Newbee vraagje - Honda Transalp batterij

Weaver

Rookie
16 jul 2004
3
0
Gent
Even een newbee vraagje.

Ik heb zonet mijn moto rijbewijs gehaald en met het mooie weer dacht ik even met de moto van een vriend te gaan toeren. Hij staat al een tijdje stil en door het alarm is de batterij nogal leeg geraakt. Volgens die vriend moet ik hem 4u +/- opladen om te kunnen starten.
Als ik zolang wacht geraakt ik vandaag dus nietmeer de baan op... Mijn (misschien domme) vraag.
Kan ik het ding starten zonder batterij, in gang duwen zoals een auto ofzoiets of is dat totally out of the question :) .

Het is een Honda Transalp (650?)
 
Moto batterijen mag je enkel en alleen opladen met een druppellader met beperkt vermogen. Nooit volledig opladen met een autoacculader of snellader: je baterij gaat daarvan gegarandeerd dood. Wat je WEL kan doen, is in noodgevallen je moto batterij een kwartiertje aan de autoacculader hangen. Voorbeeld: smorges wil je aar je werk, batterij net iets te leeg om te starten: hups kwartiertje aan de snellader en je batterij heeft voldoende vermogen opgenomen om terug te starten.
Simplistisch voorbeeld: Moto batterij typisch 12ampere, een druppellader levert gemiddeld een kwart ampere/uur, dus na 48 uur heb je met eend ruppellader een volldige batterij opgeladen. Stel dat je om te starten 10A/u moet kunnen leveren (licht uit, koppeling intrekken helpt) en stel dat je baterij door welke reden dan ook maar een capacitiet meer heeft van 9A, dan heb je er dus 1 te weinig, en kun je niet starten. je lichten branden wel, maar de startmotor wil nie. Leg je die aan de druppellader dan heb je toch 1ampere maal een kwart ampere per uur = 4 uur nodig. Leg je die voor een kwartiertje aan een autoacculader van 4 ampere per uur, of een snellader van 8a/h dan heb je na een kwartiertje al 1 of 2A bij in je accu ..... voldoende om te starten en te rijden. Als je dan een 15tal minuten hebt gereden boven de pakweg 4000 toeren dan is de rest van je batterij door je moto zelf opgeladen.
Maar: NOOIT motobatterij ganse nacht aan autolader hangen: 12 uur aan 4 of zelfs 8 ampere per uur = 48 tot 96 Ampere, op een batterij van amper 12A???????? em ontploft niet nee, maar door de ontwikkelde warmte trekken de platen krom, kookt de boel uit en is je baterij gegarandeerd na twee keer zo dood as een pier, als het plastiek omhulsel door de warmte al niet barst !!!!!
Simplistisch ja, duidelijk? ook dunkt me!
succes!
 
Moto batterijen mag je enkel en alleen opladen met een druppellader met beperkt vermogen. Nooit volledig opladen met een autoacculader of snellader: je baterij gaat daarvan gegarandeerd dood. Wat je WEL kan doen, is in noodgevallen je moto batterij een kwartiertje aan de autoacculader hangen. Voorbeeld: smorges wil je aar je werk, batterij net iets te leeg om te starten: hups kwartiertje aan de snellader en je batterij heeft voldoende vermogen opgenomen om terug te starten.
Simplistisch voorbeeld: Moto batterij typisch 12ampere, een druppellader levert gemiddeld een kwart ampere/uur, dus na 48 uur heb je met eend ruppellader een volldige batterij opgeladen. Stel dat je om te starten 10A/u moet kunnen leveren (licht uit, koppeling intrekken helpt) en stel dat je baterij door welke reden dan ook maar een capacitiet meer heeft van 9A, dan heb je er dus 1 te weinig, en kun je niet starten. je lichten branden wel, maar de startmotor wil nie. Leg je die aan de druppellader dan heb je toch 1ampere maal een kwart ampere per uur = 4 uur nodig. Leg je die voor een kwartiertje aan een autoacculader van 4 ampere per uur, of een snellader van 8a/h dan heb je na een kwartiertje al 1 of 2A bij in je accu ..... voldoende om te starten en te rijden. Als je dan een 15tal minuten hebt gereden boven de pakweg 4000 toeren dan is de rest van je batterij door je moto zelf opgeladen.
Maar: NOOIT motobatterij ganse nacht aan autolader hangen: 12 uur aan 4 of zelfs 8 ampere per uur = 48 tot 96 Ampere, op een batterij van amper 12A???????? em ontploft niet nee, maar door de ontwikkelde warmte trekken de platen krom, kookt de boel uit en is je baterij gegarandeerd na twee keer zo dood as een pier, als het plastiek omhulsel door de warmte al niet barst !!!!!
Simplistisch ja, duidelijk? ook dunkt me!
succes!


Thx :) Ik heb de batterij té kort aan een grote lader gehangen op slow charge. Dat was wss het probleem. Heb er een andere batterij ingegooit die nog "iets" gaf (andere was leeg) en gestart met startkabels van de auto :) Moto was direct weg en geen problemen meer gehad.

Thx in ieder geval om een newbee in nood te helpen :}
 
Een accu is een accu ,, 12v ,, het verschil is ,, dat een snel lader een wat hoger spanning gebruikt ,, 13,8 ipc 13.2 scheeld in het vermogen ,, als je een droge accu heb of de ontluchting gaatjes zitten dicht dan gaat ie kapot...

Je moet een accu opladen zoals ie ontladen is ,, dus inderdaad met druppelen zet je de levensduur niet onnodig onder druk,,,,
Maar als je hem, een jump start geeft door hem met kabels aan de auto te hangen krijgt ie een behoorlijk stroom stoot. heb je niet het idee dat de dynamo niet flink zou gaan laden,, spanning verschil is groot , dus veel lading...

Aan de andere kant ,,, als een (motor) accu moeit heeft met 13.6 v is het een waardeloze accu ,,, als de druk eruit kan ,, het niveau hoog genoeg blijft dan kookt ie echt zo leeg ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan