Newbie met een Honda CBR600F

JoKing

MF veteraan
8 jul 2001
1.995
0
Putten
Goedemiddag,

Heb gister een CBR600F van '92 gekocht..... :9

Het is mijn eerste motor en ik had een paar vraagjes die ik ben vergeten te vragen bij de aankoop.

-Wat is de juiste bandenspanning?
-Welke olie gaat er in?
-Wat is de beste veerinstelling met iemand achter op (90 + 65 kilo)?
-Wat kan ik zelf doen en wat moet ik echt laten doen (ben zelf redelijk handig)?
-Wat zijn typische CBR problemen (als die er zijn)?
-Wat is verder handig om te weten?

Mijn dank is groot.
 
Wat is de juiste bandenspanning?

2.5 voor en 2.6 achter, weet ik niet zeker, maar dat staat op je frame.

-Welke olie gaat er in?

advies; vooral goede en liefst dure olie, je merkt dat heel goed.
10w nogwat

-Wat is de beste veerinstelling met iemand achter op (90 + 65 kilo)?

standje 7

-Wat kan ik zelf doen en wat moet ik echt laten doen (ben zelf redelijk handig)?

alles kan je zelf, motorproblemen nagelaten.

-Wat zijn typische CBR problemen (als die er zijn)?

dipje rond 5000 rpm (welke motor niet....)
model >93 hydraulische distributi-ketting-spanner wil wel eens rare dingen doen.
gewoon een hele betrouwbare fiets.

-Wat is verder handig om te weten?

vergeet je dodemansknop niet !
1 keer meegemaakt. Had net een dynokitje geplaatst, wou dat kreng maar niet starten.
Veel gevloek, en gesleutel, had ik perongeluk die knop ingedrukt.

 
Standje 7 is toch de hoogste stand?

Rij er ook wel vaak alleen op, dan is 7 toch een beetje te hard?!

Op welke stand hebben andere CBR rijders hem op staan?
 
Als je ooit vanplan bent om cirquit te gaan racen, moet hij wel op stand 6 of 7 staan, anders heb je in elke bocht de stepjes te vroeg op de grond. Vergeet trouwens de andere instellingen ook niet. Ik kan je echter niet vertellen wat de ideale stelling is, Bij mijn 92er waren er niet zo veel mogelijkheden.
 
Ik heb mijn CBR net een halve week, dus circuit zit er eerst niet in.

Ga volgende week met wat vrienden een weekend naar het Zwarte Woud, dus ik ga eerst lekker :]

Maar nu je het zegt ik kwam dit weekend ook al met mijn voet aan de grond op rotonde met mijn vriendin achterop. Maar hij staat nu op standje 1 of 2, maar ik heb geen gereedschap op dit te veranderen.
 
Hou minimaal stand 4 aan voor alleen rijden, en samen met vriendin kan stand 6 echt wel.. En kijk eens achter je linkerachterschermpje (onder je buddysit) of je daar niet een gereedschapssetje in hebt. Wees trouwens voorzichtig met je voeten tegen de grond, die kan dubbelklappen en dan lig je zeer waarschijnlijk.
 
Gereedschapsetje is pleite '( Boekje lag nog wel onder het zadel :)

Maar donderdag krijgt ie een beurt en dan laat ik hem wel op 5 of 6 zetten.

Verder nog leuke 'weet' dingetjes?
 
gereden met je vriendin op standje 1 of 2 !?? (vering dan...)

dat heeft mij een aantal heftige momenten opgeleverd in hobbelige bochten.

Zelf heb ik een cbr uit 93

alleen rijdt ik op stand 5, met mijn vriendin echt op 7.
Ook wanneer ik met vrouw rij, gaat de voorvering bijna 3 kwart slag met de klok mee.
Daardoor duikt die motor niet zo makkelijk meer.
Dat is niet alleen voor je vriendin makkelijker, maar zeker ook minder vermoeiend voor jouw.

Geen weetjes verder, je moet het rijden toch zelf uitvinden....

Rije met die bak zou ik zo zeggen..... ;)
 
Gereedschapsetje ga ik zeker kopen. Kan ik tenminste zelf die vering verstellen.

Motor veert nu erg in als we met z'n tweeen er op gaan zitten.
Heeft waarschijnlijk altijd een licht persoon alleen op gereden want hij staat op standje 1 en er zat een kapje achterop de buddy (staat wel erg stoer) 8-)

Ik sta te popelen om naar Duitsland te gaan.... :9

[ Dit Bericht is bewerkt door: JoKing op 2001-07-31 13:23 ]
 
Denk dat je aan die vering-instellingen niet zoveel kunt verpesten. Is het nix, zet je het gewoon weer terug in z'n originele stand en begin je opnieuw met proberen. Schrijf zelf ook altijd op hoe iets stond vooruit ik begin te kloten en ik neem aan dat de meesten dat hier wel doen. Verder heb ik ook nog een pa die erg handig is, dus moet niet zo'n probleem worden. Kom je er na veel geklooi nog niet uit, dan kan je altijd nog bij je dealer of iets dergelijks langs gaan.
 
Ik heb eens op mijn eigen motor gekeken maar wat lullen jullie over standjes? :)

Kan de achterveer met een schroef stellen maar daar zit geen verdeling op en klikt niet. Deze kan ik ook maar 2 keer 360 graadjes draaien.
 
wij lullen graag over standjes, alleen moeten we het hier over motoren hebben ;)

Ik heb een 93 cbr, en deze klikt ook niet, en kan je 900000 graden draaien als je wilt.
Maar er staan toch echt wel wat getalletjes op het stuk waar je de vork opzet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan