Nico bakker TZ250/350 alweer eentje

hydroleo

MF veteraan
15 sep 2009
3.213
172
Schellinkhout
Onder de werkbank van een andere bevlogen TZ verzamelaar/ restaurateur een Nico Bakker TZ frame met tank vandaan getroggelt.
Deze heeft al heel lang niet het asfalt gezien.
In 2006 stond het zaakje nog in de overdekte achtertuin van een wel bekende tandarts uit Assen.
Die had het spulletje alweer een tijdje daarvoor verkregen bij de aanschaf van een Spondon TZ van oud coureur Marcel Doodeman uit Blokker.
Zo stond het er 9 jaar geleden bij;
full

full

Het Bakker frame is blijkbaar gemaakt voor een lange coureur, de tank loopt ver door naar achteren en de knie-uitsparingen zijn fors.
Dat komt mooi uit, kan ik straks eindelijk mijn stelten kwijt zonder wijdbeens te rijden.
Het frame heeft enkele gebruikelijke reparaties gehad in de loop der jaren, die zullen op een later tijdstip wat beter hersteld worden.
Eerst is de tank vandaag even kaal gemaakt, ik wilde graag weten hoe deze er onder vandaan zou komen.
Mooi strak is hij nog, geen deuken of krassen *D
full

Het kaal maken van de tank heeft echter wel een Sinterklaas puzzel op geleverd :)
Daar heb ik even jullie gewaardeerde hulp bij nodig.
Ik ben de bovenste verflaagjes te lijf gegaan met afbijt, dat vloog er af want
full

full

het was waarschijnlijk met een spuitbus aangebracht.
Ik vond voor op de tank, donkerrode verf.
Dat donkerrode vlak heeft ooit naar achteren uitgelopen in een punt.
de rest van de bovenzijde is donkerblauw geweest.
full

Op de bijde zijflanken kwam ik een lichte blauwe kleur tegen.
full

full

Dat moet de eerste laklaag zijn geweest van eind jaren 70, er zat namelijk een groene etsprimer onder die toen veel gebruikt werd.
Dat liet zich er nu nog steeds makkelijk af wassen met een lapje thinner.
De aluminium tank daar onder was nooit geschuurd of eerder behandeld geweest.
De kleur combinatie heeft er ongeveer zo op gezeten(excuses voor mijn hopeloze fotosoep)
full

Het rood hoort ook donkerder te zijn, maar het geeft een beeld van het oude spuitwerk.
De hamvraag is dus;
Wie o wie zou er in omstreeks 1979 mee gereden hebben.
Waarschijnlijk geen internationale rijder, er staat nl geen framenummer ingeslagen en die had je wel nodig voor een carnet.
Ik ga ook eens fotootjes kijken op de diverse sites en ben benieuwd of er hier iemand is die de bijzondere kleurencombinatie herkend :+

Er zit een lekker flesje wijn in de prijzenpot :9
 
Laatst bewerkt:
Toen deze week mijn maandelijkse leesvoer op de mat viel, zat er een stickervelletje bij.

Bij één van de kleverige plakkertjes moest ik toch aan jou denken Leo.

Niet wetende dat....... _O-

full



Ligt binnenkort wel bij jou op de mat :P
 
Hallo Leo

Grappig ex Marcel Doodeman , ik heb de laatste tijd een paar keer contact gehad met Marcel .
hij is zelf een Ducati eencilinder aan het opbouwen om deel te nemen aan racedemo's

hij komt trouwens uit Andijk volgens mij

had Coeno zijn Yamaha spul niet allemaal opgekocht ?

Groeten Eldert
 
Hoi Eldert,

Nee Michel du Maine had alles gekocht een jaar of 10 geleden en dit weer aan Coeno gedoneerd.
Ik heb het weer van hem :+
Leuk dat je contact hebt met Marcel, als je een mailadres hebt houd ik me aanbevolen via de PM.
Kan ik misschien via hem te weten komen waar hij dit vandaan had.

:W
 
Hallo Leo

Grappig ex Marcel Doodeman , ik heb de laatste tijd een paar keer contact gehad met Marcel .
hij is zelf een Ducati eencilinder aan het opbouwen om deel te nemen aan racedemo's

hij komt trouwens uit Andijk volgens mij ...

Geestig, net afgelopen zomer daar de gereformeerde kerk geschilderd :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan