New YAMAHA MT-09 TRACER

Status
Niet open voor verdere reacties.
Koud weertje hè?! :+

Ik was benieuwd naar de oplossing van Yamaha voor de handvatverwarming. En dan met name de schakelaar... meestal nogal lomp voor de after-market oplossingen. Hoe zit dat met de originele accessoire? Heeft iemand een fototje van de hvv op zijn motor?
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Eerst mezelf even voorstellen :Ik heet Willem en ben sinds 14 dagen de eigenaar van een MT-09 Tracer uit 2016.

Nadat ik deze had gehaald ben ik richting Utrecht gereden, natuurlijk volgens de voorschriften. Maximaal 5800 toeren dus ongeveer 115 km /uur. Vond af en toe het stuur redelijk trillen.
Bij een snelheid groter dan 120 leek het wel een speedwobbel.

Via Vianen langs de Lek naar mijn woonplaats Rotterdam gereden. maximaal 80/90 en ik kan niet anders zeggen dat het heerlijk reed bij deze snelheid

In de Motoplus stond geschreven bij de introductie dat het wijs is de uitgaande demping 2 kliks linksom te geven, daar ik wat zwaarder ben (105 kg) gekozen voor 3 kliks. Overige instellingen nog niet gedaan.

Dezelfde dag een rondje IJsselmeer gedaan (ongeveer 450 km) Het probleem was er nog steeds alleen bij een hogere snelheid (135km/uur).

De volgende dag de achtervering (veervoorspanning) 2 kliks harder gezet.
In de ochtend gereden richting Zeeland. Weinig last van trillen tot 135 km/uur. Nadat ik in Goes was geweest terug naar huis, De wind was aangetrokken tot ongeveer windkracht 5, Deze wind zorgde voor een vreselijk hard geluid in mijn helm, dit ondanks aangemeten oordoppen.
De motor ging van links naar rechts, en tijdens het inhalen van een vrachtwagen werd ik bijna tegen de vangrail gesmeten. Ik heb de motor onder controle kunnen houden en vond het niet echt prettig verder te moeten rijden.

Bij thuiskomst direct Hyperpro in Werkendam gebeld. Een afspraak gemaakt voor de volgende dag. De gewijzigde instellingen heb ik terug gezet en ben rustig naar Werkendam gereden.

Probleem uitgelegd en krijg hierna een lezing over de oorzaak.
Wat blijkt de achterveren zijn te slap t.o.v. de voorveer. Hierdoor gaat de motor als het ware als een golfslag (deinend) over de weg.

Om dit op te lossen hebben ze de voorveerspanning achter bijna maximaal gezet (6)
en de voorveerspanning voor op slechts 3mm gezet. Tijdens een korte proefrit waren de problemen bijna opgelost. Ik heb tot 175 km/uur gereden met en minimale wobble.
Daar de veervoorspanningen tussen voor en achter niet volledig in evenwicht zijn te brengen wordt mij het advies gegeven een streefbox aan te schaffen en te monteren. (Totale kosten 725 euro)

Dit voorstel is gebaseerd op meer dan 90% alleen rijden op de motor, wens tourtochten te rijden en mijn lengte is 191 cm en gewicht 105kg.
Er zijn natuurlijk meerdere opties aanwezig en leverbaar bij Hyperpro.
Uit mijn kennissenkring blijkt dit een gerenommeerd bedrijf te zijn.

Misschien een aardig weetje : Ze leveren en passen ook diverse SuperBike motoren aan welke mee doen aan de SBK wedstrijden.

Hierna heb ik ongeveer 200 km gereden door het landschap windkracht 4 en snelheden 130 km/uur +, Wat mij als eerste opviel, geen deining geen wobbles tot zeker 175 km/uur en het mooiste vind ik dat ik nu gewoon mijn navigatie kan horen, geen windgeruis meer en alles is goed te verstaan. Vermoedelijk staat de ruit nu onder een andere hoek, denk kleiner.

De hyperpro veren zijn besteld en worden in de tweede week van April geplaatst , naar zij aangeven is dan het probleem verholpen en dan zal ik zeker een vervolg geven aan dit schrijven.

Willem
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan