Niergordel

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
We rijden regelmatig in Duitsland en het valt me op, dat daar de meerderheid van de motorrijders een niergordel draagt.
Hier in Nederland zie je ze maar weinig.
Wat is eigenlijk de bedoeling van zo'n niergordel?
 
Laatst bewerkt:
Extra stevigheid rond de onderrug geven.
Extra ondersteuning voor de spieren, zodat je je rug minder belast.
Maar daarmee ook de spieren in je rug minder traint...

Veel modellen hebben ook nog iets van PCM aanboord om die plek
op je rug warm te houden als het koud is en af te koelen als het warm is.

Als je lage rugklachten hebt kan het helpen om langer (e stukken) op de motor
te kunnen blijven rijden.
 
Ooit werden die dingen gebruikt omdat de motorfietsen onvoldoende geveerd waren en men dacht dat de nieren op hun plaats gehouden moesten worden door zo'n gordel. Dat is natuurlijk lariekoek, maar verder zijn ze gebleven voor de redenen die MotoMarz aangeeft.
 
In Duitsland werden wel vaker attributen gedragen die de mensen in de omringende landen zéker niet gebruikten.
 
Niergordel heeft tot doel de nieren warm te houden, en op hun plek. Het ding dateert uit een tijd dat vering op motorfietsen nog niet zoveel voorstelde, en motorkleding idem.

Als een niergordel steun geeft voor de onderrug is-ie volgens mij van het verkeerde materiaal gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
In Duitsland wordt er eerder een Biergordel gedragen. })

Ohh...... dat staat ook in de topictitel. :+


Herstel: in de Bolski titel _O-
 
Laatst bewerkt:
We rijden regelmatig in Duitsland en het valt me op, dat daar de meerderheid van de motorrijders een niergordel draagt.
Hier in Nederland zie je ze maar weinig.
Wat is eigenlijk de bedoeling van zo'n niergordel?


oorspronkelijk werd de niergordel alleen door motorcrossers gebruikt,
tegenwoordig is het vooral om je t-shirt op z'n plek te houden.
denk ik.
 
Niergordel heeft tot doel de nieren warm te houden, en op hun plek. Het ding dateert uit een tijd dat vering op motorfietsen nog niet zoveel voorstelde, en motorkleding idem.

Als een niergordel steun geeft voor de onderrug is-ie volgens mij van het verkeerde materiaal gemaakt.

Voor de steun in de onderrug is het materiaal wel prima aangezien het voldoende helpt.
 
Voor de steun in de onderrug is het materiaal wel prima aangezien het voldoende helpt.

Op een racer heb je er denk ik niks aan, hoewel een vriend van mij die al 55 jaar motor rijdt (nu Aprilia RSV 1000) er wel eentje draagt.
 
Laatst bewerkt:
Ik draag hem vooral omdat ze dat hier in het bejaardentehuis cool vinden.
 
Een niergordel was zo ongeveer verplicht bij militaire ordonances in en tijdens WO2. Ze moeten zo strak getrokken worden dat je buik, dus ook je nieren, geen kant meer op konden.

Door de hardtail van het frame en het terrein waar ze door moesten crossen zorgde er voor dat de hele buikinhoud aan het verschuiven was met alle kwalijke verschijnselen vandien. Omdat nieren maar aan dunne vliezen in de buikholte hangen waren deze erg gevoelig en konden op de lange duur zo laag komen te hangen dat hun werking niet meer voldoende was.

Dat ze steun aan je rug geven en ook de boel warm houden is dan mooi meegenomen.
 
Jack Nicholson wilde in een vreettentje in de film "Easy Rider" niertjes bestellen omdat hij die verloren had achterop de hardtail chopper. :+ 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan