Newbie Tour 2007: Verre Oosten - zondag 22 april

Wolve

MF veteraan
16 feb 2005
6.579
0
Kingston upon Hull
Newbie Tour 2007: Verre Oosten - zondag 22 april

full


Het is weer de hoogste tijd voor een newbie tour, dus bij deze werp ik mijzelf voor een tweede keer op om de eerste (en hopelijk niet enige ;)) van dit jaar te organiseren!

Het is dit keer de Verre Oosten toer geworden, aangezien we dit keer de Achterhoek, een stukje Duitsland en Nijmegen zullen bezoeken.

Let op: er wordt gereden volgens het follow-up systeem! Houd je hier aan, zodat iedereen de bestemming bereikt. Meer informatie in deze post.

Eerdere ritten
Om jullie vast in de stemming te brengen, zijn hier wat topics van vorite newbie ritten:
2004:
NewbieToer 2004
Newbie Tour Veluwe Edition
Zuid Nederland: "Newbie toer pre-winter editi
Newbie tour - Final edition 2004 - Mergellandroute
2005:
Newbie tour 01 - 2005 : Salland Edition
Newbie Tour - Check Point Charlie Edition
Newbies: Tour de Theun - 11 september
2006:
Newbie Tour 2006 18 juni - FastFood Edition

Voor wie is deze rit bedoeld?
- Mensen met vers A-bewijs
- Mensen die houden van gezelligheid
- Mensen die eens een mooie route wil rijden in een omgeving die hij/zij nog niet (goed) kent
- en als laatste: Voor iedereen die meewil

Waar gaan we rijden?
Ik heb een route uitgezet van in totaal ongeveer 200km. In de rit zal 2 keer worden gepauzeerd. De eerste stop is na zo'n 73km. De tweede vinden wij 76km verderop, in Duitsland. Na een "eindsprintje" van zo'n 54km hebben we de finish bereikt: de Waalkade in Nijmegen.
Zeer globaal de route: Doetinchem - Halle - Ruurlo - Beltrum - Groenlo - Varsseveld - Silvolde - Gendringen - Grens over naar Duitsland - Anholt - Millingen - Rees - Wissel - Griethausen - Zyfflich - Grens over naar Nederland - Nijmegen.
Er is voor deze rit ook een roadbook beschikbaar. Meer hierover in deze post: Wolve in "Newbie Tour 2007: Verre Oosten - zondag 22 april".

Wanneer en vanaf waar gaan we?
De datum: zondag 22 april!
Het vertrekpunt is de McDonalds in Doetinchem. Deze zit naast de A18, afrit 4: Doetinchem-Oost. Parkeer bij de carpool-parkeerplaats. Deze zit naast de parkeerplaats van de McDonalds. Dit ivm overzicht en het welkomst/informatie-praatje.
Verzamelen vanaf 10 uur à half 11. We vertrekken om 11:00, dus zorg dat je er dan zeker bent! Er wordt niet gewacht op laatkomers!
De schatting is dat we rond 4 uur bij het eindpunt in Nijmegen aankomen.

Wat verder nog belangrijk is:
- Kom afgetankt aan de start (dus met genoeg benzine voor zeker 200km). Er zit een tankstation (BP) vlakbij het startpunt, aan de weg richting Doetinchem.
- Er zal niet truttig worden gereden, maar er zal zeker niet geraced worden!
- Aangezien we volgens het follow-up systeem werken hoef je niet als een kip zonder kop te proberen degene voor je bij te houden, dus zorg dat je je eigen tempo rijdt!
- Niet inhalen! Er zullen nieuwelingen meerijden, jaag ze niet op! Uitzondering: als degene voor je gebaart dat je mag passeren, doe dat dan op een veilige, overzichtelijke plek.
- Probeer elkaar te attenderen op onveilige situaties als rommel op de weg of tegenliggers op smalle weggetjes.
- Rijdt baksteensgewijs. Let hierbij natuurlijk wel op overig verkeer!
- Geniet!

Aansprakelijkheid:
Alle deelnemers rijden voor eigen risico. Alle deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van de verkeersregels. De organisatie en/of coördinator(en) kan/kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen danwel incidenten waarbij personen, motoren en/of voorwerpen zijn betrokken.

Deelnemers:
1: Wolve (Kawasaki ZZR 600) - Voorrijder
2: Faithy (Yamaha XJ600S Diversion)
3: Martian Maniac (Kawasaki ZXR750) - ovb
4: VeryMeanMachine (Yamaha FJ1200)
5: @nne
6: Nijlpaard
7: Fully (Yamaha FJ1200A) - ovb
8: Motor Lies - ovb
9: Bouwvakkertje
10: Blub blub (Honda VFR750F)

11: Koffiejunk (Yamaha TDM)
12: Peuterdroom (Honda CB750)
13: Omen - ovb
14: motormutsje (Yamaha XV535) - ovb
15: kleintje_b - ovb
16: _fanatic (Honda VFR) - Achterrijder
17: dropske (Honda CB500) - is geslaagd!
18: DrsRob - ovb
19: andy123 (Kawasaki ZZR 1100)
20: Theo01 (Kawasaki ZZR 600)

21: Ronald (Kawasaki ZX-9R)
22: JPD_68 (Honda CBF 1000 SA)
23: ksborg (Suzuki GSX600F)
24: Bandit Sam
25: Hog555 (Yamaha FZS 600 Fazer)
26: Paul Hewson (Kawasaki ER-6F) - ovb
27: @ctive(Yamaha Fazer 1000)
28: master24
29: Dropkick
30: Deur1967

31: zoezoekie (Suzuki DL650 V-Strom)
32: Starscream (Suzuki SV650S/N)
33: Zzeep
34: Aanhanger Motor Lies
35: Ular Sendok (Honda CBR600F)
36: Billy the kid - ovb
37: Darkman7 (Yamaha YZF-R6)
38: + aanhanger Darkman7 (Ducati Monster 600 Dark)
39: + aananger mevrouw Billy the kid (duo)
40: Royss (Yamaha XJ600S Diversion)
41:

Mocht je toch niet kunnen, bijvoorbeeld omdat je de uiteindelijk gekozen datum niet kan, meld het dan even, dan haal ik je van de lijst en weet ik hoeveel mensen ik ongeveer kan verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Het Follow-Up Systeem

Je hebt een vaste voorrijder en een vaste achterrijder. Iedereen rijdt dus tussen deze twee personen in, allemaal achter elkaar. Bij kruisingen, splitsingen en alle onduidelijke situaties wijst de voorrijder een plek aan. Het is dan de bedoeling dat de motorrijder die achter de voorrijder rijdt op deze plek stopt en als 'wegwijzer' functioneert. De wegwijzer blijft staan totdat de achterrijder langskomt en sluit dan weer achter in de groep aan (maar wel voor de achterrijder dus).

Een paar dingen zijn belangrijk:

- De wegwijzer wordt op een specifiek punt neergezet. Hou als wegwijzer echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan. In stedelijke gebieden wil een fietspad of stoep wel eens uitkomst bieden.

- De wegwijzer krijgt bij kruispunten/splitsingen/e.d. altijd een plek NA de genomen kruising, Zodat het vervolg van de route duidelijk is zonder een gebarende wegwijzer. Zorg daarbij dat je voor de aankomende rijders op tijd zichtbaar bent zodat zij hun afslag niet missen.

- De wegwijzer blijft ten allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al sta je een half uur te wachten)

- Inhalen van andere motorrijders is niet de bedoeling (tenzij volgende punt).

- Rijd nooit harder dan je zelf aandurft/aankan!
Mocht je vinden dat het gat naar je voorligger daardoor te groot wordt, dan mag (dus niet moet) je op eigen aangeven andere motorrijders laten passeren. Je mag dus ook alleen bij uitzondering inhalen als een voorligger jou daartoe een teken geeft EN je een duidelijk overzicht hebt over de situatie).

- Uit veiligheidsaspect rijdt mijn zoveel mogelijk achter elkaar/in baksteen-formatie (zeker niet naast elkaar).

- De achterrijder zal als zodanig van een afstand te herkennen zijn (bijv. fluor vest).

- Voor aanvang van de tocht zal voor zover mogelijk deze punten herhaald worden en duidelijk gemaakt worden wie de voorrijder(s) en achterrijder(s) zijn.

- De voorrijder moet niet van de route afwijken.

- De achterrijder moet de route kennen en ook volledig uitrijden.

- De achterrijder moet ten alle tijden achterrijder blijven en niet bij een gestrand iemand moet gaan staan wachten/kijken/prutsen. Bij voldoende vrijwilligers kan er naast de achterrijder een tweede rijder hiervoor mee rijden.

Voordeel van het systeem is dat je dus altijd weer bij het eindpunt uitkomt en je dus ook niet bang hoeft te zijn om de groep kwijt te raken.

Mocht je er nog niet helemaal zeker van zijn dat je het begrijpt, kijk dan tijdens de rit hoe de mensen het voor je aanpakken. Dan zal je zien dat het makkelijker is dan de hoeveelheid tekst hier doet vermoeden.
 
Roadbook

Het roadbook is af! *O*

Voor de mensen die graag meelezen of van te voren even willen weten waar we zoal gaan komen, is er een roadbook beschikbaar. Deze is hier te downloaden.

Omleiding
In Varsseveld gaan ze bezig met een kruising waar wij langs moeten. Dus daar zullen we moeten omrijden. Ik heb al even gekeken en dat moet mogelijk zijn zonder de route ernstige schade toe te brengen. Maar derhalve kan de gereden route afwijken van datgene dat in het officiële roadbook staat!
 
Laatst bewerkt:
Klinkt leuk! Heb geloof ik 2 of 3 keer eerder meegereden en waren leuke ritjes toen :).
Kan niet zo ver vooruit plannen, maar heb het al wel vast opgeschreven.
Greetz
Martian
 
*O* *O* Hulde *O* voor *O* het *O* initiatief *O* *O*

O-) "keep the newbie tours alive" O-)

[me="Ted"]zit dan al helaas in zuidlimburg bij een hornet weekend :X[/me]
 
[me="@nne"]kijkt dit weekend even na![/me] Klinkt als een hele mooie route!!!
 
Klinkt leuk en is nog in de buurt ook. Zal eens kijken of ik dan kan :)
 
8-)

Ik ga kijken of Motor Lies en ik dan kunnen. Doe maar een OVB'tje voor ons.


En dan maar hopen dat m'n brandstofpomp niet weer de geest geeft terwijl ik onderweg ben naar een NBT B| :P
 
Wat een hoop 'ovb'-tjes. _O-

Maargoed, 't is nog anderhalve maand van ons vandaan, dus dat zal wel goedkomen. :]

En natuurlijk weer up-to-date gemaakt. *O*
 
Natuurlijk hoop ik zelf ook op mooi weer. Mag wel iets minder dan vorig jaar, toen het zo'n 30 graden was. :X

Maar ik ga natuurlijk sowieso (duh). :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan