niergordel tegen rugklachten

beter je stuur en zadel ophogen door risers.
je houding verandert dan meer rechtop.
stuur iets meer naar achter zodat je minder moet buigen in de rug.
 
ik had dat ook op de BMWr80rt.

heb toen inderdaad ook altijd een nierband gedragen.

het geeft namelijk versteviging en warmte.

ik heb nu een zx-10r. heb daar minder last doordat ik een hoop compenseer met de armen en polsen.

een rugprotector kan ook nog wel eens helpen. is een combinatie van nierband met rugbescherming!!!!!
 
Ja, een niergordel met harde stukken helpt zeker is mijn eigen ervaring. Ik rij er al jaren mee.

De laatste jaren heb ik echter minder last omdat ik drie kwartjaar fitness heb gedaan waarbij ik de rugspieren getraind hebt.

Dus beide is waar. Als je gaat fitnessen zorg dan wel dat je goede begeleiding hebt. Liefst iemand die ook fysiotherapie kan of mag geven. Zelf een beetje aanklloien heeft m.i. niet zoveel zin.
 
bassie, je geeft zelf al aan dat het aan je houding ligt, dus je weet wat je er aan kunt doen. ;) Los daarvan heeft een gewone zachte goedkope niergordel ook mij geholpen toen ik op een motor reed waarop mijn houding niet goed was. (Chopper met recht heel breed stuur, waardoor ik met handen en voeten ver naar voeren zat). Gewoon zo'n ding uit de aanbiedingenbak bij een motorzaak hielp mij perfect. Voor de 2 tientjes zou ik zeggen probeer het gewoon. Bij mij was er zonder pijn na 30 minuten in mijn onderrrug, met gordel kon ik twee uur zonder pijn rijden. Nu een beter oplossing gevonden een naked, rijd een stuk fijner en geen pijn meer in mijn rug *O*
 
beter je stuur en zadel ophogen door risers.
je houding verandert dan meer rechtop.
stuur iets meer naar achter zodat je minder moet buigen in de rug.


Rechterop zitten hoeft niet de oplossing te zijn hoor.
Ik had op mijn vfr minder last van mijn rug dan nu op mijn gs. Juist doordat ik meer rechtop zit. Door nu met een niergordel te rijden heb ik het probleem opgelost.
 
Ja meen het serieus, merkte het zelf iig enorm, ben zelden lichaamlijk moe na een rit en kan veel meer uit mijn benen doen zoals het hoort.
deadliften en squatten lijken me iets teveel voor iemand met rugklachten.

Zelf moet ik er voorlopig niet aan denken om iets zwaar te tillen. :N
Ben sinds kort weer aan het trainen, echter sommige dingen zijn not-done.
Met name deadliften, squaten, roeien en andere zware belastingen voor de rug.
 
Rechterop zitten hoeft niet de oplossing te zijn hoor.
Ik had op mijn vfr minder last van mijn rug dan nu op mijn gs. Juist doordat ik meer rechtop zit. Door nu met een niergordel te rijden heb ik het probleem opgelost.


een rechtop houding is op lange termijn toch wel de meest comfortabele zithouding.
je zit immers ook niet achter je PC op een stoel met de leuning half naar voren .
maar zoveel mensen zoveel ruggen.
de een heeft een holle rug de andere juist een bolle rug.
heeft meer met de geboorte-genen te maken dan het motortype. :)
 
Laatst bewerkt:
Had ook last van mijn onderrug na een uurtje motor rijden, in exact dezelfde plek. Sterker nog, mijn onderrug begon ook altijd pijn te doen bij de afwas en het stofzuigen. Heb ontdekt dat er maar 1 remedie tegen is (op aanraden van een fysio) en dat is rugspieren trainen!
Werkt super!
 
Allemaal bedankt voor de tips....

Buik en rugspieren wordt aan gewerkt (survivalruntraining), misschien dat dat gaat helpen...

Ga een gordel halen zien of 't scheelt, en 's afwachten of ik aan die naar achtergeplaatste remschakelset kan komen waar ik 't al over had, voor m'n rug wat holler te zetten, maar daar heb ik nog geen mail van terug gehad
 
Ikzelf heb ik last van mijn rug en moet hiervoor rugscholing vormen.
Dat is eigenlijk het versterken van rug en buikspieren en dergelijken.

Een band of gordel kan op korte termijn deugd doen maar is op lange termijn zeer slecht.
Als je dit veel draagt worden de spieren minder tot niet belast waardoor ze verslappen en dus totaal geen steun meer kunnen bieden aan je rug.
Ik draag heel zelden mijn band, soms eens een half uurtje tijdens werk als het niet lukt maar op de moto is het best dat je probeerd wat van positie te veranderen.
 
Ik vind een niergordel alleen maar irriteren na langere tijd, het is warm, zit strak daardoor vervelend gevoel bij m'n buik/maag en of het werkt tegen rugklachten ik heb eigenlijk geen idee. Ik vind de nadelen groter dan de voordelen.

Hoe meer ik rij, hoe minder last ik van m'n rug heb. Wel weet ik dat bij kou en regen eerder last krijg van al m'n spieren (bij lange ritten), niet alleen rug, maar ook schouders en nek. Dus goed aankleden!
 
deadliften en squatten lijken me iets teveel voor iemand met rugklachten.

Zelf moet ik er voorlopig niet aan denken om iets zwaar te tillen. :N
Ben sinds kort weer aan het trainen, echter sommige dingen zijn not-done.
Met name deadliften, squaten, roeien en andere zware belastingen voor de rug.
squatten met vrijwel geen gewicht :Y


ik heb een rugprotector met niergordel, en dat heeft zeker geholpen bij mijn rugklachten, je wordt in de juiste houding gepusht

verder is bij het type motor ook erg bepalend, voor mij nooit meer een supersport
 
Ikzelf heb ik last van mijn rug en moet hiervoor rugscholing vormen.
Dat is eigenlijk het versterken van rug en buikspieren en dergelijken.

Een band of gordel kan op korte termijn deugd doen maar is op lange termijn zeer slecht.
Als je dit veel draagt worden de spieren minder tot niet belast waardoor ze verslappen en dus totaal geen steun meer kunnen bieden aan je rug.
Ik draag heel zelden mijn band, soms eens een half uurtje tijdens werk als het niet lukt maar op de moto is het best dat je probeerd wat van positie te veranderen.
zo'n band continue dragen is iets heel anders dan alleen tijdens het motorrijden (tenzij TS altijd iedere dag vele uren rijdt)

de rest van de dag moeten de spieren het wel zelf dragen he ;)
 
Ik draag hem alleen tijdens de langere ritjes.
In het begin doe ik hem losjes om, krijg ik echter last van mijn rug dan doe ik hem strakker.

Een ss lijkt me beter voor je rug dan een chopper.
Heb een virago gehad maar langer dan een uurtje rijden was er niet bij.

Heb nu een thundercat (al jaren) en die heeft een voor mij goede zithouding.
 
Had ook last van mijn onderrug na een uurtje motor rijden, in exact dezelfde plek. Sterker nog, mijn onderrug begon ook altijd pijn te doen bij de afwas en het stofzuigen. Heb ontdekt dat er maar 1 remedie tegen is (op aanraden van een fysio) en dat is rugspieren trainen!
Werkt super!
En welke oefeningen heeft de fysio je daar precies bij aangeraden?
 
wordt nu meer een fitness gebeuren hier.
is een fitness-sporttopic voor in oftopic
waarschijnlijk laten ze daar je rug verzieken door te gaan deadlifte .
of direct de 1e dag los squatten
 
wordt nu meer een fitness gebeuren hier.
is een fitness-sporttopic voor in oftopic
waarschijnlijk laten ze daar je rug verzieken door te gaan deadlifte .
of direct de 1e dag los squatten

Nee hoor, ik vroeg als TS om advies voor een niergordel naar aanleiding van rugproblemen,
maar als iemand een goede andere tip heeft is dat welkom...
 
Laatst bewerkt:
Hoi ,ik heb ff gekeken wat voor motor die GT is,het lijkt me een type met een stuur uit 1 stuk,dus geen aparte clipons.

Heb zelf ook iets dergelijks gereden en ik denk dat je het stuur makkelijk kunt verdraaien zodat je anders komt te zitten,meer naar voren bv. :]

Wat ook kan helpen is een hoge tanktas (wel vullen met schuimplastik of zo)waar je als het ware op kan liggen.Is een beetje vergezocht,maar ik vond het best lekker rijden! :+

En is je achtervering nog wel okee?

En een goede oefening om je rug wat te ontspannen is ff hangen waarbij je voeten vrij van de grond zijn of plat op de grond met je rug over een kussen(zie backstretcher op google) en helemaal ontspannen.

Het beste ermee en succes,Gerard.
 
Lang leve de clip-ons op een 'SS' :+

En dat bedoel ik alles behalve komisch .... op een 'SS' zit je, juist daardoor, automagisch actief en niet als een zoutzak.

:^ ik heb nu een VTR Firestorm en hiervoor had ik een Fazer 600. Op de VTR heb ik veel minder snel last van mijn rug als op de Fazer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan