New-school cafe racer?

Mier

Rookie
6 jun 2004
18
0
Wilbertoord
Aangezien ik het een "brik" vind en mn collega's me vroegen waarom ik in godsnaam de zaag in een "klassieker" zette, denk ik dat mijn fiets in deze categorie het beste tot z'n recht komt.

Wat is het? Een Suzuki GSX400X Impulse, het lelijke eendje van de alle 400cc viercilinders. Ik heb em gekocht omdat ik de "value for money" van deze fiets errug goed vind. Dubbele 290mm voorschijfjes, 400cc 16-klepper blokje met 59pk, niet te zwaar en zeer, zeeeeer goedkoop.

Gezien de lage prijs een ideale kandidaat om te verbouwen tot iets leukers natuurlijk. Standaard levert de fiets een behoorlijk passieve zithouding op met het vrij hoge stuur en de lage zit. Ik heb het originele subframe eraf gezaagd en vervangen door een eigen subframe dat ca. 10cm hoger is (verstelbaar). Een Honda RS250 kont met LED achterlicht vervangt het originele achterplaatwerk. Aan de voorkant heb ik de originele lamp met plaatwerk verwijderd en vervangen door een carbon startvlak met 2 Halogeen lampjes aan de rechterkant.

Een paar piccies (een nieuwe achterband is al aanwezig ;) ):
Dsc00613_small.jpg

Dsc00615_small.jpg


Verlanglijstje in volgorde van belangrijkheid:
1. helicoil in mn cilinderkop zodat alle kleppendekselbouten weer vast kunnen :P
2. carbs afstellen zodat ie bij 8000rpm niet meer hapert
3. andere tellers (fiets-kmteller + losse ronde toerenteller)
4. ander stuur (36mm clip-ons of een laag superbikestuurtje)
5. nieuw kleurtje
6. etc, etc, etc....

Wat vinden jullie, issie de rubriek waardig? :)
 
Rubriek waardig zeker.
Maar een 400 Impuls is een hele bijzonder snelle fiets en zeker niet lelijk.
Biker lady heeft er ook een. (in orginele staat)

Dat je de lange voorkant en subframe eraf gehaalt heb is wel een verbetering.
Maar die vreselijke ronde grote Suz kont vind ik persoonlijk afgrijzelijk. Maar smeken verschillen.
Idd ander stuur en zou als kleur toch het rood blauw houden zoals veel nu al is.
kont en zadel meer verfijnen zodat het bij dit lage smalle fietsje past.

Succes :}
 
Een caferacert is mooier met minder. Ik zou ook voor de nieuwe school deze stelling gebruiken.

- Verkleinen voorspatbord
- clip-ons (had je al op je lijst staan)
- Tellerbak vervangen (ook reeds)
- Koplamp vervangen, dit is streetfighter stijl

Verder puike fiets, dikke kont en een nieuwe school uitlaat.
Ik vind de wielen erg mooi.

Nu nog een mooie kleur, ik zou het rood van de wielen voortzetten en mogelijk een duotone van maken, met blauw of wit.
 
zonde om zo'n ding te verbouwen, dit is, net als bijvoorbeeld een Katana, een klassieker in wording.....

en ik vind die kont ook veel te lomp voor zo'n smal achterbandje.....

however, smaken verschillen gelukkig dus toch suc6 ermee ;)
 
fatbottomed girls they make the rockin'world go round.......

maar leuk projectje hoor :P Kan me ook wel vinden in de kritieken, misschien een kleiner kontje erop en zekers die koplamp eraf kukelen voor iets moois, ronds en natuurlijk een klein tellerke erop he... *D
 
Dank voor de reply's!

Een aparte fiets is een Impuls zeker, daarom viel de keuze er ook op. De mijne was echter zo goedkoop (met bijbehorende staat) dat ie zowiezo geen museumstuk zou worden. Dus dan krijg je verbouwjeuk... en als je jeuk hebt moet je krabben ;)

De kont viel mij in eerste instantie ook wat groot uit, maar dit heeft volgens mij ook met de kleuren te maken. Ik heb die kont zo gekocht, vandaar. Wellicht dat ie er met een juiste kleurkeuze al beter uitziet. Verder staat ie misschien net iets te hoog.

De te smalle achterband (130 breed)zit me ook dwars en ik heb al zitten denken aan een setje GSX600F wielen. Die heeft (als ik het goed heb) dezelfde voor- band/schijven/klauwen, maar achter wel een 150 band.

Maar vooral het fixen van punt 1 en 2 op mn verlanglijstje is nu belangrijk. Het blokkie gooit er olie uit langs een kleppendekselbout en hij trekt echt slecht door naar hogere toerentallen. Dus eerst dat maar es doen en daarna kijken we wel weer verder. :)
 
Voor een "old school caféracer" mot al dat Tupperware draf,dat hoort nu eenmaal niet.
Een "new school" (bestaat dat?) neigt meer naar de 'straatvechter' en dan mag Tupperware wel,alleen geen kuip en dikke koplamp maar van die scooter/inieminiehalogeentjes-met-bolle-lens en LED-achterlicht.
 
Voor een "old school caféracer" mot al dat Tupperware draf,dat hoort nu eenmaal niet.
Een "new school" (bestaat dat?) neigt meer naar de 'straatvechter' en dan mag Tupperware wel,alleen geen kuip en dikke koplamp maar van die scooter/inieminiehalogeentjes-met-bolle-lens en LED-achterlicht.
:^

Maar geef mij maar een old skool racer dan.. 8-)

Ik vind deze uit verhouding, minpunten vind ik :( ongeacht ze al besproken zijn)
- Kont veel te groot
- Achterband moet breder/mooier
- Voorkant bij koplamp lijkt erop of er een dikke bromvlieg is ingevlogen: wat moet dat voorstellen daar?
- KM-teller veel te groot, gewoon 1 toerenteller met fietsklokje is genoeg
- Uitlaat te standaard, hangt er iets speciaals onder zoals een zelf gemaakte RVS pijp? Deze laserdingen zitten overal al op: neemt niet weg dat het beter is dan een echte orginele.

Kortom: wordt leuk, maar moet nog beter.(als je het mij vraagt dan hè)
 
Ik heb ook zo n gsx400x maar aangezien het blok enigzins niet in orde is(lekke pakking en koelsysteem vastgeklonterd) rijd ie nog niet.

Ik heb er verders geen verstand van en heb nu best wel zin om dat ding op te gaan knappen

ik heb de fiets en t sleuteltje hij sverder kompleet maar kan iemand me aan info/handleidingen o.i.d helpen?

groet
stuart
 
Leuk bedacht, z'on nieuwe term...alleen is het natuurlijk wel zo dat je pas van een cafe racer mag spreken als hij uit de jaren 60/70 komt.
Maja, boeie, als jij maar lol hebt ;)
 
zoals ie er nu bij staat is het gewoon een streetfighter.

Maar welkom, en laat ons maar genieten van alle wijzigingen / vorderingen.

Persoonlijk vind ik spaakvelgen een must en natuurlijk laser :r , zet er dan ook een megafoon look uitlaat op en rvs/chroom bochten setje.

Die 130 band oogt inderdaad iel, vergeleken met mijn 130 band op mijn 400'tje
 
alleen is het natuurlijk wel zo dat je pas van een cafe racer mag spreken als hij uit de jaren 60/70 komt.

Wie zegt dat??
Ik heppeen héle mooie zwarte H-D Sportster gezien verbouwd tot 'Classic' Caféracer,ondanks dat het een Evo was (dus een na '83-er)...
Dat de term uit die tijd stamt komt omdat toen de stijl is ontstaan,net als 'Bobbers' iets uit de periode van net na de WO II is,en Choppers uit de sixties.
Daarvoor hoeft het lijdend onderwerp (de fiets waar je de flex inzet) nog niet uit dezelfde periode te komen....
 
Volgens mij was de defenitie van cafe racer iets in de trand van: de gewone man die zijn motor eruit laat zien als een gp bike. Ze gingen dus de echte racers in die tijd (sixties/seventies) na-apen.

Zou je dat tegenwoordig dan met een moderne fiets ook doen, kom je op een heel ander resultaat dan wat men noemt een 'cafe racer'....ga je echter proberen die sixties look te krijgen zit je naar mijn idee in de verkeerde hoek.
Opzich een leuke oplossing van TS om dit 'new skool' te noemen.

Maargoed, vind het wel weer leuk dat de cafe racer discussie weer wat wordt aangewakkerd :)
 
ik dacht dat een café-racer iets in de trant was van: a streetlegal bike, with personal performance modifications, mostly with the best affordable racing-parts available, and with looks that suited the genuine racers. They used to meet at the local café and organised small local street races, mostly at night.

Uteindelijk is een café-racer dus een straatfiets waar volgens wens van de eigenaar verbeteringen aan zijn aangebracht met het beste spul dat hij kan betalen. Die verbeteringen zijn terug te brengen tot in hoofdzaak 'prestatie' verbeteringen. Lees: gewichtreductie en centralisatie, de beste beschikbare veerelementen, eventueel een aangepaste geometrie en een opgefokt blok dat nog nét betrouwbaar is.
 
kvind echt erg tof, wat ben je er in totaal aan kwijt als ik vragen mag?
Dat bepaald men zelf ;)
[edit] |( , je hebt gelijk arthur. Maar dan nog, het zegt zo weinig....ik bedoelde eigenlijk dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt [edit]
 
Laatst bewerkt:
Als er nog iemand zon gsx400 of dergelijk modelletje weet let me know ( krijg alweer ombouw kriebels als ik dit zie) 8-)

P.S: Hoe hard gaat zon ding eigenlijk, and does it wheelie?
 
Laatst bewerkt:
gaat je XR niet hard genoeg miss ?? :+
hehe
of is dat zodat je me cb'tje kan bijhoude ?


ik vinnet al een begin maar er moet wel nog veel aan gedaan worden
suuk6
 
heeee OMAAAA

haha ik zet de zaag in mn impulse!!

had m al een tijd en wilde m verpatsen (deed r niks mee)
maar aangezien mn ouwe trouwe xl600r toch ff iets te veel centjes gaat kosten bij het reviseren ga ik maar ff nieuwe sloffen onder die suzuki knallen.
kont gaat eraf die rooie bende aan de voorkant idem.
ik hou jullie wel op de hoogte :W
 
heeee OMAAAA

haha ik zet de zaag in mn impulse!!

had m al een tijd en wilde m verpatsen (deed r niks mee)
maar aangezien mn ouwe trouwe xl600r toch ff iets te veel centjes gaat kosten bij het reviseren ga ik maar ff nieuwe sloffen onder die suzuki knallen.
kont gaat eraf die rooie bende aan de voorkant idem.
ik hou jullie wel op de hoogte :W


ha die beunert, we gaan maar as ff kijken of het wat word met dat barrel van je :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan