Newbie Motor: ER-6F of YZF600R Thundercat ?

NoSER

MF veteraan
14 jul 2006
14.137
32
Oost-Vlaanderen (B)
Mijn eerste post op Motor-forum is een feit :)

Even voorstellen: ik heb vorige week mijn praktijkexamen weten af te handelen, en ben nu dus de trotse bezitter van een motorrijbewijs...

Volgende stap is natuurlijk de geschikte eerste motor. Daarbij graag jullie input;

Ik twijfel momenteel tussen:
1. een Kawa ER-6F ABS (twin, 650cc, 72pk) - nieuw EUR 6.800 (België)
2. een Yamaha Thundercat (4cyl, 100 pk) - 2e hands EUR 4.300, 3.000 km, bj. 2002.

Beide zijn sport-tourers (zoek nl. geen supersport), de ene (Kawa) al iets meer op comfort gericht dan de andere (Cat).

Wat zouden jullie aanraden ? Ik weet dat het o.a. 'n kwestie van persoonlijke smaak is, maar zou toch graag weten wat de mening van doorgewinterde motards is ;)

Opmerking: Thundercat staat blijkbaar al 2,5 à 3 jaar stil. Zijn er dan bepaalde (zware) kosten te voorzien volgens jullie ? Wel slechts 3.000 km...

Alvast bedankt!
 
Beiden zijn geschikt als beginners motor.

pro kawa: nieuw, looks (modern), ABS

pro thundercat: goedkoper, looks (maar ik ben bevooroordeeld O-) )

Tsja, net wat je zelf wilt. Mocht je de cat kopen: laat hem dan een grote beurt geven, en de remmen gangbaar maken . . . En minimaal €300 voor een setje nieuwe (goede) banden.
 
Ik ben zelf Thundercat rijder en dat bevalt me super en qua onderhoud is ie niet duur. Dat van 3 jaar stil is opzich wel wat minder je moet sowieso nieuwe olie, oliefilter en waarschijnlijk banden ivm indrogen en wie weet ook de ketting ivm roest en misschien nog wat kleine dingen maar dat kun je navragen. Wel heb je dan een wat goedkopere motor en als beginnend rijder is het denk ik niet zo stom om op een wat goedkopere motor te beginnen. Dit ivm het feit dat je nu ervaring moet op gaan doen en je toch nog wat stuntelig bent in het verkeer (eigen ervaring) dus kans op een beetje schade oid is iets groter in het begin en met een nieuwe kawa is het natuurlijk zonde, met Thundercat ook natuurlijk maar je begrijpt me wel :) . Wel is het zo als je een nieuwe motor hebt, heb je meteen alles nieuw en prima in orde, maarjah daar is de prijs ook naar.

Hoop dat je er iets aan hebt :)

Reinoud

Ps: Veel plezier met rijden binnenkort! :]
 
Eigenlijk zijn beide behoorlijk verschillend vind ik.

Die ER6 kan je al lekker bij lage toeren rondrijden, die Thundercat wil veel toeren hebben want onder de 5000 gebeurt er niet veel.

Ik heb nooit met een ER6 gereden maar de tests zijn positief. Ik vind wel, en dat lees je ook vaak, dat de ER6 NIET mooi is afgewerkt en een beetje cheapie-materiaal gebruikt is en dan heb je aan een Thundercat een hoogwaardigere motor. Met een superbike stuurtje erop zit je dan ook wat minder sportief en gaat ie makkelijker sturen.

Maar weer hetzelfde verhaal: PROEFRIT maken :Y
 
Ik zou zelf voor de ER6 (n of f) gaan, zo'n 2 cylinder rijd voor mij toch lekkerder, rijd op koppel. Licht gooi-en-smijt fietsje. Ik ken de thundercat niet zelf (had de R6). Rij nu op een SV, vind zelf veel lekkerder rijden, en denk ook om te beginnen zeker een goede fiets! Ga anders gewoon proef rijden, is makkelijker te beslissen :)
 
Ja inkakken doet ie niet, maar geef m dan eens VOL gas??? Laat ie dan ook een extra poepie? ;)
Extra poepie......was het maar waar er komt niet eens meer een losse vlodder uit -O- -O-

En 50 rijden in zijn 6 :? :? :? Dan gaat het met die van mij niet goedkomen hoor.
 
Ja inkakken doet ie niet, maar geef m dan eens VOL gas??? Laat ie dan ook een extra poepie? ;)

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is toch juist zo fijn aan die fiets? Dat maakt hem juist een beginnersfiets, dat je met lage toeren gewoon normaal weg kan trekken zonder de stoeptegels van zijn plek te rijden! De cat zit in 3.7 sec. in de 100 en een R6 in 3.1, tja... het is denk ik juist het verschil in de eerste 5000 toeren tussen die twee dat die Cat een beginnersfiets maakt, want daarna gaat hij bijten en boven de 9000 gaat het gewoon als een speer hoor... :W

Ikzelf rijd een cat uit '03 en vind het een geweldige fiets, alleen het schakelen vind ik persoonlijk wat minder, maar daar is alles mee gezegd (yamaha kwaal)
 
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is toch juist zo fijn aan die fiets? Dat maakt hem juist een beginnersfiets, dat je met lage toeren gewoon normaal weg kan trekken zonder de stoeptegels van zijn plek te rijden! De cat zit in 3.7 sec. in de 100 en een R6 in 3.1, tja... het is denk ik juist het verschil in de eerste 5000 toeren tussen die twee dat die Cat een beginnersfiets maakt, want daarna gaat hij bijten en boven de 9000 gaat het gewoon als een speer hoor... :W

Ikzelf rijd een cat uit '03 en vind het een geweldige fiets, alleen het schakelen vind ik persoonlijk wat minder, maar daar is alles mee gezegd (yamaha kwaal)

volgens mij heb je daar geen gelijk in... ik heb namelijk gehoord dat het zelfde met de R6 is. die moet je echt flink hoog in de toeren houden om er een beetje pit uit te krijgen. is ook wel logisch aangezien het ook een 4 cil is. die hebben in de lage toeren gewoon wat meer moeite. maar goed ik rijd zelf een diversion (leuke beginners fiets) waar ik zelf bij moet steppen om er een heel klein poepje uit te krijgen. moet 5.1 seconden wachten voordat ik aan de 100 geraak. (ongeveer net zo snel als gemiddelde porcheblik :+ )
 
Hey iedereen, bedankt voor de nuttige informatie !

Even reageren:
- Ik heb inderdaad ook aan een CBR600F gedacht, maar hoge tweedehandsprijs schrikt wat af.. Bovendien nog 'ns 10 pk meer dan de Cat als ik mij niet vergis. Deze newbie moet het wel nog kunnen overleven natuurlijk ;)
- Als ik 't zo bekijk zou ik voor de Cat dus nieuwe banden en een onderhoud nodig hebben, en ik neem aan dat dit dus neerkomt op minimum zo'n EUR 500 aan extra kosten.
Uiteindelijk heb ik met de ER-6 dan voor "slechts" EUR ca. 2.000 meer een nieuwe fiets met ABS. Basic ontwerp van de Cat is intussen reeds van 1996 heb ik begrepen ?
- De reviews van de ER-6 die ik heb gelezen zijn inderdaad ook allemaal positief, buiten de vering die blijkbaar wat basic is.
- Proefrit met Kawa is gepland voor morgen, met de Cat eventueel voor volgende week.

Moeilijke keuze !

Nogmaals bedankt voor de hulp :)
 
ER-5 vind ik eigenlijk een lelijk hok (zo zeggen jullie Nederlanders dit toch ? :P )

Nee, is gewoon niet mijn ding, evenmin als CBF500 e.d. Ben niet zo te vinden voor nakeds, en een ER-5 heeft echt het lesfiets-imago.

Volgens de meeste mensen die ik erover aangesproken heb is een ER-6 zeker ook geschikt voor een beginner, en moet het niet per se een 500cc naked met 50 pk zijn.

Looking forward to my 1st bike :]
 
ik ben zelf ook begonnen op de cat en het is een heerlijke stuurfiets waar je veel plezier van zult hebben.
Val je een keer is dat met een cat net zo erg als iedere andere motor....alleen de cat is goedkoper in aanschaf waardoor je wat meer geld over houdt om eventuele schade's te kunnen betalen.

nu kan ik niet in je portemonnee kijken wat ik ook niet wil....ik zou zeggen, maak op beide motoren eens een proefritje bij de dealer! :)

 
Vanmiddag testritje gemaakt met ER-6f; zeer goed bevallen :Y !

2 Minpuntjes die ik ook al in andere reviews had gelezen bleken wel te kloppen:
1. trillingen in de kuip bij 3à4000 rpm. Tegenwoordig levert Kawasaki echter rubberen strips waarmee de dealers dat euvel kunnen verhelpen;
2. ik kon enkel mijn onderarmen bewonderen in de veel te kleine (en onhandig geplaatste) spiegeltjes.

Ook even op Thundercat gezeten, en deze heeft idd toch meer een naar buikschuiver-neigende houding.. En gelet op de opmerkingen hierboven over beginnersmotoren, neem ik aan dat ik 't voorlopig best bij de Kawa houd.

Resultaat: optie genomen, te bevestigen voor woensdag, als ik besluit er mee door te gaan (lees: als mijn boekhouder 't een goed idee vindt ;) ) kan ik mijn gloednieuwe grijze ER-6F (met valblokken O-) ) anderhalve week later ophalen.

Exciting !

Ps. Weet iemand ongeveer hoe vaak zo'n ding onderhoud nodig heeft, en wat dat dan kost ? Verzekering zou blijkbaar EUR 375 / jaar zijn - lijkt me redelijk, toch ?
 
Goede keuze. Ik heb zelf nog getwijfeld om m'n bmw in te ruilen op een er-6 omdat ik het een heel leuk ding vind. Toch maar niet gedaan uiteindelijk omdat ik 'm wat klein vond (al is zo'n beetje alles klein na een GS :) )
 
full
 
Beschouwde ik in't begin ook als mogelijke optie, maar vind hem persoonlijk niet zo heel mooi...
Heb hem vanmiddag IRL gezien, en vond idd dat ie 'n beetje gedateerd uitzag met die 2 ronde koplampen

<op de foto hierboven ziet hij er nochtans niet slecht uit :) >
 
Ik denk dat de ER-6 een stuk leuker is om op te rijden. Valt me toch wel op, supersport en sportieve toermotoren rijden heel lekker, maar de meeste vind ik knap saai.

Daar doet veel vermogen niks aan af want op de openbare weg gebruik je dat hooguit bij heel hard rechtuit en stoplichtsprintjes.

Aan 1 pk heb je genoeg om op een minirotonde een kneedown te maken en een knappe jongen die op een bochtige weg meer dan een pk'tje of 50 aan de weg weet te krijgen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan