Newbe motorscooter

Wannebe

Rookie
9 feb 2019
17
2
Hallo,
Recent het besluit genomen om voor mijn A rijbewijs te gaan. Dat zal tegen het voorjaar aan zijn. Reden: wonend in Amsterdam en jaren een 50cx 4t gehad te hebben voor erbij begon het te kriebelen (midlife crisis?). Met 2 kleine kids van onder de 10 en in overleg met mijn partner het besluit genomen om te gaan voor een motorscooter. Het idee is deze te gebruiken binnen de ring en op de N-wegen rond 020.

Voorlopig geconcludeerd te gaan voor een 125cc. Een MP3(Lt) valt vanwege de prijs/kwaliteit af. Ook vanwege het gewicht. Ik overweeg Yamaha vanwege de betrouwbaarheid. Met name de Tricity, Nmax en TMax in volgorde.

Graag julkie meningen.

Een wannebe motor(scooter) rijder.
 
Hallo,
Recent het besluit genomen om voor mijn A rijbewijs te gaan. Dat zal tegen het voorjaar aan zijn. Reden: wonend in Amsterdam en jaren een 50cx 4t gehad te hebben voor erbij begon het te kriebelen (midlife crisis?). Met 2 kleine kids van onder de 10 en in overleg met mijn partner het besluit genomen om te gaan voor een motorscooter. Het idee is deze te gebruiken binnen de ring en op de N-wegen rond 020.

Voorlopig geconcludeerd te gaan voor een 125cc. Een MP3(Lt) valt vanwege de prijs/kwaliteit af. Ook vanwege het gewicht. Ik overweeg Yamaha vanwege de betrouwbaarheid. Met name de Tricity, Nmax en TMax in volgorde.

Graag julkie meningen.

Een wannebe motor(scooter) rijder.

Ik geef je groot gelijk! Ik heb speciaal om naar mijn werk te rijden destijds ook mijn motorrijbewijs gehaald, gewoon A, maar rijd 4x in de week op mijn motorscooter naar mijn werk. (45km enkele reis) Nooit meer last van files en met de juiste accessoires, scherm, verwarmde handschoenen en beenkleed heb je weinig last van de weersomstandigheden. Voordeel van een A rijbewijs halen is dat je altijd op iets anders kan rijden als je dat wil.

Idd de Piaggio MP3 is tweedehands net zo duur als een nieuwe motorscooter van € 3.000 en een motorrijbewijs samen.

Ik rijd zelf op een Honda PCX 150, is er ook in 125CC uitvoering. Zeer betrouwbare scooter, enorm zuinig. Voor € 1500 - 2000 heb je een exemplaar waar je jarenlang mee vooruit kan. Met de 150 CC kan je moeiteloos over de rijksweg rond Amsterdam. Extra sliders in de vario en je rijdt fluitend 110 - 120 op de teller.

Yamaha X-Max is overigens volgens mij ook een prima keuze hoor, maar die ken ik persoonlijk niet zo goed.
 
Koop nooit een 125cc als je van een 50cc afkomt, ga dan altijd voor zwaarder, circa 300cc.
Dan praten we over Honda SH300/ Piaggo Beverly/ Kymco300/Yam250,300/ etc. etc.

Een 125cc dien je alleen te rijden als bij-brommertje als je ook al zwaardere motoren in de schuur hebt staan.
Vaak wordt de 125cc dan nog sneller uit de schuur gepakt als de zwaardere scooters.
Probleem van 50cc rijders is vaak dat ze denken dat ze met 125cc een motorrijder zijn, maar dat is niet zo, want je wordt net zo hard
als met een 50cc van de weg afgedrukt omdat het een veredelde brommer is en blijft, kortom je blijft met je rijbewijs een brommer rijder,
en je gaat op ringweg etc. rijden waar ze 80 rijden, dan zit jij zo'n beetje aan het einde van je gashandel.
Max. van 125cc is ergens tussen de 80 en 98km/pu @ gps
Denk aan mijn volgende woorden: Jij krijgt binnen enkele weken spijt als je met een vers rijbewijs 125cc gaat rijden.

Maar ga eerst maar je rijbewijs halen.

Succes ermee.

Mvg. Jan
 
Ik geef je groot gelijk! Ik heb speciaal om naar mijn werk te rijden destijds ook mijn motorrijbewijs gehaald, gewoon A, maar rijd 4x in de week op mijn motorscooter naar mijn werk. (45km enkele reis) Nooit meer last van files en met de juiste accessoires, scherm, verwarmde handschoenen en beenkleed heb je weinig last van de weersomstandigheden. Voordeel van een A rijbewijs halen is dat je altijd op iets anders kan rijden als je dat wil.

Idd de Piaggio MP3 is tweedehands net zo duur als een nieuwe motorscooter van € 3.000 en een motorrijbewijs samen.

Ik rijd zelf op een Honda PCX 150, is er ook in 125CC uitvoering. Zeer betrouwbare scooter, enorm zuinig. Voor € 1500 - 2000 heb je een exemplaar waar je jarenlang mee vooruit kan. Met de 150 CC kan je moeiteloos over de rijksweg rond Amsterdam. Extra sliders in de vario en je rijdt fluitend 110 - 120 op de teller.

Yamaha X-Max is overigens volgens mij ook een prima keuze hoor, maar die ken ik persoonlijk niet zo goed.
Dank voor je reactie.
 
Koop nooit een 125cc als je van een 50cc afkomt, ga dan altijd voor zwaarder, circa 300cc.
Dan praten we over Honda SH300/ Piaggo Beverly/ Kymco300/Yam250,300/ etc. etc.

Een 125cc dien je alleen te rijden als bij-brommertje als je ook al zwaardere motoren in de schuur hebt staan.
Vaak wordt de 125cc dan nog sneller uit de schuur gepakt als de zwaardere scooters.
Probleem van 50cc rijders is vaak dat ze denken dat ze met 125cc een motorrijder zijn, maar dat is niet zo, want je wordt net zo hard
als met een 50cc van de weg afgedrukt omdat het een veredelde brommer is en blijft, kortom je blijft met je rijbewijs een brommer rijder,
en je gaat op ringweg etc. rijden waar ze 80 rijden, dan zit jij zo'n beetje aan het einde van je gashandel.
Max. van 125cc is ergens tussen de 80 en 98km/pu @ gps
Denk aan mijn volgende woorden: Jij krijgt binnen enkele weken spijt als je met een vers rijbewijs 125cc gaat rijden.

Maar ga eerst maar je rijbewijs halen.

Succes ermee.

Mvg. Jan
Een advies om te overwegen.
 
Koop nooit een 125cc als je van een 50cc afkomt, ga dan altijd voor zwaarder, circa 300cc.
Dan praten we over Honda SH300/ Piaggo Beverly/ Kymco300/Yam250,300/ etc. etc.

Een 125cc dien je alleen te rijden als bij-brommertje als je ook al zwaardere motoren in de schuur hebt staan.
Vaak wordt de 125cc dan nog sneller uit de schuur gepakt als de zwaardere scooters.
Probleem van 50cc rijders is vaak dat ze denken dat ze met 125cc een motorrijder zijn, maar dat is niet zo, want je wordt net zo hard
als met een 50cc van de weg afgedrukt omdat het een veredelde brommer is en blijft, kortom je blijft met je rijbewijs een brommer rijder,
en je gaat op ringweg etc. rijden waar ze 80 rijden, dan zit jij zo'n beetje aan het einde van je gashandel.
Max. van 125cc is ergens tussen de 80 en 98km/pu @ gps
Denk aan mijn volgende woorden: Jij krijgt binnen enkele weken spijt als je met een vers rijbewijs 125cc gaat rijden.

Maar ga eerst maar je rijbewijs halen.

Succes ermee.

Mvg. Jan
Jouw mening, zeker geen feit!
Ik had een 900 cc tourmotor en heb ook supersports gehad en het ipv de 900cc dus een pcx gekocht. Ik rijd niet nabij Amsterdam maar in Groningen. Rustiger dat klopt maar dat betekend ook dat er makkelijker 130 of meer gereden wordt door het overige verkeer.

Als onervaren motorrijder zou ik echter voor minimaal 200cc gaan zodat je niet een te groot verschil krijgt met het overige verkeer

In hoeverre je van de weg af wordt gedrukt is niet afhankelijk van de inhoud van je motorblok maar van je rijhouding en rijpositie.
 
Koop nooit een 125cc als je van een 50cc afkomt, ga dan altijd voor zwaarder, circa 300cc.
Dan praten we over Honda SH300/ Piaggo Beverly/ Kymco300/Yam250,300/ etc. etc.

Een 125cc dien je alleen te rijden als bij-brommertje als je ook al zwaardere motoren in de schuur hebt staan.
Vaak wordt de 125cc dan nog sneller uit de schuur gepakt als de zwaardere scooters.
Probleem van 50cc rijders is vaak dat ze denken dat ze met 125cc een motorrijder zijn, maar dat is niet zo, want je wordt net zo hard
als met een 50cc van de weg afgedrukt omdat het een veredelde brommer is en blijft, kortom je blijft met je rijbewijs een brommer rijder,
en je gaat op ringweg etc. rijden waar ze 80 rijden, dan zit jij zo'n beetje aan het einde van je gashandel.
Max. van 125cc is ergens tussen de 80 en 98km/pu @ gps
Denk aan mijn volgende woorden: Jij krijgt binnen enkele weken spijt als je met een vers rijbewijs 125cc gaat rijden.

Maar ga eerst maar je rijbewijs halen.

Succes ermee.

Mvg. Jan

Je verkondigd jouw mening als een feit en dat is het zeker niet. Ik rijd al 3 jaar op een 150cc en ik word echt niet van de weg gedrukt. Voor waar TS hem wil gebruiken is een 150cc meer dan voldoende. Een 300cc is al snel 2x zo duur en dat is voor in en om de stad zeker niet nodig. Tuurlijk het is meer motor dan een 125cc, dat is idd een opgevoerde brommer, maar daar is niets mis mee! Maargoed bedankt voor je reactie, kan TS zelf kiezen wat hij er mee wil doen.
 
Je verkondigd jouw mening als een feit en dat is het zeker niet. Ik rijd al 3 jaar op een 150cc en ik word echt niet van de weg gedrukt. Voor waar TS hem wil gebruiken is een 150cc meer dan voldoende. Een 300cc is al snel 2x zo duur en dat is voor in en om de stad zeker niet nodig. Tuurlijk het is meer motor dan een 125cc, dat is idd een opgevoerde brommer, maar daar is niets mis mee! Maargoed bedankt voor je reactie, kan TS zelf kiezen wat hij er mee wil doen.
TS?
 
Monkey
uiteraard zijn er uitzonderingen, maar helaas niet zoveel.
Ik heb het nu al diverse keren meegemaakt dat luitjes komende vanaf een 50cc brommer, toch vrij snel overstappen naar net iets zwaarder.
En dat is ook zonde van de centen als je denkt dat je de wereld in de grote boze stad om je heen aankan op 125cc.
Meest voorkomende insteek is dat 50cc rijders denken dat je er wel bent met 125cc.
In theorie is dat natuurlijk ook wel zo het één (50cc) is brommer, en het ander (110/125cc) is motor.

Er is onlangs nog een topic geweest over wat nou eigenlijk de perfecte klasse is, en daaruit blijkt dat circa 400cc een alleskunner is.
Ik heb qua lichte scooters 300cc en 400cc gereden, rij nu 750cc, en kan me er ook wel een beetje in vinden, want vond de 400cc klasse top.
Ik reed er zelfs mee op de linker baan in Duitsland, en was daarnaast super handelbaar, mijn huidige Honda X-ADV is dat toch weer iets minder.
Groningen met de randstad vergelijken vind ik geen hele goeie vergelijking, je wordt hier ondanks of je nou wel/niet je positie op de weg opeist
toch aardig geleefd op de drukke wegen.

Enige benefit van 50cc t.o.z.v 125 is dat je de ringweg en N wegen op mag, vaak wordt dat als 50cc rijder als hemels ervaren omdat ze dan
niet meer door hoeven te steken, maar direct van A naar B kunnen gaan.

Jessedew
Het is idd. zo goed als een feit.
Over duurder... ik weet niet of de centen ook een issue zijn, maar zo groot is het verschil toch niet op 2e hands gebied?
Trouwens nieuw Honda 125cc, kan ook aardig in de papieren lopen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paar andere tips voor TS:
#/ Als het dan echt moet probeer luchtgekoeld te vermijden, de watergekoelde hebben doorgaans net iets meer pit.

#/ Maal je niet om een volledig onbeperkt A rijbewijs omdat je voor weet ik veel wat voor reden denkt dat je de rest van je leven
motorscooter blijft rijden, overweeg dan een rijschool op te zoeken die automaat scooters heeft.
Meest voorkomende les motorscooters zijn de Piaggo Beverly 320cc en de Honda SH300 (280cc)
Met een 50cc achtergrond heb je dan je rijbewijs een stuk sneller in je zak.

Vaak gaat het behendigheid- examen net wat makkelijker met automaat lessen,.
De mensen die ik heb gesproken hebben dan ook doorgaans hun rijbewijs net wat sneller in hun zak, t.o.z.v. een onbeperkt A rijbewijs.
Rijbewijs beperking is in de regel dat je nooit een schakelbak mag rijden en meestal is het automaten rijbewijs ook gekoppeld
aan A2 rijbewijs, dus tevens een beperking in het aantal CC/Kw.
Ik geloof dat de Yamaha Tmax 530cc zo'n beetje de hekkensluiter is op A2 gebied?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook voor een 250-300 gaan. Lager ben je gauw zat. Zelf heb ik een 250 X-Max en had er voor tbv woon-werk ook 50CC scooters (Aerox 2 en 4 takten)
Een proefrit op de varianten maakt alles duidelijk voor je. Onderhoudskosten t.o.v. 125-250 vallen ook best mee.
 
Monkey
uiteraard zijn er uitzonderingen, maar helaas niet zoveel.
Ik heb het nu al diverse keren meegemaakt dat luitjes komende vanaf een 50cc brommer, toch vrij snel overstappen naar net iets zwaarder.
En dat is ook zonde van de centen als je denkt dat je de wereld in de grote boze stad om je heen aankan op 125cc.
Meest voorkomende insteek is dat 50cc rijders denken dat je er wel bent met 125cc.
In theorie is dat natuurlijk ook wel zo het één (50cc) is brommer, en het ander (110/125cc) is motor.

Er is onlangs nog een topic geweest over wat nou eigenlijk de perfecte klasse is, en daaruit blijkt dat circa 400cc een alleskunner is.
Ik heb qua lichte scooters 300cc en 400cc gereden, rij nu 750cc, en kan me er ook wel een beetje in vinden, want vond de 400cc klasse top.
Ik reed er zelfs mee op de linker baan in Duitsland, en was daarnaast super handelbaar, mijn huidige Honda X-ADV is dat toch weer iets minder.
Groningen met de randstad vergelijken vind ik geen hele goeie vergelijking, je wordt hier ondanks of je nou wel/niet je positie op de weg opeist
toch aardig geleefd op de drukke wegen.

Enige benefit van 50cc t.o.z.v 125 is dat je de ringweg en N wegen op mag, vaak wordt dat als 50cc rijder als hemels ervaren omdat ze dan
niet meer door hoeven te steken, maar direct van A naar B kunnen gaan.
Een 400 mag dan over het algemeen misschien een alles kunnen zijn, ik denk dat mijn verbruik met 1:34 - 1:50 (slechtste - beste) niet gehaald wordt door 250+ cc
Niet iedereen heeft interesse in de linker baan, sommige mensen kiezen voor andere aspecten van een bepaalde categorie. Bij mij was het dus het verbruik.

@Jessedew heeft wel degelijk gelijk want wat jij afkondigd als een feit is niets meer dan een mening en in mijn ogen nog een vooringenomen mening ook

Ohja, je advies om een beperkt rbw te halen |(|(
 
Ik zou ook voor een 250-300 gaan. Lager ben je gauw zat.

Daar probeer ik Wannebe ook juist voor te behoeden.

wat je overigens ook veel aan klachten onder 50cc rijders leest is dat ze vinden dat ze niet serieus worden genomen door
de mede weg gebruikers.
Mede weg gebruikers zien vaak niet eens het verschil tussen 50 & 125, en dan blijft dat beeld een beetje bestaan.
En dan maakt het geen reet uit dat je het zelf niet belangrijk vindt wat een ander van je denkt, maar de toon is dan al gezet
doro je mede weggebruikers.
Een iets zwaardere scooter heeft vaak ook een iets dikkere kont en dat kan een beetje meewerken bij het serieus genomen worden
door je mede weggebruikers


Onderhoudskosten t.o.v. 125-250 vallen ook best mee.

Zekers, en om het nog gekker te maken, voor je het weet is het periodiek onderhoud van een 125cc duurder dan van een 280/399cc scooter.
Wie kent er niet de service interval van de Honda PCX om maar een voorbeeldje te noemen :)
Zie ook vaak dat variateur delen bij 125cc veel sneller slijten als bij de medium scooters.
Bij een medium scooter gaat het net allemaal even wat fijner.

Als laatste aan Wannebe nog een weetje:
Wegenbelasting is voor alle motorrijders gelijk, dus of je nou op een Suzuki Adress 110cc scooter rijd (mooi ding trouwens) of op een
Honda Goldwing we betalen allemaal het zelfde.

Mvg. Jan
 
Ohja, je advies om een beperkt rbw te halen |(|(

Is zeker niet mijn advies, ben zelfs faliekant tegen.

Maar wil wel alle in's & out's meenemen in mijn verhaal.
Heb je moeite of zo met het lezen van mijn zin die zegt "maal je niet om een volledig rijbewijs"
Daarmee geef ik aan dat er meerdere mogelijkheden zijn als je ergens niet omgeeft.
Dus niet zomaar roepen als dat het mijn advies is, beetje minder van je, doe dat a.u.b. nou niet Monkey |(;(

Zal er hieronder even speciaal voor de Monkey een stukje bij schrijven

Algemeen:
Als je kan, haal dan altijd je volle A, je kunt immers nooit in de toekomst kijken.
De gemiddelde nieuwe motorrijder krijgt vaak de smaak te pakken, en ja dan is een logische stap dat je
het hogerop gaar zoeken.
En het is wel erg zuur dat je dan weer het nodige over moet gaan doen met alle bijkomende kosten.
Maar feit blijft: maal je daar allemaal niet om, omdat je thuis een glazenbol hebt waarin je alles al hebt gezien,
dan ben je sneller klaar met A2 en scheelt het ook best wel in geld.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Is zeker niet mijn advies, ben zelfs faliekant tegen.

Maar wil wel alle in's & out's meenemen in mijn verhaal.
Heb je moeite of zo met het lezen van mijn zin die zegt "maal je niet om een volledig rijbewijs"
Daarmee geef ik aan dat er meerdere mogelijkheden zijn als je ergens niet omgeeft.
Dus niet zomaar roepen als dat het mijn advies is, beetje minder van je, doe dat a.u.b. nou niet Monkey |(;(

Zal er hieronder even speciaal voor de Monkey een stukje bij schrijven

Algemeen:
Als je kan, haal dan altijd je volle A, je kunt immers nooit in de toekomst kijken.
De gemiddelde nieuwe motorrijder krijgt vaak de smaak te pakken, en ja dan is een logische stap dat je
het hogerop gaar zoeken.
En het is wel erg zuur dat je dan weer het nodige over moet gaan doen met alle bijkomende kosten.
Maar feit blijft: maal je daar allemaal niet om, omdat je thuis een glazenbol hebt waarin je alles al hebt gezien,
dan ben je sneller klaar met A2 en scheelt het ook best wel in geld.

Mvg. Jan
Dat relativeert je vorige reactie een beetje, tnx

Hie komt het dat jij zoveel ziet op het gebied van scooters?
Je hebt veel ervaring met overstappen van 50 naar 125cc, weet goed het verschil in kosten tussen een 125 en 400, zelfs op het gebied van de Vario...
 
Is de scooter alleen voor woonwerk rond Amsterdam?
Dan is zo'n 125cc nog te doen. Lekker betaalbaar ook.

Zit je in je achterhoofd te denken aan toerritten, dan beter een 300 cc.
Mn eerste motorscooter was een Honda PCX 125 (heb meerdere motoren gehad vanaf mn 18de) en dat was hartstikke leuk.

Wel meteen begonnen met andere vario om m harder te laten lopen. Denk dat ik m 6 maanden heb gehad en toen n 300 gekocht.
Daarmee kon ik verder weg, ook Ardennen en de Eifel.
Ben je dat nooit van plan, dan is een 125 cc voldoende
 
Monkey

Ik sleutel (hobbymatig) aan alles ook de zwaardere 650cc motor scooters en zie dan ook dat CVT delen best vaak sneller slijten bij de 125cc scooters.
Een uitzondering daar gelaten.
Kleppenservice interval wil ook nog wel eens korter zijn bij lichtere scooters, uiteraard zijn daar ook weer uitzonderingen bij.
De Taiwanese hebben in de regel ook bij 400cc klasse een iets snellere kleppen service nodig, maar in de praktijk blijkt dat
vaak meer een beetje om benauwdheid van de fabrikant te berusten en staan de kleppen prima.
Als je echt ook op een mooie lange service interval uit bent dan staat de Piaggo Beverly in de 300 klasse praktisch alleen op een eenzame
hoogte.
kleppen interval is dan pas bij 40.000km. ... iets wat bijna alleen maar voor komt bij enkele yamaha scoots.
De Piaggo Bev, is sowieso een apart geval met zijn natte koppeling op een pizza brommer modelletje.
Zo'n beetje de snelste scooter in de categorie 279 t/m 320cc, echt een rap bakkie, en de duurzaamheid test van b.v. Mish liegt er ook niet om.
Qua uiterlijk en handelbaarheid nog niet eens zo gek ver van een 125cc verwijderd, maar toch iets meer voordelen door betere remmerij en
dubbele schokbrekers... beide willen nog wel eens (een uitzondering daar gelaten) aan de krappe kant zijn bij 125cc.

Overigens vermaak ik me ook prima op een 125cc, ik vindt zelf niets te min, dus ook absoluut geen minachting voor 110/125cc.
Hartstikke leuk allemaal.
Kom ook veel en spreek veel mensen via diverse club's, zit zelfs ook bij een 50cc club... daar rij ik ook gewoon tot diep in Duitsland mee.
Trek dan ook dagen lang met lui van diverse tweewieler pluimage op in binnen/buitenland en dan komen de verhalen.

Onlangs nog een maatje van me die het ook allemaal wel dacht te weten met een vers A2 en een te lichte motorscooter.
Het eerste waar ik hem van heb proberen te overtuigen is voor het volle pond te gaan... helaas te vergeefs.
Hij heeft pas1,5 jaar zijn rijbewijs maar is nu al aan zijn derde scoot, ook daar heb ik hem meermaals voor gewaarschuwd.
Ben zelf begonnen met 300cc, daarna 4,5 jaar de 400 gereden met nauwelijks tot geen onderhoud, omdat het groot onderhoud
steevast op de 20.000km ligt bij die klasse.
Met m'n 400 naar Finland gereden zonder een centje last, kan ook op de brommer trouwens, dan zie je nog meer onderweg.
Mijn huidige Honda X-ADV is best zwaar ik zou er nu best graag een 110/125cc brommer naast willen hebben.
En reken maar dat ik hem dan vaak zal pakken ook

Mvg. Jan
 
Rij naast mijn X-ADV ook een pcx voor woon-werk.
Rij al 18 jaar met 125/150ers naar mijn werk, Dylan, PES, SH, Sixteen, heb ze zo'n beetje allemaal gehad en ik ben nog niet 1 keer met zo'n ding van de weg gedrukt, dus in mijn geval valt dat wel mee.
Als TS begint met een 125er kan hij na een half jaar toch kijken hoe het bevalt?
Afschrijving van die dingen is toch minimaal. Kreeg voor mijn PCX van 2015 nog 2500 terug op het nieuwe 2019 model.
 
Rij zelf al jaren met een racer en een all-road motor en had daarnaast 2x een 50cc-2t Peugeot scootertje voor woon-werk , weer en wind het hele jaar door reed ik er mee , en deze heb ik pas verkocht omdat ik voor een motor scooter wilde gaan .
Nu heb ik sinds begin januari een pcx150 van 2016 en ook weer voor woon-werk , maar ik ben er zeer happy mee , 19km enkele rit , 60km en 80km/h wegen en ik kan op dit moment eigenlijk weinig negatiefs vertellen , ik vind hem rustig/stil , zuinig en kan gewoon met het verkeer mee , dus met een lichtere motor scooter kan je gewoon mee doen met het verkeer .
Zelf ben ik meer op mijn gemak nu , hoef niet meer met een 50cc fietspad op en af tussen de auto's zeg maar , heb vaak genoeg moeten uitwijken omdat ze me niet zagen dus dit is nu een hele verbetering .
 
Rij naast mijn X-ADV ook een pcx voor woon-werk.
Rij al 18 jaar met 125/150ers naar mijn werk, Dylan, PES, SH, Sixteen, heb ze zo'n beetje allemaal gehad en ik ben nog niet 1 keer met zo'n ding van de weg gedrukt, dus in mijn geval valt dat wel mee.
Als TS begint met een 125er kan hij na een half jaar toch kijken hoe het bevalt?
Afschrijving van die dingen is toch minimaal. Kreeg voor mijn PCX van 2015 nog 2500 terug op het nieuwe 2019 model.
Heb naast mijn YAMAHA BT 1100 BULLDOG al bijna 9 jaar een SUZUKI UX 150 SIXTEEN scoot met 63000 gereden k.m., en waar ik nog altijd met veel plezier fun kilometers mee maak . Wat onderhoud aangaat (doe alles zelf) is zo'n scootertje best duur (onderdelen vaak duur origineel) door de korte intervallen , en er moet vaak veel gedemonteerd worden voor ergens bij te komen , waardoor het veel geld kost als je het moet laten doen . Maak het zelden nog wel eens mee dat ik voor een bromscooter wordt aangezien , gezien het formaat van de scooter . Maar dan wijs ik altijd naar mijn motor kentekenplaat achter , dan is het duidelijk . Maar ook met de BULLDOG BT 1100 onderweg en met mijn auto het blijft altijd goed uitkijken :Y :]
 
Ach heb een jaar met een 100cc aeroxje naar het werk gereden en dat wou al heel best , 6kw had die en elk modern 125cc heeft al meer dus ik zie het probleem niet echt ? Je hebt al een sym fiddle 3 125cc voor 2800 nieuw ?
Als je niet meer hoeft / wil ben je gek als je het niet doet
 
Ik rijd met veel plezier op mijn Honda Forza 125 ongeveer 15.000 km per jaar. Het meeste woonwerk, maar ben vorig jaar naar de Middellandse zee gereden. Allemaal heel goed te doen. CC's zijn niet alles. Mijn Forza rijdt veel op de linkerbaan, want op de meeste snelwegen gaat het daar ook niet harder dan 115-120 km.
Ik word zelfs met mijn Honda Vision 110 niet van de weg gedrukt. Gewoon kopen wat je leuk vindt.

Als je met groepen wilt touren, dan is een wat zwaardere scooter beter, want anders kun je niet goed meekomen op de snelweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan