
Dan mag de monteur/garage jou uitleggen hoe kan dat die na 3000km alweer aan vervanging toe zijn.

Tenzij je hem zelf:
- niet gesmeerd hebt
- alleen door zand hebt gereden
- opnieuw veel te strak hebt gespannen
 
Ok, resumé.. 3k geleden zijn je kettingwielen (ook door sommige tandwielen genoemd) vervangen voor aluminium exemplaren (als ik jou begrijp, niet op jouw verzoek), is de ketting vervangen en nieuwe banden. Wat staat er precies op die rekening van toen?

Tijdens die 3k "ben je niet slecht voor de ketting geweest" en heb je hem gesmeerd met spray die je bij hun gekocht hebt.

En nu ben je er weer geweest (bij dezelfde zaak?) voor een kleine beurt, en wordt geconstateerd dat de ketting dusdanig gesleten is en dat er een aluminium kettingwiel op ligt.
Dan mag de motorzaak, wat mij betreft, uitleggen waarom ze dat gedaan hebben. En als dat de reden is van de slijtage (wat ik persoonlijk niet weet, ik heb geen ervaring met alu kettingwielen) zou ik er samen uit proberen te komen. Zij kunnen niet controleren wat jij 3k hebt gedaan met die ketting. Wellicht willen ze iets op coulance gooien (wat ze niet verplicht zijn).
3k met een ketting zou niet moeten kunnen in ieder geval.
 
...dat het komt omdat ze destijds een ongebruikelijk achtertandwiel op hebben gezet en dat deze waarschijnlijk van aluminium is waardoor hij sneller slijt.
Kan je zelf controleren met een magneetje. Blijft het magneetje niet plakken, dan is-ie van aluminium. Vreemd als/dat er dan een alu kettingwiel op zit. Dat wordt vaak gebruikt voor gewichtsbesparing bij racen of crossen en die worden idd vaker vervangen omdat alu inderdaad sneller slijt.

Kettingwielen​

.................. leveren kettingwielen (tandwiel) van hoge kwaliteit van merken zoals ............................. In tegenstelling tot stalen kettingwielen voor wegmotoren zijn deze speciale raceconversies gemaakt van hoogwaardig, geanodiseerd aluminium, wat op zich al gewicht bespaart.Maar doordat dit gewicht op hoge snelheid ronddraait verminder je ook de middelpuntvliende kracht, wat zorgt voor een lagere weerstand, en dus minder vermogensverlies.
 
Kan je zelf controleren met een magneetje. Blijft het magneetje niet plakken, dan is-ie van aluminium. Vreemd als/dat er dan een alu kettingwiel op zit. Dat wordt vaak gebruikt voor gewichtsbesparing bij racen of crossen en die worden idd vaker vervangen omdat alu inderdaad sneller slijt.
Thanks voor de tip. Maar ik moet m'n motor nog ophalen, dus kan het niet zelf testen en op zich geloof ik dat ook wel gewoon. Vraag me alleen af of het kwaad kan als ik alleen het tandwiel laat vervangen of dat het per se weer een ste moet zijn?
 
Thanks voor de tip. Maar ik moet m'n motor nog ophalen, dus kan het niet zelf testen en op zich geloof ik dat ook wel gewoon. Vraag me alleen af of het kwaad kan als ik alleen het tandwiel laat vervangen of dat het per se weer een ste moet zijn?
Tja, dat ligt er aan of de ketting zelf ook versleten is. Daar moet je de garagehouder dan maar op zijn kleur ogen op vertrouwen.. Maar na 3000km zou ik alleen het kettingwiel laten vervangen. Van Alu slijt je ketting nauwelijks, tenzij de boel idd regelmatig droog draait. En of de kwaliteit ketting wel toereikend is.
 
Ok, resumé.. 3k geleden zijn je kettingwielen (ook door sommige tandwielen genoemd) vervangen voor aluminium exemplaren (als ik jou begrijp, niet op jouw verzoek), is de ketting vervangen en nieuwe banden. Wat staat er precies op die rekening van toen?

Tijdens die 3k "ben je niet slecht voor de ketting geweest" en heb je hem gesmeerd met spray die je bij hun gekocht hebt.

En nu ben je er weer geweest (bij dezelfde zaak?) voor een kleine beurt, en wordt geconstateerd dat de ketting dusdanig gesleten is en dat er een aluminium kettingwiel op ligt.
Dan mag de motorzaak, wat mij betreft, uitleggen waarom ze dat gedaan hebben. En als dat de reden is van de slijtage (wat ik persoonlijk niet weet, ik heb geen ervaring met alu kettingwielen) zou ik er samen uit proberen te komen. Zij kunnen niet controleren wat jij 3k hebt gedaan met die ketting. Wellicht willen ze iets op coulance gooien (wat ze niet verplicht zijn).
3k met een ketting zou niet moeten kunnen in ieder geval.
Ja, klopt bijna helemaal. Op de rekening van toen staat gewoon een bandenset en een kettingset. Heb zeker niet om een specifieke kettingset gevraagd nee, ga er juist van uit dat zij voor mij een verstandige keuze kunnen maken.

Eerst gaf de monteur aan dat de ketting vervangen moest worden, maar nadat ik aangaf dat ik dat wel erg snel vond heeft de eigenaar er zelf even naar gekeken (dus niet dezelfde als de 1e monteur) en die zegt nu dat het nog niet direct nodig is maar inderdaad wel snel gaat. Dus advies van hem is nu om binnen afzienbare tijd, als mijn achteremblok toch ook vervangen moet worden, dan ook dat kettingwiel te vervangen. Dit is inderdaad allemaal bij dezelfde zaak.

En zou er inderdaad graag samen met hen uitkomen, maar heb gewoon wat onafhankelijke info nodig omdat ik er zelf niet veel van af weet. Dus al deze reactie helpen mij ook al enorm :)
 
Dan mag de monteur/garage jou uitleggen hoe kan dat die na 3000km alweer aan vervanging toe zijn.

Tenzij je hem zelf:
- niet gesmeerd hebt
- alleen door zand hebt gereden
- opnieuw veel te strak hebt gespannen
Nou zou hem misschien iets vaker kunnen smeren, maar doe dat zeker wel met enige regelmaat.
Heb hem verder niet zelf gespannen en rij gewoon over de normale weg.
 
Kettingwiel samen met de remblokken laten vervangen voor een stalen. Moet voldoende zijn voor weer kilometers asfaltplezier! Als je ketting zelf van kwaliteit is dan mag deze bij normaal gebruik en onderhoud gewoon nog niet versleten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan