Neutraal naar 1ste schakelen gaat soms niet

d24e

Rookie
24 aug 2006
7
0
België
Hallo, ik heb onlangs mijn eerste moto gekocht. Een Honda CBR 600 RR. Ik ging daarnet wat gaan rijden ermee en dit overkwam me:
Ik vertraag met voor- en achterrem om tot stilstand te komen bij een kruispunt terwijl ik de koppeling intrek. Terwijl ik wacht tot de weg vrij is schakel ik van 3de terug naar Neutraal. Dan wil ik naar eerste schakelen om opnieuw te vertrekken, maar hij blijft in Neutraal. Van Neutraal naar 2de ging wel, maar naar 1ste deed hij niet. Ik heb dan het contact of OFF gezet en opnieuw aan, dan kon ik opnieuw naar 1ste schakelen.

Hoe komt dat en hoe kan ik het voorkomen?
 
Beetje spelen met koppeling tijdens het terugschakelen of tijdens het rijden terugschakelen (dus voordat je stilstaat)
Dat is inderdaad handiger ja omdat dan je hele aandrijflijn nog in beweging is schakeld het makkelijker. Probeer je motor maar eens te schakelen als je stilstaat met de motor uit. Gaat niet. Maar dat is wat anders.

Altijd in ze 1 voor je stilstaat is de regel, kun je er ook weer meteen vandoor speren als hij onverwacht groen wordt, of er een sjonnie in een Golf 4 aan komt scheuren die je niet ziet.
 
We hebben toch allemaal bij de praktijk en theorie geleerd dat het beter is om niet meer dan één versnelling te schakelen bij stilstand? Het liefst nog terug naar één vlák voordat je stilstaat. Anders kun je idd gaan wrikken met je koppeling.

Tegenwoordig ga ik voor stoplichten vlak voordat ik stilsta terug naar mn neutraal, heb ik ook lekker mn linkerhand ff vrij. Voor de mierenneukers: nee, dat doe ik niet als ik voorgekropen ben of sowieso vooraan sta.
 
Dat is inderdaad handiger ja omdat dan je hele aandrijflijn nog in beweging is schakeld het makkelijker. Probeer je motor maar eens te schakelen als je stilstaat met de motor uit. Gaat niet. Maar dat is wat anders.

Altijd in ze 1 voor je stilstaat is de regel, kun je er ook weer meteen vandoor speren als hij onverwacht groen wordt, of er een sjonnie in een Golf 4 aan komt scheuren die je niet ziet.

Als je terwijl de fiets maar een centimetertje rolt dan gaat het wèl; erg slecht: stilstaand een rem ingeknepen of aangetrapt houden want dan valt er al heel zelden nog te schakelen.
Vergelijk een trapfiets: nooit schakelen wat niet rolt, ook al "lukt" het soms wel, meestal naar 1 kant.
 
Net voor je stilstaat schakel je naar 1, dan kraakt je bak ook niet zo ;)

Zelf rem ik vaak meer op de motor, dus als het licht op rood staat terwijl ik aan kom rijden naar 4, koppeling op, remmen op de motor, naar 3 koppeling op, remmen op de motor, enz.

Is ook makkelijker als ie dan ineens op groen springt. Zit je tenminste meteen in de juiste versnelling.

En idd als ik in de rij sta en er staat nog niemand achter me staat mijn motor standaard in zijn 1, zou niet de eerste zijn die van achter aangereden wordt.

Als je terwijl de fiets maar een centimetertje rolt dan gaat het wèl; erg slecht: stilstaand een rem ingeknepen of aangetrapt houden want dan valt er al heel zelden nog te schakelen.
Vergelijk een trapfiets: nooit schakelen wat niet rolt, ook al "lukt" het soms wel, meestal naar 1 kant.

Sorry Willem, heb hem nu een paar keer gelezen maar snap hem nog niet :?
 
Hallo, ik heb onlangs mijn eerste moto gekocht. Een Honda CBR 600 RR. Ik ging daarnet wat gaan rijden ermee en dit overkwam me:
Ik vertraag met voor- en achterrem om tot stilstand te komen bij een kruispunt terwijl ik de koppeling intrek. Terwijl ik wacht tot de weg vrij is schakel ik van 3de terug naar Neutraal. Dan wil ik naar eerste schakelen om opnieuw te vertrekken, maar hij blijft in Neutraal. Van Neutraal naar 2de ging wel, maar naar 1ste deed hij niet. Ik heb dan het contact of OFF gezet en opnieuw aan, dan kon ik opnieuw naar 1ste schakelen.

Hoe komt dat en hoe kan ik het voorkomen?

waarom sta je bij stilstand nog in je 3de versnelling :? tis geen auto |(

wat gewoon het mooist/beste is:
Eerst terug naar de 1 dan stoppen...
of
Eerst terug naar de 1 dan stoppen... eventueel in zijn vrij zetten en je kopp.hendel los laten

hierna kun je altijd zonder problemen wegrijden...



wil je nou perse in de 3 stoppen...
dan terug naar de vrij (verder wil die meestal niet)... kopp.hendel los... kopp.hendel weer intrekken... in zijn 1 zetten...

:+
 
Bedankt voor al de hulp. Ik had verstaan dat je om te stoppen gewoon moest ontkoppelen en remmen, dan pas schakelen. Maar dat is dus alleen bij een noodstop wanneer je geen tijd hebt om terug te schakelen.
 
He ... geef d24e es wat krediet hé, hij rijdt pas met zen eerste motor.
(moet jij niet lessen ? °1985? )
Normaal vertragen mee in het verkeer doe je best door alle versnellingen omlaag te doorlopen. Wanneer je de 2e versnelling overslaat (doortikken van 3 naar neutraal) is de kans reeel dat je niet direct in 1ste raakt. Geen paniek, je hoeft je motor niet af te zetten. Tik hem terug in 2e, rij 10cm vooruit (= spanning zetten op je vitessebak), en dan kan je prima terug naar 1ste. Beter is dus om nooit 2e over te slaan: altijd bij vertragen een paar meter in 2e rijden, EN net voor het tot stilstand komen in de laatste meter as je maar 2km/u meer rijdt reeds naar 1ste schakelen. Moet je dan lang voor het rood staan kun je weer eentje omhoog naar neutraal. Een kleine tip om de fameuze "klak" te vermijden bij het in eerste schakelen: in neutraal geef je een klein beetje gas = 2000rpm, gas weer los, en daarna direct naar 1e. "klak" zal al heel wat minder zijn.
btw: vertragen enkel met voorrem en niet laten uitlopen met ingetrokken koppeling, remmen op de motor is beter/veiliger. Als je heeeeeeeel goed kan rijden, kan je die cirque vermijden door millimeter spel met koppeling en gas en de timing van schakelen tov toerentallen .. maar dat leer je pas na een paar tienduizend keer schakelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb ik met mijn VX800 ook vaak.
De eerste oplossing die ik gevonden heb is gewoon de motor beetje vooruit duwen. :)
(Staat wel nogal lullig :) )
Tegenwoordig geef ik gewoon wat gas en laat de koppeling even komen, daarna wil zonder probleem naar 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan